handdator

Visa fullständig version : protein och kolhydrater direkt efter styrketräning


svartakronan
2016-09-17, 17:24
Om jag käkade en banan och en proteinshake precis innan jag gick och tränade, är det då nödvändigt att hälla i sig gainer direkt efter passet också? Passet tog ca 50 minuter bör nämnas.
Ska käka middag om ca 1 timme så jag tänkte att det kanske är onödigt att ta gainer en timme innan jag ska käka riktig mat, för då kanske jag inte kommer kunna få i mig lika mycket mat sen. Optinojan iz real

LunaSpice
2016-09-17, 17:30
Varför måste vara just en gainer? Att äta efter träning är betydligt viktigare än innan. En vassledrink efter passet och sen mat en timme senare räcker gott och väl.

svartakronan
2016-09-17, 17:35
Varför måste vara just en gainer? Att äta efter träning är betydligt viktigare än innan. En vassledrink efter passet och sen mat en timme senare räcker gott och väl.

Jag tänkte att eftersom jag för en timme sedan drack en vassledrink så borde väl det räcka ett par timmar fram iallfall? Så då tänkte jag att det räcker fram tills jag käkar riktig mat.

J.V
2016-09-17, 17:38
Jag tänkte att eftersom jag för en timme sedan drack en vassledrink så borde väl det räcka ett par timmar fram iallfall? Så då tänkte jag att det räcker fram tills jag käkar riktig mat.Jag tror nog LunaSpice syftade pa varfor du funderar pa att dricka en gainer efter passet, istallet for bara vassle, om du anda ar orolig for att inte kunna ata lika mycket 'riktig' mat senare.

svartakronan
2016-09-17, 17:42
Jag tror nog LunaSpice syftade pa varfor du funderar pa att dricka en gainer efter passet, istallet for bara vassle, om du anda ar orolig for att inte kunna ata lika mycket 'riktig' mat senare.

Läste någon artikel av Gudiol att det är onödigt att inta protein konstant, alltså att det måste gå typ 3 timmar emellan för att det ska göra någon nytta, då proteinsyntesen är förhöjd ett antal timmar så det går inte att höja den mer hela tiden. Så därför jag nojar över om proteindrinken direkt efter träningen är onödigt då jag hällde i mig en för en timme sedan. Förstår du ? :)

http://tyngre.se/artiklar/det-aer-troligen-ingen-bra-id%C3%A9-att-dricka-protein-hela-passet/

LunaSpice
2016-09-17, 17:43
Jag tänkte att eftersom jag för en timme sedan drack en vassledrink så borde väl det räcka ett par timmar fram iallfall? Så då tänkte jag att det räcker fram tills jag käkar riktig mat.

J.V har rätt. Proteinsyntes och nedbrytning är en ganska avancerad process. Bara för att du tillför protein innan passet innebär inte att du ska gå flera timmar efter passet utan att äta bara för att det skvalpar runt lite aminosyror i blodet. Som sagt, att äta efter passet är mkt viktigare än innan så ha som rutin att ta en vasseldrink (eller dyl) efter passet följt av en rejäl måltid nån timme eller två senare.

J.V
2016-09-17, 17:55
Läste någon artikel av Gudiol att det är onödigt att inta protein konstant, alltså att det måste gå typ 3 timmar emellan för att det ska göra någon nytta, då proteinsyntesen är förhöjd ett antal timmar så det går inte att höja den mer hela tiden. Så därför jag nojar över om proteindrinken direkt efter träningen är onödigt då jag hällde i mig en för en timme sedan. Förstår du ?

http://tyngre.se/artiklar/det-aer-troligen-ingen-bra-id%C3%A9-att-dricka-protein-hela-passet/Du skrev i forsta inlagget gainer. Du blev da tillfragad varfor du funderar pa att dricka en gainer om du ar orolig for att inte kunna ata mycket 'riktig' mat. Det ar skillnad pa gainer och den proteindrink du nu sager att det handlar om.

Oavsett vad; skippa proteindrinken innan passet och ta den efter istallet. Om du vill ata nagot innan sa fokusera pa kolhydrater.

Matrexxo
2016-09-17, 18:39
Har jag missförstått? Jag trodde det viktigaste efter ett pass var att få upp glykogenlagren i musklerna. Alltså kolhydrater direkt efter träning. Fel?

King Grub
2016-09-17, 18:41
Inte för muskeluppbyggnad. Det är det protein som ansvarar för. Kolhydrat ger inget extra.

Skall man träna samma muskel hårt igen inom 24 timmar är det viktigt med snabb påfyllnad av kolhydrat, annars är det inte bråttom. Gäller främst konditionsträning, där man t ex springer varje dag och tömmer samma muskler.

svartakronan
2016-09-18, 09:38
Inte för muskeluppbyggnad. Det är det protein som ansvarar för. Kolhydrat ger inget extra.

Skall man träna samma muskel hårt igen inom 24 timmar är det viktigt med snabb påfyllnad av kolhydrat, annars är det inte bråttom. Gäller främst konditionsträning, där man t ex springer varje dag och tömmer samma muskler.



Men vad säger du om det här med att man måste få i sig protein inom en timme för att få optimala resultat från träningen? Om man har ätit protein precis innan träningen. Gör det något om man skulle vänta 2-3 timmar innan man käkar? Hur gör du? :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk

King Grub
2016-09-18, 09:48
Har du ätit protein innan träning är det inte bråttom alls. Muskeluppbyggnaden efter träning stimuleras precis lika bra av proteinintag 3 timmar efter som direkt efter. Har du tränat helt fastande är det god idé att skynda på lite.

Bossebäver
2016-09-18, 12:41
Inte för muskeluppbyggnad. Det är det protein som ansvarar för. Kolhydrat ger inget extra.

Skall man träna samma muskel hårt igen inom 24 timmar är det viktigt med snabb påfyllnad av kolhydrat, annars är det inte bråttom. Gäller främst konditionsträning, där man t ex springer varje dag och tömmer samma muskler.

Fast det där är en "halvsanning" som bara skapar förvirring. Kolhydraderna ger energi och en möjlighet för proteinet att bli muskelmassa och inte användas för att skapa glukos.

Allt annat lika så kommer 30g protein + 30 gram kolhydrat bygga mer muskler än 30g protein ensamt.

King Grub
2016-09-18, 12:56
http://m.ajpendo.physiology.org/content/293/3/E833.long?view=long&pmid=17609259