handdator

Visa fullständig version : Hur mycket sömn


svartakronan
2016-09-19, 20:57
När jag sover i endast 6 timmar så känner jag mig mer utvilad och är piggare på morgonen än om jag sover 8 timmar. När jag sover 8 timmar så har jag svårare att gå upp och är jätte sömnig.
Kan det vara så att jag behöver endast 6 timmar eller vad tror ni? De säger ju att man ska sova typ 8 timmar för att vara optimal med återhämtning från träningen.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Stefanski
2016-09-19, 21:03
Hur mycket sömn du behöver är individuellt :)

Lipservice
2016-09-19, 21:03
Att ha svårare att gå upp och känna sig sömnig, betyder för mig att jag sovit som bäst och är mycket piggare även under eftermiddag/kväll. Vaknar jag pigg så blir jag oftast trött under dagen och framåt kvällen.

HenrikJ
2016-09-19, 21:04
Personligen presterar jag sämre på gymmet om jag sover mer än 6-7 timmar, även om jag nog har ett sömnbehov på 8-9. Sedan om det ändå är bättre att sova mer vet jag inte.

Guckenn
2016-09-19, 22:30
Hur trött du känner dig när du vaknar har nog mer med när i en sömncykel du vaknar. Kan ju vara så att du befinner dig i djupsömn efter 8 timmar när alarmet ringer men att du inte gör det efter 6 timmar.

Jag är alltid morgontrött, men ibland vaknar jag 2-3 timmar innan jag ska gå upp och är jättepigg. Jag vet dock av erfarenhet att jag alltid blir slö och ofokuserad framåt dagen/kvällen om jag har sovit 5-6 timmar under natten.

Sohlsken
2016-09-19, 22:40
Om du känner dig utsövd efter sex timmar är det bra. För mig pendlar det mellan 7 och 10 timmar beroende på hur trött och sliten jag är.