handdator

Visa fullständig version : Getting bigger...

Yooo
2004-04-21, 21:08
Ställde mig på vågen hos skolsköterskan här om veckan och den visade 62.3 ynka kilo (jag är 186cm lång). Så nu hade jag tänkt att verkligen öka ordentligt i storlek och muskelmassa.

Gymmar 3 gånger i veckan, med tunga vikter och få reps.
Måndag: Biceps/Rygg
Torsdag: Axlar/Underarmar/Ben
Fredag: Triceps/Bröst

Cyklar dessutom oerhört mycket pga av att jag har långt till det mesta som skola och kompisar.

Försöker lägga upp kosten på ett riktigt sätt, bara långsamma kolhydrater (förutom efter träning), mycket protein och lagom fett för.

Kostschema för typisk träningsdag:

Frukost:
Dubbel portion rågflingsgröt
2 Skivor grovt bröd
150 Gram tonfisk

Lunch:
Skolmat (Sattsar på det "bästa" som bjuds)
Sallad

Mellanmål (efter träning):
250 Gram Kesella + sylt
1 - 2 bananer

Middag:
100 gram pasta (okokt vikt)
200 - 300 gram kycklingfilé
Sallad

Kvällsmål:
120 gram tonfisk + 2 frukter

Kommer jag kunna öka nått på detta? Ge mig shyssta tips snälla...

Mindek
2004-04-21, 21:14
Cyklar LÅNGT varje dag? Tränar mycket, saknar 30 kg vikt... Testa att dubbla allt du skrev upp ;)

Yooo
2004-04-21, 22:12
Cyklar 1 - 1,5 timma varje dag, cyklar väldigt intensivt.

Ervin
2004-04-21, 22:39
dubbla allt o tänk inte på vad du äter så går du upp i vikt garanterat! :D

Lättare alternativ. Du går upp 0.5kg i veckan om du ligger på energiöverskott i form av 500kcal per dag :D

Crystal
2004-04-21, 22:48
Tycker det ser bra ut, dock så bör efterträningsmålet ändras..eftersom kaseinet i kesellan saktar ner upptaget av allt protein du äter då..

Och så kan du kanske lägga till 1-2 mål?

King Grub
2004-04-22, 06:15
Kommer jag kunna öka nått på detta?

Ja, om matintaget innebär att du hamnar på energiöverskott. Vilket det antagligen inte gör, med tanke på din aktivitetsnivå.

Det är bra mat du planerar att basera kosten på, med undantag av efterträningsmålet (ersätt kesellan med vassle), men ät mer av allt och lägg till ett mål till av lunch/middagtyp.

Yooo
2004-04-22, 08:53
ok... finns det någon hyffsad vassle källa som man kan köpa i vanlig butik (typ ica, rätt pris)?

King Grub
2004-04-22, 08:57
Originally posted by Yooo
ok... finns det någon hyffsad vassle källa som man kan köpa i vanlig butik (typ ica, rätt pris)?

Nej. Varför inte köpa t ex Exell här på Kolozzeum? Det är utan tvekan billigare än Kesella eller de flesta andra proteinkällor, per gram protein.

Yooo
2004-04-22, 09:01
Bor hemma så föräldrarna betalar för kesellan... :cool:
Jag ska köpa pulver så fort jag har råd. Men finns det inga livsmedel med vassleprotein som inte är kassein baserat?

Yooo
2004-04-22, 09:02
Sorry såg inte att du skrev nej... aja tack i alla fall

cjs
2004-04-22, 09:06
Kan kanske bli lite tungt att köra bröst/triceps dagen efter axelpasset..

z_bumbi
2004-04-22, 09:23
Bor hemma så föräldrarna betalar för kesellan... :cool:
Jag ska köpa pulver så fort jag har råd. Men finns det inga livsmedel med vassleprotein som inte är kassein baserat?

Kör på kesellan. Grattis är gott!
Messmör är annars ett livsmedel högt i vassle, det tillsammans med några snabba kolhydrater t ex vitt bröd efter träningen borde göra susen.

I det stora hela kommer det inte göra så stor skillnad, i ditt fall gör det nog stor skillnad bara du äter mer och oftare.

King Grub
2004-04-22, 10:25
Originally posted by z_bumbi
Messmör är annars ett livsmedel högt i vassle, det tillsammans med några snabba kolhydrater t ex vitt bröd efter träningen borde göra susen.

7 gram protein per 100 gram messmör. 48 gram kolhydrater. Vill man ha 20 gram vassle därifrån får man 150 gram kolhydrater på köpet. :)

Yooo
2004-04-22, 10:28
Låter rätt ovärt att trycka i sig en massa mesmör...
Har stött på ett problem... bananerna är inte mogna ännu så där rök den snabbkoliskällan.

Är det snabba kolisar i mannagrynsgröt?

King Grub
2004-04-22, 10:29
Är det snabba kolisar i mannagrynsgröt?

Nej.

JAM
2004-04-22, 11:44
Måndag: Biceps/Rygg
Torsdag: Axlar/Underarmar/Ben
Fredag: Triceps/Bröst Jag skulle
1. byta plats på måndag och fredag så att triceps är pigg på både axel- och triceps-/bröstpaset och
2. dela upp benen så att inte Axlar/Underarmar/Benpasset blir så tungt! Det ser ju ut som ett riktigt mördarpass just nu. :) Kanske vaderna på bröst-/tricepsdagen?

Det kan naturligtvis vara svårt att få föräldrarna att betala för "något pulver", men om du säger att Excell är mycket bättre för dig efter träning än Kesella (och godare och billigare och och och... ;) ), så kanske de går med på det. Vassle finns även i mjölk, så det är inga konstigheter det är frågan om. Det är ett helt naturligt protein som kroppen tar upp väldigt snabbt.

En bra kolhydratkälla efter träning? Ahlgrens bilar finns garanterat i affären. Perfekt! Annars hittar du Dextropur i bakhyllan. Sikta på ungefär ett gram per kilo kroppsvikt.

cali
2004-04-22, 14:42
Mellan den där nyttiga maten så ska du stoppa i dej en massa snask och godis, chips, läsk etc. Det är ett oerhört lätt sätt att få kaloriöverskott varje dag för det är energirika livsmedel.

När jag började träna vägde jag 52 kilo. Det kändes som om jag skulle försvinna varje gång jag tränade så jag åt alltid 2 snickers under träningen, bara som liksom. Sen åt jag middag när jag kom hem igen från träningen. Bullar är gott! Bullar kan man äta hur många som helst. Ett tag åt jag en påse kanelgifflar varje dag bara för att få energiöverskott.
Men sen så åt jag inte bara skräpmat utan baserade min kost på bra grejjor också som du gör! men som sagt så små åt jag hela tiden nått godis eller choklad eller vad jag kom över :)

Det fungerade faktiskt! la på mig typ 13 kilo på ett år och då ska man betänka att jag bara är 168 lång, så det är ganska mycket vikt.
Det mesta var också muskler, men liten fin ring runt magen har man nu juh, men de gör mej bara gott :-)

Hermes
2004-04-22, 15:41
Originally posted by cali
Mellan den där nyttiga maten så ska du stoppa i dej en massa snask och godis, chips, läsk etc. Det är ett oerhört lätt sätt att få kaloriöverskott varje dag för det är energirika livsmedel.

När jag började träna vägde jag 52 kilo. Det kändes som om jag skulle försvinna varje gång jag tränade så jag åt alltid 2 snickers under träningen, bara som liksom. Sen åt jag middag när jag kom hem igen från träningen. Bullar är gott! Bullar kan man äta hur många som helst. Ett tag åt jag en påse kanelgifflar varje dag bara för att få energiöverskott.
Men sen så åt jag inte bara skräpmat utan baserade min kost på bra grejjor också som du gör! men som sagt så små åt jag hela tiden nått godis eller choklad eller vad jag kom över :)

Det fungerade faktiskt! la på mig typ 13 kilo på ett år och då ska man betänka att jag bara är 168 lång, så det är ganska mycket vikt.
Det mesta var också muskler, men liten fin ring runt magen har man nu juh, men de gör mej bara gott :-)

Först så ifrågasätter jag hövligt att du gick upp över 6.5 kilo muskler på ett år. Sen så måste man ha i åtanke att det inte är så mycket bättre att trycka i sig massa godis och skräp bara för att man är smal, det försämrar likt förbannat insulinkänsligheten, ökar risken för diabetes, hjärt/kärlsjukdomar m.m.

Yooo
2004-04-22, 15:49
Originally posted by JAM
Jag skulle
1. byta plats på måndag och fredag så att triceps är pigg på både axel- och triceps-/bröstpaset och
2. dela upp benen så att inte Axlar/Underarmar/Benpasset blir så tungt! Det ser ju ut som ett riktigt mördarpass just nu. :) Kanske vaderna på bröst-/tricepsdagen?

Det kan naturligtvis vara svårt att få föräldrarna att betala för "något pulver", men om du säger att Excell är mycket bättre för dig efter träning än Kesella (och godare och billigare och och och... ;) ), så kanske de går med på det. Vassle finns även i mjölk, så det är inga konstigheter det är frågan om. Det är ett helt naturligt protein som kroppen tar upp väldigt snabbt.

En bra kolhydratkälla efter träning? Ahlgrens bilar finns garanterat i affären. Perfekt! Annars hittar du Dextropur i bakhyllan. Sikta på ungefär ett gram per kilo kroppsvikt.

Tackar! Jag ska ta åt mig av det där. Används axlarna mycket vid bröstträning?

kharon
2004-04-22, 16:07
Originally posted by Hermes
Först så ifrågasätter jag hövligt att du gick upp över 6.5 kilo muskler på ett år. Sen så måste man ha i åtanke att det inte är så mycket bättre att trycka i sig massa godis och skräp bara för att man är smal, det försämrar likt förbannat insulinkänsligheten, ökar risken för diabetes, hjärt/kärlsjukdomar m.m.

Håller med!

Tackar! Jag ska ta åt mig av det där. Används axlarna mycket vid bröstträning?

Axlarna, spec. då främre, får en del stryk av bröstträningen i de flesta övningar.

cali
2004-04-22, 16:59

Var kommer siffran 6,5 kilo muskler ifrån? :)
Jag gick nog för övrigt upp mer muskelvikt det första året. Kan tillägga att det var i början av min karriär.

Vad är bäst?

Att äta sujnt och "rätt" (vad vi har fått för oss är rätt mat) men inte gå upp något i muskelvikt
Äta fel men gå upp i muskelvikt.

Jag tycker det är sjukt svårt att bygga bra med muskler genom att bara äta sunt, man måste ta så j..kla stora portioner då. Och proppa i sig mängder med mat.
Visst det är säkert bättre men jag tror många felar just där och äter sunt och får därmed lägre energi genom maten.
De som tränar ska egentligen inte äta kalorisnålt, det är de om nån som ska äta energirikt. Så svulla på!
Jag ser så många som börjar träna och ändra sin kost till en med mindre energi...
Då händer det inget :)

Mindek
2004-04-22, 17:14
Tycker också att det är svårt att överäta på nyttig mat. Blir många timmar vid spisen och matbordet...

aliquis
2004-04-22, 17:59
4 måltider där bara frukosten och eventuellt skollunchen ger lite energi, ditt andra mellanmål och kvällsmålet är ju alldeles för små.

kharon
2004-04-22, 18:15

Var kommer siffran 6,5 kilo muskler ifrån? :)
Jag gick nog för övrigt upp mer muskelvikt det första året. Kan tillägga att det var i början av min karriär.

Vad är bäst?

Att äta sujnt och "rätt" (vad vi har fått för oss är rätt mat) men inte gå upp något i muskelvikt
Äta fel men gå upp i muskelvikt.

Jag tycker det är sjukt svårt att bygga bra med muskler genom att bara äta sunt, man måste ta så j..kla stora portioner då. Och proppa i sig mängder med mat.
Visst det är säkert bättre men jag tror många felar just där och äter sunt och får därmed lägre energi genom maten.
De som tränar ska egentligen inte äta kalorisnålt, det är de om nån som ska äta energirikt. Så svulla på!
Jag ser så många som börjar träna och ändra sin kost till en med mindre energi...
Då händer det inget :)

Visst, mycket var säkert muskler, men garanterat var det annan viktökning också. Kanske du t.o.m. inte var fullvuxen utan växte under tiden också.

Att äta godis, bullar och annat skräp är ett riktigt dåligt tips enligt min mening! Det finns bättre sätt att öka i vikt än att samtidigt sabba insulinkänsligheten o.s.v.

cali
2004-04-22, 19:49
Visst, mycket var säkert muskler, men garanterat var det annan viktökning också. Kanske du t.o.m. inte var fullvuxen utan växte under tiden också

Närå jag är 25 år gammal :)
Okej att jag var sen i puberteten men inte så sen :laugh:
Det har bara gått jävligt bra det här med att bygga muskler, kul med lite omväxling mot flertalet andra som bara beklagar sig :thumbup:

Hermes
2004-04-22, 20:55

Enkelt matte. Du går upp 13 kilo och det mesta var enligt dig muskler, alltså mer än hälften = 6.5 kilo :thumbup:

cali
2004-04-22, 21:14
haha..
Ja men jag är statistiker så jag jobbar bara med statitskt säkerhetställda gränser. Säger jag det mesta så innebär det mesta måste hamna inom ett 95% intervall för att vara signifikant förklarande.

....dvs "det mesta" måste utgöras av att 95 % var muskler :thefinger

Hermes
2004-04-22, 21:46
haha..
Ja men jag är statistiker så jag jobbar bara med statitskt säkerhetställda gränser. Säger jag det mesta så innebär det mesta måste hamna inom ett 95% intervall för att vara signifikant förklarande.

....dvs "det mesta" måste utgöras av att 95 % var muskler :thefinger

Jahaa, så du gick upp minst 12.35 kilo muskler och maximalt 0.65 kilo fett på ett år, jag är väldigt imponerad :bow: :thefinger :D :booty:

Thell
2004-04-23, 00:11

Jag förstår inte vad som är problemet ?
förut åt ja frukost lunch middag o kvällsmat o kom lätt upp i 3-4000 kcal...

om man då äter 6 gånger om dagen hur svårt kan det då vara att få i sej mycket mat ?

det handlar ju bara om att ni måste lära er att äta =P