handdator

Visa fullständig version : Kan man förutsäga vattenvikt/vattenilagring?

Sohlsken
2016-09-18, 15:49
Tjohej Kollo!

Jag undrar helt enkelt om det är möjligt att förutsäga vattenvikt alt. vattenilagring. Skriver båda för framtida sökningar.
Jag har kommit fram till att när jag känner mig tjock eller plufsig så är det typ alltid vattenvikt. Under deff känns det rätt optimalt att försöka undvika, och annars också förstås. Inte kul att vara vattentjock.

Sökte runt på forumet och hittade ett inlägg där Grub skrev att varje gram kolhydrat binder 2.7 gram vätska.

1. Gäller detta lika väl för kolhydrater från mat som dryck?
2. Även, trots att jag har tröttnat på alkohol så kan det vara bra att ha med. Hur påverkar alkoholintag vätskeinlagring/plufsighet?

Tack på förhand!

King Grub
2016-09-18, 15:58
Dom 2.7 grammen är vattenvikt bundet till glykogen, i muskulaturen, inte under huden. Dvs inget man blir "pluffsig" av.

Rickard
2016-09-18, 16:00
Bortser du ifrån påverkan utav hormoner?
Där har du ju en väldigt stor påverkan utan östrogen, progesteron. Även stress, kortisol. Vätske- och mineralintag, aldosteron.

Sohlsken
2016-09-18, 16:03
Ja alltså, en gång i månaden går jag upp typ två kilo i en veckas tid. Utöver det kan jag inte så mycket om hur hormonerna påverkar vikten under månadens gång.

Jag har märkt att jag verkar ha mer vattenvikt dagen efter att jag inte har druckit tillräckligt. Är det alls rimligt?

Rickard
2016-09-18, 16:06
Ja alltså, en gång i månaden går jag upp typ två kilo i en veckas tid. Utöver det kan jag inte så mycket om hur hormonerna påverkar vikten under månadens gång.

Jag har märkt att jag verkar ha mer vattenvikt dagen efter att jag inte har druckit tillräckligt. Är det alls rimligt?

När man gör en vätsketömning så dricker man extra för att tvinga kroppen att driva ut extra vätska. Så tvärt om borde vara möjligt också.