handdator

Visa fullständig version : Tyskt proteinbröd - Bra eller anus?


Kaukasuskokosnöt
2016-09-23, 08:44
Tjena!

Har hittat det här brödet och funderar vad ni anser om dess innehåll. Har läst en hel del här på kollo om att olika sorters protein har en viss skillnad i dess biologiska värde.

Innehåll:
Vatten
13% Vetegluten
10% Linfrö, rågfullkornsmjöl, mald soja (?), vetekli
5% Sojaprotein
4% Solroskärnor, sojamjöl
3% Sesamfrön, jäst
Salt + natruium bla bla bla

Närsingsvärde: Per 100g
Kcal 253
Fett 13g (varav mättat 1.6g)
Kolhydrater 7.5g (varav socker 3g)
Fiber 9g
Protein 22g
Salt 0.9g

Det som gör mig skeptisk är att det är så stor andel vetegluten tillsatt, till vilken anledning?

http://s14.postimg.org/m3i88f4bl/2_D3273_AC_C2_DB_42_C0_8_A57_F1_A74_FE5_FAE8.jpg

Cykelcykel
2016-09-23, 08:51
Köp handkäse som pålägg också
Tysk ost med typ Noll procent fett och 30g protein

Och vetegluten är protein från vete

Kaukasuskokosnöt
2016-09-23, 09:07
Köp handkäse som pålägg också
Tysk ost med typ Noll procent fett och 30g protein

Och vetegluten är protein från vete
Haha jävlar! Handost ska definitivt kollas upp! *flex*

Okej det är alltså veteglutenet som är väldigt proteinrikt. Håller tummarna för att det är bättre än kollagen!

Beemel
2016-09-23, 11:35
Haha jävlar! Handost ska definitivt kollas upp! *flex*

Okej det är alltså veteglutenet som är väldigt proteinrikt. Håller tummarna för att det är bättre än kollagen!

Det är det definitivt. Typ allt protein (nästan) är bättre än kollagen/gelatin.

Det är inte fullvärdigt och behöver därför kompletteras med exempelvis sojaprotein (vilket just denna produkt verkar innehålla)

Köper själv glutenmjöl och gör "köttsubstitut" (seitan) av.
Guldprodukt!

Kaukasuskokosnöt
2016-09-23, 11:56
Det är det definitivt. Typ allt protein (nästan) är bättre än kollagen/gelatin.

Det är inte fullvärdigt och behöver därför kompletteras med exempelvis sojaprotein (vilket just denna produkt verkar innehålla)

Köper själv glutenmjöl och gör "köttsubstitut" (seitan) av.
Guldprodukt!

Härligt, låter bra! Tack för svar :)

Diomedea exulans
2016-09-23, 12:03
Köper själv glutenmjöl och gör "köttsubstitut" (seitan) av.
Guldprodukt!

+1, billigt som f-n, håller länge, innehåller nästan inte fett eller kolhydrater, och lätt att bara göra en deg av som man snabbt kan koka. Brukar äta det med bönor eller linser för att få komplett protein!

StarkaUlf
2016-09-23, 12:09
Med lite ost eller ett glas mjölk till det där brödet så blir det alldeles utmärkt.

Beemel
2016-09-23, 13:24
+1, billigt som f-n, håller länge, innehåller nästan inte fett eller kolhydrater, och lätt att bara göra en deg av som man snabbt kan koka. Brukar äta det med bönor eller linser för att få komplett protein!

Samma här. Har precis fallit tillbaka i mina gamla vegetariska/veganska fotspår. Och upptäckt denna fantastiska produkt.

Kaukasuskokosnöt
2016-09-23, 13:49
Med lite ost eller ett glas mjölk till det där brödet så blir det alldeles utmärkt.

Gött! Korv och ost finns det gott om här så jag slipper nog bli katabol!

DenverBroncos
2016-09-23, 14:51
Ni behöver inte komplettera med fullvärdigt protein. Räcker med att man äter fullvärdigt protein regelbundet i sin kost för att man ska tillgodogöra sig proteinet i ex vetegluten.

Beemel
2016-09-23, 15:20
Ni behöver inte komplettera med fullvärdigt protein. Räcker med att man äter fullvärdigt protein regelbundet i sin kost för att man ska tillgodogöra sig proteinet i ex vetegluten.

Jag tänker ofta ur ett veganperspektiv.
Lite klurigare (långt från omöjligt dock) att käka fullvärdigt protein regelbundet på samma sätt som när man använder till exempel mejeriprodukter.
=)

Diomedea exulans
2016-09-23, 15:22
Ni behöver inte komplettera med fullvärdigt protein. Räcker med att man äter fullvärdigt protein regelbundet i sin kost för att man ska tillgodogöra sig proteinet i ex vetegluten.

Har också läst det, men är lite optinojjig. ;)

Vilka tidsramar snackar vi om här? Om man käkar enbart vetegluten till frukost t ex, räcker det om man äter kompletterande protein till kvällsmat innan eller till lunch 6 timmar senare?

Sverker
2016-09-23, 16:48
Med lite ost eller ett glas mjölk till det där brödet så blir det alldeles utmärkt.:thumbup:




Jag antar att kroppen kan hålla EAA fria i kroppen några timmar innan de slutgiltigheten bryts ned till energi. Kroppen kan inte lagra fria aminosyror.

Fast aminosyror från kosten blandas med de aminosyror som snurrar i aminosyrapoolen, varje dag. Sett över månader och år bör man nog inte hålla mer än några timmar mellan de olika proteinsorterna. Några enstaka dagar här eller där spelar säkert inte någon roll

Bossebäver
2016-09-23, 17:09
Typ allt protein (nästan) är bättre än kollagen/gelatin

Inte ens typ, kollagen/gelatin är helt värdelöst. I värsta fall kan något bara vara lika dåligt, vilket jag aldrig hört talas om.

De källor jag hittar ger ett bv på 64(där ägg är 100 och vassle 104). Mina kunskaper i proteinkomplettering är lite rostiga, men ett glas mjölk eller en tallrik ärtsoppa borde vara utmärkta kompanjoner till det där brödet.

Kaukasuskokosnöt
2016-09-23, 19:34
De källor jag hittar ger ett bv på 64(där ägg är 100 och vassle 104). Mina kunskaper i proteinkomplettering är lite rostiga, men ett glas mjölk eller en tallrik ärtsoppa borde vara utmärkta kompanjoner till det där brödet.

Härligt! Då kan jag sova gott i natt också! :)

spaffen
2016-09-24, 11:17
Finns det här att köpa på LIDL?

Kaukasuskokosnöt
2016-09-24, 13:55
Finns det här att köpa på LIDL?

Jag köpte det tyvärr inte på LIDL, men kan kolla nästa gång jag går dit! Det svenska sortimentet påminner väldigt mycket om det tyska så finns det här är chansen rätt stor att det finns i Sverige också!

Fråga efter "eiweißbrot" om du ska dit. Eiweiß betyder typ protein/äggvita :)

RassK
2016-09-24, 15:01
Goda är de också! Äter alltid eiweissbrot när jag är i österrike eller tyskland. De finns på Willys också i Sverige om man vill ha.

z_bumbi
2016-09-24, 16:32
Ni behöver inte komplettera med fullvärdigt protein. Räcker med att man äter fullvärdigt protein regelbundet i sin kost för att man ska tillgodogöra sig proteinet i ex vetegluten.

Det jag skriver nu är väldigt förenklat. Nästan allt protein har redan en komplett del och det är den som berättar hur stort det biologiska värdet är. Har man ett värde på 50 så betyder det att den begränsande aminosyran (den som det finns "minst" av) bara räcker till för att göra minst 50% av proteinet fullvärdigt. Äter man 50 g protein så får man i sig minst 25 g komplett protein.
Det finns fördelar med att komplettera men de är inte att man ska tillgodogöra sig protein man äter från vanliga källor utan snarare att man behöver äta mindre protein för att få i sig samma mängd EAA, Typexemplet är någon som är njursjuk.
Jag har inte hängt med på de senaste vändorna i forskningen men tidigare har det verkat som att det finnas en maxgräns med EAA som kroppen kan tillgodogöra sig per dygn och allt utöver den handlar om den totala mängden protein. Inte för att det är en nackdel om man har en hög andel EAA även i överskjutande delar men för någon som redan äter mycket protein är det kanske inte lönt att fundera på det.

Kaukasuskokosnöt
2016-09-24, 19:50
Goda är de också! Äter alltid eiweissbrot när jag är i österrike eller tyskland. De finns på Willys också i Sverige om man vill ha.
Det var mer än jag visste! Heter det någonting annat där? :)

Det jag skriver nu är väldigt förenklat. Nästan allt protein har redan en komplett del och det är den som berättar hur stort det biologiska värdet är. Har man ett värde på 50 så betyder det att den begränsande aminosyran (den som det finns "minst" av) bara räcker till för att göra minst 50% av proteinet fullvärdigt. Äter man 50 g protein så får man i sig minst 25 g komplett protein.
Det finns fördelar med att komplettera men de är inte att man ska tillgodogöra sig protein man äter från vanliga källor utan snarare att man behöver äta mindre protein för att få i sig samma mängd EAA, Typexemplet är någon som är njursjuk.
Jag har inte hängt med på de senaste vändorna i forskningen men tidigare har det verkat som att det finnas en maxgräns med EAA som kroppen kan tillgodogöra sig per dygn och allt utöver den handlar om den totala mängden protein. Inte för att det är en nackdel om man har en hög andel EAA även i överskjutande delar men för någon som redan äter mycket protein är det kanske inte lönt att fundera på det.

Där ser man, intressant!

RassK
2016-09-26, 08:32
Det var mer än jag visste! Heter det någonting annat där? :)


Proteinbröd, helt enkelt. Ligger vid rågbröden!