handdator

Visa fullständig version : Knäböj - Paus och negativ


shogunr
2016-09-14, 16:04
Tränar ni sådant? Ger det något på styrka och muskeltillväxt?

Visa verkar nästan lyriska över detta och kör mycket sådant verkar det som. Själv har jag varit lite mer skeptisk.

Mr Eks
2016-09-14, 16:10
bra komplement till inte bara knäböj utan även marklyft och frivändningar eftersom de övningarna börjar i princip i botten av en knäböj

Linjedomarn
2016-09-14, 16:13
Pauseböj är i mina ögon för de som har problem med bottenläget i knäböjen (ex. faller framåt kraftigt), har man inte det så ser jag inte meningen med att köra det i någon större utsträckning.

Negativa reps är ett enkelt sätt att överbelasta lyftet ordentligt och kan ge snabba styrkeökningar men på bekostnad att det sliter ordentligt. Passar egentligen bara ordentligt vana lyftare i korta perioder där man får justera resten av träningen.

Skvärra
2016-09-14, 17:44
Jag gillar pausböj. De är skonsammare för min dåliga rygg än vanliga böj. Kan såklart inte lyfta samma vikt men jag gillar varianten. Vet inte om man bygger sämre med pausböj eller om det skulle vara farligare för lederna tex.

Ett Orm
2016-09-14, 19:59
Kör i princip bara pausböj (1sek).

MaxHBG
2016-09-15, 02:02
Tycker att pausböj känns mycket mindre för mig i knäna. Därför kör jag just nu det istället för vanlig böj

Nyland
2016-09-15, 03:36
Jag gillar pausböj. De är skonsammare för min dåliga rygg än vanliga böj. Kan såklart inte lyfta samma vikt men jag gillar varianten. Vet inte om man bygger sämre med pausböj eller om det skulle vara farligare för lederna tex.

Hur kommer det sig att det är skonsammare för ryggen? Rent spontant tänker jag att man befinner sig längre i läget där påfrestningen är störst på ryggen.

Maxxad
2016-09-15, 05:50
Jag skulle nog också kunna uppleva att det är lite skonsammare då baserat på att jag har kexrygg och mina problem men böjen är i vändningen där minsta lilla fel gör att jag tar ut rörelsen i höften och våldför mig på diskarna. Med pausböj måste jag kontrollera botten delen av böjen mycket hårdare och har således lättare att hålla anspänning rätt och få till tekniken.

Loke
2016-09-15, 12:58
Pauseböj är i mina ögon för de som har problem med bottenläget i knäböjen (ex. faller framåt kraftigt), har man inte det så ser jag inte meningen med att köra det i någon större utsträckning. .

Fast är det inte så att bottenstyrkan i princip alltid är en begränsande faktor? Även i de fall där man fastnar en bit upp så tror jag ofta det hade gått om man hade mer kraft att hämta i botten.

Om vi antar att ytterligare styrka i botten alltid ger en fördel genom hela det resterande lyftet så kan man ju gå vidare och konstatera att man med pausböj tillåter effektiv träning av just bottenstyrkan med mindre belastning, och har man väldigt stor mängd i träningen är ju mindre belastning nåt som ofta lockar. Sen kan man inte bara träna pausböj, dels för att man blir kass på att vända när man har fart då, men också för att det kanske inte är det bästa sättet att skapa hypertrofi. Det jag inte köper är att pausböj skulle bli onödigt bara för att man inte har något tydligt problem i botten.

MackeJuve
2016-09-15, 13:00
Kul som variation om inte annat, kan bli tröttsamt med bara "tng"-böj. Sedan så är det bra att ha i arsenalen när man är dålig i magen :)

Skvärra
2016-09-15, 13:47
Hur kommer det sig att det är skonsammare för ryggen? Rent spontant tänker jag att man befinner sig längre i läget där påfrestningen är störst på ryggen.

Se svaret från Maxxad. Rörelsebanan blir mer kontrollerad och jag kan kontrollera ryggens ev. flektion på ett bättre sätt, både i vändningen och i "mittfasen".