handdator

Visa fullständig version : Potentiella hälsorisker att äta rött kött

JacobHeitmann
2016-09-09, 18:56
Abstract

Red meat (beef, veal, pork, lamb and mutton) consumption contributes several important nutrients to the diet, for example essential amino acids, vitamins (including B12) and minerals (including iron and zinc). Processed red meat (ham, sausages, bacon, frankfurters, salami, etc.) undergoes treatment (curing, smoking, salting or the use of chemical preservatives and additives) to improve its shelf life and/or taste. During recent decades, consumption of red meat has been increasing globally, especially in developing countries. At the same time, there has been growing evidence that high consumption of red meat, especially of processed meat, may be associated with an increased risk of several major chronic diseases. Here, a comprehensive summary is provided of the accumulated evidence based on prospective cohort studies regarding the potential adverse health effects of red meat consumption on major chronic diseases, such as diabetes, coronary heart disease, heart failure, stroke and cancer at several sites, and mortality. Risk estimates from pooled analyses and meta-analyses are presented together with recently published findings. Based on at least six cohorts, summary results for the consumption of unprocessed red meat of 100 g day−1 varied from nonsignificant to statistically significantly increased risk (11% for stroke and for breast cancer, 15% for cardiovascular mortality, 17% for colorectal and 19% for advanced prostate cancer); for the consumption of 50 g day−1 processed meat, the risks were statistically significantly increased for most of the studied diseases (4% for total prostate cancer, 8% for cancer mortality, 9% for breast, 18% for colorectal and 19% for pancreatic cancer, 13% for stroke, 22% for total and 24% for cardiovascular mortality and 32% for diabetes). Potential biological mechanisms underlying the observed risks and the environmental impact of red meat production are also discussed. The evidence-based integrated message is that it is plausible to conclude that high consumption of red meat, and especially processed meat, is associated with an increased risk of several major chronic diseases and preterm mortality. Production of red meat involves an environmental burden. Therefore, some European countries have already integrated these two issues, human health and the ‘health of the planet’, into new dietary guidelines and recommended limiting consumption of red meat.

http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/joim.12543/full

Anders The Peak
2016-09-09, 19:21
The evidence-based integrated message is that it is plausible to conclude that high consumption of red meat, and especially processed meat, is associated with an increased risk of several major chronic diseases and preterm mortality.

Finns säkert andra grundläggande orsaker som härrör till leverne mer än maten i sig som orsakar uppradade diagnoser.

JacobHeitmann
2016-09-10, 09:53
Finns säkert andra grundläggande orsaker som härrör till leverne mer än maten i sig som orsakar uppradade diagnoser.

Menar du att den procentuella ökningen för kroniska sjukdomar hos kött som Alicja Wolk tar upp, är fel? Och att alla studier som är referentgranskade inte kompenserar i sina beräkningar för andra livsstilsfaktorer som rökning osv?

Anders The Peak
2016-09-10, 10:02
Menar du att den procentuella ökningen för kroniska sjukdomar hos kött som Alicja Wolk tar upp, är fel? Och att alla studier som är referentgranskade inte kompenserar i sina beräkningar för andra livsstilsfaktorer som rökning osv?

The evidence-based integrated message is that it is plausible to conclude that high consumption of red meat, and especially processed meat, is associated with an increased risk of several major chronic diseases and preterm mortality.

Korv och andra charkuterier fullproppade med diverse smaksättare etc. De som frossar i det brukar vara de personer som sköter sig dåligt i övrigt/livsstilsfaktorer.

Vad jag kan se är det charkuterier hårt stekt kött som det finns samband med ökad risk för sjukdomar.

Men håller starkt med om att ur ett miljöhänseende är överkonsumtion av kött hårt belastande för vår planet.

Sverker
2016-09-10, 10:33
För mig låter.... "major chronic diseases, such as diabetes, coronary heart disease, heart failure, stroke and cancer at several sites, and mortality."

....att det finns en koppling till övervikt.

Finns det studier på överviktiga veganer och vilka sjukdomar de får ? Borde vara intressant med ökad uppmärksamhet på att vi slösar med jordens resurser och trenden är en mer vegansk kost i västvärlden.

JacobHeitmann
2016-09-10, 11:59
För mig låter.... [I]

Finns det studier på överviktiga veganer och vilka sjukdomar de får ? Borde vara intressant med ökad uppmärksamhet på att vi slösar med jordens resurser och trenden är en mer vegansk kost i västvärlden.

Det svåra med att göra studier på långtidsveganer är att de är generellt smalare och oftare inom en hälsosam vikt än köttätare. I den här studien var alla Sjundedagsadventister så många hade väl liknande livsstil (och de äter generellt en hälsosam kost, ej en raffinerad vanlig husmanskost), men även livsstilsskillnader kompenserades i beräkningarna. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19351712
http://www.wsj.com/articles/SB10001424127887324423904578523190441042514

De som är överviktiga äter nog en ultraprocesserad kost och självklart är en sådan kost inte hälsosam.

shogunr
2016-09-10, 12:39
Som sagt finns nog många livsstilsfaktorer som kan spela in + hur processat köttet är.

1. Charkuteriprodukter med t ex salter är definitivt inte nyttigt, men har knappast något att göra med kött som ren produkt.

2. Grönsaker och andra nyttiga vegetabilier har en neutraliserande effekt av köttets negativa effekter. Detta finns det studier på och det är inte bara rött kött utan allt kött som påverkar negativt i olika grad.

Korv och andra charkuterier fullproppade med diverse smaksättare etc. De som frossar i det brukar vara de personer som sköter sig dåligt i övrigt/livsstilsfaktorer.

Vad jag kan se är det charkuterier hårt stekt kött som det finns samband med ökad risk för sjukdomar.

Men håller starkt med om att ur ett miljöhänseende är överkonsumtion av kött hårt belastande för vår planet.

Frågan är dock om naturbeteskött från relativt lokala gårdar har så mycket sämre total miljöpåverkan än t ex sojabönor från Brasilien!?

Tycker det är jättebra när folk har ett miljöengagemang. Men för mig blir det lätt lite patetiskt när ilska kötthatare (ofta från politiska vänsterskalan) skriker svordomar och dissar kött som produkt och sedan springer gatlopp jublande till butiken och köper produkter från t ex sojabönor odlade från Brasilien.

JacobHeitmann
2016-09-10, 13:01
Som sagt finns nog många livsstilsfaktorer som kan spela in + hur processat köttet är.

1. Charkuteriprodukter med t ex salter är definitivt inte nyttigt, men har knappast något att göra med kött som ren produkt.

2. Grönsaker och andra nyttiga vegetabilier har en neutraliserande effekt av köttets negativa effekter. Detta finns det studier på och det är inte bara rött kött utan allt kött som påverkar negativt i olika grad.

Frågan är dock om naturbeteskött från relativt lokala gårdar har så mycket sämre total miljöpåverkan än t ex sojabönor från Brasilien!?

1. Det finns lite fler ämnen än salter som man har sett påverka mortaliteten. T.ex. köttets AGEs, Heterocykliska aminer, nitrosaminer, hem-järn, Neu-5-GC, den ökade IGF-1:en, metionin, leucin som kan öka mTor, TMAO- (trimethylamine N-oxide) eller varför inte lite hederligt transfett, mättat fett och kolesterol? Medelnsvensson äter inte heller tillräckligt med fiber som det animaliska intaget tyvärr bidrar till.

2. Mja.. (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=227897)
Utesluta är nog den säkraste metoden, och sen förstås ersätta med bra råvaror och inte fortsätta äta skräpmat.

Och menar du att hela världen ska försörjas av lokala gårdar med betesdjur? Tror du att vi kan fortsätta konsumera samma mängd kött då?

shogunr
2016-09-10, 13:12
1. Det finns lite fler ämnen än salter som man har sett påverka mortaliteten. T.ex. köttets AGEs, Heterocykliska aminer, nitrosaminer, hem-järn, Neu-5-GC, den ökade IGF-1:en, metionin, leucin som kan öka mTor, TMAO- (trimethylamine N-oxide) eller varför inte lite hederligt transfett, mättat fett och kolesterol? Medelnsvensson äter inte heller tillräckligt med fiber som det animaliska intaget tyvärr bidrar till.

2. Mja.. (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=227897)
Utesluta är nog den säkraste metoden, och sen förstås ersätta med bra råvaror och inte fortsätta äta skräpmat.

Och menar du att hela världen ska försörjas av lokala gårdar med betesdjur? Tror du att vi kan fortsätta konsumera samma mängd kött då?

Nä jag pratar så klart om balans.

Människan har ätit kött i jag vet inte hur många år, väldigt länge i alla fall. Människan har också ätit mycket frukt, bär, grönt, nötter, baljväxter etc väldigt länge.

Vi är på ett träningsforum, right? Tränar man behöver man protein. Har du några bra förslag på hur man får i sig protein från vegetabiliska källor och har en bra makrofördelning i övrigt och samtidigt känner tillfredsställelse angående t ex smak. Så kör på.

Klein
2016-09-10, 13:31

Det fetstilta i din lista slipper man ju om man äter köttet färskt och rått. Just IGF-I minskar inflammation och oxidativ stress i kroppen så det skulle jag inte bekymra mig över. Jag kan ju dock hålla med om att det knappast är vettigt att vräka i sig rött kött om man inte är gravid, ammar, eller sysslar med extrem uthållighetsidrott på grund av järninnehållet. Är inte påläst om Neu-5-GC men noterar iaf att kyckling inte verkar ha detta ämne i sig. TMAO finns naturligt i fisk och fisk 3 gånger i veckan är inte associerat med ohälsa. Det finns teorier om att TMAO är en markör för ohälsosam magflora snarare än en orsak till ohälsa. Att kombinera fiberrik diet och kött kan mycket väl vara dåligt. Antagligen bättre att gravitera mot en extrem.

Sverker
2016-09-10, 14:32
Jag tog bort det som inte hörde till kött.

Wain
2016-09-10, 17:14

Starkt påstående som du bör ha bevis för. Senaste forskningen säger nämligen att du inte kan motverka den negativa effekten av processat kött.

High red meat intake and all-cause cardiovascular and cancer mortality: is the risk modified by fruit and vegetable intake? Am J Clin Nutr August 24, 2016.

http://ajcn.nutrition.org/content/early/2016/08/23/ajcn.116.135335.full.pdf+html

Arbeider
2016-09-10, 19:08
Propaganda.

shogunr
2016-09-10, 22:27
Starkt påstående som du bör ha bevis för. Senaste forskningen säger nämligen att du inte kan motverka den negativa effekten av processat kött.

Du klagar på att jag kommer med ett påstående utan någon form av källa och sedan gör du likadant.... :smash:

Vet att jag sett det på andra håll tidigare men nu hittade jag denna

http://www.sund.nu/docs/artikel.asp?td=20160910&art=2416&tem=2

"Oftast när vi äter så innehåller en måltid även cancerskyddande livsmedel. Det är sällan vi äter bara kött eller bara lax. Genom att lägga till broccoli eller andra grönsaker så får vi ett skydd som kan neutralisera de skadliga ämnena."

Det är ingen större sensation idag att det finns många livsmedel som minskar risken för cancer generellt och även att det finns specifika livsmedel som minskar risken för specifika cancerformer. T ex så anses lök minska risken för cancer i tjocktarmen bland annat.

Så vad har du själv för källor? Hur var ditt påstående nu igen?

Att en person som äter kost med kött och mycket grönsaker, frukt, bär, nötter, te etc får lika stora negativa hälsoeffekter som en som bara äter kött och inget av det andra som jag skrev. Stämmer påståendet?

leee
2016-09-10, 22:49
jag tror insekter kan komma att ersätta köttet i framtiden inget jag kommer äta förstås.

Wain
2016-09-11, 05:24
Du klagar på att jag kommer med ett påstående utan någon form av källa och sedan gör du likadant.... :smash:

*facepalm*
Jag lade in ett citat från där Grub först länkar till den senaste vetenskapliga artikeln.