handdator

Visa fullständig version : Tycker jag är lite fet trots jag väger 83 kg, man börjar undra


123123123123
2016-09-15, 05:57
Tycker jag är lite fet trots jag väger 83 kg, man börjar undra hur mycket mer jag måste gå ner för att åtminstone se normal/smal ut?

Jag har alltid haft rundare kinder än andra i min ålder trots att jag aldrig var särskilt överviktig, babykinder kan man kalla det för (Dock är babykinderna helt OK idag, det var värre i 10-15 års åldern).

Jag vill ha en ganska manlig käke, ungefär som Samir Badran, jag gör mitt bästa för att nå dit med käken annars ser kroppen också ganska fet ut för mina 83 kg på 180 cm... Jag själv tycker jag ser lite fetare ut än andra med samma vikt & längd.

Så vad göra? Gå ner till 70 kg för att överhuvudtaget se normal ut? Jag kan göra det, inga problem... Men är inte det ganska lite för en otränad person? Däremot kan jag bygga muskler så jag går upp från 70 kg till 75 kg med förhoppning att se ganska normal ut & manlig.

Vad tycker ni? Synpunkter?

svenbanan
2016-09-15, 06:46
Vad för slags svar hoppas du kunna få i denna tråd?

Folk här vet ju inte hur du ser ut...

70kg är väl inte lite för en otränad person på 180cm. Ifall du inte har en massa muskler kommer du troligen inte vara pinnsmal på 70kg heller (om inte ditt skelett och liknande väger massor). Själv vägde jag runt 70kg då jag gick på gymnasiet. Då var jag smal, och körde all möjlig slags träning, men var definitivt inte musklig.

Hur pass manlig du ser ut har väl inte så mkt med din vikt att göra.

Är frågan om du ska gå ner i vikt, eller gå ner i vikt och sedan bygga muskler?

Isåfall svarar jag att kör styrketräning och gå ner i vikt väldigt långsamt. Dvs förhoppningsvis lägger du på dig lite muskler (eller i alla fall inte tappar allt för mycket) samtidigt som du blir av med lite fläsk...

King Grub
2016-09-15, 07:27
Men är inte det ganska lite för en otränad person?

Ner till 60 kilo är normalvikt för en som är 180 cm lång.

Det är "normalvikt" som ökat allteftersom befolkningen blivit fetare överlag. Se på filmer där barn och ungdomar är med från tidigt 70-tal så ser du vad många idag skulle anse vara pinnsmala individer som det vanliga.

Vill man sedan bli hård i kroppen måste man alltid gå ner mycket mer i vikt än man tror eller skulle vilja, första gången man deffar. Man överskattar i princip alltid hur mycket muskelmassa man har, och underskattar fettmassan. Ofta kraftigt.

carloskar
2016-09-15, 07:39
Jag var ganska fet på 90kg @ 184cm i januari 2014
Tränat 3-6 dagar i veckan sedan dess, ätit helt ok husmanskost på känsla (tänkt på att inte få i mig skitkalorier i för stora mängder. Väger nu 86kg med helt OK magrutor.

Så rör på dig mer är mitt tips! Banta ger förstås mycket snabbare resultat, men inte lika positiva

Bossebäver
2016-09-15, 08:01
Jag var ganska fet på 90kg @ 184cm i januari 2014
Tränat 3-6 dagar i veckan sedan dess, ätit helt ok husmanskost på känsla (tänkt på att inte få i mig skitkalorier i för stora mängder. Väger nu 86kg med helt OK magrutor.

Så rör på dig mer är mitt tips! Banta ger förstås mycket snabbare resultat, men inte lika positiva

Vill han gå ner i vikt bantar han ju vad han än gör? Att bara "röra sig mer" och kompensera genom att äta mer kommer göra typ skvatt och ingenting för fysiken, och att träna på balans för att minska bf är ett evighetsuppdrag vid 90 kg@184 cm.

Läs deffguiden på dietforumet istället ts. Så länge du inte har bråttom så behöver en deff inte vara fruktansvärt jobbig.

Diomedea exulans
2016-09-15, 08:39
Jag har tränat i många år, jag är klen enligt Kolozzeum men många icke-tränande tycker att jag har stora muskler, och även jag ser tjock ut på 83 kg och 180 cm. Jag har visserligen väldigt lite fett i ansiktet, men jag går runt med gravidmage istället. Behöver gå under 75 för att se "bra" ut.

Slartibartfast
2016-09-15, 08:50
Så rör på dig mer är mitt tips!

Jag tror personligen att tipset "motionera mera" är det som förstör mest för folk som vill gå ner i vikt och är clueless.

Motion är i regel hopplöst ineffektivt för viktnedgång, så om tjocka människor blir itutade att dom behöver motionera, tror jag dom tröttnar ganska omgående. Vem orkar ta två timmars promenader varje dag, eller springa en halvmil några gånger i veckan, om det inte syns på vågen? Motion är jättebra för hälsan, men för viktreglering är det i det närmaste värdelöst.

Styr upp kosten istället. Kräver exakt noll minuter ansträngning.

carloskar
2016-09-16, 01:22
Allt vi upplever är ju beroende på hur vi väljer att se på det. Därför håller vi inte med varandra. Men detta är fakta taget ur min hjärna:

Vill du bli smal: Banta/Deffa (samma sak i det här fallet) - Går snabbt, tydliga resultat, hälsosamt.
Vill du bli hunk: Träna tung styrketräning 4-5ggr/v, ät efter hungern, rör på kroppen genom promenader, dans, whatever du gillar övriga dagar. Tid för goda resultat: 6 månader. Hunkstatus, ligga utan gränser: 16-24 månader

Största fördelen med andra alternativet är att du skapar nya rutiner som ger positiv energi. Det smittar av sig i arbetsliv, bland familj och vänner.

Bantar man så blir man... smal.

perl11
2016-09-16, 05:33
Jag tror personligen att tipset "motionera mera" är det som förstör mest för folk som vill gå ner i vikt och är clueless.

Motion är i regel hopplöst ineffektivt för viktnedgång, så om tjocka människor blir itutade att dom behöver motionera, tror jag dom tröttnar ganska omgående. Vem orkar ta två timmars promenader varje dag, eller springa en halvmil några gånger i veckan, om det inte syns på vågen? Motion är jättebra för hälsan, men för viktreglering är det i det närmaste värdelöst.

Styr upp kosten istället. Kräver exakt noll minuter ansträngning.

Där tror jag du har fel, att ändra kosten kräver allt annat än noll ansträngning för de flesta. I annat fall skulle befolkningen inte se ut som den gör.
Men jag håller helt med, kosten är viktigast och det skadar inte att kombinera de båda så kan man äta lite mer vilket är viktigt rent psykologiskt för gemene man.
Många som börjar motionera på olika sätt har tyvärr ovanan att kompensera detta med ännu värre kostvanor. Har man tränat är man värd en "belöning" typ chokladkaka eller liknande som oftast innehåller mer energi än det man gjort av med på sitt träningspass.

123123123123
2016-09-16, 05:45
Ner till 60 kilo är normalvikt för en som är 180 cm lång.

Det är "normalvikt" som ökat allteftersom befolkningen blivit fetare överlag. Se på filmer där barn och ungdomar är med från tidigt 70-tal så ser du vad många idag skulle anse vara pinnsmala individer som det vanliga.

Vill man sedan bli hård i kroppen måste man alltid gå ner mycket mer i vikt än man tror eller skulle vilja, första gången man deffar. Man överskattar i princip alltid hur mycket muskelmassa man har, och underskattar fettmassan. Ofta kraftigt.
Grub, alltså 60 kg till 180 cm är sinnessjukt egentligen om jag tänker på hela min livstid, jag är fortfarande ung men ändå inte super ung... Du vet min ålder men behåll det hemligt.

65-70 kg på 180 cm anses enligt mig vara det smalaste man kan bli före man börjar tänka på anorexia, undernäring eller liknande som otränad... Ser man inte skelettet bokstavligen på en person som väger säg 60 kg till sina 180 cm? Ungefär som en fånge under andra världskriget? (Dåligt exempel jag vet).

70 kg på 180 cm är inte normalt i dagens Sverige som kille/man, helt sant.

King Grub
2016-09-16, 05:53
Normalvikt är från BMI 18.5.

123123123123
2016-09-16, 06:22
Normalvikt är från BMI 18.5.
Får satsa på 70 kg sedan får vi se hur smal jag blir.

Nyland
2016-09-16, 06:40
Vill han gå ner i vikt bantar han ju vad han än gör? Att bara "röra sig mer" och kompensera genom att äta mer kommer göra typ skvatt och ingenting för fysiken, och att träna på balans för att minska bf är ett evighetsuppdrag vid 90 kg@184 cm.

Off-topic men detta är något jag funderar på.

Jag är 183 cm, 90 kg i hyffsad form (ca 15% kroppsfett). Som tidigare ordentligt överviktigt skulle jag vilja testa hur det känns att vara i riktigt bra form, dvs. ligga runt 10-12%, men eftersom jag ändå trivs med min nuvarande form har jag inte motivationen att genomföra en ordentlig deff. Jag har istället hoppats på att genom att träna rejält och ligga stilla i vikt skall jag med tiden sakta krypa nedåt.

Efter ett halvår kan jag dock säga att det går väldigt långsamt och jag börjar fundera på om det verkligen är ett evighetsuppdrag som skrevs ovan.

Diomedea exulans
2016-09-16, 06:56
Apropå vad som anses "för smalt" tycker jag det är intressant att titta på bilder på ursprungsbefolkningar, som inte har tillgång till McDonalds eller 7/11. Där är ofta många så smala att det skulle anses vara "anorexiavarning" för en nutida svensk.

Tror inte någon av männen på bilden nedan har en ätstörning.

http://www.reunionblackfamily.com/aboriginals_1906.jpg

ARMSTARK
2016-09-16, 07:16
Apropå vad som anses "för smalt" tycker jag det är intressant att titta på bilder på ursprungsbefolkningar, som inte har tillgång till McDonalds eller 7/11. Där är ofta många så smala att det skulle anses vara "anorexiavarning" för en nutida svensk.

Tror inte någon av männen på bilden nedan har en ätstörning.

http://www.reunionblackfamily.com/aboriginals_1906.jpg

Fast om de kom loss från kedjorna och flydde till Sverige skulle de förmodligen vara 10kg tyngre efter ett år.

King Grub
2016-09-16, 07:25
Dom behöver inte träna ben eftersom dom springer en del.

123123123123
2016-09-16, 08:39
Allt vi upplever är ju beroende på hur vi väljer att se på det. Därför håller vi inte med varandra. Men detta är fakta taget ur min hjärna:

Vill du bli smal: Banta/Deffa (samma sak i det här fallet) - Går snabbt, tydliga resultat, hälsosamt.
Vill du bli hunk: Träna tung styrketräning 4-5ggr/v, ät efter hungern, rör på kroppen genom promenader, dans, whatever du gillar övriga dagar. Tid för goda resultat: 6 månader. Hunkstatus, ligga utan gränser: 16-24 månader

Största fördelen med andra alternativet är att du skapar nya rutiner som ger positiv energi. Det smittar av sig i arbetsliv, bland familj och vänner.

Bantar man så blir man... smal.
Alltså om man har 10 kg muskler utöver en genomsnittlig svensk kropp, får man hunk status då trots jag bara är en 6a i ansiktet samt flintskallig och knu*la hur mycket som helst trots jag beter mig som en badboy till och från?

Magrutor, triceps och biceps n sht.

Old Nick
2016-09-16, 08:44
Tror inte någon av männen på bilden nedan har en ätstörning.

Nej, men deras "ägare" kanske inte har varit alltför frikostig med maten?

Macroman
2016-09-16, 09:09
Alltså om man har 10 kg muskler utöver en genomsnittlig svensk kropp, får man hunk status då trots jag bara är en 6a i ansiktet samt flintskallig och knu*la hur mycket som helst trots jag beter mig som en badboy till och från?

Magrutor, triceps och biceps n sht.

Rent allmänt är ju detta inte ngt negativt för ökat liggande skulle jag säga.

123123123123
2016-09-16, 09:17
Rent allmänt är ju detta inte ngt negativt för ökat liggande skulle jag säga.
Alltså jag kan ibland bete mig som en idiot till och från med vissa tjejer pga jag inte gillar deras personlighet... Får en känsla av bitchighet hos dom

Macroman
2016-09-16, 09:18
Alltså jag kan ibland bete mig som en idiot till och från med vissa tjejer pga jag inte gillar deras personlighet... Får en känsla av bitchighet hos dom

Och då blir de attraherade eller?

123123123123
2016-09-16, 09:20
Och då blir de attraherade eller?
Nja, jag är fortfarande fet på 83 kg men när jag har fixat den där kroppen så kanske... Jag har tränat i 1,5 månader, det går åt rätt håll både i musklerna och fettet.

carloskar
2016-09-16, 09:24
Var en genuin person bara. Gör aldrig något för du tror det förväntas av dig, gör det som du känner är rätt. 6a eller 10 spelar inte någon roll.

MackeJuve
2016-09-16, 09:53
Alltså jag kan ibland bete mig som en idiot till och från med vissa tjejer pga jag inte gillar deras personlighet... Får en känsla av bitchighet hos dom

I mitt tycke är det ytterst sällan det är läge att bete sig som en idiot bara för att man gillar en annan person. Det kommer dessutom att ta ett (bra)tag att gå från smalfet/fet till vältränad. Att bli så snygg i kroppen att du kan bete dig som en idiot och ändå få tjejer tar ännu längre tid. Bra att vara ärlig och inte ljuga för sig själv för att få tjejer men man kan ju kompromissa lite också.

Har dock ingen aning om vad "bete sig som en idiot" innebär konkret i ditt fall ;)

Neithan
2016-09-16, 10:28
Var en genuin person bara. Gör aldrig något för du tror det förväntas av dig, gör det som du känner är rätt. 6a eller 10 spelar inte någon roll.

/s ?

Mats J
2016-09-16, 10:45
Grub, alltså 60 kg till 180 cm är sinnessjukt egentligen om jag tänker på hela min livstid, jag är fortfarande ung men ändå inte super ung... Du vet min ålder men behåll det hemligt.

65-70 kg på 180 cm anses enligt mig vara det smalaste man kan bli före man börjar tänka på anorexia, undernäring eller liknande som otränad... Ser man inte skelettet bokstavligen på en person som väger säg 60 kg till sina 180 cm? Ungefär som en fånge under andra världskriget? (Dåligt exempel jag vet).

70 kg på 180 cm är inte normalt i dagens Sverige som kille/man, helt sant.

Jag vägde ca 65 till 193 cm när jag började träna, var då 18 år. Jag såg verkligen inte ut som ett anorexifall. Smal ja absolut, men mer åt deffat håll än bara anoretisk. Har en kompis som är 35 år och tränar extremt mycket (gym/cardio) och han väger 72 kg och är 190+ lång, de flesta förutom gymnördar skulle anse han som sjukligt vältränad och "biffig".

Sedan håller jag med helt om att motion och träning är klart överskattat för att gå ner I vikt, kosten är 100%, de flesta tror att träningen är nyckeln till att gå ner men oftast händer det 0 om de inte samtidigt styr upp kosten. Jag tränar betydligt mindre under deff, dels för jag inte ser meningen med att tokträna när man mest elder för kråkorna dels för att jag har upplevt sämre resultat när jag gjort det. Tappar meer muskler helt enkelt. Då tror jag mer på 2-3 stenhårda gympass I veckan och då även äta mer de dagarna för att överiga dagar ligga på kcalminus. Har funkar bra för mig.

Tomten
2016-09-16, 13:26
Har själv (under lång tid) underskattat hur otroligt mycket mer vikt man måste tappar än vad man "tror" för att få fram några muskler. Har aldrig varit riktigt fet, men inte heller smal, och har väl i ärlighetens namn inte tränat så intensivt på bra många år, men har det senaste året tänk om, lagt om min kost och gått ner en massa i vikt. Tappade från ungefär 84 till 72 kilo (på 179 cm) men kan inte påstå att jag är supersmal nu. Har tappat väldigt mycket fet på armar och ben, och även på bröst och rygg, men ser bara lite lätt antydan till rutor på magen. Tror att jag sannolikt behöver gå ner till kanske 67-68 kilo för att vara relativt "deffad".

När det gäller hur man ska gå ner i vikt så tror jag också många underskattar sin matkonsumption. Det är knepigare att dra ner på kalorier än vad man tror, och basbehovet tror jag ofta är lägre än folk tror (grovt överskattar sin aktivitetsnivå och basbehov)

Swedishviking
2016-09-16, 13:43
Jag vägde ca 65 till 193 cm när jag började träna, var då 18 år. Jag såg verkligen inte ut som ett anorexifall. Smal ja absolut, men mer åt deffat håll än bara anoretisk. Har en kompis som är 35 år och tränar extremt mycket (gym/cardio) och han väger 72 kg och är 190+ lång, de flesta förutom gymnördar skulle anse han som sjukligt vältränad och "biffig".

Sedan håller jag med helt om att motion och träning är klart överskattat för att gå ner I vikt, kosten är 100%, de flesta tror att träningen är nyckeln till att gå ner men oftast händer det 0 om de inte samtidigt styr upp kosten. Jag tränar betydligt mindre under deff, dels för jag inte ser meningen med att tokträna när man mest elder för kråkorna dels för att jag har upplevt sämre resultat när jag gjort det. Tappar meer muskler helt enkelt. Då tror jag mer på 2-3 stenhårda gympass I veckan och då även äta mer de dagarna för att överiga dagar ligga på kcalminus. Har funkar bra för mig.

190+ 72 kg biffig? du månne vara totalt blind!

Mats J
2016-09-16, 13:59
190+ 72 kg biffig? du månne vara totalt blind!

Jag är ju gymnörd, jag tycker han är en tarm. Skrev folk som inte är det, får ofta höra att han är sjukt vältränad och "biffig" av personer som själv inte tränar.

Swedishviking
2016-09-16, 14:02
Jag är ju gymnörd, jag tycker han är en tarm. Skrev folk som inte är det, får ofta höra att han är sjukt vältränad och "biffig" av personer som själv inte tränar.

Ahhh ok.. ja tarm är väl snällt sagt... skulle kalla honom skelett!

Diomedea exulans
2016-09-16, 14:28
Nej, men deras "ägare" kanske inte har varit alltför frikostig med maten?

Missade att de var i kedjor, lol. Tror dock de är rätt "nyfångade", de har fortfarande sina ländkläden på. Plus att jag har sett andra bilder på aboriginer t ex som är lika smala.

Taurus
2016-09-19, 21:39
det har tagit lite över 18 månader för mig att gå från 80 kilo smalfet till 84 eh, alltså jag ser väl tränad ut fast det är mer att ta av. Det är inte så lätt att se med slappskinnet. 188cm