handdator

Visa fullständig version : buktande disk


Rezazadeh
2016-09-14, 10:13
Hej,

Har haft ryggproblem sen i mitten av april ungefär, det började med kraftiga smärtor längst ned i ryggen, som sedan övergick till smärta vid en kota lite högre upp på högersidan (L3).

Har precis fått svar från magnetröntgen som visar på en väldigt liten diskbuktning mellan L4-L5, men utan nervpåverkan, och det är heller inte där jag har ont.

En teori från läkaren är att buktningen var värre tidigare och att det smärtande området kommer från någon kompensation av kroppen. Men det är bara spekulationer, det är egentligen någonting jag kan ha haft länge. Diskbuktningar är relativt vanliga bland styrkelyftare, och jag vet inte riktigt hur jag ska ta vidare rehabiliteringen härifrån.

Symtomen aggreveras när jag svankar, alltså motsatt till vad det borde göra när man har en disk som buktar utåt, vilket ytterligare talar för att det inte är den som smärtar.

Hur tycker ni jag ska göra? Vänta ut smärtan som jag har i ryggen och sedan börja träna lätt? Eller ska man vara väldigt försiktig med buktande disken?

Rolfarsson
2016-09-14, 11:36
Symtomen aggreveras när jag svankar, alltså motsatt till vad det borde göra när man har en disk som buktar utåt, vilket ytterligare talar för att det inte är den som smärtar.

Det kan vara en eller flera facettleder som är påverkade, vilket är en rätt vanlig orsak till ryggsmärta.


Hur tycker ni jag ska göra? Vänta ut smärtan som jag har i ryggen och sedan börja träna lätt? Eller ska man vara väldigt försiktig med buktande disken?

Kör sånt som inte orsakar smärta och håll dig borta från övningar där ryggen flekteras, som t.ex. sit-ups, crunches osv.
Orsakar belastning på ryggen smärta så får du vara lite kreativ, för benen så kan du t.ex. enbensövningar fast med högre reps, paus, långsamt excentrisk osv.

Rezazadeh
2016-09-15, 14:07
Det kan vara en eller flera facettleder som är påverkade, vilket är en rätt vanlig orsak till ryggsmärta.



Kör sånt som inte orsakar smärta och håll dig borta från övningar där ryggen flekteras, som t.ex. sit-ups, crunches osv.
Orsakar belastning på ryggen smärta så får du vara lite kreativ, för benen så kan du t.ex. enbensövningar fast med högre reps, paus, långsamt excentrisk osv.

Okej, tack för svar. Är den buktande disken någonting jag bör vara orolig för när den inte smärtar? Som man tror så har många lyftare någon form av buktning. I sådana fall, hur vet jag när det är okej att kanske börja lasta på lite vikt, då jag egentligen inte känner någon smärta från det området.

Skvärra
2016-09-15, 15:26
Orolig behöver du inte vara, dessvärre kommer du förmodlingen alltid att ha med dig den buktande disken och den kommer att orsaka smärta och problem för dig lite då och då. Min är "kronisk", känner alltid av det men har lärt mig hantera det och vet att det kommer att smärta så småningom...men tränar ändå. Tycker du kan kasta på om det känns bra och göra andra försiktigare övningar när det smärtar. Sunt förnuft helt enkelt.

Rezazadeh
2016-09-15, 16:37
Orolig behöver du inte vara, dessvärre kommer du förmodlingen alltid att ha med dig den buktande disken och den kommer att orsaka smärta och problem för dig lite då och då. Min är "kronisk", känner alltid av det men har lärt mig hantera det och vet att det kommer att smärta så småningom...men tränar ändå. Tycker du kan kasta på om det känns bra och göra andra försiktigare övningar när det smärtar. Sunt förnuft helt enkelt.

Så det är typ omöjligt att få den att dra sig tillbaks med rehabövningar?

Skvärra
2016-09-15, 20:56
Så det är typ omöjligt att få den att dra sig tillbaks med rehabövningar?
För mig har det varit så men jag har haft problem länge. Det kanske är annorlunda för dig som nyss fått skadan. Jag Har testat Mcenzie, manipulationer och sjukgymnastik. Men det hjälper inte, kanske Mckenzie i det efterakuta skedet, men likväl så finns skadan där.

Joe Hardgainer
2016-10-06, 08:26
Diskbråck resorberas spontant eller förblir mer eller mindre protruderade. Majoriteten av diskbråck /Symtom går i regress efter drygt 8 veckor. Tror inte det finns sä mycket att erbjuda som svar på din sista fråga. Är isf rehab för att motverka följderna sv smärta. Alternativt hitta en plan för att hantera dina besvär. Försök att röra dig så mycket du kan trots dina besvär. Ryggar blir oftasr inte bättre av att vara stilla.

Skickat från min ONE E1003 via Tapatalk