handdator

Visa fullständig version : Syrade mjölkprodukter - bryter ned kasein? (inflammatorisk mat)


moderato
2016-09-12, 10:04
Aloha!

Läser mkt om det här med mjölkproteiner relaterat till inflammationer och det här med att för allergikänsliga personer så angriper kroppen kaseinet som den inte "känner igen" etc och det skapas en inflammatorisk process.

Hur är det med kvarg, yoghurt (som jag käkar mkt utav), iom att dessa produkter är gjorda på syrad mjölk - vart finns det belägg på att "kaseinet bryts ner" eller försvinner?

Låter lite ologiskt för mig eller iaf hur allt funkar och hänger ihop.
De som är experter får hemskt gärna dela med sig utav detta, är pollenallergiker och har ofta problem med ÖNH samt att jag helst inte vill proppa i mig kasein om det nu i längden är inflammatoriskt som många forskare o studier hävdar.

Tusen tack på förhand! Tycker dessa ämnen är sjukt intressanta och diskuterar gärna sånt :) Vill därmed höra efter här, vad som är sant etc.
Har haft en molande huvudvärk som är återkommande, inte kollat upp än tror det kan vara pga att jag gått med dåliga skor etc (har problem m fötterna) och att detta kan ha påverkat hållning-rygg-kroppen och strålat uppåt ev. eller om det bara är spänningar som orsakar huvudvärken...Eller om det nu är ngt med inflammation, who knows.
Mest osannolika vore en tumör i 27-års åldern, men blev osäker på mjölk här nu när man läste på lite om inflammatorisk mat.

King Grub
2016-09-12, 10:29
the consumption of dairy products is associated with anti-inflammatory properties in humans

http://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/10408398.2014.967385

Gerdler
2016-09-12, 11:18
Drick mjölk och ha bra skor och bra hållning. Varför är det mjölken som du anser är problemet när du kanske röker, dricker sprit, äter chips, kakor, bakelser och godis och dricker läsk. Jag är allergisk sedan barnsben mot vissa pollen(gråbo, timotej, och nåt träd) samt katt och hund. Jag dricker 3+ liter mjölk om dagen och min mage mår fint på det. Oavsett om jag dricker mjölk eller ej så blir mina ögon rödare än blod om jag gnider en katt över ansiktet. Det kommer inte från kosten, om det gjorde det så skulle det inte vara mjölken utan möjligen rostade nötter.

Är du inte laktosintolerant eller allergisk mot mjölkprotein så bör du dricka mjölk, möjligen inte lika mycket som jag.

moderato
2016-09-12, 11:25
Drick mjölk och ha bra skor och bra hållning. Varför är det mjölken som du anser är problemet när du kanske röker, dricker sprit, äter chips, kakor, bakelser och godis och dricker läsk. Jag är allergisk sedan barnsben mot vissa pollen(gråbo, timotej, och nåt träd) samt katt och hund. Jag dricker 3+ liter mjölk om dagen och min mage mår fint på det. Oavsett om jag dricker mjölk eller ej så blir mina ögon rödare än blod om jag gnider en katt över ansiktet. Det kommer inte från kosten, om det gjorde det så skulle det inte vara mjölken utan möjligen rostade nötter.

Är du inte laktosintolerant eller allergisk mot mjölkprotein så bör du dricka mjölk, möjligen inte lika mycket som jag.
Tusen tack för svar! Yes, nya skor infixade (asics gt-1000) samt inlägg från anataomic med extra stöd för fotvalvet.

Jag fick en funderare mest varför jag postade tråden ang att ngt inflammatoriskt Kanske..kunde ha skapat huvudvärken, men efter lite läsning och tankar så lär det vara en annan mer sannolikfaktor, självklart. Tänker även mer i det långa loppet om man inte bör Överkonsumera mjölkprodukter, men skall läsa grubs artikel.
Också hittat att det hämmar inflammationer vilket känns tryggt.
Dricker ej, snusar ej, röker ej, käkar ej kakor-läsk-godis-chips-glass-socker-alkohol-barbequesåser och dolt socker.
Kaninfödan består mest utav kycklingfiléer, yoghurt, kvarg, olika sorters nötter, banan och annan frukt i naturlig form, mkt ekologiska varor, minmalt med rött kött, mkt fisk (lax) och bönor, ägg, pumpa-solrosfrön och mkt grönsaker och potatis/sötpotatis. :)

Typ så haha!

http://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/10408398.2014.967385
tack kungen skall genast spana in!

moderato
2016-09-12, 11:47
(kan tillägga att huvudvärken kändes som att en viss punkt i den (min) högra sidas frontallob började ömma, vid en viss "massage" i bakre huvudet på samma sida känns ha ngn form av synergi/koppling när man berör där. Så gissar att det kan höra ihop.
Bakre delens huvudvärk känns mer som precis under där skallen börjar samt en liten bit upp kanske 5cm ut från bakre sidan av örat in mot mitten/nacken fast i samma höjd).

Tänkte att den dåliga hållningen pga dåligt valv och pronation leder till att hela kedjan (har dålig hållning) kan skapa dessa problem i rygg (sjukt ont i L1-L5 o svank) som kan "stråla" upp till huvudet).

ej expert på detta men man har sina gissningar..

Luca Brasi
2016-09-12, 14:13
Jag tror att du bör approchera din huvudvärk i lite mer allmänna termer.
Typ; är det spänningshuvudvärk?

moderato
2016-09-13, 08:14
Jag tror att du bör approchera din huvudvärk i lite mer allmänna termer.
Typ; är det spänningshuvudvärk?

Tja! Ja exakt, jag gissar på det. Blev shaky samma dag när jag skrev tråden att det ev kunde vara något långdraget eftersom det kommer och går, käkat väldigt mkt kvarg och mjölkgrejer och fick panik o tänkte "jävlar, jag som är känslig för saker, har jag åkt på något?". Hittade lite studier som backade upp detta med att casein kan vara inflammatoriskt för vissa. Läste sedan Grubs post. Motverkande ist.

Men yes, jag gissar nu självfallet på att det lär röra sig om något annat som istället med största sannolikhet har med min hållning att göra eller ngn form av spänningshuvudvärk.

All good vi kan nog lämna detta ämne nu..jag ville mest skriva och se om någon annan hade några idéer och vad de har läst om detta med att vissa studier jag kom över talar för att för mkt casein ses som "främmande" och kroppen får en "inflammatorisk" effekt och pumpar ut histaminer.
I mitt tokiga huvud så ledde det till att "ok jag är känslig, ätit mkt utav detta, innehåller bara casein, kroppen kanske ej 'tål' detta och det blir en ond cirkel". Hehe lite i efterhand kan man ju skratta åt det. Men väldigt tack alla för all input.

Gearhead85
2016-09-18, 11:15
Till viss del är dock mjölkprotein inflammatorisk. Jag har själv reumatism och har blivit bättre i lederna sedan jag slutade med mejeriprodukter. Och jag känner flertalet reumatikerkompisar som har samma erfarenhet. :) Dock är det inte säkert det är grunden till dina problem med huvudväken.