handdator

Visa fullständig version : Hur träna hela armarna?


Tomten1998
2016-09-08, 17:17
Tjena tjena, har nämligen en liten fråga...
Vilka övningar räcker det med för att träna HELA armarna?
Får ofta höra att olika övningar fast med nästan samma rörelse tar på olika sätt så nu undrar jag...
Räcker det med tex bicep curls med stång samt hammercurls med hantlar för att träna hela biceps? Dvs biceps brachii och brachialis?
Och till triceps - pushdowns eller vad de kallas i maskin samt press, sittandes bakom huvudet. Räcker det för att träna hela triceps, långa huvudet och allt vad det nu kallas?
Om inte de övningarna räcker, vilka fler borde jag lägga in? :p
Tacksam för svar :)

Owe
2016-09-08, 17:37
Tjena tjena, har nämligen en liten fråga...
Vilka övningar räcker det med för att träna HELA armarna?
Får ofta höra att olika övningar fast med nästan samma rörelse tar på olika sätt så nu undrar jag...
Räcker det med tex bicep curls med stång samt hammercurls med hantlar för att träna hela biceps? Dvs biceps brachii och brachialis?
Och till triceps - pushdowns eller vad de kallas i maskin samt press, sittandes bakom huvudet. Räcker det för att träna hela triceps, långa huvudet och allt vad det nu kallas?
Om inte de övningarna räcker, vilka fler borde jag lägga in? :p
Tacksam för svar :)

Ja för biceps så räcker det, sen blir det ju att man byter övningarna pga att ombyte förnöjer ;)

Triceps är ju tre muskler och i ditt fall skulle jag lägga till antingen snalbänpress eller stång mot huvudet liggande på bänk.

Tomten1998
2016-09-08, 17:41
Tack så mycket!
Funderade på om jag skulle ha med smal bänkpress innan men visste inte riktigt om den tog på något annat sätt än press bakom huvudet hehe.
Återigen, tack så mycket! :)
Ifall några andra rekommenderar några andra / fler övningar så uppskattas det med. Känner för att fokusera lite mer på armar nu när de har kommit efter lite grann :P

Owe
2016-09-08, 18:00
Tack så mycket!
Funderade på om jag skulle ha med smal bänkpress innan men visste inte riktigt om den tog på något annat sätt än press bakom huvudet hehe.
Återigen, tack så mycket! :)
Ifall några andra rekommenderar några andra / fler övningar så uppskattas det med. Känner för att fokusera lite mer på armar nu när de har kommit efter lite grann :P

Blir lite osäker när du säger: press bakom huvudet för det är normal en axelövning.
Men om menar triceps press bakom huvudet med vinklad stång, ja då är det en bra triceps övning .

Tomten1998
2016-09-08, 18:03
Jag menar givetvis triceps press bakom huvudet, dock med hantel. :p

ceejay
2016-09-08, 19:38
för triceps
95FQqFWvxN4

paropirat
2016-09-08, 19:51
För biceps kör jag enbart skivstångscurls (det är så tråkigt att behöva göra dubbla antal reps på hantelcurls).

För triceps alternerar jag lite som jag känner för mellan smalbänk, pushdowns med rep samt den övningen i videon ovan (personlig favorit!).

bigjepp
2016-09-08, 21:28
Ja för biceps så räcker det, sen blir det ju att man byter övningarna pga att ombyte förnöjer ;)

Triceps är ju tre muskler och i ditt fall skulle jag lägga till antingen snalbänpress eller stång mot huvudet liggande på bänk.

Inte mot huvudet..
Runt huvudet.

Ecaz
2016-09-09, 07:49
Glöm inte att göra någon övning för underarmarna. Även om dom får träning vid många andra övningar så kan det vara bra att ibland slänga in wrist curls eller att bara ladda på en skivstång och hålla den i 15-20 sek ett antal set.

Tomten1998
2016-09-09, 14:31
Glöm inte att göra någon övning för underarmarna. Även om dom får träning vid många andra övningar så kan det vara bra att ibland slänga in wrist curls eller att bara ladda på en skivstång och hålla den i 15-20 sek ett antal set.
Jag jobbar inom byggbranschen så underarmarna får rätt mycket uppmärksamhet ändå känner jag.
Men jag lägger in en eller två övningar för underarmarna iallafall för att ligga på den säkra sidan. Tack :)

Owe
2016-09-10, 13:16
Inte mot huvudet..
Runt huvudet.

Jodå mot huvudet/pannan är en övning, runt huvudet är en annan övning. Bägge bra o bägge tar lite olika.
Fast "runt huvudet" vill jag mena är lite svårare att få till för den som inte hålligt på så länge, vilket TS verkar inte ha gjort.

Rikard Jansson
2016-09-10, 13:31
Jodå mot huvudet/pannan är en övning, runt huvudet är en annan övning. Bägge bra o bägge tar lite olika.
Fast "runt huvudet" vill jag mena är lite svårare att få till för den som inte hålligt på så länge, vilket TS verkar inte ha gjort.

Mot pannan är inte så bra tycker jag, det brukar paja folks armbågar.

Owe
2016-09-10, 14:07
Mot pannan är inte så bra tycker jag, det brukar paja folks armbågar.

Fast det där är väldigt individuelt ruvida man får problem med armbågar eller ej.
Det är lite som press bakom nacken vissa får problem medan andra kan träna den hela livet utan problem.
Jag är dock ingen förespråkare av press bakom nacken pga att den tränar mest främre delta och främre delta får redan mycket stryk i alla bröstövingar.

Personligen får jag inga känningar i armbågarna när jag kör triceps press mot pannan så länge jag använder Z-curl stång, men med rak stång jag märkt av det.

DonFlex
2016-09-11, 10:39
för triceps
95FQqFWvxN4

Varför ska man lasta på 80 kg och gunga upp vikten med momentum? Styrkeuppvisning snarare än tricepsbyggning, halvera vikten och reppa 10 strikta med triceps.

Sansad
2016-09-11, 10:45
Varför ska man lasta på 80 kg och gunga upp vikten med momentum? Styrkeuppvisning snarare än tricepsbyggning, halvera vikten och reppa 10 strikta med triceps.

Beror ju självklart på vad ens mål är. Vill du bli expert på att göra dina "strikta" 10or så gör du så. Vill man däremot ha triceps mer likt Arnes gör man nog bäst i att imitera som han illustrerar :)

Kralligare
2016-09-11, 10:55
Beror ju självklart på vad ens mål är. Vill du bli expert på att göra dina "strikta" 10or så gör du så. Vill man däremot ha triceps mer likt Arnes gör man nog bäst i att imitera som han illustrerar :)

Här tänkte du kanske inte hela vägen fram ..

henrikl
2016-09-11, 10:56
Varför ska man lasta på 80 kg och gunga upp vikten med momentum? Styrkeuppvisning snarare än tricepsbyggning, halvera vikten och reppa 10 strikta med triceps.

http://www.body.se/bilder/imagecreate.php?id=587159&w=200&h=200&c=YTo0OntpOjA7czo2OiJjZW50ZXIiO2k6MTtzOjY6Im1pZGRs ZSI7aToyO2k6MjAwO2k6MztpOjIwMDt9&s=0&k=9146c42ab4267ee6b77cd3035efe305a3ecff712

Verkar ju funka hyfsat att bygga triceps med det utförandet

Kralligare
2016-09-11, 11:02
http://www.body.se/bilder/imagecreate.php?id=587159&w=200&h=200&c=YTo0OntpOjA7czo2OiJjZW50ZXIiO2k6MTtzOjY6Im1pZGRs ZSI7aToyO2k6MjAwO2k6MztpOjIwMDt9&s=0&k=9146c42ab4267ee6b77cd3035efe305a3ecff712

Verkar ju funka hyfsat att bygga triceps med det utförandet

Det går inte ens att kommentera din slutledningsförmåga, men gör du som Arne så får du lika stora triceps som han..

Bandid0
2016-09-11, 11:20
Varför ska man lasta på 80 kg och gunga upp vikten med momentum? Styrkeuppvisning snarare än tricepsbyggning, halvera vikten och reppa 10 strikta med triceps.

Jag ser en strikt etta på 80 kg i Arnes video. Optimalt utförande.

Testa du gunga upp 80 kg ur ett stoppat bottenläge. Filma gärna.

henrikl
2016-09-11, 12:54
Det går inte ens att kommentera din slutledningsförmåga, men gör du som Arne så får du lika stora triceps som han..

Han dumförklarar ju Arnes utförande och kallar det "endast en styrkeuppvisning". Arne har själv sagt att det är såhär han tränar triceps. Tungt och mycket, vilket bevisligen fungerar för att bygga muskelmassa (vilket bilden visar). Förstår inte ens vart du vill komma med din kommentar annat än att provocera? För ingenstans har jag påpekat att man får lika stora triceps som Arne genom att härma hans träning. Endast att den fungerar väldigt bra.

trädgårdsmöbel
2016-09-11, 15:15
Varför ska man lasta på 80 kg och gunga upp vikten med momentum? Styrkeuppvisning snarare än tricepsbyggning, halvera vikten och reppa 10 strikta med triceps.

Du skall se den där övningen som en överkroppsövning med fokus på triceps och inte en isolationsövning. Då är den jättebra.

Owe
2016-09-11, 16:18
Inte för bråka med Arne, men "corekt form" fanns det väl like mer att önska.
Arne är ju like känd för sina styrke demonstrationer :)

Annas tycker jag denna visar bättre korekt utförande :
https://www.youtube.com/watch?v=LVqdtjlzJWQ

Decepticon
2016-09-11, 17:25
Om man endast vill träna det nödvändigaste för armarna så räcker bicepscurls med rak stång och hammercurls med hantel och smal bänkpress och pushdowns för triceps, en lite styggare övning för armbågarna är skullcrushers mot pannan, den är riktigt effektiv men lägger man in riskfaktorn så kan man köra den runt huvudet. Lite striktare än Arne, men då kan man inte träna lika tungt :)

ceejay
2016-09-11, 20:46
Inte för bråka med Arne, men "corekt form" fanns det väl like mer att önska.
Arne är ju like känd för sina styrke demonstrationer :)

Annas tycker jag denna visar bättre korekt utförande :
https://www.youtube.com/watch?v=LVqdtjlzJWQ

Ptja. Jag tycker att den där är skit. Jag har tagit 90kg med arnes utförande. Den övningen tycker jag är överlägsen för styrka och volym i triceps.

Owe
2016-09-11, 21:23
Ptja. Jag tycker att den där är skit. Jag har tagit 90kg med arnes utförande. Den övningen tycker jag är överlägsen för styrka och volym i triceps.

Ja om du gör det när du är i Arnes ålder, så kommer jag vara imponerad !
Jag vet inte Arnes exakta ålder, men vill minnas han har passerat 50 år

Zalzero
2016-09-12, 09:42
Varför ska man lasta på 80 kg och gunga upp vikten med momentum? Styrkeuppvisning snarare än tricepsbyggning, halvera vikten och reppa 10 strikta med triceps.
Ursäkta, vad är det för momentum du talar om? Stången är ju ordentligt pausad i bottenläget.

HenrikJ
2016-09-12, 10:35
Är det bättre att göra så än att hålla armbågarna stilla genom hela rörelsen?

ceejay
2016-09-12, 14:44
Är det bättre att göra så än att hålla armbågarna stilla genom hela rörelsen?

Ja då ena tricepshuvudet(det långa) fäster i skulderbladet vilket då kräver en rörelse i axlarna. Lite flektion och extension. Det är anledningen till att man sänker stången bakom huvudet.
Iaf i liggande tricepsextensions. Att komplettera med att hålla armbågarna stilla går givetvis.
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/01/Triceps_brachii_muscle06.png/1024px-Triceps_brachii_muscle06.png

Luca Brasi
2016-09-12, 20:42
En såndäringa PT-nisse förklarar hur det ligger till.
gXbSA9EKUtA

bigjepp
2016-09-13, 06:05
Jodå mot huvudet/pannan är en övning, runt huvudet är en annan övning. Bägge bra o bägge tar lite olika.
Fast "runt huvudet" vill jag mena är lite svårare att få till för den som inte hålligt på så länge, vilket TS verkar inte ha gjort.

Ja 2 olika övningar. Du rekomenderar den ena och alla vi andra den andra.
Ts väljer själv vilken han vill köra.

HenrikJ
2016-09-13, 11:43
Ja då ena tricepshuvudet(det långa) fäster i skulderbladet vilket då kräver en rörelse i axlarna. Lite flektion och extension. Det är anledningen till att man sänker stången bakom huvudet.
Iaf i liggande tricepsextensions. Att komplettera med att hålla armbågarna stilla går givetvis.
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/01/Triceps_brachii_muscle06.png/1024px-Triceps_brachii_muscle06.png

Aha. Jag har alltid kört utan rörelse i axelleden (bakom huvudet förstås, inte mot pannan) och tänkt att jag fuskar om jag gör som Arne gör i videon. Men då är det ju ingen fara, rentav optimalt :)