handdator

Visa fullständig version : Varför tränar man bröst och axlar?


psyco91
2016-09-14, 10:36
Varför tränar man egentligen dessa muskler? Förutom att de ser bra ut och har en stor status

MackeJuve
2016-09-14, 10:43
Utöver dina punkter(konstig fråga för övrigt):

1. Inte bli ojämnt tränad
2. Bli stark i bänkpress(tävlingsgren som många lägger stor prestige i att bli duktiga på)
3. Bli stark i press ÖH

Varför just bröst och axlar? Varför inte "varför tränar man egentligen latsen?"?

Mr Eks
2016-09-14, 10:43
för att de ser bra ut och har en stor status

trädgårdsmöbel
2016-09-14, 11:15
Rent funktionellt så är ju de här musklerna väldigt viktiga innan vi lär oss gå. Studera hur en bebis kryper eller ålar så ser du att en välutvecklad bröst och axelmuskulatur är väldigt funktionell.

ARMSTARK
2016-09-14, 11:27
Rent funktionellt så är ju de här musklerna väldigt viktiga innan vi lär oss gå. Studera hur en bebis kryper eller ålar så ser du att en välutvecklad bröst och axelmuskulatur är väldigt funktionell.

Fast bänkpress och militärpress tränar inget funktionellt! Hälsningar Cross Fit.
Näe men skämt åsido, det är klart att man ska träna ALLA muskler, varför skulle du inte träna bröst och axlar? (TS)

RassK
2016-09-14, 12:43
För att kunna utföra rörelser som armhävningar, handstående armhävningar, ringdips, muscle-ups osv.

Decepticon
2016-09-14, 14:45
Varför tränar man egentligen dessa muskler? Förutom att de ser bra ut och har en stor status

Som sagt, lite märklig fråga. De flesta som gymtränar gör det för att antingen bli starkare eller få större muskler och det verkar mycket märkligt att då hoppa över bröst och axlar, det skulle bli en konstig muskel/styrkeutveckling som skulle leda till skador på andra delar. Om du endast tränar för ökad funktionalitet, så är det snarare sjukgymnastik du referera till och då finns det nog bättre forum.

oscarovegren
2016-09-14, 14:50
För att vi ska bli bättre på att kasta, knuffa och bära saker

Luca Brasi
2016-09-14, 15:27
För att gynna textilindustrin och då speciellt dem som gör plagg med idiotisk text.

waspen123
2016-09-14, 16:42
För att motverka ojämnheter om inte annat. Alltså rent muskulärt, kör du bara ena sidan av kroppen leder det ju till en massa besvär med tiden. Axlarna går frammåt o skit

HenrikJ
2016-09-14, 16:44
Hade jag tränat för funktionell styrka i vardagen hade jag behövt träna typ 10% av vad jag gör idag. Min styrka är helt överflödig i mitt vardagsliv. Motiven är helt andra.

Payter
2016-09-15, 02:57
Hade jag tränat för funktionell styrka i vardagen hade jag behövt träna typ 10% av vad jag gör idag. Min styrka är helt överflödig i mitt vardagsliv. Motiven är helt andra.

Uthållighets styrka och statisk uthållighetsstyrka passar bättre in för mig och det jag arbetar med (klotter/kadaversanering på tåg).Ändå så händer det att man ska köra sina lågreps perioder....

Beemel
2016-09-15, 04:18
Varför tränar man egentligen dessa muskler? Förutom att de ser bra ut och har en stor status

För att bli starkare.

svenbanan
2016-09-15, 07:25
Fast bänkpress och militärpress tränar inget funktionellt! Hälsningar Cross Fit.
Näe men skämt åsido, det är klart att man ska träna ALLA muskler, varför skulle du inte träna bröst och axlar? (TS)

Fast militärpress ägnar man sig åt i ganska hög utsträckning inom crossfit. Kanske inte så mkt bänkpress, fast jag tror det finns några "flickor" med bänkpress i på den officiella listan, typ "Linda" i alla fall... Men där tror jag mer det handlar om att man tycker man får mer "bang for the buck" med andra övningar (typ militärpress eller pushpress eller dips)

Arnoldski
2016-09-15, 10:27
Vi är på ett träningsforum, och en snubbe med två inlägg frågar varför man tränar bröst....


Troll-oll-oll, någon?

AlexGBG
2016-09-15, 11:36
För att matcha grovleken och ådrigheten på min åderpåle, ser skevt ut när man står naken annars