handdator

Visa fullständig version : Träning med kroppsvikt


hings1
2016-09-22, 08:56
Hej!
Ny här på forumet, och hoppas på lite hjälp ang. att jag vill börja träna.
Jag kommer inte att gå till ett gym, utan träningen kommer ske hemma med min egna vikt (för det mesta i alla fall).

Jag har en relativit stor tomt, och således har jag lite rum för att bygga någon form av "utegym". Jag har egentligen inte tänkte mig något enormt, med massa olika attiraljer etc (Frugan vill inte att det ska vara för mycket "skit" på tomten :D). Det jag har tänkt börja med, är att slå ner 2 ”trästolpar” modell större, och sedan fästa en järnstång mellan dem, så att man kan göra chins tex. Sedan ska jag även konstrulera någon ställning som tillåter en att göra dips.

Det jag är ute efter, är förslag på olika övningar man kan göra med utrustningen som jag nämner ovan. Jag hade även velat ha förslag på andra saker jag kan konstruera/göra för att träna på fler sätt.

Hoppas ni förstår vad jag menar, tack!

Rikard Jansson
2016-09-22, 09:27
Skit i dipsställningen och gör armhävningar istället. :)

Andra övningar:
Grodhopp med stopp i botten
Plankan
Walkouts
Utfallsgång
Diverse mag-och-bål-övningar

Luca Brasi
2016-09-22, 11:20
Gör en finnen ställning.

Beemel
2016-09-22, 11:49
Köp ett par ringar eller TRX som du kan fästa i chinsstången.
Där har du mer eller mindre komplett träningsmöjlighet för hela överkroppen.

Markus91
2016-09-22, 22:23
Är TRX något att ha egentligen? Ser ganska ovärt ut för två lax men vad vet jag!

svenbanan
2016-09-23, 05:46
Det går att bygga ihop sin egen TRX av några spännband och lite småpill från Clas Olsson. 150:- och en halvtimmes pillande. Finns flera mer eller mindre bra guider på youtube.

Dock vette fan om det är så stor vits med TRX ifall man ändå har tänkt bygga pullupställning och lite sånt. Det är väl mer ifall man ska vara på resande fot.

Angående tips för vad jungelgymmet kan innehålla så tycker jag att en stång i midjehöjd är väldigt bra. Då kan man köra kroppsviktsrodd. Bra att komplettera vertikal dragrörelse (pullups/chins) med en horisontell.

Sen kan man lära sig göra handstående armhävningar. Man behöver bara en husvägg att ha fötterna mot. Ifall man inte klarar sådana från början så är det bara att stå på en liten pall eller nåt och pikera i höften så att höften hamnar rakt ovanför axlar och händer, och göra sådana pushups som en del i progressionen. Kombinerar man handstående (eller pikerade) armhävningar med vanliga får man med både en horisontell och en vertikal pressrörelse, så då kan man kanske säga att grundbehovet är täckt. Jag skulle ju gärna haft en dipsställning också dock. Kan vara lättare att köra lite tyngre i horisontell pressrörelse ifall man börjar klara lite för många vanliga armhävningar.

Sen kör du hängande knälyft (benlyft) från pullupstången, och plankan på marken så har du klarat av magmusklerna.

Det meckigaste med hemmagym/kroppsviktsträning är att träna benen. Men gör stepups och utfall upp på nån typ av pall eller liknande, gärna med nån ryggsäck full i grus så kan du få träning av rumpa och framsida lår.

Mecka ihop nåt som du kan göra finnen i för baksida lår. Finns youtubeguider för detta också. Kombinera gärna med nån typ av marklyftsliknande övning (med raka ben). Du kan ju ganska enkelt gjuta fast en hink cement på varje ända av ett järnrör så har du en hyfsat tung stång att köra rakmark med.

Annars kan det kanske vara en bra idé att bygga nåt slags ställning för ryggresningar. I en sådan kan du träna både raka ryggmuskeln och rumpan på ett bra sätt.

JonasF
2016-09-23, 10:01
Finns massor armhävningsvarianter som tar på triceps och axlar om man nu vill skippa dipsen. Själv gillar jag inte dips alls.

Pipe pushups
Pseudoplance pushups
Sphinx pushups
Archer pushups

Dom 4 är grymma.

Matsa
2016-09-25, 11:35
Det går att bygga ihop sin egen TRX av några spännband och lite småpill från Clas Olsson. 150:- och en halvtimmes pillande. Finns flera mer eller mindre bra guider på youtube.

Dock vette fan om det är så stor vits med TRX ifall man ändå har tänkt bygga pullupställning och lite sånt. Det är väl mer ifall man ska vara på resande fot.

Det tycker jag definitivt att det är! I alla fall en egensnickrad variant om man inte vill kosta på sig en riktig, det kostar ju som sagt nästan ingenting. Det finns så mycket vettigt man kan använda den till. Personliga favoriter att köra i TRX är tricepsextensioner, baksida axlar och lite olika magövningar. Framförallt tricepsextensioner föredrar jag faktiskt framför skivstångsvarianten då de inte gör lika ont i mina armbågar, kan bli utmanande med bara kroppsvikten och går att göra riktigt tung om man har vikter att hänga på sig. Klarar man inte enbensböj kan man använda TRX att hålla sig i som en progression också. Sen kan man ju använda handtagen till att dra saker om man vill.

z_bumbi
2016-09-25, 13:42
Planerar du redan två stolpar så sätt ner minst två till och gör en armgångsstege när du ändå håller på. Då kan du göra många fler varianter av chins, det går också enkelt att köra roddar och om du bockar eller låter någon bocka ändarna på stegen så har du din dipsställning klar.
Dipsen kan bli lättare om du har en pall att kliva av ifrån istället för att fastna i botten och då har du en pall för stepups och ev hopp. Roddarna blir också lättare om du har pallen att vila fötterna på.

Beemel
2016-09-25, 14:07
Är TRX något att ha egentligen? Ser ganska ovärt ut för två lax men vad vet jag!

JA, man behöver ju inte köpa just TRX (märket) jag använde det mest som ett exempel, det har ju blivit lite så att firmanamnet nästan blivit synonymt med själva konceptet (typ som Rollerblade, Kevlar, Termos, Walkman etc)
Mina har jag "byggt" själv kostade mig ungefär 200:-