handdator

Visa fullständig version : ost som proteinkälla???


sexydanny23
2004-04-21, 20:09
Hej!!!
Jag undrar om man kan äta ost (max 10% fetthalt) som proteinkälla...Borde ju vara ganska bra eftersom ost är bra proteiner och annan kost med max 10 % fetthalt är ok typ oxfärs

MVH

Daniel

z_bumbi
2004-04-21, 20:17
Det går utmärkt att få en del av sitt protein från ost.

sexydanny23
2004-04-21, 20:18
Och jag som tryckt i mej massa äcklig pålägg ...nu ska jag klämma lite ost istället...

Tack!!

King Grub
2004-04-21, 20:26
Ost är väldigt rikt på kalcium, och mer än 2-3 gram per dag kan leda till njursten, så att äta en hel ostbit om dagen är inte att rekommendera.

z_bumbi
2004-04-21, 20:31
Originally posted by King Grub
Ost är väldigt rikt på kalcium, och mer än 2-3 gram per dag kan leda till njursten, så att äta en hel ostbit om dagen är inte att rekommendera.

Jag trycker i mig ett gram om dan bara i tillskott. Får se vad min dietist säger om den saken. :)

Edit: För att nu ingen ska få för sig att trycka i sig sådana mängder från tillskott så beror det på intag av kortisonpreparat under lång tid samt så får jag det utskrivet av min läkare.

Jon
2004-04-21, 20:38
Jag kan starkt rekommendera Fontanas Halloumiost Light, helst stekt i skivor (smälter inte, får fin färg) med samma tillbehör som man har till stekt kött. Inga problem att få i sig ett helt paket på 225 gram.. :eating:

Näringsinnehållet per 100g är:

Fett 12g
Protein 27g
Kolhydrater 3g

954 Kj/228 Kcal

Fartman
2004-04-21, 22:43
Originally posted by Jon
Jag kan starkt rekommendera Fontanas Halloumiost Light, helst stekt i skivor (smälter inte, får fin färg) med samma tillbehör som man har till stekt kött. Inga problem att få i sig ett helt paket på 225 gram.. :eating:

Näringsinnehållet per 100g är:

Fett 12g
Protein 27g
Kolhydrater 3g

954 Kj/228 Kcal

oooh den där halloumiosten är jävligt god! men grymt salt! går nån liter vatten till

no1fitness
2004-04-22, 03:35
Västan 5% ost rockar gott !! :hbang: :eating:
34 g protein per 100 g !!

Har faktiskt blivit lite sånt nu i slutet av dieten...:em:

Bokrea
2004-04-22, 16:35
Originally posted by z_bumbi
Det går utmärkt att få en del av sitt protein från ost.

men är ett lager ost lika bra som ett lager skinka? (standard)

Är det inte till större del mättad fett i ost?

Har alltid älskat ost, men på senare tid har det blivit tabu:nono:
Fix idé eller finns det någotposetivt med det?

nottis
2004-04-22, 16:43
det är mest mättat fett i skinka åxå

King Grub
2004-04-22, 16:48
Originally posted by nottis
det är mest mättat fett i skinka åxå

Å andra sidan finns det nästan inget fett alls i mager skinka utan synligt fett. Bara ett par gram per 100 gram kött.

z_bumbi
2004-04-22, 18:57
Originally posted by Bokrea


men är ett lager ost lika bra som ett lager skinka? (standard)

Är det inte till större del mättad fett i ost?

Beror på vad du är ute efter, vill du få i dig t ex kalk så är ju ost bra.
Vissa vitaminer är fettlösliga osv.

Vill du ha mer kalorier så vinner osten också.

Jag har ingen aning om vad ett lager ost på en macka väger men tänk på att det är 5-17% fett i de magra ostarna. Väger osten på mackan 50 g så får du i dig 2,5 g fett om du väljer något av de magraste alternativen.

Men varför chansa?
Ät både ost och skinka på samma macka. :D

cali
2004-04-22, 20:24
Ost är oerhört syrabildande livsmedel för kroppen.
Äta mycket ost är därmed inte bra för syra-bas balansen i kroppen.
+22 har de i syra värde vilket är jäkligt högt, och man ska eftersträva 0 eller minusvärden för att få en god balans och miljö i kroppen.
Jag skulle inte rekomendera att ost utgör en stor proteinkälla för kroppen

(verkar vara många i detta forum som förbiser syra-bas balansens vikt vid god kost, okännt fenomen kanske?)

cali
2004-04-22, 20:29
Jag slänger in en liten faktaruta för alla kunskapstörstande individer.

Syra – basbalansen

En god balans mellan syra och basbildande födoämnen är avgörande för vår hälsa. Alla födoämnen innehåller både bas – och syrabildande mineralämnen. När vår föda förbränts och de kvarstående resterna är mestadels sura, sägs födoämnet vara syrabildande. Och om omvänt gäller benämns födan för basbildande. För att kroppen skall vara i balans krävs att det råder jämvikt mellan baser och syror.

En grundläggande regel är att frukt och grönsaker ger en basisk reaktion medan annan föda ge en sur reaktion. Vi bör dagligen se till att ungefär 75 % av vår föda är basisk för att upprätthålla en god syra – basbalans! Då förstår var och en hur dagens fast-food-föda påverkar vår kropp negativt.

Syrabildande födoämnen är fisk, kött, kyckling, pasta, socker, ägg, kaffe, kakao, te, mjölprodukter etc. Basbildande är färsk frukt i allmänhet, citron, grapefrukt, russin, grönsaker och särskilt råkost.

Normalt har i blodet en s k alkalireserv (basisk reserv), ett förråd av alkalisalter som kan moverka ett normalt syraöverskott. Om vi fortlöpande intar en övervägande syrabildande föda såsom mat med mycket sockerinnehåll, hamburgare, läsk o dyl kan alkalireserven bli uttömd och vi får ett syraöverskott (acidos).

Vid sjukdom föreligger nästan alltid ett syraöverskott. Personer med t ex diabetes och magsår har oftast acidos. Det föreligger ett stort antal symtom på acidos såsom´ omväxlande förstoppning och diarre, halsbränna, ledinflammation, migrän, onormalt lågt blodtryck, hård och illaluktande avföring.

För att behandla översyrlighet bör man börja med att äta citrusfrukter(citron är bäst). Citronsyran har nämligen en basbildande effekt trots att man kan tro motsatsen. Att ta medel som innehåller bikarbonat ökar också pH-värdet. Tänk på att färsk frukt- och all annan föda- blir syrabildande när man tillsätter socker.

Egen-test Syra-basbalansen

Du kan själv testa din syra- basbalans med ett enkelt indikatorpapper som du köper på apoteket för att testa saliv och urin. Testet utför du antingen före en måltid eller minst en timme efter.

Du köper på Apoteket en Universalindikator pH 0-14 och får då ett antal lackmusremsor som du kan testa din saliv eller urin på.

Idealvärdet för saliv är 6,6-7,2 (pH) medan urinen är surare och bör ligga mellan 6,4-6,8 (pH). Värdena påverkas av vad du ätit före testet. Därför bör du göra flera mätningar för att vara säker på resultatet. Testa dig vid uppstigning på morgonen, före lunch och före middagen.

Om pH-värdet avviker från ovan angivna värden är det ett varningstecken på att du måste lägga om din kost åt något håll. Oftast mot det basiska hållet d v s en mer alkalisk kosthållning (citrusfrukter, grönsaker, råkost och färsk frukt i allmänhet).

Olämplig föda vid syraöverskott:

Alla safter och läsk
All stimulantia: kaffe, kakao, te, alkohol etc
Allt raffinerat socker
Alla vita mjölprodukter
Margarin
Kött
Mjölkprodukter

Tillåtna livsmedel:

Basbildande te: johannesört, anis m fl.
Mjölkprodukter: fil, kefir, yoghurt m fl syrade produkter.
Frukt och grönsaker
Kött och fisk: naturligt uppfödda djur: lamm, lax och forell.
Ost: Get – och fårost.
Bröd: Fullkornsbröd.
Sallader: utan vinäger.

Källa:http://members.chello.se/siv/syrabas.htm

z_bumbi
2004-04-22, 20:47
Cali: Ska du kolla på den biten ska du väl kanske använda en tabell som stämmer?
Jag hittar en del som inte stämmer med den mest omfattande undersökning jag har "snubblat över".

"Om vi fortlöpande intar en övervägande syrabildande föda såsom mat med mycket sockerinnehåll, hamburgare, läsk o dyl kan alkalireserven bli uttömd och vi får ett syraöverskott (acidos)."

Finns det något bevis för att detta sker om man t ex inte äter enorma mängder fruktos eller inte är sjuk?

http://204.154.117.39/Jezercak/CDFiles/Injury%20and%20Disease%5CAcid-Alkaline%20Balance.htm#_Acid/Alkalizing_Foods:

cali
2004-04-22, 21:03
Vad är det som inte stämmer, jag kan bara se att det stämmer.. men det är ju rätt bra generaliserat och inte en komplett tabell men det förstår väl vem som helst ;)
Han säger bla att alla grönsaker är basbildande, det är inte riktigt sant eftersom bla gurka är något syrabildande, men i regel stämmer allt det där och fungerar mycket bra som en generalisering och hjälp att förstå livsmedels PRAL värde.

Att ifrågasätta syrabas-balansens relevans i kroppen är bara onödigt. Det är rätt avgörande för ens allmäntillstånd, särskilt viktigt blir det för tränande individer på elit nivå tex.

z_bumbi
2004-04-22, 21:16
Originally posted by cali
Att ifrågasätta syrabas-balansens relevans i kroppen är bara onödigt. Det är rätt avgörande för ens allmäntillstånd, särskilt viktigt blir det för tränande individer på elit nivå tex.

Syra/bas-balansern är viktig, det stämmer.

Finns det något som visar på att kroppen inte klarar av att reglera det självmant om man inte är sjuk?

Coffee är väl ett exempel där siffrorna tyder på att det hamnat i fel grupp t ex.

Nils
2004-04-22, 21:54
Originally posted by cali
Vad är det som inte stämmer, jag kan bara se att det stämmer.. men det är ju rätt bra generaliserat och inte en komplett tabell men det förstår väl vem som helst ;)
Han säger bla att alla grönsaker är basbildande, det är inte riktigt sant eftersom bla gurka är något syrabildande, men i regel stämmer allt det där och fungerar mycket bra som en generalisering och hjälp att förstå livsmedels PRAL värde.

Att ifrågasätta syrabas-balansens relevans i kroppen är bara onödigt. Det är rätt avgörande för ens allmäntillstånd, särskilt viktigt blir det för tränande individer på elit nivå tex.
Det är ett klart orsak/verkan problem här i stil med många andra studier som gjorts på enskilda ämnen.
Kosten som ger en bra balans enligt dessa regler är rikt på frukt och grönt och upmuntrar minskning av "tomma" kolhydrater.

Detta är bra för hälsan av många skäl och behöver inte ha med syra-bas balansen att göra alls.