handdator

Visa fullständig version : Hur mycket tar du i marklyft?


Jocke67
2016-09-22, 21:02
OK, nu måste vi en gång för alla gå till botten med det här!
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=219879
Alltså: När är man stark i marklyft?

Finns många olika åsikter, men jag tänkte försöka mig på en någorlunda vetenskaplig och objektiv metod. Baserat på resultatet i omröstningen så kommer jag göra följande klassificering:

0 - 10% = Jättesvag
11 - 39% = Svag
31 - 50% = ganska svag
51 - 70% = Lite stark
71 - 90% = Stark
91 - 100% = Jättestark

För att svaren ska bli så ärliga som möjlig så har jag valt att man inte kan se vem som har röstat vad. Alla hjälpmedel tillåtna, bälte, remmar, rövsvett... Fast inte såna där fåniga dräkter, har ni lyft med sån så får ni ange bästa resultat utan dräkt.

Alkro
2016-09-22, 21:12
Jag har som bäst tagit 160 kg med remmar, kör någon slags halvsumo-variant, dvs benen är precis utanför armarna.

Diomedea exulans
2016-09-22, 21:15
Gjorde en singel på 130 idag, utan annan utrustning än stötdämpade skor mot min hälsporre.

baktung
2016-09-22, 21:19
För att svaren ska bli så ärliga som möjlig så har jag valt att man inte kan se vem som har röstat vad. Alla hjälpmedel tillåtna, bälte, remmar, rövsvett... Fast inte såna där fåniga dräkter, har ni lyft med sån så får ni ange bästa resultat utan dräkt.

Inte för att vara den, men jag kan avslöja att ceejay har röstat!

Jocke67
2016-09-22, 21:20
För att få ett rättvisande resultat är det bra om så många som möjligt röstar, även om du tycker att du är svag och att ditt lyft inte är något att skryta om! :-)

Och alternativet med högst vikt ska vara >= 300kg (Skrev fel, annars har man ju inget alternativ att kryssa i om man har lyft exakt 300kg)

oscarovegren
2016-09-22, 21:26
265 kg smalmark utan bälte/remmar
265 kg sumomark med bälte utan remmar
270 kg sumomark med bälte och remmar
Kv strax under 90 kg på samtliga lyft.

baktung
2016-09-22, 21:27
Gjorde en singel på 130 idag, utan annan utrustning än stötdämpade skor mot min hälsporre.

Det är väl ganska typiskt oss bräckliga, men jag kan avslöja att jag kämpat mot en annalkande hälsporre själv sista månaden. Självbehandlar med tåhävningar, tåknipningar, fotmassage och snart, så fort jag får tummen ur, joyaskor. Vad är det för skor du kallar stötdämpande?

OnT så drog jag 140 med mixat grepp häromdagen och har gjort 130 med överhandsgrepp.

Och hur gör du med könsstratifieringen? Jag antar att en och annan kvinna kommer rösta.

Jocke67
2016-09-22, 21:29
Hur många har vi i Sverige ungefär som tar över 300kg i marklyft?
Det verkar som att många av dom hänger på Kolozzeum i alla fall! :-)

Lucipha
2016-09-22, 21:32
Tror jag har känt på 160 eller 170 det senaste året, men ryggen får damp på vikter över 120 och under 200 räknas inte

HMS Laestander
2016-09-22, 21:34
260 utan bälte eller remmar. 95kg ca.

Hallberg
2016-09-22, 22:16
210 kg sumo, kv 65,5 kg (SM '16)

180kgx4 smalmark kv omkring 66-67 kg.

Markus91
2016-09-22, 22:17
Varit inaktiv i över fem år och tränat i ca två månader nu. Senaste passet var det tyngsta jag körde 2x10 på 90 kg. Väger 73 kg.

Mr Eks
2016-09-22, 22:18
Har aldrig testat men garanterat 170 iaf

King Grub
2016-09-22, 22:20
Jag har inte kört mark det här årtusendet, men 190 har jag tagit i min ungdoms glansdagar.

hurril
2016-09-22, 22:34
280 klassiskt och 325 med dräkt men vid olika tillfällen.

hurril
2016-09-22, 22:37
Hur många har vi i Sverige ungefär som tar över 300kg i marklyft?
Det verkar som att många av dom hänger på Kolozzeum i alla fall! :-)

Från viktklass 93 och uppåt, sedan 2012 (godtyckligt år), är det 67 stycken som gjort det på tävling.

Mr Eks
2016-09-22, 22:48
280 klassiskt och 325 med dräkt men vid olika tillfällen.

va du har väl dragit rätt bra mkt mer än 325 med dräkt? det är väl du som är patrik andersson på youtube

Jocke67
2016-09-22, 22:50
Från viktklass 93 och uppåt, sedan 2012 (godtyckligt år), är det 67 stycken som gjort det på tävling.

67 olika personer alltså?
Låter mycket. SM Klassisk SL i Norrköping var det 7 stycken som lfte över 300kg
OK jag förstår att alla starka svenska inte kanske ställde upp och att många kan ha lyft mer på träning. Men ändå... Kan det verkligen fiinas 60 pers till som är så starka?

hurril
2016-09-22, 22:50
va du har väl dragit rätt bra mkt mer än 325 med dräkt? det är väl du som är patrik andersson på youtube

Ja, men frågan är vad vi dragit som mest senaste året.

Mr Eks
2016-09-22, 22:51
jaha ursäkta mig!!

hurril
2016-09-22, 22:51
67 olika personer alltså?
Låter mycket. SM Klassisk SL i Norrköping var det 7 stycken som lfte över 300kg
OK jag förstår att alla starka svenska inte kanske ställde upp och att många kan ha lyft mer på träning. Men ändå... Kan det verkligen fiinas 60 pers till som är så starka?

Börjar ni (du och ni andra alltså) då förstå varför 200kg inte räcker riktigt? För vad är då dess andra? Mutanter?

Gerdler
2016-09-22, 22:55
Fruktanslöst bra initiativ! :)

Det finns dock en viss bias här på kolo mot tränande människor vilket gör att slutsatsen endast kommer gälla dem och inte otränade. Dessutom vet vi inte kön fast det lär va typ 95% män/pojkar som röstar ändå och de flesta verkar som sagt tycka att klassindelning är osunt. :)

Jocke67
2016-09-22, 22:56
Börjar ni (du och ni andra alltså) då förstå varför 200kg inte räcker riktigt? För vad är då dess andra? Mutanter?

Jag bara undrade hur du räknade. Var det 2012 67 olika svenskar som någon gång under året lyfte 300kg eller mer på tävling?

hurril
2016-09-22, 22:57
Jag bara undrade hur du räknade. Var det 2012 67 olika svenskar som någon gång under året lyfte 300kg eller mer på tävling?

Kollade rankingen för Herrar Seniorer, från 2012 och framåt, viktklasser 83 och uppåt i Klassisk marklyft.

Gerdler
2016-09-22, 23:11
Börjar ni (du och ni andra alltså) då förstå varför 200kg inte räcker riktigt? För vad är då dess andra? Mutanter?
Om gränsen för stark går vid 200kg så har du alltså bristande ordförråd för att mynta ett uttryck för folk som tävlar? Jag känner att vi tillsammans ska kunna hitta ett ord som är bättre än mutanter. *hug*

En 8-årig vill kanske benämna dem som superstarka vilket är svenskt och bra (alltså att sätta samman).

Vi kanske är lite mer luttrade och kallar dem riktigt starka, eller Sverige-elit, eller världselit, beroende på.

-----

Ett annat alternativ är att alla som var strax över gränsen till starka helt plötsligt halkade ned när Eddie Hall drog 500 om vi nu bara ska jämföra oss med de bästa. Jag menar att vi bör jämföra oss med alla och dela in i percentiler såsom Jocke gör, fast på den breda befolkningen. För om man tar 1000 personer på måfå och den starkaste inte är stark så är det definitionen det är fel på.

Agitator
2016-09-22, 23:20
"allt tillåtet".

Datan blir korrupt och således oväsentlig för frågeställningen cofffee

David_wigren
2016-09-22, 23:27
Jag har dragit över 200 men jag svarade 175-199 för det är vad jag lyfter idag.

hurril
2016-09-22, 23:54
Om gränsen för stark går vid 200kg så har du alltså bristande ordförråd för att mynta ett uttryck för folk som tävlar? Jag känner att vi tillsammans ska kunna hitta ett ord som är bättre än mutanter. *hug*

En 8-årig vill kanske benämna dem som superstarka vilket är svenskt och bra (alltså att sätta samman).

Vi kanske är lite mer luttrade och kallar dem riktigt starka, eller Sverige-elit, eller världselit, beroende på.

-----

Ett annat alternativ är att alla som var strax över gränsen till starka helt plötsligt halkade ned när Eddie Hall drog 500 om vi nu bara ska jämföra oss med de bästa. Jag menar att vi bör jämföra oss med alla och dela in i percentiler såsom Jocke gör, fast på den breda befolkningen. För om man tar 1000 personer på måfå och den starkaste inte är stark så är det definitionen det är fel på.

Grejen är att det blir så speciellt med just marklyft. Det är mångdubbelt fler som tränar knäböj och ytterligare magnituder fler som tränar bänkpress. En av konsekvenserna av detta är att redan ganska dåliga resultat smäller högt när vi snackar folk som inte tävlar, hos folk som heller inte tävlar då.

Ett sätt vi kan se detta på, tror jag då, är den senaste tidens extremt fina utveckling i marklyft (och knäböj varefter Westside-runket börjar dö) inom Styrkelyft. Folk börjar bli rent perverst starka. Men på vanliga gym höjer folk fortfarande på ögonbrynen vid 150 liksom. Det är deras referensramar som är smala för att de aldrig sett någon människa som är stark i något annat än bänkpress.

koncept
2016-09-23, 00:09
Grejen är att det blir så speciellt med just marklyft. Det är mångdubbelt fler som tränar knäböj och ytterligare magnituder fler som tränar bänkpress. En av konsekvenserna av detta är att redan ganska dåliga resultat smäller högt när vi snackar folk som inte tävlar, hos folk som heller inte tävlar då.

Ett sätt vi kan se detta på, tror jag då, är den senaste tidens extremt fina utveckling i marklyft (och knäböj varefter Westside-runket börjar dö) inom Styrkelyft. Folk börjar bli rent perverst starka. Men på vanliga gym höjer folk fortfarande på ögonbrynen vid 150 liksom. Det är deras referensramar som är smala för att de aldrig sett någon människa som är stark i något annat än bänkpress.

+1

De flesta regelbundet tränande personer (även inkluderat seriösa hobbybyggare) skulle få sina referensramar sprängda om de satte sin fot på en vanlig atlet-/SL-/tynglyftningsklubb med någorlunda duktiga lyftare. Jag menar inte det som något elitistiskt, utan för att det verkligen ser annorlunda ut där och för att jag själv fick en helt annan bild av vad som var möjligt när jag bytte till att träna på ett sådant ställe.

Det är en sak att veta om att en random person kan vara riktigt stark, eller att se kända personer lyfta mycket vikt på youtube, men att i person se en vanlig men hårt tränande person lyfta mycket vikt ändrar ens uppfattning fort.

hurril
2016-09-23, 00:57
+1

De flesta regelbundet tränande personer (även inkluderat seriösa hobbybyggare) skulle få sina referensramar sprängda om de satte sin fot på en vanlig atlet-/SL-/tynglyftningsklubb med någorlunda duktiga lyftare. Jag menar inte det som något elitistiskt, utan för att det verkligen ser annorlunda ut där och för att jag själv fick en helt annan bild av vad som var möjligt när jag bytte till att träna på ett sådant ställe.

Det är en sak att veta om att en random person kan vara riktigt stark, eller att se kända personer lyfta mycket vikt på youtube, men att i person se en vanlig men hårt tränande person lyfta mycket vikt ändrar ens uppfattning fort.

Det är här problem nummer två kommer - något som inte borde vara ett. Byggare tycker att vi gör fel, är feta och inte bygger muskler så snabbt som vi skulle kunna. Åtminstone inte på rätt ställen. Så de bryr sig inte om vad vi håller på med. Vilket är fine.

Men de vill ändå ha kvar rätten till allt ifrån vad som är Rätt sätt att träna bänkpress (utan brygga!) och Rätt sätt att marka (Absolut inte sumo!) och liknande saker. Det är den här grandiosa självbilden som gör att allt som säger emot dem blir: ni-vill-ha-knäböj-till-allt och wtf the fuck, SL-maffian, käften1

Givetvis i onödan.

Beemel
2016-09-23, 04:00
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=7026944&postcount=165

Snittet på kolo i de stora övningarna för ett tag sedan.




Hela tråden är denna:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=213493

ceejay
2016-09-23, 04:38
305, hoppas på 320 när jag maxar om 5-6 veckor. Borde ligga bra till för det.

exevision
2016-09-23, 05:09
Jag har inte kört mark det här årtusendet, men 190 har jag tagit i min ungdoms glansdagar.

Markade du 190 men knäböjde 200?

Bob90
2016-09-23, 06:18
Markade du 190 men knäböjde 200?

Det är några som faktiskt böjer rätt mycket mer än vad de markar.
Antar att det har med vinklar och skit att göra så att hävarmarna passar bättre för det ena eller andra.

Matsa
2016-09-23, 06:45
Fruktanslöst bra initiativ! :)

Det finns dock en viss bias här på kolo mot tränande människor vilket gör att slutsatsen endast kommer gälla dem och inte otränade. Dessutom vet vi inte kön fast det lär va typ 95% män/pojkar som röstar ändå och de flesta verkar som sagt tycka att klassindelning är osunt. :)

Varför tror du att de flesta tycker att klassindelning är osunt?

Wain
2016-09-23, 07:06
Fruktanslöst bra initiativ! :)

Det finns dock en viss bias här på kolo mot tränande människor vilket gör att slutsatsen endast kommer gälla dem och inte otränade. Dessutom vet vi inte kön fast det lär va typ 95% män/pojkar som röstar ändå och de flesta verkar som sagt tycka att klassindelning är osunt. :)

Skall man börja könsindela så borde man ju också viktindela och åldersindela.

Beemel
2016-09-23, 07:09
Skall man börja könsindela så borde man ju också viktindela och åldersindela.

Och ta hänsyn till längd.

MinLillaPyjamas
2016-09-23, 08:20
Markade du 190 men knäböjde 200?

Jag både bänkar och böjer mer än jag markar. Sjukt kass på marklyft helt enkelt. Ryggen vill inte/orkar inte.

Diomedea exulans
2016-09-23, 08:22
Det är väl ganska typiskt oss bräckliga, men jag kan avslöja att jag kämpat mot en annalkande hälsporre själv sista månaden. Självbehandlar med tåhävningar, tåknipningar, fotmassage och snart, så fort jag får tummen ur, joyaskor. Vad är det för skor du kallar stötdämpande?

OnT så drog jag 140 med mixat grepp häromdagen och har gjort 130 med överhandsgrepp.

Och hur gör du med könsstratifieringen? Jag antar att en och annan kvinna kommer rösta.

Den här gången skadade jag mig dock för en gångs skull inte av träningen, utan av ett olycksfall. ;)

Skorna är New Balance, tror märket heter 850 eller något? Lite svårt att dechiffrera alla texter som står på dem. Lägger upp en bild:

http://i404.photobucket.com/albums/pp130/Hendrong/20160923_084349_zpshujerwpb.jpg (http://s404.photobucket.com/user/Hendrong/media/20160923_084349_zpshujerwpb.jpg.html)

Jag köpte dem specifikt för att vara stötdämpande under styrketräning, snubben i sportaffären hjälpte mig med det. :) Jag knaprar även Iprén eller motsvarande innan benpass.

Din fråga om könsstratifiering får TS svara på. ;)

VoDaresVins
2016-09-23, 08:22
OK, nu måste vi en gång för alla gå till botten med det här!
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=219879
Alltså: När är man stark i marklyft?

Finns många olika åsikter, men jag tänkte försöka mig på en någorlunda vetenskaplig och objektiv metod. Baserat på resultatet i omröstningen så kommer jag göra följande klassificering:

0 - 10% = Jättesvag
11 - 39% = Svag
31 - 50% = ganska svag
51 - 70% = Lite stark
71 - 90% = Stark
91 - 100% = Jättestark

För att svaren ska bli så ärliga som möjlig så har jag valt att man inte kan se vem som har röstat vad. Alla hjälpmedel tillåtna, bälte, remmar, rövsvett... Fast inte såna där fåniga dräkter, har ni lyft med sån så får ni ange bästa resultat utan dräkt.

Tycker gränsen att 30% av medlemmarna skulle vara starka är bra överkstattat. Eller är det jag som slår en tankevurpa här?

Kan annars tillägga att hör och häpna, men jag har faktiskt ändrat uppfattning av definitionen stark efter jag följt diskussionen på Kollo. Jag tyckte tidigare att styrka måste beaktas relativt. Men köpte argumentet att man inte kallar en löpare snabb om han springer 100m på 15 sekunder bara för han är fet.

Beemel
2016-09-23, 08:49
Tycker gränsen att 30% av medlemmarna skulle vara starka är bra överkstattat. Eller är det jag som slår en tankevurpa här?

Kan annars tillägga att hör och häpna, men jag har faktiskt ändrat uppfattning av definitionen stark efter jag följt diskussionen på Kollo. Jag tyckte tidigare att styrka måste beaktas relativt. Men köpte argumentet att man inte kallar en löpare snabb om han springer 100m på 15 sekunder bara för han är fet.

Det framgår ju inte i TS inlägg vad procentsatsen ska baseras på.

Är det procent av vikten som den som är starkast lyfter så funkar det ganska bra.

Enligt den undersökning jag själv gjorde för ett tag sedan (vilken jag länkade till ovan) så lyfte den starkaste (av de som svarade) 330kg och medlet låg på ungefär 200kg (ungefär 100 medlemmar svarade)

Lyfter man då 70% av 330 (230ish) så kan jag nog hålla med om att man är stark.
Men tar man 70% av snittet 200 (140) så blir det inte lika imponerande

Hur som helst så är de som lyfter 70% av maxvikten inte samma sak som att 30% av medlemarna klarar vikten.
Det enda man egentligen behöver veta för procentsatsen ska fungera är vem är starkast och hur mycket lyfter han (eller hon =D)
Vill man göra det ännu enklare så tar man världsrekordet och tillämpar procentsatserna på det, detta skulle ju betyda att väldigt få personer är "starka".

Gerdler
2016-09-23, 09:00
Tycker det framgår ganska tydligt i ts inlägg att det år percentiler som åsyftas. Att han har gjort en typo är ganska enkelt att förbise. Är man starkare än 70% av en grupp som är klart starkare än medel så bör man vara stark.

Jocke67
2016-09-23, 09:20
Tycker det framgår ganska tydligt i ts inlägg att det år percentiler som åsyftas. Att han har gjort en typo är ganska enkelt att förbise. Är man starkare än 70% av en grupp som är klart starkare än medel så bör man vara stark.

Precis så! Och om percentillen hamnar innuti ett 25kg-intervall är det inga problem, jag är bra på matte och statistik och kan räkna ut den statistiska percentillen ändå.

Och ja, 39% ska vara 30. Jag har stora feta fingrar (bra för marklyft! :-)) och 9 och 0 är brevid varandra på min lilla telefon så lätt att trycka fel...

Men ta det inte det där med klacificeringen så seriöst, jag tyckte det var lite kul bara att se hur starka folk var här på Kollo. Och kul att så många röstat, redan 100 röster! :-)

JonasF
2016-09-23, 09:53
160kg med remmar.

66kg
167cm

trädgårdsmöbel
2016-09-23, 10:16
Det är några som faktiskt böjer rätt mycket mer än vad de markar.
Antar att det har med vinklar och skit att göra så att hävarmarna passar bättre för det ena eller andra.

Eller klena händer. Jag vet dragremsfantaster som kan dra säkert 250kg med remmar, men har svårigheter med 200 utan.

VoDaresVins
2016-09-23, 10:18
Precis så! Och om percentillen hamnar innuti ett 25kg-intervall är det inga problem, jag är bra på matte och statistik och kan räkna ut den statistiska percentillen ändå.

Och ja, 39% ska vara 30. Jag har stora feta fingrar (bra för marklyft! :-)) och 9 och 0 är brevid varandra på min lilla telefon så lätt att trycka fel...

Men ta det inte det där med klacificeringen så seriöst, jag tyckte det var lite kul bara att se hur starka folk var här på Kollo. Och kul att så många röstat, redan 100 röster! :-)

Ok, bra du har koll. :) Statistik är inte min starkaste sida.

baktung
2016-09-23, 11:13
Den här gången skadade jag mig dock för en gångs skull inte av träningen, utan av ett olycksfall. ;)

Skorna är New Balance, tror märket heter 850 eller något? Lite svårt att dechiffrera alla texter som står på dem. Lägger upp en bild:

http://i404.photobucket.com/albums/pp130/Hendrong/20160923_084349_zpshujerwpb.jpg (http://s404.photobucket.com/user/Hendrong/media/20160923_084349_zpshujerwpb.jpg.html)

Jag köpte dem specifikt för att vara stötdämpande under styrketräning, snubben i sportaffären hjälpte mig med det. :) Jag knaprar även Iprén eller motsvarande innan benpass.

Din fråga om könsstratifiering får TS svara på. ;)

Olycksfall och olycksfall. Skyll på det när du har en lightvariant av osteogenesis imperfecta. ;)

Verkar stå 560 på dina. Jag har ett par 460 som promenadskor och det är för dålig dämpning för mig. Kanske hade funkat på gymmet.

Mina känningar kan dock ha kommit av just marklyft som är enda övningen jag blivit övertalad att köra i strumplästen.

Matsa
2016-09-23, 11:34
67 olika personer alltså?
Låter mycket. SM Klassisk SL i Norrköping var det 7 stycken som lfte över 300kg
OK jag förstår att alla starka svenska inte kanske ställde upp och att många kan ha lyft mer på träning. Men ändå... Kan det verkligen fiinas 60 pers till som är så starka?

Jag tycker att 67 personer låter i underkant och gissar att det finns lika många till som aldrig har tävlat eller inte syns i statistiken av andra anledningar. Jag känner liksom själv en handfull personer som klarar det och ytterligare några som är ganska nära. Något hundratal är fortfarande en väldigt liten del av alla som tränar så det tycker jag låter helt rimligt.

baktung
2016-09-23, 12:18
Tycker gränsen att 30% av medlemmarna skulle vara starka är bra överkstattat. Eller är det jag som slår en tankevurpa här?

Kan annars tillägga att hör och häpna, men jag har faktiskt ändrat uppfattning av definitionen stark efter jag följt diskussionen på Kollo. Jag tyckte tidigare att styrka måste beaktas relativt. Men köpte argumentet att man inte kallar en löpare snabb om han springer 100m på 15 sekunder bara för han är fet.

Det beror väl på hur fet han är och hur länge han har kallat sig löpare?

Relativiteten är inbyggd i språket. Varje gång du använder ett värderande ord så aktiveras dess motsats omedvetet. Vi kan inte bara lägga beslag på ett ord och hävda att folk som använder det med andra referensramar har fel. Visst kan vi operationalisera och välja ett begrepp som ges en strikt betydelse inom ett avgränsat användningsområde. Svensken ska väl ha rätt att kalla det för "kallt" när det är 15 minus ute, även fast det i samma stund är 45 minus i Sibirien? Det man kan göra är därför att alltid låta det framgå vilken norm man jämför med när man använder ordet stark, så att mottagaren av meddelandet får lättare att acceptera skribentens ramar och förståelse.

Samtidigt har jag fått min egna förståelse av ordet "stark" klart utvidgad efter att ha hängt på detta forum. Det är självklart att grupperna "otränade", "gymtränande", och "atletklubbsmedlemmar" per grupp kommer att ligga på olika, men i utkanterna överlappande, nivåer på styrkeskalan. Om jag vill bli bättre förstådd tjänar jag därför på att redogöra för vilken motsatt mängd svagare personer jag syftar på när jag använder ordet, inte minst i ett sammanhang som detta forum där "styrka" står i absolut fokus och får sin bredast möjliga berydelsepotential.

Agitator
2016-09-23, 12:47
Markar man 180 kg så är man starkare än 99 procent av befolkningen.

Själv är jag starkare än 99,999 procent av jordens befolkning.

Tar vi bort de som dopat sig så ligger jag ännu bättre till.

Feels good man.

Frågan är dock ifall det räcker för att klassa sig stark. Beror på vem som får frågeställningen.

muddler
2016-09-23, 13:50
230kg på tävling, 232.5 på träning, men det var nått år sen nu. Marken går skit för tillfället!

VoDaresVins
2016-09-23, 16:37
Det beror väl på hur fet han är och hur länge han har kallat sig löpare?

Relativiteten är inbyggd i språket. Varje gång du använder ett värderande ord så aktiveras dess motsats omedvetet. Vi kan inte bara lägga beslag på ett ord och hävda att folk som använder det med andra referensramar har fel. Visst kan vi operationalisera och välja ett begrepp som ges en strikt betydelse inom ett avgränsat användningsområde. Svensken ska väl ha rätt att kalla det för "kallt" när det är 15 minus ute, även fast det i samma stund är 45 minus i Sibirien? Det man kan göra är därför att alltid låta det framgå vilken norm man jämför med när man använder ordet stark, så att mottagaren av meddelandet får lättare att acceptera skribentens ramar och förståelse.

Samtidigt har jag fått min egna förståelse av ordet "stark" klart utvidgad efter att ha hängt på detta forum. Det är självklart att grupperna "otränade", "gymtränande", och "atletklubbsmedlemmar" per grupp kommer att ligga på olika, men i utkanterna överlappande, nivåer på styrkeskalan. Om jag vill bli bättre förstådd tjänar jag därför på att redogöra för vilken motsatt mängd svagare personer jag syftar på när jag använder ordet, inte minst i ett sammanhang som detta forum där "styrka" står i absolut fokus och får sin bredast möjliga berydelsepotential.

Nog har du en del poänger i det du säger men igen håller jag inte med om första stycket längre. Om jag berättar om att nån är snabb på 100m, för han springer på 18sekunder förväntas jag inte sen få mera förståelse för vad jag menar bara för att personen som sprang faktiskt var fet.
Hur som helst, blir bara en joho/nehe diskussion utan resultat.

Jocke67
2016-09-23, 17:42
OK jag har ett resultat (preliminärt, jag lät röstningen gå i ett år)!

0 - 135 kg: Du är svagare än 90% på Kollo och är därför JÄTTESVAG!
137,5 - 157,5 kg: Du är svagare än 70% på Kollo och är därför SVAG!
160 - 175 kg: Du är svagare än 50% på Kollo och GANSKA SVAG!
177,5 - 200 kg: Du är starkare än 50% på Kollo och därför LITE STARK!
202,5 - 252,5 kg: Du är starkare än 70% på Kollo och därför är du STARK!
255 kg eller mer: Du är starkare än 90% på Kollo och JÄTTESTARK!

Så är det! :smash:
Frågor på det? :)

baktung
2016-09-23, 18:29
Nog har du en del poänger i det du säger men igen håller jag inte med om första stycket längre. Om jag berättar om att nån är snabb på 100m, för han springer på 18sekunder förväntas jag inte sen få mera förståelse för vad jag menar bara för att personen som sprang faktiskt var fet.
Hur som helst, blir bara en joho/nehe diskussion utan resultat.

Jo då. Förståelse är ju precis vad du kommer att få. Om du inte förklarar varför du tycker det är snabbt lär samtalspartnern tro att du är född igår eller bara ironisk, eftersom 18 sekunder inte alls är snabbt. Det är som att säga att "Benke är en stark karl" bara för att han orkar bära hem sina matkassar. Det finns alltså en underförstådd gräns för när ordet uppfyller sin sanningshalt. Och när sanningshalten upphävs blir uttalandet istället ironiskt. 18 sekunder är aldrig snabbt utan närmare förklaring.

Grejen med språk är att nästan alla yttranden uppstår i en given kontext. Dina 18 sekunder kanske är snabba om både du och partnern vet att ni snackar om knattar eller någon paralympicsklass, och jag är övertygad om att det uttalandet med största sannolikhet endast kommer att förekomma när båda har sammanhanget klart för sig, när kontexten är given för er båda.

Det blir mindre självklart vad du menar om den snabbe istället sprang på 13 sek. Återigen är det högst sannolikt att kontexten är given för er båda. Annars kan man tänka sig att 13 sek dels är mycket långsamt för ett Diamond League-lopp och att du yttrat dig ironiskt om en sprinter som haltat i mål sist. I andra sammanhang kan det vara ett snabbt lopp även för friska vuxna. 13 sek har alltså, även taget ur luften och utan kontext, tillräcklig sanningshalt för att din samtalspartner inte ska tro att du är efterbliven.

Huddex
2016-09-23, 19:08
Markade 245kg i söndags 18/9, kroppsvikt ca 94 och ålder strax under 48 ;)

Gerdler
2016-09-23, 20:39
Så är det! :smash:
Frågor på det? :)
Varför sätter du ett intervall? Svaren inom ett intervall måste rimligen följa samma fördelning som erhålls av undersökningen? Det finns väl normalfördelningar t-fördelningar och fan vet vad. Det var så länge sedan jag läste min statistik och jag får numera huvudvärk av det men jag vill minnas att sådana här saker går att uppskatta väl om antalet svar är tillräckligt stort?

VoDaresVins
2016-09-23, 20:53
Jo då. Förståelse är ju precis vad du kommer att få. Om du inte förklarar varför du tycker det är snabbt lär samtalspartnern tro att du är född igår eller bara ironisk, eftersom 18 sekunder inte alls är snabbt. Det är som att säga att "Benke är en stark karl" bara för att han orkar bära hem sina matkassar. Det finns alltså en underförstådd gräns för när ordet uppfyller sin sanningshalt. Och när sanningshalten upphävs blir uttalandet istället ironiskt. 18 sekunder är aldrig snabbt utan närmare förklaring.

Grejen med språk är att nästan alla yttranden uppstår i en given kontext. Dina 18 sekunder kanske är snabba om både du och partnern vet att ni snackar om knattar eller någon paralympicsklass, och jag är övertygad om att det uttalandet med största sannolikhet endast kommer att förekomma när båda har sammanhanget klart för sig, när kontexten är given för er båda.

Det blir mindre självklart vad du menar om den snabbe istället sprang på 13 sek. Återigen är det högst sannolikt att kontexten är given för er båda. Annars kan man tänka sig att 13 sek dels är mycket långsamt för ett Diamond League-lopp och att du yttrat dig ironiskt om en sprinter som haltat i mål sist. I andra sammanhang kan det vara ett snabbt lopp även för friska vuxna. 13 sek har alltså, även taget ur luften och utan kontext, tillräcklig sanningshalt för att din samtalspartner inte ska tro att du är efterbliven.

Åldersgrupperingar kan jag nog hålla med om är avgörande. Drar en 10åring 100kg i mark tycker jag nog han är stark på samma sätt som en i samma ålder är snabb om han löper 100m på 13 sekunder. Men pratar vi vuxna män tycker jag inte kroppsvikten inverkar på min definition av snabb. Därigenom förstår jag linjen med att så bör inte heller vara för styrka.

Alltså med joho/nehe diskussion jag nämnde syftade jag på vart vår diskussion kommer leda. I rest my case. :)

Jocke67
2016-09-23, 20:53
Varför sätter du ett intervall? Svaren inom ett intervall måste rimligen följa samma fördelning som erhålls av undersökningen? Det finns väl normalfördelningar t-fördelningar och fan vet vad. Det var så länge sedan jag läste min statistik och jag får numera huvudvärk av det men jag vill minnas att sådana här saker går att uppskatta väl om antalet svar är tillräckligt stort?

Om man antar normalfördelning så blir medelvärdet 178 kg och standardavvikelsen 50kg. Jag skulle kunna ange valfri percentil men jag valde att presentera dessa intervall för det var så jag från början hade bestämt definitionen när man är olika grader av stark (på skoj naturligtvis).

Men för bänkpress funkade det inte lika bra att anta normalfördelning, för många höga värden som stack ut. Men det kanske blir bättre när fler röstat, vi får se... Men det finns andra sätt att räkna ut percentiller (som inte följer intervallet i frågeställningen) utan att behöva anta normalfördelning så det är inget problem. Man kan tex göra antaganden om fördelning (tex linjär) inom varje intervall.

baktung
2016-09-23, 21:52
Åldersgrupperingar kan jag nog hålla med om är avgörande. Drar en 10åring 100kg i mark tycker jag nog han är stark på samma sätt som en i samma ålder är snabb om han löper 100m på 13 sekunder. Men pratar vi vuxna män tycker jag inte kroppsvikten inverkar på min definition av snabb. Därigenom förstår jag linjen med att så bör inte heller vara för styrka.

Alltså med joho/nehe diskussion jag nämnde syftade jag på vart vår diskussion kommer leda. I rest my case. :)

Håller helt med om en sak. Feta personer är i allmänhet inte snabba. Och små män är i allmänhet mindre starka än stora. Detta kräver inga större bevis. Därför finns det ett enkelt svar på frågan. Eddie Hall är stark och Mahatma Gandhi är svag. Usain Bolt är snabb och Kalle Moraeus är långsam.

Det är först när vi närmar oss gränsfallen som definitionen blir mer intressant och människors föreställning av ett begrepp skiljer sig åt. Om du ber ett antal svenskar och ett antal centralafrikaner att rita en typisk fågel så kommer svenskarnas fåglar att likna varandra och centralafrikanernas fåglar att likna varandra. Skillnaden mellan gruppernas fåglar kommer dock att vara signifikant, eftersom erfarenheten av fåglar är så pass olika. Däremot kommer båda gruppernas typiska fåglar att ha mer gemensamt än om vi jämförde med deras föreställningar om hur en typisk fisk ser ut.

Alla vuxna människor i hela världen har så pass liknande erfarenheter av snabbhet att Bolt och Moraeus är lätta att skilja åt, precis som med skillnaden mellan fågeln och fisken. Kroppsvikten inverkar inte på någons definition av snabb eller stark i den enkla kontexten (grundförståelsen). Problemet är att den enkla kontexten bara uppmärksammar ordets ursprungsmening. I de flesta normalt förekommande situationer där ett ord används så är sammanhanget snävare än så. Egentligen därför blir det problem att bara erkänna den enkla användningen och sedan själv gå iväg och påstå att någonting är snabbt i förhållande till något annat. Många gånger när du använder ordet stark så kommer sammanhanget vara så snävt att den huvudsakliga värderingen bara sker mot en mindre mängd, även om du samtidigt kan aktualisera fler mängder på samma gång. Andra gånger kommer du aktualisera en mer grundläggande allmän mängd som närmar sig den enkla kontexten (grundförståelsen).

Det vill säga:

"- Jeppe på atletklubben drar 340 kg i mark. - Han är stark som fan."
1. Han är stark i förhållande till sina kompisar på klubben.
2. Han är stark i förhållande till Mahatma Gandhi.

"- Uffe på atletklubben persade just med 240 kg i mark. - Ja, han är riktigt stark."
1. Han är bara stark i förhållande till Gandhi.

"Fettblåsan Pontus markade 160 kg på gymmet igår. - Fett stark asså!"
1. Stark i förhållande till gymkamraterna (och överviktig).
2. Stark i förhållande till Gandhi.

Problemet är att du själv inte riktigt styr över när du använder ordet mer allmänt och när du använder det snävare, eftersom du i vardagen inte enbart pratar med styrkelyftare på atletklubben. Den definition du själv hävdar att du står för kommer du inte att kunna tillämpa konsekvent. Detta kan man bevisa, på samma sätt som man kan bevisa att folk som tror sig prata med ett korrekt uttal sluddrar precis lika mycket som en som inte hävdar ett korrekt uttal.

Gerdler
2016-09-23, 22:52
Om man antar normalfördelning så blir medelvärdet 178 kg och standardavvikelsen 50kg. Jag skulle kunna ange valfri percentil men jag valde att presentera dessa intervall för det var så jag från början hade bestämt definitionen när man är olika grader av stark (på skoj naturligtvis).

Men för bänkpress funkade det inte lika bra att anta normalfördelning, för många höga värden som stack ut. Men det kanske blir bättre när fler röstat, vi får se... Men det finns andra sätt att räkna ut percentiller (som inte följer intervallet i frågeställningen) utan att behöva anta normalfördelning så det är inget problem. Man kan tex göra antaganden om fördelning (tex linjär) inom varje intervall.
Normalfördelning blir kanske ganska off ändå. Vi har alldeles för många fler som markar 300+ än som markar 50.

Men att anta linjär fördelning i de ganska snäva intervallen du gjort borde kunna fungera ganska bra här? Medianvärdet är väl rimligen skiljt från medelvärdet. Är det så du har gjort eller använde du normalfördelningen i alla fall?

Jag får med linjärt antagande inom intervallen:

10 percentil 131kg => Under detta "jättesvag"
30 percentil 158kg => Mellan förra och detta "svag"
50 percentil 179kg => Mellan förra och detta "ganska svag"
70 percentil 208kg => Mellan förra och detta "lite stark"
90 percentil 250kg => Mellan förra och detta "stark", över detta "jättestark"

Antar att du inte gjorde exakt så(även om en del till har röstat sedan ditt inlägg), men det som slår mig är att just medelvärdet faktiskt är nästan precis medianvärdet!

Jocke67
2016-09-23, 23:08
Ungefär samma som jag. Jag avrundade till närmaste 2,5kg och så har det nog tillkommit några fler röster.

Jocke67
2016-09-23, 23:15
Jag gjorde en liten variant med olika normalfördelningar för olika percentiller. Orkar inte förklara exakt. Blir ungefär samma sak. Men det funkar bättre om man vill gissa extremvärden tex 99%.

Jocke67
2016-09-23, 23:28
Kanske att logaritmisk normalfördelning är bättre (har inte testat)?

Jocke67
2016-09-24, 13:09
Här är en tabell baserat på resultatet av alla rösterna hittills:

113923

EDIT:
Ratio "Mark / Bänk" ska det vara (orkar inte ladda upp bild med ny tabell)

Jocke67
2016-09-24, 13:31
Äh fan såg att jag hade matat in rösterna för bänkpress i stället för knäböj.
Nu tror jag att allt blev rätt!
113924

ceejay
2016-09-24, 13:37
med en total på 800kg så är man nog starkare än 99,99%.

Gerdler
2016-09-24, 13:39
Så det verkar med andra ord som att åtminstone här på kolo så stämmer inte teorin som nån framförde om att det finns massa bra bänkpressare men inte så många bra marklyftare.
Detta eftersom ju högre upp i percentilerna man kommer så ökar ration mark/bänk. Ration för böj/bänk ökar också ju högre upp man kommer.

Mina ratios är 1.39/1/1.78 vilket tyder på att jag är en extremt avancerad lyftare. Mina vikter tyder dock inte på detta konstigt nog.

Jocke67
2016-09-24, 13:39
Fast det här är ju starkare än x% av dom som väljer att rösta på Kolozzeum.
Alla starka jävlar verkar ju hänga här! :)

Jocke67
2016-09-24, 14:28
Bättre matematisk modell:
113925

Agitator
2016-09-24, 15:24
Bättre matematisk modell:
113925

För data utan hänsyn till steroiders påverkan. Värt att poängteras för nya inom träning som läser denna tråd någon gång.

Agitator
2016-09-24, 15:37
med en total på 800kg så är man nog starkare än 99,99%.

99,999% är redan nådd runt 600+ for sure.

Jocke67
2016-09-24, 15:58
99,999% är redan nådd runt 600+ for sure.

99,999% motsvarar alla utom ca 100 personer av Sveriges befolkning. Eller 50 om man räknar bara män. Och typ 25 per om man räknar bort barn och gamlingar.
Men även om man räknar hela befolkningen så räcker nog inte 600+, för nog finns det väl mer än 100 pers i Sverige som lyfter en 600+ serie.

Agitator
2016-09-24, 16:08
99,999% motsvarar alla utom ca 100 personer av Sveriges befolkning. Eller 50 om man räknar bara män. Och typ 25 per om man räknar bort barn och gamlingar.
Men även om man räknar hela befolkningen så räcker nog inte 600+, för nog finns det väl mer än 100 pers i Sverige som lyfter en 600+ serie.

99.999% == 750k människor +- några tusen i världen.

Dra bort alla som någonsin dopat sig så blir procenten ännu högre för en som är ren.

Feels good man.

baktung
2016-09-24, 16:14
Mina ratios är 1.39/1/1.78 vilket tyder på att jag är en extremt avancerad lyftare. Mina vikter tyder dock inte på detta konstigt nog.

Mycket märkligt! Vad kan det bero på? cofffee

Jag har 1.33 : 1 : 1.33. Eftersom mark/bänk ökar ju starkare folk verkar bli så borde det innebära att jag har massor av utvecklingspotential kvar...

Feels good boy.

knooox
2016-09-24, 17:14
Gjort en 2a på 130 kg, så jag säger att mitt max är 130 kg :)

Gerdler
2016-09-24, 18:30
Mycket märkligt! Vad kan det bero på? cofffee

Jag har 1.33 : 1 : 1.33. Eftersom mark/bänk ökar ju starkare folk verkar bli så borde det innebära att jag har massor av utvecklingspotential kvar...

Ja, och jag har nått min potential i princip. :(

Hur går det till att böja lika mycket som man markar?

Jag har sjukt svårt att öka i bänk, det verkar vara pecs dom är begränsande och jag har bra rattar helt ärligt, hårda och fylliga. Ser fantastiskt många plattbröstade som piskar mig i bänk.

baktung
2016-09-24, 19:00
Ja, och jag har nått min potential i princip. :(

Hur går det till att böja lika mycket som man markar?

Jag har sjukt svårt att öka i bänk, det verkar vara pecs dom är begränsande och jag har bra rattar helt ärligt, hårda och fylliga. Ser fantastiskt många plattbröstade som piskar mig i bänk.

Ett av mina problem kan vara att jag tänker för mycket och är lagd åt "det säkra före det osäkra"-hållet. Jag känner att jag är lite kuvad i marken och har svårare att släppa loss helt än när jag böjer. När jag markar tänker jag någon tiondels sekund under lyftet hur det känns i ryggen, om jag borde avbryta eller inte, och hinner föreställa mig själv i rullstol med förtvinande ben.

När jag böjer är jag mer livrädd för att tappa stången och dö. Då är det lättare att skrika ur sig allt man har. Har jag dessutom säkerhet i böjen så släpper alla hämningar helt. Då är det en njutning att ha något över sig som man bara ska mota uppåt. Kanske är det just att jag njuter mer i böjen som gör det...

Du kanske har dålig bänkteknik? Är repsstark men har svårt att få ur dig max? Bör träna mer explosivitet? Du borde dra igång en journal så man får lite koll på din träning. :)

Senaste året har mitt bänkmax ökat med 40 kg. Tränade hemma i vardagsrummet från maj till september förra året innan jag tog mig till ett gym. Då maxade jag 65 kg. Så ärligt talat har jag nog fått hyfsade noobgains i bänken sen jag kom dit. Ökar jag bara 20 kg det kommande året så vore jag överförtjust. 125 kg om ett år vore najs. 120 kg vore jag iofs också nöjd med.

gungstol
2016-09-24, 19:10
160 kg har jag fixat i marklyft. Min klart bästa disciplin i dagsläget. 85 kg i bänkpress och 110 kg i knäböj ger följande ratio:

1.29 : 1 : 1.88