handdator

Visa fullständig version : Sträckte lats rejält vid marklyft idag och


baggard
2016-09-10, 17:13
Nu ser min "torso" lite skev ut. Väldigt marginelt men det ser helt klart ut som att höften ligger lite åt sidan snarare än rätt under axlarna. Är det vanligt att om man sträcker ena latsmuskeln att saker och ting dras ur sin plats eller har jag gjort något ännu värre?

Körde mark för första gången på ett år och hade nog inte värmt upp ryggen tillräckligt och mitt under setet kom jag på att jag borde försöka aktivera latsen så då tog jag tag i stången och gjorde så, lyfte, och då drog det till rejält i ena latsen. Det här var i början av passet men jag körde på som vanligt och efteråt försökte jag rulla ut det på foamroller.

Eftersom det bara verkar vara en sträckning så tänkte jag vänta ut det. Det gör rätt ont, resa sig, andas osv men jag har sträckt ryggen tidigare och vet att det ger med sig med tiden.

Är dock nyfiken på det här med höften?

baggard
2016-09-10, 19:49
Tog en bild så ni ser vad jag menar

http://forumbilder.se/FB1SC/img-20160910-204232.jpg?width=150 (http://forumbilder.se/FB1SC/img-20160910-204232)

Gör ännu mer ont nu. Minsta lilla vridning när jag går och det hugger rejält.

Sheogorath
2016-09-10, 20:18
Du kan ju faktiskt fått en större muskelbristning i någon muskel där på sidan. Kanske lats :) Ovanligt, men inte omöjligt. Om du har ett rejält blåmärke nere vid bäckenkanten baktill på ryggen, eller ner i överarmen (beroende på var bristningen är) när du vaknar imorgon kan du ju vara säker på att något gått sönder. Hur mycket går inte att säga, men att du fått en felställning i ryggraden samt att det inte låter som ett ryggskott (om det inte är i ländryggen du har ont förstås) säger ju att det är en lite större skada, i alla fall. Kanske så att du borde gå till vårdcentralen och kolla upp det. Be att få träffa en sjukgymnast direkt.

baggard
2016-09-10, 20:27
Du kan ju faktiskt fått en större muskelbristning i någon muskel där på sidan. Kanske lats :) Ovanligt, men inte omöjligt. Om du har ett rejält blåmärke nere vid bäckenkanten baktill på ryggen, eller ner i överarmen (beroende på var bristningen är) när du vaknar imorgon kan du ju vara säker på att något gått sönder. Hur mycket går inte att säga, men att du fått en felställning i ryggraden samt att det inte låter som ett ryggskott (om det inte är i ländryggen du har ont förstås) säger ju att det är en lite större skada, i alla fall. Kanske så att du borde gå till vårdcentralen och kolla upp det. Be att få träffa en sjukgymnast direkt.


Okej! Får hålla tummarna att inga blåmärken dyker upp så är det kanske inte så farligt trots allt (nej har inte ont i ländryggen utan det är i en köttig muskel som jag tror är ena vingen även fast det är lite mer mot mitten av ryggen snarare än utsidan av vingen)


Om det är en större muskelbristning, finns det egentligen något att göra?

Jag var faktiskt hos sjukgymnasten på min VC förra veckan... Och jag var inte imponerad av kompetensen jag blev bemött av. Så isåfall får det nog bli någon form av kiropraktor och hoppas jag har tur med en kompetent sådan (råkat ut för mindre bra sådana förr också så har alltid dragit mig för att betala för sådant sedan dess)

Edit:

Min teori att musklerna har dragit upp andra muskler..som håller höften på plats..och på så sätt förändrat höftens läge temporärt är helt orealistisk eller? Hehe

Sheogorath
2016-09-10, 20:45
Latsen fäster i bäckenet via den lumbala fascian så om du fått en så stor bristning att latsen förlorat muskeltonus så skulle det kunna göra att höften åker upp på den andra sidan, eftersom det blir en muskulär obalans. Eller tvärtom, om du fått en kramp i muskeln. Men det verkar konstigt att du bara skulle fått en kramp sådär, som inte släpper. Aldrig hört talas om det för latsen.

Trist att du inte har en kompetent sjg på din VC. Har dom bara en? Och det finns ju fler vårdcentraler! För sådana här saker tror jag definitivt mer på en sjg/Ft än en kotknackare. :)

baggard
2016-09-10, 20:51
Latsen fäster i bäckenet via den lumbala fascian så om du fått en så stor bristning att latsen förlorat muskeltonus så skulle det kunna göra att höften åker upp på den andra sidan, eftersom det blir en muskulär obalans. Eller tvärtom, om du fått en kramp i muskeln. Men det verkar konstigt att du bara skulle fått en kramp sådär, som inte släpper. Aldrig hört talas om det för latsen.

Trist att du inte har en kompetent sjg på din VC. Har dom bara en? Och det finns ju fler vårdcentraler! För sådana här saker tror jag definitivt mer på en sjg/Ft än en kotknackare. :)


Okej! Jag trodde kiropraktorer var mer utbildade sjukgymnaster mer eller mindre men då trodde jag fel.
Dom har säkert fler så jag får ringa och kolla på måndag. Senaste gången jag var hos en kiropraktor var för ca 10år sen pga någon nerv som kommit i kläm i ländryggen och han påpekade då att det var en del i längdskillnad på mina ben sen ryckte han och drog lite så det kanske är i kombination med något gammalt det här.

Tack för hjälpen!

Rolfarsson
2016-09-11, 15:06
och då drog det till rejält i ena latsen. Det här var i början av passet men jag körde på som vanligt och efteråt försökte jag rulla ut det på foamroller.

Hur tänkte du här?:P Att fortsätta att träna vid en sträckning/bristning är det värsta man kan göra, att även massera/foam rolla den skadade muskeln är en riktigt dålig idé, eller iaf i den akuta fasen.

baggard
2016-09-11, 16:15
Hur tänkte du här?:P Att fortsätta att träna vid en sträckning/bristning är det värsta man kan göra, att även massera/foam rolla den skadade muskeln är en riktigt dålig idé, eller iaf i den akuta fasen.


Haha Jo.. Jag tänkte att det kanske var en låsning i ryggen som jag skulle kunna rulla ut senare..samt jag ville inte vara en vekling. Spenderade god tid att rulla och stretcha efter passet och det gjorde rätt ont men tänkte att det var precis det jag behövde. Inser nu vilket kolossalt misstag det var haha

CoKEmaN
2016-09-26, 08:52
Hur har det gått? Såg ut som ett lateralt shift, har det gått tillbaka så att du är "rak" i ryggen?

mvh