handdator

Visa fullständig version : utomlands, ska man stänga av roaming OCH mobil data?


timoat
2016-09-20, 08:45
eller räcker det med roaming? om man stänger ner mobile data, funkar fortfarande gps?

Mental
2016-09-20, 08:54
Gps funkar. Se till att ha laddat ned karta offline.
Men du kommer inte kunna köra navigation och adressök och sånt tror jag

svenbanan
2016-09-20, 08:58
gps borde funka oavsett. Däremot laddar ju google-maps (eller vad du nu har för kartprogram) inte in några kartbilder om du inte har nån möjlighet att surfa. Så kollar du på kartan kommer det se ut som om du står mitt ute i ett stort rutnät bara...

Mobildata _borde_ rimligtvis inte funka om inte roaming är påslaget, eftersom roaming väl helt enkelt handlar om att man ska kunna accessa mobilnät utomlands. Kan man inte accessa nätet (för att ringa) så borde man ju rimligtvis inte kunna accessa det för datatrafik heller. Men om du vill vara helt säker på att inte nallen börjar surfa med dyr utländsk taxa så kan du ju stänga av det.

timoat
2016-09-20, 09:01
ringa kan man även om mobile data är avstängt, men internet når man inte om inte roaming är påslaget. blir paranoid här, vill inte få en räkning på 1000 spänn igen. Jag har tankat ner en google maps karta. Lika bra att stänga av allt.

Snobbe
2016-09-20, 09:46
Mobil data utan roaming ska inte ens fungera utomlands eftersom din teleoperatör inte finns där. Jag skulle stänga av mobildata om man vill vara säker. Däremot är det inom EU så har maxavgifterna sänkts rätt rejält och nästa år kommer roaming inte kosta något i EU.

svenbanan
2016-09-20, 09:57
ringa kan man även om mobile data är avstängt, men internet når man inte om inte roaming är påslaget. blir paranoid här, vill inte få en räkning på 1000 spänn igen. Jag har tankat ner en google maps karta. Lika bra att stänga av allt.

Ja, det är väl logiskt.

Mobildata har ju enbart med surf och dataöverföring att göra. Inget med samtal. Så att mobildata är avstängt spelar ingen roll för om du kan prata eller ej. Det spelar heller ingen roll om du är utomlands eller ej. Stäng av mobildata så kan du inte surfa från mobilen. Du kan däremot ringa (om du har tillgång till nät). Du kan såklart surfa via wifi om du har sådant nät i närheten och påslaget...

Stänger du av roaming så kan du garanterat inte ringa (eftersom roaming handlar om att du ska få tillgång till nät utomlands). Troligen kan du heller inte surfa (även om mobildata är på) eftersom du ju inte har tillgång till nät för att ringa ens. Men kanske finns det nåt land med bakvända idéer där man kan få tillgång till nåt nät för enbart dataöverföring, utan att ha tillgång till samtal. Så för att vara säker så kan du stänga av mobildata, då kan du garanterat inte surfa.

GPS har inget med nåt av detta att göra, och är gratis var du än är.

timoat
2016-09-20, 10:03
Ja, det är väl logiskt.

Mobildata har ju enbart med surf och dataöverföring att göra. Inget med samtal. Så att mobildata är avstängt spelar ingen roll för om du kan prata eller ej. Det spelar heller ingen roll om du är utomlands eller ej. Stäng av mobildata så kan du inte surfa från mobilen. Du kan däremot ringa (om du har tillgång till nät). Du kan såklart surfa via wifi om du har sådant nät i närheten och påslaget...

Stänger du av roaming så kan du garanterat inte ringa (eftersom roaming handlar om att du ska få tillgång till nät utomlands). Troligen kan du heller inte surfa (även om mobildata är på) eftersom du ju inte har tillgång till nät för att ringa ens. Men kanske finns det nåt land med bakvända idéer där man kan få tillgång till nåt nät för enbart dataöverföring, utan att ha tillgång till samtal. Så för att vara säker så kan du stänga av mobildata, då kan du garanterat inte surfa.

GPS har inget med nåt av detta att göra, och är gratis var du än är.

roaming avstängt men kan fortfarande ringa och skicka sms, (inget internet) Mobil data/roaming avstängt, kan fortfarande ringa och skicka sms (inget internet).

roaming på, har tillgång till internet.

det finns ett litet R ovanför mina bars , trots att roaming är avstängt, men så ska det tydligen vara.

J.V
2016-09-20, 13:58
Vad har du for operator och var ska du?

Atminstone Telia, och formodligen flera andra, har infort maxgrans pa surfkostnaden per dag sa att det inte ens kan bli tusentalskronor. Om du nu inte sitter och fyller pa den nonstop.

Det var dessutom innan prissankningen inom EU, sa du kan nog vara lugn.

timoat
2016-09-20, 22:04
Vad har du for operator och var ska du?

Atminstone Telia, och formodligen flera andra, har infort maxgrans pa surfkostnaden per dag sa att det inte ens kan bli tusentalskronor. Om du nu inte sitter och fyller pa den nonstop.

Det var dessutom innan prissankningen inom EU, sa du kan nog vara lugn.

Jag är i florence och har universal telecom

svenbanan
2016-09-21, 11:15
roaming avstängt men kan fortfarande ringa och skicka sms, (inget internet) Mobil data/roaming avstängt, kan fortfarande ringa och skicka sms (inget internet).

roaming på, har tillgång till internet.

det finns ett litet R ovanför mina bars , trots att roaming är avstängt, men så ska det tydligen vara.

Det fetstilta verkar motsägelsefullt och ologiskt om du är utomlands. dock kanske vissa operatörer har nån typ av sammarbetsavtal med operatörer i andra länder (eller att operatören erbjuder tjänster i flera länder) och att man kanske kan ringa utan att behöva använda roaming i vanlig mening?

Rimligtvis kommer du inte behöva betala några snordyra taxor heller eftersom du ju slagit av roaming. Då ska du ju bara behöva betala enligt vanliga taxorna... Antar jag... Du borde ringa din operatör och få det förtydligat för dig vad som gäller.

Att du har tillgång till internet utomlands trots att roaming är avslaget tycker jag är lite kontraintuitivt. Men det låter inte helt uppåt väggarna som det ovanstående...

leo1
2016-09-22, 17:42
Jahapp, då fick jag varning från 3 att jag kommit upp i 80% av min kostnadsspärr i utlandet som är 575:-. Inte så farligt då det är min sista kväll på min enveckas semester till Cypern. Här kostar det 50 öre mg att surfa.

Då jag går tillbaka och kollar messet för kostnaden så ser jag att jag fått ett mess då telefonen tror att jag är i Ukrania. Där kostar det 150:- mg. Utan kostnadstak där så hade min semester blivit väldigt dyr!

timoat
2016-09-22, 18:49
Jahapp, då fick jag varning från 3 att jag kommit upp i 80% av min kostnadsspärr i utlandet som är 575:-. Inte så farligt då det är min sista kväll på min enveckas semester till Cypern. Här kostar det 50 öre mg att surfa.

Då jag går tillbaka och kollar messet för kostnaden så ser jag att jag fått ett mess då telefonen tror att jag är i Ukrania. Där kostar det 150:- mg. Utan kostnadstak där så hade min semester blivit väldigt dyr!

Men du surfade, körde med roaming påslaget right?

leo1
2016-09-22, 19:01
Men du surfade, körde med roaming påslaget right?

Ja, exakt. Sen är jag slö när jag är ute på restaurang och sånt så frågar jag inte efter deras wifi.

Hade mitt sunkhotell haft wifi hade jag surfat på det och aldrig kommit upp i den här summan. Så kan det gå när man åker ospec..

Wzup2u
2016-09-22, 21:14
Be safe = flygplansläge :D

shadowfire
2016-09-23, 10:15
Fyfan åkte på sådan fetingutskällning på jobbet efter semester i Mexico..
Hade inte hade stängt av dataroamingen men hade inte heller något "igång" (trodde jag). Visade sig att facebookappen låg och tog emot aviseringar och notifieringar och drog det på dataroaming. Bäver :)

TIMPA
2016-09-23, 10:43
Fyfan åkte på sådan fetingutskällning på jobbet efter semester i Mexico..
Hade inte hade stängt av dataroamingen men hade inte heller något "igång" (trodde jag). Visade sig att facebookappen låg och tog emot aviseringar och notifieringar och drog det på dataroaming. Bäver :)

Fick du reda på vad det kostade? :d

agazza
2016-09-23, 11:00
Du ska ta ett stort holidayphone paket. Suveränt tjänst.