Visa fullständig version : Äta mer eller vad tror ni?
Tomten1998
2016-09-18, 14:35
Tjena! Tränar cirka 3 gånger i veckan.
Måndag - Bröst och Triceps.
Onsdag - Rygg och Biceps
Fredag - Ben och axlar.
Tränar riktigt hårt varje pass och kör slut musklerna så mycket det bara går under passen så att man knappt orkar gå flera dagar efteråt...
Jag är även fysiskt aktiv i vardagen och jobbar på ett bygge så jag lyfter och går runt i stort sett hela dagarna...
Jag är 180 cm och jag vägde cirka 75 kg för ett par veckor sedan och är nu nere på ungefär 70/69 kg så då tänker jag, jag kan väl knappast har förlorat muskelmassa utan jag måste väl ha förlorat lite fett?
Det är ingenting som syns direkt men jag känner att gå ner 5 kg på bara 4 veckor känns rätt mycket.
Äter jag för lite tror ni? Äter så jag nästan spricker känns det som, har iofs inte räknat kalorier men har ätit bra mycket mer på sista tiden än jag vanligtvis brukar göra...
Jag tar en proteinshake med 2 skopor (ungefär 40 g protein) efter varje träning för att vara säker på att jag får i mig tillräckligt med protein.
Fast de dagar som jag inte tränar så dricker jag inte proteinshake, ska man göra det vilodagarna också?
Eftersom jag fortfarande bor hemma och inte har så värst mycket pengar så jag kan laga egen mat så tänker jag att det kan ha med att göra att jag inte får i mig tillräckligt med protein under dagen så att musklerna knappt växer.
Skulle en bra gainer samt mer proteinpulver kunna vara värt att köpa?
Målet är att gå upp i muskelmassa och då behöver man ligga på kaloriöverskott och det verkar det inte som att jag gör för då skulle jag inte gå ner i vikt, varken muskelmassa eller fett...
Vad tycker ni?
Ozziking
2016-09-18, 14:56
Käka mer mat! lägg till 2 skopor vassle morgon / kväll eller efter träning också. Då blir man stark
Hur äter du en vanlig dag?
Hur gammal är du?
Har du nyligen börjat gymma?
Om du går ner 1 kg per vecka ligger du på typ 1000 kaloriers underskott. Så ja, då behöver du äta bra mycket mer än du gör.
Du rör på dig mycket varje dag, så lasta på med mer kolhydrater framförallt skulle jag säga. Ris, pasta, potatis, makaroner, bröd, havregrynsgröt (mycket magnesium i det sistnämnda, rekommenderas).. såna saker. Kolhydrater är i regel de billigaste kalorierna också, särskilt ris.
Var inte rädd för att äta fett heller.. det är 9 kalorier i 1 gram fett. Bara 4 kalorier i 1 gram protein/kolhydrat. Ett enkelt knep att få i sig mer kalorier är att lägga till en matsked olivolja eller liknande till proteinshaken.
Tomten1998
2016-09-18, 15:43
Hur äter du en vanlig dag?
Hur gammal är du?
Har du nyligen börjat gymma?
Frukost kl 5.30 - 3-4 fiberrika mackor med ost och skinka, kanske en skål músli med lättyoghurt.
rast kl 9 - matlåda, oftast något med kött så som spaghetti och köttfärssås
rast kl 11 - banan / risi frutti
rast kl 13 - banan
hemma vid typ kl 16 och då blir det typ en frukt till, äpple eller banan
något litet innan gymmet vid kl 17.30 ungefär
Efter gymmet så blir det en proteinshake med 2 skopor och så middag och då trycker jag i mig så mycket jag bara orkar och sedan är det läggdags...
Men jag tänker kan det vara så att jag förlorat lite fett bara? Byxorna börjar hänga lite grann och jag cyklar till jobbet vilket blir ungefär 1 mil fram och tillbaka varje dag.
Men om jag nu äter för lite så tänkte jag att det är svårt att få i sig mycket mer än jag redan får i mig känner jag. Dessutom svårt att styra över kosten själv när man bor hemma så funderade på någon typ av gainer kanske? (och proteinpulver så klart)
Så att jag får i mig tillräckligt iallafall.
Jag är 18 år, har väl tränat till och från sedan jag var runt 13 men jag har väl inte riktigt tränat konstant eller så på gym så man kan väl säga att jag rätt nyligen börjat gymma, runt 5-6 veckor nu.
Även om du skriver att du äter så mycket du orkar verkardet inte vara speciellt mycket kalorier där. Ät en till måltid med ris pasta till under dagen, drick mjölk, havregryn osv
Tomten1998
2016-09-18, 17:05
Kan väl tillägga att jag småäter en hel del när jag är hemma också så jag går alltid runt och är mätt och känner att jag verkligen inte orkar få i mig är det jag redan får i mig så som sagt, skulle en gainer kunna vara värt att testa?
Hört att det är många som använder såna pga de är enkelt att få i sig mycket kolhydrater och lite protein eller vad det nu är i de, någon som vet något om det? Vissa säger att man bara bli grisigt tjock utav det så jag tänkte om jag kan ta en liten del av portionen av gainern som en liten extra måltid på allt jag äter? :p
StarkaUlf
2016-09-18, 17:11
Kan väl tillägga att jag småäter en hel del när jag är hemma också så jag går alltid runt och är mätt och känner att jag verkligen inte orkar få i mig är det jag redan får i mig så som sagt, skulle en gainer kunna vara värt att testa?
Hört att det är många som använder såna pga de är enkelt att få i sig mycket kolhydrater och lite protein eller vad det nu är i de, någon som vet något om det? Vissa säger att man bara bli grisigt tjock utav det så jag tänkte om jag kan ta en liten del av portionen av gainern som en liten extra måltid på allt jag äter? :p
Ja det går bra, om du nu inte vill/kan äta mer vanlig mat.
Brofessorn
2016-09-18, 17:21
Du kan äta mer även fast du är mätt. Så länge du inte äter tills du faktiskt spyr är det lugnt.
Gainer fungerar, men kom ihåg att det också mättar. Om du vill kan du göra det själv av vasslepulver, havregryn och mjölk.
Tomten1998
2016-09-18, 17:33
Jo fast att äta medans jag är mätt är svårt tycker jag.
Däremot att dricka lite grann medans jag är mätt lär nog inte vara några problem.
Jag känner att jag ska testa på en gainer, är det något speciellt man bör tänka på när man köper eller ska man bara köpa den billigaste? Allra helst ska det vara så billigt som möjligt.
Någon som rekommenderar denna? http://www.*************.com/1/sv/artiklar/gainer-pro-4-kg-plus-bonus-product
Din enda riktiga måltid äter du klockan 09.00, inte långt efter din annars stadiga frukost, sedan resten av dygnet i stort sett bara små mellanmål. Tycker du inte det är lite märkligt? Förutom att äta mer överlag kanske du skulle gynnas av att ändra på tiderna.
Tomten1998
2016-09-18, 19:42
Jag jobbar på ett bygge så jag kan tyvärr inte ändra på tiderna.
En av anledningarna till att jag funderar på att köpa en gainer som man kan ta morgon / kväll eller någon gång under dagen. :p
StarkaUlf
2016-09-18, 19:45
Köp din gainer.
Använd standardvaror samt plussa med enkla kolhydrater när proteinet är täckt.
äta "så man spricker" är ett typiskt dåligt mått. jag ligger på ungefär 4500 kcal dagligen nu utan att ens utmana magens gränser. när jag var tonåring så åt jag "så jag sprack" vid kanske 1500-1800 kcal.
sweaberg
2016-09-18, 20:27
Kör på en gainer direkt efter gymmet istället för vanligt vassle, sen lär du behöva få i dig mer än så. Drick mjölk till maten, lägg till något ägg eller två till frukost och be morsan köpa hem jordnötssmör som du kan lägga till lite då och då under dagen.
Vilket härligt problem. Kan nog lösas med glass, nutella, hard topping samt ett och annat marabou mjölkchoklad också. Fast det finns nog bättre lösningar. Typ som att äta mer mat, drick mjölk till maten och i värsta fall köra i lite maltodextrin i proteinshaken.
Arminius08
2016-09-18, 21:14
Du borde utan problem kunna äta mer på båda 11 och 13 rasten.
Nån enstaka banan är ju väldigt lite. Släng på några mackor, nåt glas mjölk och En protein shake så har du ju mer kalorier där
Ja. Du äter för lite för ditt mål. Som du svarar själv på i trådstarten.
Pga fetstilt kommer din energibalans vara väldigt hög. Säkert upp emot 5000kcal.
Gainer. Lära dig äta mer, inte bara volymmässigt - utan mer kaloririka livsmedel. T.ex:
Vilket härligt problem. Kan nog lösas med glass, nutella, hard topping samt ett och annat marabou mjölkchoklad också.
( Till TS: )
Införa en del onyttigheter i kosten ser _jag_ inga som helst problem med din aktivitet.
(Dock är jag yolo, älskar socker och pallar inte livsmedelsbegränsa.)
5000kcal på 70kg? Om han inte har 4 mil till jobbet och kör två pass rhodzilla varje dag på gymmet så tvivlar jag. Men det är ändå klart mer än vad TS äter uppenbarligen.
5000kcal på 70kg? Om han inte har 4 mil till jobbet och kör två pass rhodzilla varje dag på gymmet så tvivlar jag. Men det är ändå klart mer än vad TS äter uppenbarligen.
Mjo var överdrivet!
Tänkte först skriva 4500kcal. Går ju räkna ut någorlunda eftersom han gått ner 5kg på nuvarande kost, legat på ca 1000kcalunderskott.
Tomten1998
2016-09-19, 15:46
Det är bara 5 km till jobbet så det blir bara 1 mil per dag så det är inte speciellt mycket men jag håller högt tempo hela tiden iallafall så jag är rätt svettig när jag kommer till jobbet och när jag kommer hem.
Jag som satsat på att äta så proteinrikt och så lite fett som möjligt!
Trott att jag bara ska äta stora mängder av nyttiga saker :o
Ska köpa mig en gainer och även börja att äta en hel del onyttiga grejor som finns såsom kakor, Nutellamackor, glass osv från och med nu då! :p
Får ta och tacka så jätte mycket för alla svar! :D
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.