handdator

Visa fullständig version : Träningsupplägg för SL-tävling


Pinglan
2004-04-21, 19:06
Om ganska precis en månad ska vi ha klubbmästerskap i OL och SL (OL på fredagen, SL på lördagen) Nu behöver jag lite tips! Hur ska jag träna under denna månad för att komma i så bra form som möjligt i SL-grenarna?

Knäböj blir inget problem, det kör jag ju redan mängder av.

Bänkpress bli såklart värre, har kört den sporadiskt (någon gång i månaden högst ) det senaste halvåret. Hur ofta ska jag köra bänk? Flera pass i veckan eller? Hur tungt? Hur många reps? Vill som sagt bli så stark som möjligt till denna tävling, sen skiter jag i det (ingen övning som är viktig för en OL:are ju)

Mark blir också lite problem, har jag ju inte heller kört på länge (jo för ca 2 månader sedan och då skadade jag mig ;)) Hur ofta, hur tungt, hur många reps?

Naturligtvis är ett KM ingen viktig tävling men självklart vill jag försöka vinna iaf :thumbup: Hjälp mig!

z_bumbi
2004-04-21, 19:26
Du tänker väl inte spoliera ditt "nya" reducerade upplägg genom att börja träna SL också? Strunta i SL-resultatet och koncentrera dig på OL.

Pinglan
2004-04-21, 19:30
Originally posted by z_bumbi
Du tänker väl inte spoliera ditt "nya" reducerade upplägg genom att börja träna SL också? Strunta i SL-resultatet och koncentrera dig på OL.
Precis det jag inte ville höra ;) Men vaddå, det handlar ju bara om en månad och det är ju bara 2 övningar som kommer att läggas till tidigare program. Kom igen nu björnen, några små tips och funderingar har du väl i bakfickan :D

Styrkebyggare
2004-04-21, 19:33
Kopierat ur ett av mina tidigare inlägg:


"Styrkelyftare som i stort sett enbart kör bänk, böj och mark brukar ofta köra enligt ett klassiskt tredagarsschema:

Måndag: Lätta böj + Halvtunga bänk

Onsdag: Mark (relativt tungt) + Lätta bänk (ofta smalbänk)

Fredag: Tunga böj + Tunga bänk"


Tänk dock på att inte köra för hårt om du samtidigt kör massa OL-träning (och ev. bygg).

emmzan
2004-04-21, 19:42
Originally posted by Pinglan

Precis det jag inte ville höra ;) Men vaddå, det handlar ju bara om en månad och det är ju bara 2 övningar som kommer att läggas till tidigare program. Kom igen nu björnen, några små tips och funderingar har du väl i bakfickan :D

Får hålla med björnen här!
Du vet vad som hände sist du markade tungt och risken finns att du går sönder igen och då kan i bästa fall sommaren, och i värsta fall en ännu längre period, vara förstörd i träningssynpunkt! :nono:

z_bumbi
2004-04-21, 19:51
Originally posted by Pinglan

Kom igen nu björnen, några små tips och funderingar har du väl i bakfickan :D

Jag började skriva på ett något så när reducerat upplägg för SL men kom på att du inte ska köra det. :nono: :booty:

:D

Tips ett är att fråga Bossen, tips två är att fråga Bossen, tips tre är att köra lätta bänkar en gång per vecka så du blir van vid rörelsen om inte skadar dig mer än nödvändigt. Ingen styrkeökning alltså utan ett sätt att undvika skador.

Vad gäller mark så är det ungefär samma sak där men då ska du även sätta ett tak på hur högt du ska gå på tävlingen. Inget om att du vet att du kan ta mer utan sätt minst 10-15 kg under vad du skadade dig på och nöj dig med det.

Böj tränar du ju redan.

Tips fyra, fråga bossen igen.

Tips fem fråga bossen..

Osv

Jag tror du förstår vad jag menar i stort. :D

mr_ping2
2004-04-21, 20:47
Bli stark på 1 månad... ja eller hur!
Kanske skulle tänkt på det tidigare ?

emmzan
2004-04-21, 20:55
Originally posted by mr_ping2
Bli stark på 1 månad... ja eller hur!
Kanske skulle tänkt på det tidigare ?

Med tanke på att hon böjde 110+ i veckan, har markat uppåt 150 och bänkar 50 så är det nog inga problem med styrkan. Frågan var hur hon skulle förbättra det hela!

Herkulez
2004-04-21, 20:58
Originally posted by mr_ping2
Bli stark på 1 månad... ja eller hur!
Kanske skulle tänkt på det tidigare ? :rolleyes:

z_bumbi
2004-04-21, 20:58
Originally posted by mr_ping2
Bli stark på 1 månad... ja eller hur!
Kanske skulle tänkt på det tidigare ?

Brons på OL-SM räknas inte som stark?

Allan
2004-04-21, 21:16
Pinglan - kör på! Tycker du att det är roligt ska du göra det. En enstaka tävling skadar inte din OL-träning. Men koncentrera dig på att få in tekniken under den här månaden. Din vanliga styrka kommer att räcka långt.

allan

Jorgen
2004-04-21, 21:26
Ping2: *host* Jodå. :D

Håller med Allan här. Men för guds skull kvinna, skada dig inte. :nono:

//Jörgen

JJ
2004-04-21, 21:28
Lägg till ett bänkpass i veckan då, mellan 2-5 reps utan att gå till failure. Mark sabbar nog din OL träning ?

Nils
2004-04-21, 21:51
Nu verkar det kanske konstigt av mig att skriva här då jag med mina knän bara kan slå dig i bänkpress.
Men jag skulle föreslå att rätt köra ofta, i alla fall två gånger i veckan mark och bänk bara ett par set med några få reps(efter lite uppvärmingsset). Du skall inte bli trött av dem.
Startande en bra bit under din kapacitet och matcha så att du med stadiga långsamma uppgångar kommer strax under dit du förväntar dig vara på tävlingen innan tävlingen.

Syfte: Mycket liten träningsökning som mest ger kroppen en viss teknikvana igen och begränsar skaderisken kraftigt men ändå bör låta dig ta i max eller nära max i tävlingen utan att du bör bli övertränad på vägen eller i tävlingen.

Men bossen har säkert bra åsikter hur du skall kunna vara med utan att knäcka dig. Vara med utan att träna speciellt mark först tror jag inte alls på.

JJ
2004-04-21, 22:01
Originally posted by Nils
Vara med utan att träna speciellt mark först tror jag inte alls på.

Du tycker inte hon lyfter tillräckligt med vikter från golvet nu? Tekniken lär knappast vara något jätteproblem. Vill du ändå köra mark tycker jag du ska lassa på lite:bpump:

Lillgrabben
2004-04-21, 22:14
Böj tränar du ju redan så det är inget problem med den biten.


I mark så är du redan nog stark, kör lätta & explosiva singlar / lågreppare..... Allt för att inte skada dig .

I bänken så hinner du inte öka speciellt mycket på en månad så där är det bara att köra lätta, godkända pressar låt säga 1 gång / vecka så att du banar in rörelsen.



Lägg inte ner speciellt mycket energi på SL för det är väl i OL som du vill bli bra!!



Tjoflöjt.


PS, lyssna på tränaren din! Han har nog finfina idéer även om detta !

Whey
2004-04-21, 22:35
Dum fråga, men vad är OL?

Nils
2004-04-21, 23:27
Originally posted by JJ


Du tycker inte hon lyfter tillräckligt med vikter från golvet nu? Tekniken lär knappast vara något jätteproblem. Vill du ändå köra mark tycker jag du ska lassa på lite:bpump:
Hon lyfter sådär 75 nu. explosivt för frivändningen.
Hon kan lyfta 150 ungefär.
Det är inte samma sak.
Det klart att det måste startas en bit över 100 för att ge något!
Hon har lyckats tämligen väl med att knäcka ryggen de senaste tunga marklyften så att lassa på nära max direkt är nästan säkert en dålig ide.

RobbeliRobban
2004-04-22, 08:04
Originally posted by Whey
Dum fråga, men vad är OL?

OL-Olympisk lyftning, tyngdlyftning, man tävlar i två delmoment ryck och stöt, tidigare även ett tredje som kallades för press. Alla moment går ut på att lyfta en så tung stång som möjligt, från golvet till fullt utlåst över huvudet. 1rep, 3 lyft/moment.

Pinglan
2004-04-22, 15:40
Tack för alla tips, synpunkter och all omtänksamhet :thumbup: Ska ta mig en funderare, snacka med "the boss" och så får vi se hur jag lägger upp det sedan! :bpump: