handdator

Visa fullständig version : Muskelknuta skulderbladet


svartakronan
2016-09-17, 09:40
Igår när jag fick massage så märkte massören att jag har en muskelknuta på vänster sida av ryggen. Jag har haft problem med vänster sida axel ett ganska bra tag, kan det vara det som vart orsaken eller har det inget med det att göra? Jag har fått känningar i axeln vid ryggpass bör nämnas.
Tack på förhand.

Hyperion1
2016-09-17, 16:28
Knuten är troligen grundorsaken, det är med troligen ett resultat av att något inte stämmer i skulderbladet. Ex. aktiveringsordning, muskulär obalans.

Scratch89
2016-09-17, 23:53
Knuten är troligen grundorsaken, det är med troligen ett resultat av att något inte stämmer i skulderbladet. Ex. aktiveringsordning, muskulär obalans.

Ja, så kan det vara. :)

Hyperion1
2016-09-18, 00:52
Knuten är troligen grundorsaken, det är med troligen ett resultat av att något inte stämmer i skulderbladet. Ex. aktiveringsordning, muskulär obalans.

Skrev som en kratta...såg jag nu:)

"...är troligen inte grundorsaken, det är mer troligen..."

Så skulle det se ut. Skrev från mobilen, då och likaså nu, ursäktar mig för stavfelen.

svartakronan
2016-09-25, 19:22
Skrev som en kratta...såg jag nu:)



"...är troligen inte grundorsaken, det är mer troligen..."



Så skulle det se ut. Skrev från mobilen, då och likaså nu, ursäktar mig för stavfelen.



Så mina axel besvär har inget med muskelknutan att göra?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

CoKEmaN
2016-09-26, 08:41
Muskelknuten kan komma av att du har andra besvär och får en hyperaktivitet i vissa delar av skuldran för att kompensera detta.
Kan komma av andra anledningar också.
Om du blir av med muskelknuten genom t ex massage men fortfarande har kvar axelbesvären så har de troligen inget tydligt samband.

Gober
2016-09-26, 09:31
Har alltid haft problem med enorma muskelknutor "vad det nu ens är" som löper längs insidan av skuldrorna och neråt likt fläskfileér. Har ibland gått till sjukgymnasten som trycker ut knutorna antingen med massage eller stötvåg plus massage. Snarare bara lite brutalt tryck än massage. Det som dessa knutor ställer till med är att det blir svårare att dra ihop skuldrorna ordentligt i bänkpressen.

Men eftersom det återkommer så tycker jag inte det är lönt att gå och få behandling hela tiden. Istället underhåller jag det med att ligga och rolla bröstryggen som en del av uppvärmning inför bänkpressen vilket fungerar ganska bra och gör att jag bättre får ihop skulderblad=inga problem med axlarna.

Vet inte om detta tillförde något dock.

svartakronan
2016-09-26, 12:52
Har alltid haft problem med enorma muskelknutor "vad det nu ens är" som löper längs insidan av skuldrorna och neråt likt fläskfileér. Har ibland gått till sjukgymnasten som trycker ut knutorna antingen med massage eller stötvåg plus massage. Snarare bara lite brutalt tryck än massage. Det som dessa knutor ställer till med är att det blir svårare att dra ihop skuldrorna ordentligt i bänkpressen.

Men eftersom det återkommer så tycker jag inte det är lönt att gå och få behandling hela tiden. Istället underhåller jag det med att ligga och rolla bröstryggen som en del av uppvärmning inför bänkpressen vilket fungerar ganska bra och gör att jag bättre får ihop skulderblad=inga problem med axlarna.

Vet inte om detta tillförde något dock.



Vad använder du när du rollar bröstryggen? Tennisboll?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Hyperion1
2016-09-26, 14:04
Muskelknuten kan komma av att du har andra besvär och får en hyperaktivitet i vissa delar av skuldran för att kompensera detta.
Kan komma av andra anledningar också.
Om du blir av med muskelknuten genom t ex massage men fortfarande har kvar axelbesvären så har de troligen inget tydligt samband.

Instämmer:)

Gober
2016-09-26, 14:17
Vad använder du när du rollar bröstryggen? Tennisboll?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Jag kör foamroller innan träningen (det rättar även till mina diskar som hamnar lite snett) och sen kör jag en sån där "triggerboll" från casall. Tennisboll är lite för mjukt, en hårdare boll kommer man åt ordentligt, gör satans ont.

Hyperion1
2016-09-26, 14:29
Har alltid haft problem med enorma muskelknutor "vad det nu ens är" som löper längs insidan av skuldrorna och neråt likt fläskfileér. Har ibland gått till sjukgymnasten som trycker ut knutorna antingen med massage eller stötvåg plus massage. Snarare bara lite brutalt tryck än massage. Det som dessa knutor ställer till med är att det blir svårare att dra ihop skuldrorna ordentligt i bänkpressen.

Men eftersom det återkommer så tycker jag inte det är lönt att gå och få behandling hela tiden. Istället underhåller jag det med att ligga och rolla bröstryggen som en del av uppvärmning inför bänkpressen vilket fungerar ganska bra och gör att jag bättre får ihop skulderblad=inga problem med axlarna.

Vet inte om detta tillförde något dock.

Nu är det inte meningen att poängtera några felaktigheter i Gobers inlägg utan detta inlägget får väl ses som lite funderingar som jag själv har. Det är välkommet att korrigera nedanstående av bättre vetande ifall jag har helt fel eller tänker galet!

En tanke som slog mig är att om man rullar bröstryggen, främst med foam roller (men vet inte hur väl det skulle applicera med en tennisboll), så skulle det i teorin kunna resultera i att man momentant gör bröstryggen rörligare vilket i sin tur gör att man får ihop skulderbladen lättare…eller så upplever man att skulderbladen går ihop lättare och detta just för att man tar ut rörligheten i ett annat parti, dvs. bröstryggen men inte faktiskt genom att dem rör sig adekvat för vad man vill uppnå. Mobilisering löser ofta problem på kort sikt, ungefär som att man skulle ta en huvudvärkstablett vid huvudvärk då man faktiskt har vätskebrist. Sen kan där absolut finnas en idé med att mobilisera delar av kroppen men om man märker att knutor och stelheter återkommer så bör detta inte vara den primära åtgärden att vidta i långa loppet.

Stelhet/knutor kan bero på flera saker, som ex att muskler är svaga, för ”starka”, för korta, för långa eller att du har för mkt rörlighet i ett område. Sen tycker jag man även ska fråga sig varför man tror att vissa muskler är för starka/svaga/långa/korta osv. Ett exempel är att rhomberna är ”för starka” vilket gör att dem drar mer än dem bör i skulderbalden, dvs. alldeles för aktiva för sin funktion. Detta kan då bidra till att andra muskler blir försvagade då rhomberna går in och göra en massa jobb som andra muskler bör göra. Likväl kan det vara åt andra hållet, dvs. musklerna är för svaga samt blivit för utsträckta och andra muskler som är starka får gå in och göra deras jobb.

Lösningen, enligt personligt tycke, är att besöka en duktig sjukgymnast. Denna bör kunna hitta obalanser (om vi så ska kalla det) och ge ett program för att åtgärda dessa.

Gober
2016-09-26, 15:11
Du har många poänger i inlägget ovan. Att hålla på att rulla är givetvis ingen lösning på återkommande problem. Jag fick bla problem pga lite svagheter som jag nästan helt fixat med roddövningar mm. Men jag fortsätter rullandet pga att mina diskar får små förskjutningar som jag "knäcker" rätt med rullandet. Detta gör som du själv skriver bättre rörlighet i bröstryggen.

Numera är inte knutor lika stort problem längre men om/när de kommer så räcker det med lite rullande med boll. Jag har gått mycket till sjukgymnast men då pga ländryggen. Knutorna har vi som sagt bara tryckt ut då det blev mycket bättre med stärkande övningar i form av tex roddar. Så jag har inte brytt mig om att göra mer åt det. Min sjukgymnast är bland de bästa i Sverige på axlar så han hade säkert kunna hjälpa mig att helt bli av med problemet, men det har inte orsak tillräckligt med trubbel imo.

Ber om ursäkt för rörig text (pluggat matte hela dagen).

Hyperion1
2016-09-27, 17:50
Du har många poänger i inlägget ovan. Att hålla på att rulla är givetvis ingen lösning på återkommande problem. Jag fick bla problem pga lite svagheter som jag nästan helt fixat med roddövningar mm. Men jag fortsätter rullandet pga att mina diskar får små förskjutningar som jag "knäcker" rätt med rullandet. Detta gör som du själv skriver bättre rörlighet i bröstryggen.

Numera är inte knutor lika stort problem längre men om/när de kommer så räcker det med lite rullande med boll. Jag har gått mycket till sjukgymnast men då pga ländryggen. Knutorna har vi som sagt bara tryckt ut då det blev mycket bättre med stärkande övningar i form av tex roddar. Så jag har inte brytt mig om att göra mer åt det. Min sjukgymnast är bland de bästa i Sverige på axlar så han hade säkert kunna hjälpa mig att helt bli av med problemet, men det har inte orsak tillräckligt med trubbel imo.

Ber om ursäkt för rörig text (pluggat matte hela dagen).

Jätte bra inlägg och du har ju angripit problemet väldigt bra då du under hela tiden konsulterat en sakkunninga (alltså fysio). Det är så jag skulle rekommendera TS att göra, och om jag inte missminner så har han använt sig sv en fysio...men om man inte kommer längre är det nog vettigt att byta fysio istället för att försöka hitta en egen lösning till att råda bot på impingement axeln då det kan bero på flera saker. Impingement är en slaskdiagnos bör tilläggas. Förstår att det känns hopplöst men but fysio, det kan tyvärr vara som så att stretch eller träning av fel muskler eller genom att göra övningar kan förvärra problemet.