handdator

Visa fullständig version : Kan man klara en utmaning som ultravasan efter 1 år?


Scrubby
2016-09-16, 20:07
En av mina vänner sa att jag skulle få 5000kr om jag klarade ultravasan 90 efter bara ett års träning. Han sa det väl mest på skämt för att han vet att jag tar sånt seriöst men han har lovat att hålla sitt ord nu. Tidigare år har jag bara sprungit några pass per år men jag har ändå aldrig haft någon katastrofkondition, har aldrig haft något problem med t ex milen under 60 min och jag kan vandra i skogen flera timmar. Har även tränat styrketräning i 10 års tid och har stundvis varit riktigt stark (i mina mått mätt) så jag anser väl mig ha en bra grundfysik så att säga, dock inte speciellt anpassad för löpning.

Men kan man verkligen utföra ett sådant långt lopp efter bara ett års träning? Jag tänker främst på hållfastheten i kroppen, om man konditionsmässigt tröttnar så kan man ju bara gå och vila men jag har redan dragits med en liten överansträngning i tibialis posterior som jag precis blivit av med. Nu kan jag springa helt utan problem och jag börjar få ordentlig styrka i ben och fötter men jag är ändå försiktig av mig, det är just den här biten med hur kroppen ska hålla som jag fasar över.

Min plan (om jag ska anmälda mig) är att varva gång och löpning väldigt mycket under loppet, tror ni att det kan gå då eller är det fortfarande för övermäktigt för en nybörjare med bara 1 års löpningserfarenhet?

Old Nick
2016-09-16, 20:34
Men kan man verkligen utföra ett sådant långt lopp efter bara ett års träning?

Nej.

MasterChief
2016-09-16, 20:47
En av mina vänner sa att jag skulle få 5000kr om jag klarade ultravasan 90 efter bara ett års träning. Han sa det väl mest på skämt för att han vet att jag tar sånt seriöst men han har lovat att hålla sitt ord nu. Tidigare år har jag bara sprungit några pass per år men jag har ändå aldrig haft någon katastrofkondition, har aldrig haft något problem med t ex milen under 60 min och jag kan vandra i skogen flera timmar. Har även tränat styrketräning i 10 års tid och har stundvis varit riktigt stark (i mina mått mätt) så jag anser väl mig ha en bra grundfysik så att säga, dock inte speciellt anpassad för löpning.

Men kan man verkligen utföra ett sådant långt lopp efter bara ett års träning? Jag tänker främst på hållfastheten i kroppen, om man konditionsmässigt tröttnar så kan man ju bara gå och vila men jag har redan dragits med en liten överansträngning i tibialis posterior som jag precis blivit av med. Nu kan jag springa helt utan problem och jag börjar få ordentlig styrka i ben och fötter men jag är ändå försiktig av mig, det är just den här biten med hur kroppen ska hålla som jag fasar över.

Min plan (om jag ska anmälda mig) är att varva gång och löpning väldigt mycket under loppet, tror ni att det kan gå då eller är det fortfarande för övermäktigt för en nybörjare med bara 1 års löpningserfarenhet?

Alltså, varför? Otorligt trist och enformig träning som inte kommer göra dig speciellt vältränad då allt fokus måste ligga på löpning. Du kommer antagligen dra på dig alla möjliga skador. Att springa nio mil är i alla avseenden idioti även om ett gäng dårar har lyckats vänja kroppen efter många år av härdning. Det finns inget hälsosamt i det och du kan bli skadad för resten av livet.

svenbanan
2016-09-16, 20:47
Om det inte finns nån nedre gräns för hur lågt tempo du måste hålla så är det nog fullt möjligt. Går du två kilometer i 10:00/km (med reservation för att jag inte har en susning om hur snabbt man går) och joggar en halv kilometer i 7:00/km så snittar du 9:00/km, och hela skiten kommer ta tretton och en halv timme om du inte tar nån paus (vilket du såklar kommer behöva). Då har du joggat totalt 18km utspritt över hela sträckan, och gått resten.

Det känns som om det vore görbart tycker jag. Löpträning och kondition är nog inte så viktigt som att vara ute och gå extremt länge. Du behöver vänja fötter och ben vid att vara ute och knata i en halv evighet, annars lär du bryta efter halva loppet.

Ifall du faktiskt tänkt köra löpning under större delen så tror jag det kan bli svårt om du går från noll till 90k på ett år. Det går kanske, men risken för överbelastningsskador lär vara stor.

Scrubby
2016-09-16, 20:54
Alltså, varför? Otorligt trist och enformig träning som inte kommer göra dig speciellt vältränad då allt fokus måste ligga på löpning. Du kommer antagligen dra på dig alla möjliga skador. Att springa nio mil är i alla avseenden idioti även om ett gäng dårar har lyckats vänja kroppen efter många år av härdning. Det finns inget hälsosamt i det och du kan bli skadad för resten av livet.

För utmaningens skull? Mitt motiv är väl ganska orelevant faktiskt :) Du tror alltså att jag kommer skada mig om jag testar? Det är just det jag fasar över.

Om det inte finns nån nedre gräns för hur lågt tempo du måste hålla så är det nog fullt möjligt. Går du två kilometer i 10:00/km (med reservation för att jag inte har en susning om hur snabbt man går) och joggar en halv kilometer i 7:00/km så snittar du 9:00/km, och hela skiten kommer ta tretton och en halv timme om du inte tar nån paus (vilket du såklar kommer behöva). Då har du joggat totalt 18km utspritt över hela sträckan, och gått resten.

Det känns som om det vore görbart tycker jag. Löpträning och kondition är nog inte så viktigt som att vara ute och gå extremt länge. Du behöver vänja fötter och ben vid att vara ute och knata i en halv evighet, annars lär du bryta efter halva loppet.

Ifall du faktiskt tänkt köra löpning under större delen så tror jag det kan bli svårt om du går från noll till 90k på ett år. Det går kanske, men risken för överbelastningsskador lär vara stor.


Riktigt från noll är det ju inte direkt men jag förstår din poäng här. Vill ju inte gå hela vägen men kan ju tänka mig att gå bitvis, de mer tekniska partierna och backarna exempelvis. Men du tror också att ett år är för kort tid?

Gerdler
2016-09-16, 21:02
Som Svenbanan redan påpekade så är frågan vad det innebär att göra ultravasan.

Jag tillhör kanske de få men jag tror faktiskt att det är fullt möjligt att löpa 90 km om du får ett år på dig. Du måste dock träna intelligent och i ditt fall kommer det innebära att stegra volymen på löpningen mycket långsamt samt att detta bort stora delar av din muskelmassa, särskilt på överkroppen. Du måste ändra inriktning på din styrketräning men inte sluta med den.

Frågan är om det är värt det? Hade det varit 100kkr så hade jag sagt kör på, det är dålig timlön men skattefritt och äran är evig, men 5kkr är helt absurt lite pengar för att deffa bort muskler som du jobbat i tio år för att bygga.

Owe
2016-09-16, 21:04
En av mina vänner sa att jag skulle få 5000kr om jag klarade ultravasan 90 efter bara ett års träning. Han sa det väl mest på skämt för att han vet att jag tar sånt seriöst men han har lovat att hålla sitt ord nu. Tidigare år har jag bara sprungit några pass per år men jag har ändå aldrig haft någon katastrofkondition, har aldrig haft något problem med t ex milen under 60 min och jag kan vandra i skogen flera timmar. Har även tränat styrketräning i 10 års tid och har stundvis varit riktigt stark (i mina mått mätt) så jag anser väl mig ha en bra grundfysik så att säga, dock inte speciellt anpassad för löpning.

Men kan man verkligen utföra ett sådant långt lopp efter bara ett års träning? Jag tänker främst på hållfastheten i kroppen, om man konditionsmässigt tröttnar så kan man ju bara gå och vila men jag har redan dragits med en liten överansträngning i tibialis posterior som jag precis blivit av med. Nu kan jag springa helt utan problem och jag börjar få ordentlig styrka i ben och fötter men jag är ändå försiktig av mig, det är just den här biten med hur kroppen ska hålla som jag fasar över.

Min plan (om jag ska anmälda mig) är att varva gång och löpning väldigt mycket under loppet, tror ni att det kan gå då eller är det fortfarande för övermäktigt för en nybörjare med bara 1 års löpningserfarenhet?

Ja springa 9 mil är ju inte samma som åka skidor .
Jag är själv gammal löpare i grunden (milen under 4min/km) och skulle jag ge mig på en sådan utmaning och jag har ett år på mig.

Så skulle jag springa många pass lugnt o långt och se till att gå ner i vikt.
Japp, vikten spelar stor roll speciellt vid långlopp.
Så jag hade skippat gymmet till större del, bara gått dit o kört högrep för axlar o backsida axlar vilket är bra för hållning och det blir en del påfresting på just nacke/axlar när man springer mycket.

Det som talar för dig är ju att du redan springer milen under 60 min, vilket talar för att du har ett hyfsat löpsteg.
Sen verkar du ju vara bestämd med, vilket inte minst lika viktigt i ett sånt här lopp då det blir mycket vilja.

Det som talar emot dig är dina tidigare problem med tibialis posterior.
Mitt råd är att skaffa ett par avgjutna inlägg till dina dojor, kan varmt rekommendera det värt var endra krona.
Och att du skaffar dig en bra stretning rutin.

lycka till!

Scrubby
2016-09-16, 21:10
Som Svenbanan redan påpekade så är frågan vad det innebär att göra ultravasan.

Jag tillhör kanske de få men jag tror faktiskt att det är fullt möjligt att löpa 90 km om du får ett år på dig. Du måste dock träna intelligent och i ditt fall kommer det innebära att stegra volymen på löpningen mycket långsamt samt att detta bort stora delar av din muskelmassa, särskilt på överkroppen. Du måste ändra inriktning på din styrketräning men inte sluta med den.

Frågan är om det är värt det? Hade det varit 100kkr så hade jag sagt kör på, det är dålig timlön men skattefritt och äran är evig, men 5kkr är helt absurt lite pengar för att deffa bort muskler som du jobbat i tio år för att bygga.

Ja alltså kroppsmässigt är det värt det för mig, jag har ändå tänkt göra den resan. Jag har helt tröttnat på styrketräning och tanken är att satsa på löpningen i framtiden. Självklart är det idiotiskt att sluta helt och kasta allt i sjön men jag kommer bara träna gym någon gång i veckan för att komplettera min löpning. Rent utseendemässigt bryr jag mig inte alls. Jag har alltid jagat vikter och försökt hålla mig så liten som möjligt, när jag drog över 200 i mark så vägde jag bara 76 kg på 174 cm, idag väger jag 73 kg och är inte i närheten av samma styrka. För mig har det alltid varit utmaningarna som lockar och just nu har jag siktet på löpningen!

Scrubby
2016-09-16, 21:13
Jag kanske skall tillägga att man kan anmäla sig och sen sälja bort platsen om man känner att det inte går när det börjar dra ihop sig. Kanske förlorar någon hundring, max.

svenbanan
2016-09-16, 21:21
Riktigt från noll är det ju inte direkt men jag förstår din poäng här. Vill ju inte gå hela vägen men kan ju tänka mig att gå bitvis, de mer tekniska partierna och backarna exempelvis. Men du tror också att ett år är för kort tid?

Jag tror som sagt inte det är för kort tid om du tänker dig att gå stora delar. Tänker du gå halva och jogga halva, så måste du springa ett maraton (uppenbarligen) samtidigt som du också går ett maraton. Det kommer bli rejält slitigt. Men det upplägget och det jag beskrev i förra inlägget tror jag ändå är hyfsat rimliga att nå med ett års träning. Det kommer såklart krävas riktigt mycket (och framförallt kontinuerlig) träning.

Det kan säkert gå att nå en ännu högre nivå också, dvs ännu större andel löpning, men att du skulle springa 90km, med enbart några små kortare promenader där det är väldigt tekniskt tror jag inte på. Till och med vana ultralöpare som springer mycket mer än 100km per vecka massor av veckor varje år, brukar ju gå i de jobbigare uppförsbackarna på jobbiga ultror... Du kommer rätt snart tycka att småbackar med 15-20m stigning är för jobbiga...

Scrubby
2016-09-16, 21:27
Jag tror som sagt inte det är för kort tid om du tänker dig att gå stora delar. Tänker du gå halva och jogga halva, så måste du springa ett maraton (uppenbarligen) samtidigt som du också går ett maraton. Det kommer bli rejält slitigt. Men det upplägget och det jag beskrev i förra inlägget tror jag ändå är hyfsat rimliga att nå med ett års träning. Det kommer såklart krävas riktigt mycket (och framförallt kontinuerlig) träning.

Det kan säkert gå att nå en ännu högre nivå också, dvs ännu större andel löpning, men att du skulle springa 90km, med enbart några små kortare promenader där det är väldigt tekniskt tror jag inte på. Till och med vana ultralöpare som springer mycket mer än 100km per vecka massor av veckor varje år, brukar ju gå i de jobbigare uppförsbackarna på jobbiga ultror... Du kommer rätt snart tycka att småbackar med 15-20m stigning är för jobbiga...


Nej precis, att springa hela vägen är definitivt inte aktuellt. Det har aldrig varit tanken heller. Målet är att ta mig i mål och man har från 05.00 till 18.30 på sig.

mattilainen
2016-09-16, 22:12
vad är den tid du måste hinna innan de stänger ute dig för att fortsätta? Tycker 5 000 kr är sjukt dåligt för motivationen för själva loppet kostar väl en hel del kan jag tänka mig. Men det klart, se det som en utmaning och testa. I värsta fall misslyckas du och eventuellt skadar dig för du går ut för hårt.

Scrubby
2016-09-16, 22:16
vad är den tid du måste hinna innan de stänger ute dig för att fortsätta? Tycker 5 000 kr är sjukt dåligt för motivationen för själva loppet kostar väl en hel del kan jag tänka mig. Men det klart, se det som en utmaning och testa. I värsta fall misslyckas du och eventuellt skadar dig för du går ut för hårt.

De har lite reptider men som jag skrev ovan så startar man 05:00 och man får som längst vara ute till 18:30. Ja jag gör det ju mer för utmaningens skull, pengarna är ju bara en bonus hehe.

Starke75an
2016-09-17, 08:13
Är maxtiden 13,5 timmar? Om jag räknat rätt.

therunningman
2016-09-17, 09:19
Om du är väldigt stark mentalt och tränar smart samt kommer satsa på det så tror jag du tar dig runt utan "större problem" även om det såklart kommer vara väldigt jobbigt och göra fruktansvärt ont i både kropp och själ.

Allt handlar om att träna tillräckligt mycket och smart så du inte blir skadad innan loppet men ändå är tillräckligt förberedd både fysiskt och mentalt. Lite löpning i början med för dig rätt progression i volymen. Mycket skadeförebyggande träning, ffa till en början. Smart alternativ träning. Hela tiden hålla en smart träningsplan för att undvika skador.

Det är ju bra om du springer 4-5 mil i veckan eller mer om säg 9 månader. Springer du 1 mil/vecka idag är det en ökning på ca 1 km/vecka.

Träningsvägledning av någon som är insatt är helt klart att föredra. Om du själv inte är det eller blir det. 😊

secce
2019-09-22, 16:55
En av mina vänner sa att jag skulle få 5000kr om jag klarade ultravasan 90 efter bara ett års träning. Han sa det väl mest på skämt för att han vet att jag tar sånt seriöst men han har lovat att hålla sitt ord nu. Tidigare år har jag bara sprungit några pass per år men jag har ändå aldrig haft någon katastrofkondition, har aldrig haft något problem med t ex milen under 60 min och jag kan vandra i skogen flera timmar. Har även tränat styrketräning i 10 års tid och har stundvis varit riktigt stark (i mina mått mätt) så jag anser väl mig ha en bra grundfysik så att säga, dock inte speciellt anpassad för löpning.

Men kan man verkligen utföra ett sådant långt lopp efter bara ett års träning? Jag tänker främst på hållfastheten i kroppen, om man konditionsmässigt tröttnar så kan man ju bara gå och vila men jag har redan dragits med en liten överansträngning i tibialis posterior som jag precis blivit av med. Nu kan jag springa helt utan problem och jag börjar få ordentlig styrka i ben och fötter men jag är ändå försiktig av mig, det är just den här biten med hur kroppen ska hålla som jag fasar över.

Min plan (om jag ska anmälda mig) är att varva gång och löpning väldigt mycket under loppet, tror ni att det kan gå då eller är det fortfarande för övermäktigt för en nybörjare med bara 1 års löpningserfarenhet?

Bumpar tråden och frågar hur det gick?

svenbanan
2019-09-22, 17:30
Jag tror du inte lär få nåt svar med tanke på att han inte loggat in på två år...

Senaste aktivitet: 2017-10-30 15:30
http://www.kolozzeum.com/forum/member.php?u=69081

MackeJuve
2019-09-24, 10:18
Bara ett inskjut: man har 13,5 h på sig att förflytta sig 90 km, det blir ett medeltempo på 9 min/km. Det är mer eller mindre rask gång. Tror ni att man kan lösa det med ett års träning med det utgångsläge som TS hade? Det är långsamt tempo men det är samtidigt nio mil...

svenbanan
2019-09-24, 11:38
Bara ett inskjut: man har 13,5 h på sig att förflytta sig 90 km, det blir ett medeltempo på 9 min/km. Det är mer eller mindre rask gång. Tror ni att man kan lösa det med ett års träning med det utgångsläge som TS hade? Det är långsamt tempo men det är samtidigt nio mil...

Det enda problemet för ts borde rimligtvis vara det där med tidigare skador och problem med tibialis postierior.

Om man har som basnivå att greja 10k på 60min och har aerob uthållighet till att vara ute och gå i skogen i flera timmar, samt styrketränar flera ggr per vecka, så tror jag inte man behöver nåt annat än lugn mängdträning för att hålla 9min/km i 9mil.

Men ifall man inte klarar av att komma upp i träningsvolym (långpass på 2h och och 4 dagar löpning per vecka) för att man får ont tib.post så kan det kanske bli marigt.

Men ifall man klarar att gå i skogen flera timmar så tror jag inte det borde vara några större problem att komma upp i träningsvolym heller. I alla fall om man börjar på rätt låg nivå och inte stegrar för hastigt. Sen kan man säkert byta ut ett par lugna pass mot långa skogsprommenader också.

secce
2019-09-24, 17:03
Bara ett inskjut: man har 13,5 h på sig att förflytta sig 90 km, det blir ett medeltempo på 9 min/km. Det är mer eller mindre rask gång. Tror ni att man kan lösa det med ett års träning med det utgångsläge som TS hade? Det är långsamt tempo men det är samtidigt nio mil...

Jag tror som Svenbanan att givet TS skador är det nog inte rimligt. Däremot tror jag säkerligen det är möjligt om man är skadefri, tränar smart och har psyket för det.

svenbanan
2019-09-24, 18:29
Jag tror som Svenbanan att givet TS skador är det nog inte rimligt. Däremot tror jag säkerligen det är möjligt om man är skadefri, tränar smart och har psyket för det.

Fast jag har ingen aning om hur omfattande TS skador var. Och jag skulle definitivt inte säga att det är orimiligt givet den informationen som var given i första inlägget. Jag tolkade det som att han hade haft problem tidigare, men inte längre.

Jag skulle tro det är möjligt att klara den typen av utmaning på rätt lite träning om man har rätt skalle för det, och är beredd att köra sig själv i botten totalt under själva tävlingsdagen.