handdator

Visa fullständig version : Varför är vissa ämnen förbjudna i Sverige när de inte är det i EU?


Strumpa
2016-09-16, 14:06
Anses de farliga här i Sverige? Är det därför de är förbjudna? Men varför kan någonting ses vara mer farligt här när än i resten av EU? Eller finns det någon annan orsak till varför man inte får sälja dem i här Sverige? Kan någon här enkelt förklara varför?

Jag tänker då främst på ämnen som kan finnas i så kallade PWO-on. Produkter som man ändå kan köpa på EU-sidor på nätet. Men varför får de inte säjas på Svenska sidor osv? Vad är det som gör dem så farliga för oss Svenskar och inte för övriga EU medborgare?

Jag skulle vilja ha en så logisk och enkel förklaring som möjlig. Och inte bara kort för att det räknas som en medicin och liknade. Finns det någon annan förklaring? Varför i så fall?

Sverker
2016-09-16, 16:07
Det blir nog enklare ifall du berättar vilka ämnen vi inte vill ha i Sverige.

Strumpa
2016-09-16, 17:54
Det blir nog enklare ifall du berättar vilka ämnen vi inte vill ha i Sverige.

Jo men visst. Men borde man inte förstå lite ändå? T ex genom att ställa frågan varför inte många PVO-n får säljas i Sverige? Det tycker i alla fall jag. För det är ju trots allt en hel del produkter av olika fabrikat det gäller t ex 5% 5150 Rich Piana, ANS Ritual osv.

Det är t ex bara att titta på t ex den tyska sidan GIGAS nutritions sortiment. Varför går det bra att sälja vissa fabrikats produkter där och inte här i Sverige?

Om de innehåller ingredienser som på något sätt anses som farliga mm så blir de väll inte mindre farliga om de nu kan kommas åt på såhär sätt.

I t ex 5% 5150 Rich Piana, och ANS Ritual finns t ex något som kallas för Hordenine HCI, Higamine HCI mm. Och de finns nog i många fler fabrikats produkter. För att inte tala om andra ämnen som t ex DMHA osv.

Åter ställer jag min fråga. Varför får dessa produkter säljas i EU om de nu skulle vara farliga? Vad är det som gör dem så farliga för oss Svenskar och inte för övriga EU medborgare?

Sverker
2016-09-16, 18:27
Inte den blekaste aning. Brister i tillsynen och en inställning om att "Går det, så går det". Det är lätt att slänga upp på en hemsida och köra tills någon säger stopp. Vad vet jag.

Är N,N-dimetyl-tyramin förbjudet i Sverige ?

Strumpa
2016-09-16, 19:37
Inte den blekaste aning. Brister i tillsynen och en inställning om att "Går det, så går det". Det är lätt att slänga upp på en hemsida och köra tills någon säger stopp. Vad vet jag.

Är N,N-dimetyl-tyramin förbjudet i Sverige ?

Försäljningen av vissa produkter är inte tillåten. De får t ex inte säljas på Svenska gymsidor och försäljningsställen. Och jag undrar varför.

Beror det bara på att vissa enskilda ämnen i vissa produkter klassas som läkemedel? Eller ligger det något annat bakom?

Om de nu är direkt farliga eller klassas som knark. Så borde de ju rimligen då inte heller få säljas inom EU. Så varför får de inte säljas i Sverige?

Är det bara för att vissa ämnessubstanser klassas som läkemedel? Jag önskar bara någon såhär kunde ge mig ett logiskt och enkelt svar.

Owe
2016-09-16, 20:30
Jag önskar bara någon såhär kunde ge mig ett logiskt och enkelt svar.

Dessvärre är svaret varken direkt logiskt eller enkelt.

Jag har själv haft en del telefonkontakt till berörda myndigheter o personer
Och detta är som jag uppfattade svaren jag fick.

Man kan säga att det finns två primära saker dom går på när dom förbjuder något:

1. Att man i beskrivning hävdar att X GÖR detta, det är endast medicin so får göra dessa påstånden.
Ta typ maskros, som är kännt sen säkert 200 år är vätskedrivande, så får det inte stå på burken att maskros ÄR vätskedrivande, utan man kan skriva: KAN vara vätskedrivande.

Om du kollar på div hälsokost sidor har försäljing, så är det mer sällsynt med någon beskrivning i mer detalj utan man hänvisar istället att man ska söka på nätet för mer info.

2. Om ett ämne har dokumenterad efekt typ: Mariatistel (bra för levern) eller Saw palmetto (bra vid nattliga piss behov) bägge dessa har varit okej tidigare att köpa i Sverige, men pga att dom har vetenskapliga studier att dom funkar så har man förbjudet dessa, om man som företag/tillverkare inte vill genomgå en certificering (=dyrt) att den produkt man säljer håller den standarden som krävs för läkemedel.
Det är därför du kan finna Saw palmetto på apoteket, men får inte säljas som hälsokost hos andra.


Så sammantaget så kan man säga att regler som styr Sverige är vad någon PÅSTÅR eller är dokumenterat.
Sen tillkommer ju ämnen som anses vara skadliga på ett eller annat vis, men den går jag inte in på, för då blir jag bara förbannad :)

Anders The Peak
2016-09-16, 20:46
Jo men visst. Men borde man inte förstå lite ändå? T ex genom att ställa frågan varför inte många PVO-n får säljas i Sverige? Det tycker i alla fall jag. För det är ju trots allt en hel del produkter av olika fabrikat det gäller t ex 5% 5150 Rich Piana, ANS Ritual osv.

Det är t ex bara att titta på t ex den tyska sidan GIGAS nutritions sortiment. Varför går det bra att sälja vissa fabrikats produkter där och inte här i Sverige?

Om de innehåller ingredienser som på något sätt anses som farliga mm så blir de väll inte mindre farliga om de nu kan kommas åt på såhär sätt.

I t ex 5% 5150 Rich Piana, och ANS Ritual finns t ex något som kallas för Hordenine HCI, Higamine HCI mm. Och de finns nog i många fler fabrikats produkter. För att inte tala om andra ämnen som t ex DMHA osv.

Åter ställer jag min fråga. Varför får dessa produkter säljas i EU om de nu skulle vara farliga? Vad är det som gör dem så farliga för oss Svenskar och inte för övriga EU medborgare?

Från en svensk webbshop:

Blandningen innehåller bl.a. ingrediensen DMHA (2-aminoisoheptane) som den första europeiska pwon på marknaden.

5150 Rich Piana går att köpa från Eu tullfritt

Anders The Peak
2016-09-16, 20:49
Dessvärre är svaret varken direkt logiskt eller enkelt.

Jag har själv haft en del telefonkontakt till berörda myndigheter o personer
Och detta är som jag uppfattade svaren jag fick.

Man kan säga att det finns två primära saker dom går på när dom förbjuder något:

1. Att man i beskrivning hävdar att X GÖR detta, det är endast medicin so får göra dessa påstånden.
Ta typ maskros, som är kännt sen säkert 200 år är vätskedrivande, så får det inte stå på burken att maskros ÄR vätskedrivande, utan man kan skriva: KAN vara vätskedrivande.

Om du kollar på div hälsokost sidor har försäljing, så är det mer sällsynt med någon beskrivning i mer detalj utan man hänvisar istället att man ska söka på nätet för mer info.

2. Om ett ämne har dokumenterad efekt typ: Mariatistel (bra för levern) eller Saw palmetto (bra vid nattliga piss behov) bägge dessa har varit okej tidigare att köpa i Sverige, men pga att dom har vetenskapliga studier att dom funkar så har man förbjudet dessa, om man som företag/tillverkare inte vill genomgå en certificering (=dyrt) att den produkt man säljer håller den standarden som krävs för läkemedel.
Det är därför du kan finna Saw palmetto på apoteket, men får inte säljas som hälsokost hos andra.


Så sammantaget så kan man säga att regler som styr Sverige är vad någon PÅSTÅR eller är dokumenterat.
Sen tillkommer ju ämnen som anses vara skadliga på ett eller annat vis, men den går jag inte in på, för då blir jag bara förbannad :)

Fel det går att hitta det utanför apoteken
Det är därför du kan finna Saw palmetto på apoteket, men får inte säljas som hälsokost hos andra.

Owe
2016-09-16, 21:11
Fel det går att hitta det utanför apoteken
Det är därför du kan finna Saw palmetto på apoteket, men får inte säljas som hälsokost hos andra.


Du kan hitta samma märke som säljs och är gokänt av Apoteket.
Men tvivlar på du kommer hitta något annat märke som säljs lagligt ?
Så vida dom inte har certifierat sig.

Gerdler
2016-09-16, 22:27
Rent generellt så är de fallen där vi har annan lagstiftning än EU troligen från ett regelverk från en tid innan EU. Sverige har alltid varit extremt konservativa när det kommer till läkemedel, kemikalier och livsmedel. På gott och ont. Ibland är det Sverige som är före, och efter ett tag då följer andra efter, ibland är Sverige bara fel ute.

Ibland är det bara en fråga om prioriteringar, som typ med pseudofedrin. Receptfritt på många håll, nästan omöjligt att få tag på i Sverige. Fantastiskt läkemedel, säkert och bra, men man kan göra metamfetamin av det i en ganska enkel process. I Sverige prioriteras alltså de få missbrukarna framför hela den breda massan som skulle kunna ha nytta av ett bra läkemedel.

Strumpa
2016-09-17, 16:49
Dessvärre är svaret varken direkt logiskt eller enkelt.

Jag har själv haft en del telefonkontakt till berörda myndigheter o personer
Och detta är som jag uppfattade svaren jag fick.

Man kan säga att det finns två primära saker dom går på när dom förbjuder något:

1. Att man i beskrivning hävdar att X GÖR detta, det är endast medicin so får göra dessa påstånden.
Ta typ maskros, som är kännt sen säkert 200 år är vätskedrivande, så får det inte stå på burken att maskros ÄR vätskedrivande, utan man kan skriva: KAN vara vätskedrivande.

Om du kollar på div hälsokost sidor har försäljing, så är det mer sällsynt med någon beskrivning i mer detalj utan man hänvisar istället att man ska söka på nätet för mer info.

2. Om ett ämne har dokumenterad efekt typ: Mariatistel (bra för levern) eller Saw palmetto (bra vid nattliga piss behov) bägge dessa har varit okej tidigare att köpa i Sverige, men pga att dom har vetenskapliga studier att dom funkar så har man förbjudet dessa, om man som företag/tillverkare inte vill genomgå en certificering (=dyrt) att den produkt man säljer håller den standarden som krävs för läkemedel.
Det är därför du kan finna Saw palmetto på apoteket, men får inte säljas som hälsokost hos andra.


Så sammantaget så kan man säga att regler som styr Sverige är vad någon PÅSTÅR eller är dokumenterat.
Sen tillkommer ju ämnen som anses vara skadliga på ett eller annat vis, men den går jag inte in på, för då blir jag bara förbannad :)

Hjärtligt tack för ditt svar. Jag uppskattar verkligen att du försökt att ge mig ett så bra svar som möjligt.

Diomedea exulans
2016-09-17, 17:08
Det är väl inget konstigt med att olika institutioner har olika regler? Det är olika människor, med olika värdegrunder, kunskaper och erfarenheter, som bestämt reglerna.

Strumpa
2016-09-17, 17:30
Det är väl inget konstigt med att olika institutioner har olika regler? Det är olika människor, med olika värdegrunder, kunskaper och erfarenheter, som bestämt reglerna.

Precis! Och det är därför som jag nu är något irriterad. För inte blir man speciellt mycket tryggare och klarare med någonting med så mycket olika tyckande.

Sverker
2016-09-17, 17:34
Det är inget tyckande. Det ligger på tillverkaren att visa att deras produkt är ofarlig. Kan de inte det så får de inte sälja den.

Livsmedelsverket:
https://kontrollwiki.livsmedelsverket.se/artikel/95/beslutstrad-for-nya-livsmedel

Strumpa
2016-09-17, 18:17
Det är inget tyckande. Det ligger på tillverkaren att visa att deras produkt är ofarlig. Kan de inte det så får de inte sälja den.

Livsmedelsverket:
https://kontrollwiki.livsmedelsverket.se/artikel/95/beslutstrad-for-nya-livsmedel

Och det fungerar bra menar du????

J.V
2016-09-17, 19:13
Och det fungerar bra menar du????Nu var det ju visserligen inte en fraga till mig, men jag ar nyfiken... menar du att Sverker skrev sin personliga asikt?

Hur som helst. Varfor gor detta dig sa upprord? Ar det nagot ballt tillskott som ar olagligt i Sverige du vill ha? Ar du lika upprord over att lagarna skiljer sig i Sverige och Kina ocksa?

Det ar val sjalvklart att det kan skilja land fran land. Hur kan det behova forklaras?

Sverker
2016-09-17, 19:19
Jag tittade på hemsidan och såg att stimprodukterna, förutom klassiska ämnen som kreatin, beta-alanin och koffein, innehöll en hel jox växtextrakt. Visade med länken vad som gällde för dem.

Fungerar tydligen bättre än i Tyskland eftersom en av produkterna innehöll yohimbe
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=141970

mini
2016-09-17, 21:01
Hur kan man vara förvånad över att lagstiftning ser olika ut i olika länder?

exevision
2016-09-18, 06:33
Hur kan man ens vilja ha en massa konstiga extrakt i sig som dessa märkliga pwo innehåller?

Owe
2016-09-18, 08:19
Hur kan man vara förvånad över att lagstiftning ser olika ut i olika länder?

Jo det kan man VERKLIGEN !
Nu handlar det ju inte om hur lagstiftning på brott som mord, stöld våldtäckt mm, då dessa är baserade på varje lands normer som i sin tur är baserade på etik, moral och inte minst religion.

Nä detta handlar om vad som skulle vara farligt att inta eller ej.
Det är ju inte så svårt att förstå att typ heroin är förbjudet i USA,EU, Sverige och merparten av flesta länder.
Och heroin är förbjudet till större del pga att det finns vetenskaplig medisinsk forskning som visar att heroin är hälsofarligt.

När det kommer till medecine o kosttillskott så bedöms dessa förhållade till hur effektiva dessa är o deras bieffekter.
Detta sker relativt på internationell nivå = om ett land kan påvisa att något är hälsofarling, så följer andra länder denna forskningen och oftast gör åtgärder.

Ta örtversionen av efedrin som var lagligt i USA,sverige o större delar europa. Men så uppkom det fall i USA med överdos hos partyglada tonåringar och FDA förbjöd försäjling, varpå Sverige och europa följde efter relativt snabb efter det.

Det jag tror TS och även jag reagerar på, är att Sverige tillhör EU och trotts vissa ämnen visat sig positiva så är dom inte tillåtna i Sverige utan kör sitt eget räjs som många gånger kan upplevas som godtyckligt och storebror aktigt.

Tydligt exempel på detta är glucosamine som till en början var helt lagligt till försäljing hos vem som.

Men nu kommer "storebroder" Apoteket och märker att glucosamine faktiskt fungerar, så då beslutar vi att endast Apoteket får sälja glucosamine.
Jaha tack för den nu gick priset upp med över 100% pga av Apotekets monopol.

Kolla Mariatistel som är helt lagligt i EU och har mängder med forskning bakom sig och Mariatistelns positiva effekter.
Och sen ge mig en logisk förklaring att man inte kan köpa det öppet i Sverige.

Owe
2016-09-18, 08:21
Hur kan man ens vilja ha en massa konstiga extrakt i sig som dessa märkliga pwo innehåller?

Med detta generaliserade påstånde, känns det som du behöver läsa på i ämnet ;)

Sverker
2016-09-18, 10:46
Kolla Mariatistel som är helt lagligt i EU och har mängder med forskning bakom sig och Mariatistelns positiva effekter.
Och sen ge mig en logisk förklaring att man inte kan köpa det öppet i Sverige.

Det är tydligen ett läkemedel
https://lakemedelsverket.se/upload/allmanhet/Olagliga_lakemedel/amnesguiden_2016_01_21.pdf

Luca Brasi
2016-09-18, 10:50
Hur kan man ens vilja ha en massa konstiga extrakt i sig som dessa märkliga pwo innehåller?

De har aldrig varit i närheten av en planta heller ,förmodligen.
Det är en metod för att undvika lagstiftningen och analyssvar, att kalla innehållet växtextrakt.

Sverker
2016-09-18, 12:11
Extrakt baseras alltid på växten.

Luca Brasi
2016-09-18, 12:17
Extrakt baseras alltid på växten.

DMAA är ett typiskt "växtextrakt" som jag avser.
Alltså en designerdrog som man kallar växtextrakt.
The indictment says that USPlabs LLC used a synthetic stimulant made in China to make Jack3d and OxyElite Pro but told retailers that the supplements were manufactured from plant extracts. The supplements had $400 million in sales between 2008 and 2013, according to the indictment.
http://www.reuters.com/article/us-doj-investigation-dietarysupplements-idUSKCN0T628320151118

Sverker
2016-09-18, 12:23
Ja. De blåste folk. Ungefär som att sälja rödspätta som sjötunga. Ett brott mot lagstiftningen.

Luca Brasi
2016-09-18, 12:35
Hur kan man ens vilja ha en massa konstiga extrakt i sig som dessa märkliga pwo innehåller?

Jag skulle vilja påstå att man helt enkelt är psykiskt beroende av syntetiska stimulantia ifrån Kina om man blir högröd i ansiktet när man inte får köpa sitt fu1tj4ck PWO längre.

Owe
2016-09-19, 17:29
Det är tydligen ett läkemedel
https://lakemedelsverket.se/upload/allmanhet/Olagliga_lakemedel/amnesguiden_2016_01_21.pdf

Jo dom vill påstå det, men kolla vilka Svenska läkemedel som det finns med Silymarin, så blir det intressant och är därför varför jag tycker det hela är godtyckligt och att desars logik inte håller.

Sverker
2016-09-20, 19:45
Vad är problemet ?

Har man leverskador bör man uppsöka läkare som behandlar en. Måste finnas bra läkemedel idag som man vet vad de innehåller och som uppvisar effekt.

Wipflash
2016-09-23, 07:13
DMAA var opti, bannades det inte för att nån räka överdoserade

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk

Luca Brasi
2016-09-23, 09:30
DMAA var opti, bannades det inte för att nån räka överdoserade

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk

Det är ett centralstimulerande knark,alla central stimulantia innebär risk för kardiovaskulära katastrofer inklusive koffein som man inte tar i höga effekt doser eftersom man bara mår pest av riktigt höga doser av koffein till skillnad ifrån de andra som man mår alldeles för bra av vid höga doser.

Wipflash
2016-09-23, 16:37
Det är ett centralstimulerande knark,alla central stimulantia innebär risk för kardiovaskulära katastrofer inklusive koffein som man inte tar i höga effekt doser eftersom man bara mår pest av riktigt höga doser av koffein till skillnad ifrån de andra som man mår alldeles för bra av vid höga doser.
Skulle 1 portion gammal jack3d vara för hög dos? Var går gränsen för dödlig dos för dmaa och hur mkt var 1 portion

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk

Luca Brasi
2016-09-23, 16:44
Skulle 1 portion gammal jack3d vara för hög dos? Var går gränsen för dödlig dos för dmaa och hur mkt var 1 portion

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk

Det beror nog litet på hur ditt hjärta mår.
Jag har ADD och medicinerar med cs.
Jag måste ta blodtryck,puls, och då och då genomgå en mer detaljerad hjärtkoll,det skulle krävas samma sak för alla som tar jack3d och dess efterföljare med innehåll av amfetaminanaloger för att vara på en någorlunda säker nivå.