handdator

Visa fullständig version : Avgifter på gym - lurendrejeri


Ean
2016-09-09, 09:43
Hej, jag (och många andra) är smått irriterade på gymmet jag tränar på och tänkte höra med er om ni har någon kunskap. Vet inte om detta är rätt forumdel men jag testar ändå.

Månadsavgift:
299 kr/mån. Inga konstigheter.

Startavgift:
I kontraktet står det "startavgift", och den ligger på 250 SEK. Denna tar de ut varje nytt kalenderår. Jag hävdade att det inte står någonting om kostnad per år, men de är beredda att ta ärendet till domstol. Löjligt tycker jag och betalade. Tråkigt att jag blev medlem i september och fick betala en ny "årsavgift" redan efter 3-4 månader.

Obemannad avgift:
De har nyligen installerat slussar för att göra gymmet obemannat. I samband med det har de dragit ned på de bemannade tiderna till ett årtal timmar per dag. En 'tagg' till slussen kostar 150 SEK.

Jag kan verka bitter, men något som irriterar mig är att det kommer kostnader från ingenstans som man inte skrivit på. Nästan inga pengar läggs på gymmet heller. Maskinerna är rostiga, gymmet ostädat och AC finns inte (ingen luft öht). Det känns verkligen som någon ur styrelsen plockar ut en bunt sedlar lite då och då.

Vill man inte betala för taggen så har man helt plötsligt tre timmar öppet varje dag. Detta står ju inte i kontraktet heller. På hemsidan står inget om obemannad, bara att de har öppet nästan dygnet runt. Det står också att de har en butik i gymmet med gaspkläder osv, men de orkar inte ens sätta ut kläderna i butiken under öppettimmarna.

Obs!
Detta gymmet klassas som en idrottsförening. Kan detta vara ett kryphål till allt fuskande?

Hjälp uppskattas om någon har erfarenhet!

Anders The Peak
2016-09-09, 09:51
Det är bra att namnge gymmet som en information till andra och uppmärksamma dem på det finstilta i avtalet som hen tecknar.

Gerdler
2016-09-09, 09:55
Jag fick betala 100kr för att gå in på icke ordinarie öppettider på mitt gamla gym när de skaffa 24/7 öppet. Men det var ett val jag gjorde. Startavgift tycker jag verkar OK men det är mycket konstigt att det är en ny varje nytt kalenderår också.

Jag tycker det verkar rätt skadat m a p mina egna erfarenheter men troligen gör ditt gym inget olagligt. Det är kanske bara ett dåligt gym? Alla gym bör ha som mål att gå med vinst men då ska de ju lyckas locka kunder också. Har du möjlighet att byta gym så är det kanske nåt att tänka på? Hit em where it hurts!

tht716
2016-09-09, 09:56
Finns antagligen förbehåll/klausuler om ändringar i avtalet. Vad exakt står i kontraket?

leee
2016-09-09, 09:57
friskis tar ut 100kr per förnyat kalenderår utöver årskort/autogiro så det är nog inget fusk.

Loke
2016-09-09, 10:09
friskis tar ut 100kr per förnyat kalenderår utöver årskort/autogiro så det är nog inget fusk.

Är det inte till och med ett krav att det måste vara så, på nåt sätt? Vi funktionärer tex betalar inte gymkortet, men däremot måste vi betala föreningsavgiften. Annars vore ju inte föreningsmedlemskapet jämlikt, eftersom vi är föreningsmedlemmar som alla andra. Om föreningsmedlemskap och gymkort var samma så skulle det kanske inte gå att ge funktionärerna gratis kort, vilket iaf på friskis ofta är en viktig och ibland typ den enda ersättningen funktionärer får.

250 känns kanske lite mycket men det är ju oavsett en relativt liten del av kostnaden.

Vad gäller passerkort och och sånt kan man ju tycka att det borde vara gratis men att det kostar att få ett nytt om man tappar bort det. Oavsett så känns iaf 150 rimligt, det kostar 100 vid borttappat kort hos oss.

dluddeckens
2016-09-09, 10:16
Byt gym, få med dig andra från gymmet att göra samma sak.

Ecaz
2016-09-09, 10:25
Jag hade bytt gym direkt. Just nu betalar jag 199kr för att få tillgång till mitt gym 24/7, det var en engångsavgift på 249kr men det sa dom var för kortet och det tycker jag lät rimligt. Ingen avgift vid varje nytt år eller liknande.

Så jag tycker verkligen det där låter som lurendrejerier, en engångsavgift avser saker som gymkortet eller liknande. När man väl fått det behöver man ju inte betala igen... Står det inget i avtalet om att det är en avgift varje år så har dom brutit avtalet vilket inte är så lagligt.

Men om det inte står något om tillgänglighet eller liknande så har dom inte gjort ändringar i avtalet. Du har tillgång till gymmet utan taggen även om det är väldigt begränsat. Men som sagt, står det inget om en årsavgift så har dom inte rätt att ta ut det.

Hursomhelst, byt gym!

62ragtop
2016-09-09, 10:35
Finns väl många gym som drivs i föreningsform, och så verkar ju vara fallet här.

Då är säkerligen "startavgiften" att betrakta som en medlemsavgift, och denna brukar ju betalas årligen. Möjligen så kanske ditt "gym" även uppbringar någon form av kommunalt stöd/bidrag - då kan det även finnas krav från kommunens sida på att man tar ut en medlemsavgift.

Det är väl bara att ställa frågan vad denna "startavgift" egentligen är för en slags avgift?

Vidare så nämner du att det finns en styrelse, då låter det inte osannolikt att du är upptagen som "medlem" i en förening. Kanske rent av så hålls det föreningsstämma/årsmöte en gång om året, där du som medlem kan närvara, ställa frågor, skicka in förslag etc.

Som medlem kan man givetvis ställa krav - men då får man också vara beredd på att det kan medföra ökade kostnader alternativt krävas ett "engagemang" av medlemmarna att hjälpa till (städa, bemanna butiken, etc).

Som i de flesta föreningar krävs det "eldsjälar", och dessa blir färre och färre är mina erfarenheter - för att den stora anonyma massan som "bara" betalar sin "avgift" (och tränar) skall tycka att det är bra, trivsamt, funkar etc.

Så, alternativet är väl att engagera dig eller rösta med fötterna, dvs byt gym, och kanske välja ett strikt "kommersiellt gym".

mvh

Xeon
2016-09-09, 12:05
Själv fick jag förut, betala vanlig månadskostnad till gymmet och en årsavgift till lyftarklubben på gymmet för också få köpa tagg för 150kr. Härligt när båda parter inte kan komma överens...

Pepz
2016-09-09, 13:40
friskis tar ut 100kr per förnyat kalenderår utöver årskort/autogiro så det är nog inget fusk.

skillnaden är att det är ett krav på medlemsavgift iom att friskis ligger under RF- Så det är en avgift per kalenderår.
Men det är specat som medlemsavgift.


jag tycker att gymmet som TS nämner kör på rent lurendrejeri - vänd dig till ARN. Startavgift (som är en absurd företeelse i sig) betalas en gång.

Brofessorn
2016-09-09, 15:34
Själv betalar man 700 kr / månad. Keycard kostar 250 kr extra.

Skickat från min SM-G361F via Tapatalk

MinLillaPyjamas
2016-09-09, 18:49
Ett avtal är ett avtal. Spelar ingen roll om det har ingåtts med en förening eller någon annan form av rättssubjekt. "Startavgift" betyder normalt sett just startavgift (och inte årsavgift). Jag har MYCKET svårt att se att ditt gym skulle ha vunnit mot dig i ett tvistemålsförfarande (förutsatt att det står "Startavgift 250 kr" i ert avtal). Jag har också mycket svårt att se att de skulle vända sig till domstol för 250 kr, men idioter finns det ju gott om.

Gällande de ändrade öppettiderna så kan det ge dig rätt att "bryta" avtalet om det gäller för viss tid. Någon rätt till rabatt eller motsvararande blir det svårare att få till. I och för sig skulle det väl gå att argumentera att du ingått ett avtal om 299kr/månad för X timmar gym men att du nu endast har tillgång till X-Y timmar gym och att du därför borde ha rätt till reducerat pris. Känns dock långsökt. Du får nog leva med taggavgiften också.

Bob90
2016-09-09, 20:07
Finns kanske lite klausuler som gör att de kommer runt eventuella ändringar.
Du går dit frivilligt som kund (och tecknar avtal), då går du med på deras villkor.

Svårt att säga något egentligen utan att läsa på hemsidan och läsa vad som står i medlemskontraktet.

Ristretto
2016-09-09, 20:18
Det är på grund av sånt där som man tränar i garaget.

Luca Brasi
2016-09-09, 20:20
skillnaden är att det är ett krav på medlemsavgift iom att friskis ligger under RF- Så det är en avgift per kalenderår.
Men det är specat som medlemsavgift.


jag tycker att gymmet som TS nämner kör på rent lurendrejeri - vänd dig till ARN. Startavgift (som är en absurd företeelse i sig) betalas en gång.

Annars ska den heta årsavgift eller medlemsavgift eller något liknade.
Inte fan är det en startavgift om den återkommer.

Damonk
2016-09-09, 21:44
Hej, jag (och många andra) är smått irriterade på gymmet jag tränar på och tänkte höra med er om ni har någon kunskap. Vet inte om detta är rätt forumdel men jag testar ändå.

Månadsavgift:
299 kr/mån. Inga konstigheter.

Startavgift:
I kontraktet står det "startavgift", och den ligger på 250 SEK. Denna tar de ut varje nytt kalenderår. Jag hävdade att det inte står någonting om kostnad per år, men de är beredda att ta ärendet till domstol. Löjligt tycker jag och betalade. Tråkigt att jag blev medlem i september och fick betala en ny "årsavgift" redan efter 3-4 månader.

Obemannad avgift:
De har nyligen installerat slussar för att göra gymmet obemannat. I samband med det har de dragit ned på de bemannade tiderna till ett årtal timmar per dag. En 'tagg' till slussen kostar 150 SEK.

Jag kan verka bitter, men något som irriterar mig är att det kommer kostnader från ingenstans som man inte skrivit på. Nästan inga pengar läggs på gymmet heller. Maskinerna är rostiga, gymmet ostädat och AC finns inte (ingen luft öht). Det känns verkligen som någon ur styrelsen plockar ut en bunt sedlar lite då och då.

Vill man inte betala för taggen så har man helt plötsligt tre timmar öppet varje dag. Detta står ju inte i kontraktet heller. På hemsidan står inget om obemannad, bara att de har öppet nästan dygnet runt. Det står också att de har en butik i gymmet med gaspkläder osv, men de orkar inte ens sätta ut kläderna i butiken under öppettimmarna.

Obs!
Detta gymmet klassas som en idrottsförening. Kan detta vara ett kryphål till allt fuskande?

Hjälp uppskattas om någon har erfarenhet!

De går inte till domstol. Ansökningsavgiften hos tingsrätten, för att stämma dig på 250 kronor, är 900 kronor.

Det finns bra gym i Göteborg, om du fortfarande bor där. Byt!

Agitator
2016-09-09, 22:33
Själv betalar man 399 per månad och en årsavgift typ på samma summa 1 gång om året.

Vill jag ha kort för de andra gymmen jag har tillgång till så får jag pynta upp 100 kr för nytt kort som läsarna klarar av.

Så hemskt känns det inte.

VincHeee
2016-09-10, 00:48
Jag betalar cirka 150 SEK månaden inga extra avigheter tillkommer förutom deposition för nyckel 300 SEK som man får tillbaka när man säger upp kortet.

Öppet 06:00 - 22:00 Alla dagar året runt.

Jag ska nog inte klaga i denna tråden om man jämför med er :em:

MinLillaPyjamas
2016-09-10, 08:46
Finns kanske lite klausuler som gör att de kommer runt eventuella ändringar.
Du går dit frivilligt som kund (och tecknar avtal), då går du med på deras villkor.

Svårt att säga något egentligen utan att läsa på hemsidan och läsa vad som står i medlemskontraktet.


Vad som står på hemsidan är (normalt) helt ointressant. Det enda som gäller mellan parterna är vad som framgår av avtalet (och vad som eventuellt har avtalats muntligt vid sidan om, men det brukar vara svårt att styrka i efterhand). De enda villkor man som kund går med på är de alltså som framgår av avtalet, inte andra villkor som framgår på en annan plats.

JonasF
2016-09-10, 10:32
Låter som ett redigt skitgym.

Jag betalar 100kr i månaden (halva priset med "familjekort" utslaget på autogiro månadsvis) Våran gymförening har inga startavgifter alls vad jag kan komma ihåg och jag tror inte taggen kostade något extra heller om jag minns rätt. Öppettiderna med tag är 08-21:30 och det är bemannat 3tim mån-tors. Alla pengar som kommer in lägger dom i princip på nya gymmaskiner och vikter hela tiden. Senast nu öppna dom tom upp golvet, slog ner väggar och renoverade bara för att få några extra kvadratmeter till nya grejer.

Byt gym?

Anders The Peak
2016-09-10, 11:58
De går inte till domstol. Ansökningsavgiften hos tingsrätten, för att stämma dig på 250 kronor, är 900 kronor.

Det finns bra gym i Göteborg, om du fortfarande bor där. Byt!

Det bör vara KF som tar hand om indrivningen av pengarna för gymmets del :)

För TS del är det Allmänna reklamationsnämnden som hanterar den här typen av ärenden.

r4ll3
2016-09-10, 13:32
För att vara en idrottsförening är det ju hyfsat dyr månadsavgift dessutom. Var bor du?

Diomedea exulans
2016-09-10, 13:55
Mig veterligen har jag inte betalat såna extrautgifter på något av mina gym, och där har de bra utrustning. Så jag tycker ditt gym verkar rätt dåligt.

MinLillaPyjamas
2016-09-10, 16:03
Det bör vara KF som tar hand om indrivningen av pengarna för gymmets del :)

För TS del är det Allmänna reklamationsnämnden som hanterar den här typen av ärenden.

Kronofogdemyndigheten kan bara ta hand om indrivning när det finns en exekutionstitel. Någon sådan finns inte här. Går i och för sig att få en via Kronofogdemyndigheten också, men inte om svaranden bestrider anspråket. Då hamnar man likväl i domstol.

Allmänna reklamationsnämnden i alla ära, men vill man få ett verkställbart avgörande är det alltid allmän domstol som gäller. Allmänna reklamationsnämnden kan endast avge rekommendationer.

Anders The Peak
2016-09-10, 16:22
Kronofogdemyndigheten kan bara ta hand om indrivning när det finns en exekutionstitel. Någon sådan finns inte här. Går i och för sig att få en via Kronofogdemyndigheten också, men inte om svaranden bestrider anspråket. Då hamnar man likväl i domstol.

Allmänna reklamationsnämnden i alla ära, men vill man få ett verkställbart avgörande är det alltid allmän domstol som gäller. Allmänna reklamationsnämnden kan endast avge rekommendationer.

Först går skulden normalt till ett inkasso... Rekommendation brukar de flesta följa :).

Bob90
2016-09-10, 16:39
Vad som står på hemsidan är (normalt) helt ointressant. Det enda som gäller mellan parterna är vad som framgår av avtalet (och vad som eventuellt har avtalats muntligt vid sidan om, men det brukar vara svårt att styrka i efterhand). De enda villkor man som kund går med på är de alltså som framgår av avtalet, inte andra villkor som framgår på en annan plats.

Absolut. Tänkte mer för min egen del, så att jag vet att TS inte har missuppfattat situationen. Kan ju mycket väl vara så att det finns information om alla avgifter, öppettider mm.

skattefusk
2016-09-10, 21:37
Startavgift är ju en sak, men många gym tar medlemsskapsavgift som man betalar varje nytt kalenderår.

Ean
2016-09-12, 06:47
Tack för alla svar!

Ja, det är ett riktigt knasgym. Jag bor tyvärr inte kvar i Göteborg (där finns det goa gym!), nu bor jag i Landskrona och gymmet är Hälsohuset. Liten stad och allt annat som finns är smågym. Det som irriterar är att det bara dyker upp extrauppgifter gång på gång hela tiden. Det är ju kaffepengar, men föga uppmuntrande ändå.

Jag bråkade lite om "startavgiften" efter första årsskiftet, alltså andra gången. Det var ett jävla tjafs varje gång jag kom dit och jag ville inte riktigt dra upp det rättsligt. Så det slutade med att jag betalade och såg glad ut. Man kanske skulle varit nöjd om gymmet höll hög klass, men nästan alla maskiner är skeva, osmorda eller saknar kablar.

Löddeköpinge ligger ju i närheten, kanske blir att pendla dit. En mil kan man ju leva med, har hört att Lödde ska vara ett riktigt "gymnav". :)

Diomedea exulans
2016-09-12, 07:13
Löddeköpinge ligger ju i närheten, kanske blir att pendla dit. En mil kan man ju leva med, har hört att Lödde ska vara ett riktigt "gymnav". :)

Där kan du ju bli träningspolare med Arne Persson, då är du garanterad bra gainz! :)

Beemel
2016-09-12, 07:34
Galet vad dyra all gym verkar vara.
Jag har aldrig tränat på något gym som har kostat mig mer än 2000 per år (ofta billigare).
Och de har i de flesta fall varit hyfsade gym som varit relativt välutrustade och välstädade och med vettiga öppettider (06-22 i de flesta fall)
Det enda jag egentligen vill ha är en skivstång, tillräckligt med vikter, hantlar någonstans att göra chins och ett löpband, så jag är i.o.f.s. inte så kräsen.
Men skulle ett gymkort kosta mig mer än 2000 skulle jag allvarligt överväga att köpa hem utrustning och träna hemma istället.

MackeJuve
2016-09-12, 09:07
Jag tycker att det är fult och gymmet är ju garanterat med på att det är en ful taktik av dom. Suttit på något uppstartsmöte och snackat igenom hur man kan locka folk men samtidigt få dom att betala extra.

Min misstro till gym överlag växte i.o.m. mitt byte till mitt nuvarande gym, Fresh Fitness i Norrköping. Bytte främst dit p.g.a. läget, öppettiderna och att hela lokalen var försedd med någon sorts stötdämpande matta. Efter några månader kom det dock fram att det bodde folk i lokalen ovanför och att det därmed inte var okej att släppa stången i backen med lite fart. Ett annat argument för det var att vikterna gick sönder om man gjorde så. Därmed försvann fördelen med stöddämpning då jag nu sänker stången så långsamt som jag kan. Efter detta har även ett förbud mot magnesium dykt upp.

Allt detta^ är ok om man får reda på det INNAN man tecknar ett avtal.

leee
2016-09-12, 09:15
Jag tycker att det är fult och gymmet är ju garanterat med på att det är en ful taktik av dom. Suttit på något uppstartsmöte och snackat igenom hur man kan locka folk men samtidigt få dom att betala extra.

Min misstro till gym överlag växte i.o.m. mitt byte till mitt nuvarande gym, Fresh Fitness i Norrköping. Bytte främst dit p.g.a. läget, öppettiderna och att hela lokalen var försedd med någon sorts stötdämpande matta. Efter några månader kom det dock fram att det bodde folk i lokalen ovanför och att det därmed inte var okej att släppa stången i backen med lite fart. Ett annat argument för det var att vikterna gick sönder om man gjorde så. Därmed försvann fördelen med stöddämpning då jag nu sänker stången så långsamt som jag kan. Efter detta har även ett förbud mot magnesium dykt upp.

Allt detta^ är ok om man får reda på det INNAN man tecknar ett avtal.

flytande magnesium dammar inte och skitar inte ner som block men du behöver ju inte fråga för då säger dom säkert nej.

MackeJuve
2016-09-12, 09:18
flytande magnesium dammar inte och skitar inte ner som block men du behöver ju inte fråga för då säger dom säkert nej.

Jo jag vet, kan smyga med det om jag vill. Dock har jag blivit för bekväm nu när jag har tränat med remmar under en längre period ;)

mepster
2016-09-12, 12:18
Friskis och Svettis går som ideella idrottsföreningar och därför måste de ha en medlemsavgift.
Ideella idrottsföreningar betalar mycket mindre skatt, än om de skulle vara ett företag.