handdator

Visa fullständig version : Band & kedjor - hur använda?


AntonHA
2016-09-16, 15:40
Har nu för första gången tillgång till ett vettigt gym, som har kedjor och gummiband. Tänkte utnyttja detta i bänken och eventuellt i marklyft. Kommer köra där 1-2ggr/vecka. Nu till frågan, hur kan man lägga in gummiband- och kedjeträning i bänken och i marklyft? Kör man det utöver bänken och marken det passet eller kör man bara gummi/kedja?

Gerdler
2016-09-16, 15:56
Lånar tråden, bra frågor för övrigt men jag vill lägga till två om möjligt:

Kan man byta ut kedjor mot band eller har de väsentligt olika syften?

Är det ena att föredra framför det andra i någon speciell övning?

Köttis
2016-09-16, 16:06
Lånar tråden, bra frågor för övrigt men jag vill lägga till två om möjligt:

Kan man byta ut kedjor mot band eller har de väsentligt olika syften?

Är det ena att föredra framför det andra i någon speciell övning?

Har ingen erfarenhet av någondera men belastningen ökar linjärt när du lyfter upp mer av kedjan från marken medan ett gummiband ökar exponentiellt så det blir skitmycket tyngre när det blir utsträckt. Hur stor skillnaden blir i praktiken beror nog på gummibandet.

hugok
2016-09-17, 12:37
ett gummiband ökar exponentiellt

Fel, Hookes lag: F=kx innebär att kraften är lika med fjäderkonstanten gånger sträckan. Ett gummiband fungerar på samma sätt som en fjäder.

Det som kan vara skillnad mellan gummiband och kedjor är kraftens riktning som alltid är nedåt för kedjor som styrs av gravitationen men gummiband kan man välja lite hur som helst hur man vill ha riktningen på kraften.

Rikard Jansson
2016-09-17, 12:49
Fel, Hookes lag: F=kx innebär att kraften är lika med fjäderkonstanten gånger sträckan. Ett gummiband fungerar på samma sätt som en fjäder.

Det som kan vara skillnad mellan gummiband och kedjor är kraftens riktning som alltid är nedåt för kedjor som styrs av gravitationen men gummiband kan man välja lite hur som helst hur man vill ha riktningen på kraften.

Man bör ju även notera att banden ofta är slappa i en väsentlig del av rörelsesträckan.

PrimalAeon
2016-09-17, 12:54
Man bör ju även notera att banden ofta är slappa i en väsentlig del av rörelsesträckan.



Detta gör mig förvirrad när en vikt anges på ett band. När är det rätt vikt? Lär inte vara vid slappt tillstånd och inte heller vid bristningsgränsen.

Rikard Jansson
2016-09-17, 13:17
Detta gör mig förvirrad när en vikt anges på ett band. När är det rätt vikt? Lär inte vara vid slappt tillstånd och inte heller vid bristningsgränsen.

vem vet :D

hugok
2016-09-17, 14:02
Man bör ju även notera att banden ofta är slappa i en väsentlig del av rörelsesträckan.

Ja skillnaden kan ligga i att en stor del av kedjan redan är i luften i början av lyftet medans ett gummiband inte nödvändigtvis behöver vara speciellt förspänt i början av lyftet.

AntonHA
2016-09-17, 15:31
Nån som har tips på hur band- och kedjeträning kan läggas in?

Rikard Jansson
2016-09-17, 15:34
Nån som har tips på hur band- och kedjeträning kan läggas in?

I syftet att försöka öka explosivitet tycker jag det funkar bäst, men det är mest för att om man slarvar och lyfter långsamt så märker man det direkt, inte för att kedjorna eller banden skulle göra att man blir mer explosiv genom ren magi. Jag kör för närvarande ett pass tung bänk, sen två dagar senare kör jag bland annat kedjebänk där jag försöker sikta på 4x4 på en vikt som är snabb, men inte maxsnabb, och försöka allt jag kan för att den ska bli så snabb som möjligt. Går det för snabbt så höjer jag, går det för långsamt så sänker jag. Sen 3 dagar senare är det dags för tung bänk igen, och då blir det som en liten minitoppning varje cykel där man kommer i bra form inför det tunga bänkpasset.

(Man kan dock använda kedjor i syfte att totalslakta all muskulatur som används genom att köra högrep eller långsamma, det blir riktigt brutalt eftersom det blir lättast i delen av lyftet där man är svagast, och tyngst där man är starkast)

z_bumbi
2016-09-17, 15:44
Svaret på ursprungsfrågan är att det beror på hur hela upplägget ser ut. Det är inte helt ovanligt att man kör huvudövningen och sedan kör med kedjor eller band efteråt eller så vänder man på den ordningen, en del kör det också på en separat dag. Det allra vanligaste för de som inte kör slumpmässig träning är nog att man varierar då det beror på exakt vad man vill få ut den dagen/den perioden.

Ska man vara petig så behöver inte belastningen från en kedja vara linjär då det är så enkelt att få den att vara något annat att man ibland bör överväga var i lyftet man vill ha tyngst och/eller instabilast.

AntonHA
2016-09-17, 16:12
Svaret på ursprungsfrågan är att det beror på hur hela upplägget ser ut. Det är inte helt ovanligt att man kör huvudövningen och sedan kör med kedjor eller band efteråt eller så vänder man på den ordningen, en del kör det också på en separat dag. Det allra vanligaste för de som inte kör slumpmässig träning är nog att man varierar då det beror på exakt vad man vill få ut den dagen/den perioden.

Ska man vara petig så behöver inte belastningen från en kedja vara linjär då det är så enkelt att få den att vara något annat att man ibland bör överväga var i lyftet man vill ha tyngst och/eller instabilast.

OK jag ska vara lite mer specifik. Jag bänkar ca 3ggr vecka. Det blir antagligen 3x10 i gymbänk (på 65-70% gymbänk-RM), eller pausbänk 5x5 (på 75-80% pausbänk-RM). Mitt mål är bara att bli starkare i bänkpress, och dessutom bygga muskler.
I marklyft har jag inget upplägg för tillfället, kör raka mark för muskelbygge men tänkte lägga in vanlig marklyft typ 2ggr/vecka.

Loke
2016-09-18, 11:58
Om du tar en titt i sheikoprogrammen som finns på internet så kan du ju få en uppfattning om hur sheiko gör.

I de program jag har gjort så funkar det ungefär så här: Jag byter vanliga bänkar/marklyft mot gummibands-dito. Belastningen ska då vara sådan att setet blir ungefär lika "jobbigt" som det setet det ersätter, men lyftet i slutet blir naturligtvis "tyngre". Det kluriga är hur mycket jobbigare det blir för en viss lyftare är individuellt, dels beroende hur lång lyftväg man har men också beroende lite på hur man lyfter och var svagheterna sitter och sånt. Men för att få en uppfattning: Med de band just jag använt har vikterna behövt vara typ 20-30 kg lättare för mark och kanske 5-10 kg lättare för bänk.

Ofta kan det vara en god tanke att på samma pass köra nåt som istället är tungt i botten men lättare i slutet, för marklyft kan det då tex vara pausmark med låg paus. Så gör iaf sheiko ofta, och det tycker jag känns vettigt. Då får man träna tungt genom en stor del av rörelsen i passet, samtidigt som jobbigheten i varje set inte spårar ur. Priset man betalar är att man får göra väldigt många set, men det kan det va värt. 5 set gummi, 5 set paus, tex, kanske 3 reps på allt. På, inte vet jag, 70% av vanlig 1RM? Det dör man sällan av. Går nog till och med att hålla lite tempo så det inte tar en evighet. Se bara till att hjärnan är med! Bara som ett exempel :)

Frekvensen har typ alltid varit högst typ vart 5:e pass för båda. Jag tror egentligen att variabel belastning genom rörelsen är en väldigt bra grej, men det är så mycket man vill hinna med att göra, och tja, nån gång ibland vill man ju även hinna med att träna bara vanliga marklyft och bänk också *rolleyes*. Markar man två gånger per vecka så blir det ju alltså inte mer än var tredje vecka. Det kanske är för sällan för att göra skillnad, jag vet inte. Å andra sidan har jag ett par andra övningar som jag tror tränar liknande kvalitéer, så det blir kanske bra ändå.

Så ja, det är ett par tankar som kanske gör något för att svar på din fråga. :)