handdator

Visa fullständig version : Vilken högskoleprov bok


steelrich
2016-09-16, 22:12
Hej, har läst runt lite grann på nätet och blivit rekommenderad massor av olika tips och böcker som behandlar samma ämne.

Tänkte skriva högskoleprovet om 1,5 månader och matten är min svaga del, så hade tänkt köpa en bok för att öva upp den. Någon som själv lyckats höja sig med någon bok som finns ute på marknaden? Finns nämligen en hel del, och skulle vilja hitta den "bästa", eller iaf en av de bättre :)

Läste till matte C på gymnasiet vilket var för 3år sedan och minns knappt något så är helt "grön".

Alla tips mottages!

MVH

satoru_84
2016-09-16, 22:45
ordprov.se använder jag mig av, sedan är http://studera.nu/hogskoleprov/infor-provet/ova-pa-gamla-prov/ också väldigt bra att använda sig av

Sarco
2016-09-17, 00:35
Jag är rätt kass på matte men lyckades skriva 2.0 ändå. Tricket är (nu är det ett tag sen jag skrev, så det kanske inte stämmer) att komma ihåg att du inte behöver kunna räkna ut allt. Det räcker att kunna resonera sig fram till rätt svar eller åtminstone 50/50 på flervalsfrågorna, så lär dig rätt formler som är kopplade till geometri etc.

Det bästa är nog att räkna på gamla prov, helt enkelt. Bara mata på och plocka fram din gamla mattebok för att kolla upp rätt svar på de du inte kunde.

Fördelen med gamla prov är också att du får en statuscheck på allt du tror att du kan.

RickyBalboa
2016-10-26, 08:38
Ska också skriva provet!! Synd att jag inte upptäckte den där ord-sidan innan, hade fan behövt den. Finns det något bra sätt att plugga på nu med 3 dagar kvar tycker ni?

KoloKungen
2016-10-26, 09:46
Ska också skriva provet!! Synd att jag inte upptäckte den där ord-sidan innan, hade fan behövt den. Finns det något bra sätt att plugga på nu med 3 dagar kvar tycker ni?

3 dagar är nog lite väl kort tid för att göra några stora förbättringar.

Luca Brasi
2016-10-26, 10:50
Ska också skriva provet!! Synd att jag inte upptäckte den där ord-sidan innan, hade fan behövt den. [B]Finns det något bra sätt att plugga på nu med 3 dagar kvar tycker ni?

Nej.

Neithan
2016-10-26, 11:04
Är det tänkt att man ska förbereda sig?

Satt såklart 2.0 på första försöket.

RickyBalboa
2016-10-26, 11:44
3 dagar är nog lite väl kort tid för att göra några stora förbättringar.
Må så vara, men jag får nog se det här mer som en "testomgång", och ta med mig erfarenheter till provet efter! Hittade iaf en del bla studera.nu :) Ska nöta lite huvudräkning och räkneregler tror jag.

Diomedea exulans
2016-10-26, 12:52
Skriv inte högskoleprov bok på högskoleprovet iallafall, det heter högskoleprovsbok. ;)

Ame
2016-10-26, 13:39
Ska också skriva provet!! Synd att jag inte upptäckte den där ord-sidan innan, hade fan behövt den. Finns det något bra sätt att plugga på nu med 3 dagar kvar tycker ni?

Plugga lite matematiska regler om du inte har koll på det redan. http://www.matteboken.se/

Annars är det lite sent att börja förbereda sig nu. Men titta igenom ett gammalt prov så att du åtminstone har koll på hur upplägget är.

RickyBalboa
2016-10-26, 14:35
Tack för alla tips, ska absolut gå igenom matteregler! funderar nu på om det är värt att köpa en betald kurs? hittat bland annat hpakademin då som verkar kunna vara något. De har coacher och kurser i Västerås. någon som testat eller känner till dom?

lanzal
2016-10-26, 17:40
Tack för alla tips, ska absolut gå igenom matteregler! funderar nu på om det är värt att köpa en betald kurs? hittat bland annat hpakademin då som verkar kunna vara något. De har coacher och kurser i Västerås. någon som testat eller känner till dom?

Vad måste du skriva? Tror de flesta människor kan klara runt 1.2-1.3 med lite träning, ska du skriva 2.0 tror jag att en coach kan vara en bra grej såvida du inte är väldigt duktig på att lära dig saker på egen hand.

Luca Brasi
2016-10-26, 22:17
Se det här provet som träning och satsa på nästa prov tillfälle.

Kallsone
2016-10-27, 08:07
Tack för alla tips, ska absolut gå igenom matteregler! funderar nu på om det är värt att köpa en betald kurs? hittat bland annat hpakademin då som verkar kunna vara något. De har coacher och kurser i Västerås. någon som testat eller känner till dom?

Jag skrev 0.9 helt utan träning, hade glömt nästan all matte då det va typ 8 år sen jag senast pluggade matte. Fick 23/40 på alla delar. Så att få runt 1.0 utan större ansträngning borde inte vara några problem för de flesta.

tht716
2016-10-27, 17:12
Begagnade matteböcker, bokläsning och gamla högskoleprov är nyckeln enligt mig. Skrev 1.6 i våras med den taktiken

svenbanan
2016-10-27, 17:40
Vad måste du skriva? Tror de flesta människor kan klara runt 1.2-1.3 med lite träning, ska du skriva 2.0 tror jag att en coach kan vara en bra grej såvida du inte är väldigt duktig på att lära dig saker på egen hand.

Medelvärdet av allas resultat ska bli 1,0 eftersom det är normaliserat. Dvs lika många skriver sämre än 1,0 som bättre.

Luca Brasi
2016-10-27, 18:32
Medelvärdet av allas resultat ska bli 1,0 eftersom det är normaliserat. Dvs lika många skriver sämre än 1,0 som bättre.

På internet skriver alla 2.0.

Provet har förändrats mycket från och med 2013 förövrigt.

Tomas W
2016-10-27, 19:59
På internet skriver alla 2.0.

Provet har förändrats mycket från och med 2013 förövrigt.

Och ingen har pluggat inför provet, varit sjuka med hög feber och festat hela natten innan om nu någon skulle se det egentliga resultatet.

svenbanan
2016-10-27, 20:15
Och ingen har pluggat inför provet, varit sjuka med hög feber och festat hela natten innan om nu någon skulle se det egentliga resultatet.

Jag skrev faktiskt högskoleprovet utan att ha sovit alls natten innan. Var istället ute och krökade.

Det blev inte 2,0 på det provet. Minns dock inte exakt vilket resultat. Men mellan 1,5 och 1,8 i alla fall. Jag hade rätt bra spridning på mina resultat. Men det här var i början av nittiotalet, så det är väl knappt ens samma prov längre antar jag...

Blaine
2016-10-27, 20:16
Jag skrev 2.1 på provet, det ni.

svenbanan
2016-10-27, 20:18
Jag skrev 2.1 på provet, det ni.

:bow::bow::bow:

RickyBalboa
2016-10-28, 14:19
Vad måste du skriva? Tror de flesta människor kan klara runt 1.2-1.3 med lite träning, ska du skriva 2.0 tror jag att en coach kan vara en bra grej såvida du inte är väldigt duktig på att lära dig saker på egen hand.

Behöver nog få ihop 1.5 om jag tänkt rätt så det behövs nog fler tillfällen för mig. Tror nog en coach är rätt steg för mig, behöver nog någon som skriker på mig hahah. Kanske kör på HPAkademin ändå, de verkade ha en ball grej nu på själva provdagen, typ ett sorts live-facit eller något. Verkar fett värt att spana in! http://hpakademin.se/facit-hogskoleprovet/ Tack igen till alla andra i tråden som tipsat och gett råd, uppskattar det! Hörs inför nästa prov ;)

RickyBalboa
2016-10-29, 17:49
Ser ut att bli 1.25 för mig om jag uppskattat rätt, kan såklart bli annorlunda med normeringen när den kommer. Håller tummarna hårdare än skivstången.

-squat-
2016-10-29, 21:07
Någon som har tips på en matteapp till iPhone?

RickyBalboa
2017-01-05, 21:18
Vet tyvärr inte om någon, har samsung själv!

Sweely99
2021-08-08, 12:32
Dessa böcker var till stor hjälp när jag gjorde högskoleprovet senast: https://1miljonboktips.se/boktips/basta-bockerna-infor-hogskoleprovet/

Tycker speciellt att övningsboken var grym då den gav mig något konkret att träna på.
Hoppas att kunna skriva högskoleprovet i år igen, förhoppningsvis med bättre resultat.

mattilainen
2021-08-08, 18:02
Dessa böcker var till stor hjälp när jag gjorde högskoleprovet senast: https://1miljonboktips.se/boktips/basta-bockerna-infor-hogskoleprovet/

Tycker speciellt att övningsboken var grym då den gav mig något konkret att träna på.
Hoppas att kunna skriva högskoleprovet i år igen, förhoppningsvis med bättre resultat.

Gissar att du gör reklam för något du själv äger? :D Ett inlägg och det är detta, i dont get it!