handdator

Visa fullständig version : Nybörjarfrågor om träning


jesuskristensson
2016-09-16, 09:48
Har tränat nu aktivt sedan i februari ca 4 ggr i veckan. Dock har jag stött på några nybörjarproblem som jag skulle vilja ha hjälp med att gå vidare med :)

Vid varje pass har jag alltid börjat med en basövning som jag kör 5x5 på , t.ex 5x5 knäböj militärpress osv. Har alltid försökt att öka vikten varjepass för att få en progression. Men nu börjat det bli väldigt tungt. Det är nästan så att man maxar sitt 5rm varje gång man kör. Ta militärpress t,ex har stårr stilla på 52,5x5 reps i säkert 5 månader nu. Hur ska man lägga upp det? Är det bara och fortsätta eller ska man lägga in någon periodesering? :)

Sedan resterande övningar som hantellyft åt sida, latsdrag. Hur tränar ni när ni kör de? Jag har försökt att öka vikten hela tiden i dem övningarna med. Men det blir ett väldigt "kastande" till slut. Ska man bara eftersträva efter kontakt och inte tänka så mycket på vikten?

broman
2016-09-16, 09:55
Du bör slänga in någon sorts periodisering. Personligen gillar jag att periodisera övningarna, så tex push press istället ohp. Frontböj istället för vanlig böj.

jesuskristensson
2016-09-16, 10:03
Du bör slänga in någon sorts periodisering. Personligen gillar jag att periodisera övningarna, så tex push press istället ohp. Frontböj istället för vanlig böj.

Men ska jag köra likadant alltså 5x5 och försöka öka efter varje pass?:)

Illustrerade mannen
2016-09-16, 10:21
Men ska jag köra likadant alltså 5x5 och försöka öka efter varje pass?:)

Om du inte klarar 5x5 på dagens vikt kan du prova samma vikt nästa gång. Går det inte då heller kan du prova att sänka vikten och köra 5x5 och sen höja igen nästa gång. Kanske en sänkning på 2.5 kg gör susen. Finns inte så lätta vikter kanske du kan köpa egna 1.25. Ha i väskan! Alternativt sänka repsen till 5X3. Variera, experimentera. 5x5 behöver inte vara gjutet i sten! Glöm inte "återhämtningsveckor" ibland då du inte kör lika tungt.

jesuskristensson
2016-09-16, 10:27
Om du inte klarar 5x5 på dagens vikt kan du prova samma vikt nästa gång. Går det inte då heller kan du prova att sänka vikten och köra 5x5 och sen höja igen nästa gång. Kanske en sänkning på 2.5 kg gör susen. Finns inte så lätta vikter kanske du kan köpa egna 1.25. Ha i väskan! Alternativt sänka repsen till 5X3. Variera, experimentera. 5x5 behöver inte vara gjutet i sten! Glöm inte "återhämtningsveckor" ibland då du inte kör lika tungt.

Tack ska tänka på det !:)

broman
2016-09-16, 11:54
Men ska jag köra likadant alltså 5x5 och försöka öka efter varje pass?:)

Yes det funkar, hitta en bekväm vikt o försök öka varje pass/vecka.