handdator

Visa fullständig version : Drömtråden, allt om sömn och sömnproblem


ARMSTARK
2016-09-13, 14:32
Tänkte börja med att ta upp mina egna sömnproblem. Somnar lätt men vaknar minst en gång i timmen, hela natten. Ibland så tätt som var tionde minut.
Och det märkligaste, drömmer jag så hänger samma dröm med hela natten. Helt okej om det är en rolig dröm men inte lika okej när man drömmer en zombie apokalyptisk dröm tex. (Har hänt)
Någon som känner igen sig?

Akerhage
2016-09-13, 14:35
Har exakt samma problem som dig. Haft det ca 10 år nu utan att göra något åt det. Sjuka är sådana där mardrömmar som känns som något halvvaket tillstånd Som återkommer trots att man gått upp ur sängen och ex druckit vatten eller kissat.

Det påverkar ju vardagen för känner mig trött konstant.

MackeJuve
2016-09-13, 14:56
Låter inte så märkligt att drömmen hänger med. Gissningsvis är du bara halvvaken när du "vaknar" och befinner dig således alldeles intill drömtillståndet. Skulle det vara så att du är klarvaken vid varje uppvaknande, vilket jag betvivlar, så har du väl fortfarande drömmen i tankarna.

Jag har snarare problem att somna. Detta beror dock gissningsvis mest på att jag har lite svårt att stänga av. Kategorin av drömmar varierar i perioder. Den bästa perioden jag haft var när jag i drömmarna kunde inse att jag faktiskt drömde och därmed var kapabel till att göra vad som helst, vilket oftast resulterade i att jag flög.

En fråga på TS inlägg, är du orolig när du går och lägger dig? Över vad som helst.

ARMSTARK
2016-09-13, 15:04
Låter inte så märkligt att drömmen hänger med. Gissningsvis är du bara halvvaken när du "vaknar" och befinner dig således alldeles intill drömtillståndet. Skulle det vara så att du är klarvaken vid varje uppvaknande, vilket jag betvivlar, så har du väl fortfarande drömmen i tankarna.

Jag har snarare problem att somna. Detta beror dock gissningsvis mest på att jag har lite svårt att stänga av. Kategorin av drömmar varierar i perioder. Den bästa perioden jag haft var när jag i drömmarna kunde inse att jag faktiskt drömde och därmed var kapabel till att göra vad som helst, vilket oftast resulterade i att jag flög.

En fråga på TS inlägg, är du orolig när du går och lägger dig? Över vad som helst.

Jag har haft ångestproblematik i många år, men jag tror inte att det hänger ihop med drömmarna, möjligen att jag vaknar hela tiden.
Det där med drömmarna är inte bara negativt. Har jag en dröm som jag gillar är det asgrymt att kunna stiga upp och gå på toaletten och sedan glida tillbaks i drömmen igen efteråt. Värre är det med mardrömmar, skitjobbigt att stänga ögonen när man vet vad som ska komma.

MackeJuve
2016-09-13, 15:09
Jag har haft ångestproblematik i många år, men jag tror inte att det hänger ihop med drömmarna, möjligen att jag vaknar hela tiden.
Det där med drömmarna är inte bara negativt. Har jag en dröm som jag gillar är det asgrymt att kunna stiga upp och gå på toaletten och sedan glida tillbaks i drömmen igen efteråt. Värre är det med mardrömmar, skitjobbigt att stänga ögonen när man vet vad som ska komma.

Där har du nog din förklaring till den oroliga sömnen i alla fall. Jag sover alltid skit i samband med hård belastning på jobbet eller privata problem. Nu verkar du ju inte bara drömma mardrömmar men ångesten kan nog ge upphov till ett gäng av dom i vilket fall.

Exempel: Jag har extremt lyhört ut till trapphuset. När någon öppnar sin dörr låter det som att det är min dörr som öppnas. Detta ledde ett tag till att jag var extremt noggrann med att kolla huruvida ytterdörren var låst innan jag gick och la mig, säkert 5-10 gånger. Bättre nu, men då var jag orolig. Resulterade i hemska mardrömmar om att någon var i lägenheten. Har vaknat av att jag har stått och svingat bredvid sängen.

Starke75an
2016-09-13, 16:13
Jag sover alltid enligt första och andra sömn. Dvs vaknar efter 4 timmar. För att sen vara vaken en stund för att sen somna om. Min kropp klarar lång tid med endast första sömnen.

Spelar ingen roll om det är vardag, helg eller semester. Sover alltid delad sömn.