handdator

Visa fullständig version : Stenålderskost/primalkost

Eljest
2016-09-17, 18:22
Någon som ha erfarenheter av paleo-och/eller primalkost? (Primalkost inkluderar vissa mejeriprodukter, exempelvis turkisk yoghurt och cottage cheese.

Vill främst pröva detta för att se om min mage mår bättre av det. Har sen en tid tillbaka fått extremt svårt att äta stora mängder stärkelse/kolhydrater och kan bli helt kaputt i magen i flera timmar framöver.

Har gett primalkosten ett försök i ca 2 veckor och tappat vikt oroväckande fort. Målet är att bygga muskler på balans och försöker få i mig 3000 kcal om dagen för energibalans. 77 kilo tung man på 190 cm. Ge gärna tips på hur min kost kan bli bättre.

Matdag ( på ett ungefär)

1 banan, 2 ägg, 1 dl vassle och lite spenat vid sidan om.

1,5 dl vassle efter träning

1 kycklingfilé med 1/2 avokado och grillade rotsaker i ugn. Sallad on the side.

1 dl vassle med 1 ägg

2 stekta ägg med stor vitkålssallad och turkisk yoghurt/cottage cheese

Ev. lite nötsmör och cottage cheese på kvällen.

Hur ser det ut tycker ni? Något jag bör ändra? Känner att energin finns där men vill inte bli tunnare än vad jag är i nuläget. Kalorierna landar kring 2400 men jag är inte jättestor i maten så orkar inte äta mer. Bör jag öka fettet/kolhydraterna och hur kan jag göra det utan att öka volymen på måltiderna nämnvärt?

Tränar tyngdlyftning/styketräning i 2 h om dagen 5 dagar i veckan och konditionstränar intervaller 2 dagar i veckan. Har ett ganska aktivt jobb där jag går hela dagarna.