handdator

Visa fullständig version : Konditon + styrka - bra?


Svensk
2004-04-21, 23:26
Är det bra att träna konditionsträning i samband med styrketräning? Har för tillfället väldigt dålig konditon och vill därför förbättra den lite men påverkar det träningen negativt eller possitivt. Har relativt lite kroppsfett och har hört att kroppen kan bryta ner musklerna då...

shirunai
2004-04-21, 23:40
positivt, träna intervaller 20-30minuter efter styrketräninge. Dock inge smart att lägga efter styrketräningen

aidee
2004-04-21, 23:56
Jag vet inte men min teori är att man bryter ner muskler för att kroppen förbrukar mycket energi när man tränar kondition.
Konditionen handlar väl dock emst om syreupptagningsförmåga?

Borde det då inte finnas några bra övningar där man egentligen inte använder så mycket muskler och energi i förhållande tll ansträngningen? Det kanske motsäger sig självt...jag är mer personen som bara kör...

King Grub
2004-04-22, 06:25
Korta pass har bara positiv effekt, om man sköter kosten och vilan i övrigt:

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=16978&highlight=vilken

Saj
2004-04-22, 11:30
lånar tråden lite om det är ok :p

vart går gränsen mellan "långa" och korta konditionspass?

kan man tex 1-2 gånger i veckan springa 15-25 minuter utan att det har en negativ inverkan på musklernas utveckling.

då menar jag inte i konditionsträningen i samband med styrkan.

King Grub
2004-04-22, 11:31
Originally posted by Saj
kan man tex 1-2 gånger i veckan springa 15-25 minuter utan att det har en negativ inverkan på musklernas utveckling.

JA!

JAM
2004-04-22, 11:32
Originally posted by Saj
kan man tex 1-2 gånger i veckan springa 15-25 minuter utan att det har en negativ inverkan på musklernas utveckling.Absolut. Om du äter bra så finns det bara fördelar. Om du däremot går på någon svältdiet du hittat i godtycklig veckotidning är det mindre bra.

EDIT: Fan! Grub han före än en gång. Andra gången på två dagar som han varit en minut före... :D

ensammast
2004-04-22, 17:24
Ett stenhårt spinningpass på 45 minuter då? Är det tillåtet?

King Grub
2004-04-22, 17:25
Originally posted by ensammast
Ett stenhårt spinningpass på 45 minuter då? Är det tillåtet?

Det kommer inte att hända något farligt. Muskler är till för att arbeta. De tynar inte bara bort och försvinner för att man råkar anstränga sig, om man inte befinner sig i något slags svälttillstånd.

ensammast
2004-04-22, 17:29
Originally posted by King Grub


Det kommer inte att hända något farligt. Muskler är till för att arbeta. De tynar inte bara bort och försvinner för att man råkar anstränga sig, om man inte befinner sig i något slags svälttillstånd.

Ett pass i veckan alltså... när jag samtidigt har stora problem med att gå upp i vikt. Men vafan, man vill ju ha bra kondition och flås också... :confused: Jag får "äta upp" spinningpasset :p

King Grub
2004-04-22, 17:31
Originally posted by ensammast


Ett pass i veckan alltså... när jag samtidigt har stora problem med att gå upp i vikt. Men vafan, man vill ju ha bra kondition och flås också... :confused: Jag får "äta upp" spinningpasset :p

Precis. Ersätt energin (och eventuellt lite till), och se till att inte köra spinningen på fastande mage och ha protein+snabba kolhydrater redo efteråt, så finns det inte MINSTA risk för att du tynar bort. ;)

Pressarn
2004-04-22, 22:15
Hur är det med två timmar simning/löpning då?

Valrossen
2004-04-23, 04:36
Originally posted by Pressarn
Hur är det med två timmar simning/löpning då?

Va trott jag blir! Brukar allt som oftast inte lagga storre energi pa tradar liknande denna. Grub styr skeppet ganska bra pa egen hand.

Tva timmar lopning agnar jag mig at fem dagar i veckan, i form av fotboll. Lagg dar till fyra styrkepass samt ett explosivitetspass.

Ut och spring/simma/flyg, va faan som helst. Det har aldrig varit onyttigt att rora pa sig!