handdator

Visa fullständig version : Effekt av l-arginin före styrketräning på styrka och NO-produktion


King Grub
2016-09-15, 07:32
BACKGROUND:

L-arginine is a semi-essential amino acid involved in nitric oxide production. As nitric oxide is an important vasodilator, L-arginine supplementation would increase blood perfusion and, subsequently, muscle performance during exercises. The aim of this study was to determine the acute effect of L-arginine supplementation on strength performance and nitric oxide levels in healthy trained individuals.

METHODS:

In a doubleblind, placebo-controlled, cross-over study, 12 men were randomly assigned to L-arginine or placebo supplementation. Subjects received 6 g of L-arginine or placebo 60 min before strength test (maximum number of repetitions, 3 sets at 70% of one repetition maximum on bench press and at 80% of one repetition maximum on knee extensions, 2 min of rest between sets and exercises). Blood samples were collected before supplementation and 6 min after exercise.

RESULTS:

Plasma nitrite levels did not significantly change after L-arginine or placebo supplementation and strength-training exercise (placebo, from 13.01 ± 1.18 to 11.83 ± 2.81 mM; L-arginine, from 10.95 ± 4.09 to 11.99 ± 2.5 mM). There was a significant reduction in the number of repetitions performed from set 1 to set 3 in each set of both bench press and knee extension, but no significant interactions were observed between placebo and L-arginine.

CONCLUSIONS:

These results do not support the use of L-arginine as an ergogenic aid for strength performance, at least in context of acute use immediately before resistance exercise performance.

J Sports Med Phys Fitness. 2016 Sep 13. Acute supplementation of L-arginine neither affects strength performance nor nitric oxide production.

Owe
2016-09-15, 12:33
Ja det blev ju lite spiken i kistan för förespråkare av L-arginine och som vissa av dom hävdar att utebliven efekt beror på för liken dos.

Sheogorath
2016-09-15, 12:50
Får en känsla av att citrullin och agmatin kommer gå samma öde till mötes.

Kaalle
2016-09-15, 16:04
Upplever effekt på den ådrige dock, placebo?

hurril
2016-09-15, 16:28
Får en känsla av att citrullin och agmatin kommer gå samma öde till mötes.

Det skulle förvåna mig om citrullin skulle visas utan resultat med tanke på hur stor effekt jag upplever av det. Det vore intressant att bli ertappad mitt i placeboträsket å andra sidan :)

Pepz
2016-09-16, 08:06
Det skulle förvåna mig om citrullin skulle visas utan resultat med tanke på hur stor effekt jag upplever av det. Det vore intressant att bli ertappad mitt i placeboträsket å andra sidan :)

plusettar denna.

citrullin är helt ok vad gäller trÿsch och pümp, men samtidigt upplever jag ökade energinivåer (tror att detta är främst vad hurril upplever också)
Kan inte sätta fingret på varför jag får studs i dojjan av citrullin

hurril
2016-09-16, 13:17
plusettar denna.

citrullin är helt ok vad gäller trÿsch och pümp, men samtidigt upplever jag ökade energinivåer (tror att detta är främst vad hurril upplever också)
Kan inte sätta fingret på varför jag får studs i dojjan av citrullin

Jag utvecklar tians damp av Citrullin.

Gober
2016-09-16, 13:21
Det skulle förvåna mig om citrullin skulle visas utan resultat med tanke på hur stor effekt jag upplever av det. Det vore intressant att bli ertappad mitt i placeboträsket å andra sidan :)

Citrulline, kreatin och gakkic är de enda tillskotten jag verkligen känt att det ger något. Placebo eller ej.

Gerdler
2016-09-16, 15:32
Jag har bara testat kreatin av de du nämner, tar det nu. Vad menar du med "känt"? Jag ser det på vågen när jag börjar med kreatin, musklerna tar upp vätska och jag kan se det och mäta det. That's it, övriga effekter är för små för att märkas. Jag kanske gör 11 repetitioner i stångrodden på en vikt jag gjorde 10 reps på förra veckan, men det kan lika gärna vara på grund av dagsform eller för att jag blivit starkare av min träning/kost, därför kan jag inte säga att det är kreatinet som gör det. Effekten försvinner i bruset.

Jag tar kreatin för att jag vet att det fungerar. Det är vetenskapligt fastlagt sedan länge. Om jag hade gått från 200-250g protein om dagen till 80g hade nog inte känt det heller men jag vet att det är sämre.

Menar du på allvar att du känner av att du tar kreatin? Jag har hört andra säga det men jag fattar noll.

C h r i s
2016-09-16, 15:58
Kan också instämma att citrullinmalat ger mig pümp.

Gober
2016-09-16, 17:57
Jag har bara testat kreatin av de du nämner, tar det nu. Vad menar du med "känt"? Jag ser det på vågen när jag börjar med kreatin, musklerna tar upp vätska och jag kan se det och mäta det. That's it, övriga effekter är för små för att märkas. Jag kanske gör 11 repetitioner i stångrodden på en vikt jag gjorde 10 reps på förra veckan, men det kan lika gärna vara på grund av dagsform eller för att jag blivit starkare av min träning/kost, därför kan jag inte säga att det är kreatinet som gör det. Effekten försvinner i bruset.

Jag tar kreatin för att jag vet att det fungerar. Det är vetenskapligt fastlagt sedan länge. Om jag hade gått från 200-250g protein om dagen till 80g hade nog inte känt det heller men jag vet att det är sämre.

Menar du på allvar att du känner av att du tar kreatin? Jag har hört andra säga det men jag fattar noll.


"Känt"=bättre uthållighet, inte maxstyrka på 1rm men orkar 1-2 extra rep och energin håller lite längre under ett pass. Min sambo upplever samma sak. Jag använder Citrulline och koffein som PWO (kreatin efter) och upplever att det ger bra effekt. Jag tar 6-8 gram Citrulline då det är dosen som jag sett i studier. Det blir väl rätt dyrt men billigare än underdosarade pwos med coola namn och märkliga växtextrakt. Här talar jag om Citrulline inte kreatin.

Ger väl också lite extra pump som en "känner" av, men det är ointressant för mig, är ute efter prestation.

Med kreatin känner jag att musklerna blir lite fylligare pga vätskeansamling och på styrka känner brukar jag mest känna i pressövningar vilket förmodligen beror på att bättre tryck är bra i pressövningar (killgissar).

Gerdler
2016-09-17, 11:31
Jag tror att det kan bero lite på hur man tränar också. Jag kör ganska få högreppare och då har jag få jämförelsepunkter. På lågreppare så bör inte kreatinet ha nån avsevärd verkan.

Men här finns:
https://examine.com/supplements/Creatine/
-----
Angående citrullinet:
https://examine.com/supplements/Citrulline/
-----
Arginin:
https://examine.com/supplements/Arginine/

Strumpa
2016-09-17, 17:07
Jag tror att det kan bero lite på hur man tränar också. Jag kör ganska få högreppare och då har jag få jämförelsepunkter. På lågreppare så bör inte kreatinet ha nån avsevärd verkan.

Men här finns:
https://examine.com/supplements/Creatine/
-----
Angående citrullinet:
https://examine.com/supplements/Citrulline/
-----
Arginin:
https://examine.com/supplements/Arginine/

Jag måste bara få lov att säga att https://examine.com/ var en mycket bra sida. Tack!

Sheogorath
2016-09-18, 21:30
Det skulle förvåna mig om citrullin skulle visas utan resultat med tanke på hur stor effekt jag upplever av det. Det vore intressant att bli ertappad mitt i placeboträsket å andra sidan :)

Jag testade PWO:n Beowulf och gillade den skarpt. Kände att jag kunde plocka ut fler reps. För att inte betala för en massa onödigt skröfs gick jag igenom ingredienslistan och tänkte att det nog var citrullin som stod för kalaset och köpte det rent (som malat). Men jag kan säga att jag inte får samma effekt som av Beowulf i alla fall. Tveksamt om jag märker något faktiskt. Nu för tiden är min standard inför morgonträning socker, druvsocker, koncentrerad rödbetsjuice och citrullin-malat. Eftersom studierna på citrullin är positiva så fortsätter jag. Väldigt gott blir det också, att bryta av allt det söta med syrlighet.

Sheogorath
2016-09-18, 21:34
Jag har bara testat kreatin av de du nämner, tar det nu. Vad menar du med "känt"? Jag ser det på vågen när jag börjar med kreatin, musklerna tar upp vätska och jag kan se det och mäta det. That's it, övriga effekter är för små för att märkas. Jag kanske gör 11 repetitioner i stångrodden på en vikt jag gjorde 10 reps på förra veckan, men det kan lika gärna vara på grund av dagsform eller för att jag blivit starkare av min träning/kost, därför kan jag inte säga att det är kreatinet som gör det. Effekten försvinner i bruset.

Jag tar kreatin för att jag vet att det fungerar. Det är vetenskapligt fastlagt sedan länge. Om jag hade gått från 200-250g protein om dagen till 80g hade nog inte känt det heller men jag vet att det är sämre.

Menar du på allvar att du känner av att du tar kreatin? Jag har hört andra säga det men jag fattar noll.

Ja? Det tar bara ett par dagar. Jag går upp många kilon och vikterna sticker iväg. Kroppen ser betydligt mer fyllig och atletisk ut.

Gerdler
2016-09-18, 21:56
Ja? Det tar bara ett par dagar. Jag går upp många kilon och vikterna sticker iväg. Kroppen ser betydligt mer fyllig och atletisk ut.
Jag skrev också att jag går upp i vikt. Det är inget jag tvivlar på, för mig blev det typ 1.5-2kg sist har jag för mig, och det är där det brukar ligga och det lägger sig i musklerna på mig med. Men dels så känner jag inte det, vilket var just vad jag frågade efter. Och sticker iväg är nåt som vikterna inte gör. Som sagt är förändringen mindre än förändringen från vecka till vecka eller dag till dag, så det drunknar i de vanliga oscillationerna.

Sheogorath
2016-09-19, 06:27
Jag skrev också att jag går upp i vikt. Det är inget jag tvivlar på, för mig blev det typ 1.5-2kg sist har jag för mig, och det är där det brukar ligga och det lägger sig i musklerna på mig med. Men dels så känner jag inte det, vilket var just vad jag frågade efter. Och sticker iväg är nåt som vikterna inte gör. Som sagt är förändringen mindre än förändringen från vecka till vecka eller dag till dag, så det drunknar i de vanliga oscillationerna.

OK. Då är du relativt ny i gamet, antar jag? Eftersom du fortfarande gör så stora förändringar vecka till vecka?

StarkaUlf
2016-09-19, 09:05
Jag är avundsjuk på er som kreatin fungerar på, skulle vilja uppleva känslan. *cry*

// Gubben som inte lägger på sig ett gram vätska vid intag av kreatin.

King Grub
2016-09-19, 09:12
Det beror väl på att du har så höga nivåer av kreatin naturligt.

StarkaUlf
2016-09-19, 09:19
Det beror väl på att du har så höga nivåer av kreatin naturligt.

Säkerligen :) men jag skulle vilja uppleva känslan, den där skjutsen, som många får, när dom helt plötsligt börjar orka lyfta "betydligt" mer :)

Gerdler
2016-09-19, 11:33
OK. Då är du relativt ny i gamet, antar jag? Eftersom du fortfarande gör så stora förändringar vecka till vecka?
Absolut inte. Men variationer i styrka och styrkeuthållighet från dag till dag är mycket större än den effekten jag får från kreatin. Jag säger ju förändringar/oscillationer, inte ökningar. Har styrketränat i 4-5 år.

Sheogorath
2016-09-19, 12:26
OK. Det kanske är så att du av någon anledning har väldigt stora variationer i styrka dag-till-dag eller så kanske du har väldigt låg effekt av kreatin. :) Det finns ju som bekant non-responders och naturligtvis är det en glidande skala.

TotteShaped4Life
2016-09-19, 16:29
Det där med att ha hög kreatinnivå naturligt är något jag misstänkt är orsaken till att jag har eftersom jag aldrig "svarar" (nonresponder?). Går inte upp i vikt överhuvudtaget och den här omgången testade jag ta dubbel dos... same shit. Ingen uppgång alls. Innebär det att det för mig är meningslöst?

StarkaUlf
2016-09-19, 16:44
Det där med att ha hög kreatinnivå naturligt är något jag misstänkt är orsaken till att jag har eftersom jag aldrig "svarar" (nonresponder?). Går inte upp i vikt överhuvudtaget och den här omgången testade jag ta dubbel dos... same shit. Ingen uppgång alls. Innebär det att det för mig är meningslöst?

Yes, sir.


Kan passa på att slänga frågan i den här tråden då ämnet ändå är på tapeten här. Är citrullin-malat något som ni rekommenderar? Har det en akut effekt, alltså att det bara behöver tas innan styrketräningen? Ger det även någon effekt inom konditionsträning, t.ex intervaller?

TotteShaped4Life
2016-09-19, 16:58
Jag tycker det fungerar utmärkt. Verkar finnas alltmer stöd för att det fungerar

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20386132

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25226311

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25226311

Sheogorath
2016-09-19, 18:58
Yes, sir.


Kan passa på att slänga frågan i den här tråden då ämnet ändå är på tapeten här. Är citrullin-malat något som ni rekommenderar? Har det en akut effekt, alltså att det bara behöver tas innan styrketräningen? Ger det även någon effekt inom konditionsträning, t.ex intervaller?

Som sagt, jag har det i min morgondrink pre-workout men kan inte säga att jag känner någon wow-effekt. Det kanske finns non-responders här också. :) Rödbetsjuice är däremot magiskt för flåset.

Owe
2016-09-19, 19:32
Jag är avundsjuk på er som kreatin fungerar på, skulle vilja uppleva känslan. *cry*

// Gubben som inte lägger på sig ett gram vätska vid intag av kreatin.

Well, jag är gammal nog att jag var med när kreatin kom och like dig märkte jag ingen skillnad mer än täta toalett besök efter intag.

I är även kaffedrickare av mått 0,5-1 liter per dag och då det kom indikationer m det skulle vara kontraproduktiv vid intag av kreatin så tänkte jag: ja det är väl pga av kaffet det inte funka.

Senare upptäkte man ju att kreatin hade bättre upptag om man tog det tillsamman med snabba kolhydrater (tidigare hade jag enbart tagit kreatin i ett glas vatten) och även andra "ämnen".

Så jag prövade igen, och nu funkade kreatin även för mig :)

Om detta är lösingen för dig vet jag inte, men ville dela med mig ifall det skulle stämma även på dig.

StarkaUlf
2016-09-20, 06:32
Jag tycker det fungerar utmärkt. Verkar finnas alltmer stöd för att det fungerar

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20386132

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25226311

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25226311

Intressant!

Som sagt, jag har det i min morgondrink pre-workout men kan inte säga att jag känner någon wow-effekt. Det kanske finns non-responders här också. :) Rödbetsjuice är däremot magiskt för flåset.

Alright :) kanske värt att testa 500g och se om man märker något. Det jobbiga är väl bara att tillverka rödbetsljusen :D vad jag vet så finns det ingen sådan färdig juice till ett vettigt pris iallafall?

Well, jag är gammal nog att jag var med när kreatin kom och like dig märkte jag ingen skillnad mer än täta toalett besök efter intag.

I är även kaffedrickare av mått 0,5-1 liter per dag och då det kom indikationer m det skulle vara kontraproduktiv vid intag av kreatin så tänkte jag: ja det är väl pga av kaffet det inte funka.

Senare upptäkte man ju att kreatin hade bättre upptag om man tog det tillsamman med snabba kolhydrater (tidigare hade jag enbart tagit kreatin i ett glas vatten) och även andra "ämnen".

Så jag prövade igen, och nu funkade kreatin även för mig :)

Om detta är lösingen för dig vet jag inte, men ville dela med mig ifall det skulle stämma även på dig.

Har testat dom flesta olika varianterna, innan träning med EAA+malto, innan träning med protein, efter träning tillsammans med en måltid. Inget har fungerat. Har dock inte testat det tillsammans med snabba kolhydrater direkt efter träning, men är tveksam till att det skulle få det att fungera.(?) Dricker inte kaffe heller.

LunaSpice
2017-05-07, 21:09
Jag är avundsjuk på er som kreatin fungerar på, skulle vilja uppleva känslan. *cry*

// Gubben som inte lägger på sig ett gram vätska vid intag av kreatin.

Samma här. Får 0 effekt av kreatin oavsett mängd eller sort. :/

Max
2017-05-08, 15:58
Samma här. Får 0 effekt av kreatin oavsett mängd eller sort. :/Det kan innebära att du redan har alla de fördelar som kreatin kan ge. Jämför med att supplementera vitamin vid en vitaminbrist t.ex.