handdator

Visa fullständig version : Axel problem (ac-leden?)


faquarl
2016-09-08, 23:04
Har under en längre tid haft problem med min axel och skuldra. Sträcker jag ut armen rakt fram, så kan det knäppa till rejält i axeln gör dock inte ont. Gör jag rörelsen som jag skulle slå ett krokslag så hoppar det till i skuldran gör heller inte ont. Ligger jag på rygg och drar upp armen bakom huvudet, så gör det extremt ont i axeln i den positionen det värker hela tiden i axeln i den positionen och jag identifierar att smärtan kommer mer bak till i axeln. Nu på senare tid har jag även haft problem vid gymmet, kör jag press övningar som t. ex bänkpress, får jag också extremt ont i axeln och lite i armen, det bultar i typ 10 min sen går det långsamt över.

Gick till doktorn och han kollade mig med ultraljud och kom fram till att ac leden var inflammerad.
Fick en kortison spruta och han var övertygad om att den skulle göra susen. Gått 2 veckor nu och jag är fortfarande lika dålig som innan. Någon som har haft liknande symptomer eller har erfarenhet utav detta, låter det troligt att ac leden kan ställa till det på alla de här sätten?

Victuhh
2016-09-08, 23:24
Pajjade min ac led förra året och tog väl 5 veckor efter uppsökande av sjukgymnast innan det blev riktigt bra.
Köp hem lite voltaren och ta en i 7 - 10 dar och undvik allt som gör ont.

För min del var bänken värst, det var precis efter jag rackat tillbaks en vikt som smärtan kom sen tog det kanske 5 min innan det avtog. Nåt du känner igen?

Skickat från min LG-D855 via Tapatalk

Scratch89
2016-09-08, 23:34
En inflammerad AC-led kan ju lika gärna vara ett symptom som en orsak. Har man en dålig funktion i skuldran kanske AC-leden måste kompensera och på så sätt blir överbelastad eller "gängar fel", i brist på bättre uttryck.

Sheogorath
2016-09-09, 01:35
Din beskrivning är inte typisk för AC-ledsproblematik. Jag skulle tippa på att det är någon del av rotatorcuffen som spökar, men det ska ju någon kunnig avgöra hands-on. Om doktorn bara körde ett ultraljud för att ställa diagnos så var han ute och cyklade. Om han gjorde ett fullständigt rörelsestatus inkl test av alla relevanta muskler för svaghet och smärta OCH använde ultraljud kan undersökningen åtminstone sägas ha varit fullgod.