handdator

Visa fullständig version : Fråga om träningsvärk


Owe
2016-09-08, 12:45
Gick till gymmet igår efter ett längre uppehåll och tränade rygg o baksida axlar.
Har givetvis regält med träningsvär i dag, men är ju helt okej i tricep o bröst så jag tänkte jag köra ett pass för dessa, tills det slog mig,
är det kontraproduktiv med för mycket träningsvärk i kroppen ?
För går jag o tränar i dag lär jag ju få ännu mer träninsvärk.

Morty
2016-09-08, 12:49
Jo visst suger det med träningsvärk och det försämrar ju prestationen rätt ordentligt. Jag är ofta rätt försiktig när jag börjar lyfta efter uppehåll. Men det är ju inte farligt.

Owe
2016-09-08, 13:33
Well, jag tänkte mer om träningsvärk är mer kontraproduktiv om man har det i hela kroppen kontra som nu enbart där jag har den nu=rygg musklerna.

Skulle det gynna mig mer att vila i dag o köra bröst/tricep i morgon istället.

Jag menar tränar jag i dag kommer jag ju få träningsvärk i både rygg/ baksida axlar och bröst o tricep i morgon.

StarkaUlf
2016-09-08, 14:48
Kör på.

Owe
2016-09-08, 15:05
Kör på.
:) Jo jag tänkte nog dra en sväng till gymmet även i kväll.
Men saken är den att jag har tränat i en jäkla massa år, men har inte frågasatt om för mycket träningsvärk skulle vara kontraproduktiv eller ej.

Kan tycka det borde finnas någon forskning om detta, jag menar man har ju alltid fått höra att träningsvärk handlar om muskel nedbrytning och rimligt vore ju då att det pågår en process i kroppen med att läka detta som i sin tur borde ha betydelse för hur mycket träningsvär kroppen kan hantera effektivt.

StarkaUlf
2016-09-08, 15:09
Träningsvärk är ett tecken på muskeluppbyggande processer. Du ska ju inte träna ryggen idag igen heller, utan helt utvilade muskler. Om du känner att du orkar så är det bara att köra på, det finns inget negativt i det och det finns inget negativt i att ha träningsvärk i rygg samtidigt som du får det i andra muskelgrupper.

Om du känner att du förmodligen skulle prestera bättre imorgon, så vila idag.

Ecaz
2016-09-08, 15:12
Finns många studier, bara att söka på DOMS eller Delayed Onset Muscle Soreness. Det är ett tecken på att muskel har brutits ner, att man har fått små "revor" i musklerna. Så kallad, "microtrauma".

Det enda kontraproduktiva med att ha DOMS i hela kroppen är att det blir jävligt jobbigt att röra sig. DOMS är inte dåligt på något sätt, bara jobbigt.

Anders The Peak
2016-09-08, 15:20
Jag tycker att du kan köra de muskler som känns ok att träna. Träningsvärk/DOMS är lokala och berör inte hela kroppen.
Det är alltid bra att röra på sig när man har träningsvärk det går bra att köra lite lätt för att öka blodflödet så att läkningsprocessen går snabbare.

Owe
2016-09-08, 15:28
Jag tackar för alla svar !
Ska läsa på lite mer om DOMS då jag som sagt inte har reflekterar så mycket på det innan.
För övrigt så kan jag nämna att jag tycker det är rätt gött med träningsvärk :)

Så det får bli ett litet pass med tricep/bröst i kväll *flex*

King Grub
2016-09-09, 07:21
Finns många studier, bara att söka på DOMS eller Delayed Onset Muscle Soreness. Det är ett tecken på att muskel har brutits ner, att man har fått små "revor" i musklerna. Så kallad, "microtrauma".


https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3626686/

Ecaz
2016-09-09, 07:43
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3626686/

Hmm, så jag hade alltså helt fel. Undrar vad det är som orsakar DOMS då.

BigForre
2016-09-09, 08:43
Vid sidan av träningsvärken så skulle jag vilja slå ett slag för att alltid trappa upp träningen långsamt och återigen vänja kroppen vid den öjade påfrestningen. Detta för att undvika risken för en sliten kropp som drar på sig någon infektion eller någon lättare skada. De just nämnda är väldigt kontraproduktiva när det gäller styrketräning :)

Förstår att du säkert också vet ovanståden precis som jag, men vissa sakar kan vara värt att få höra om och om igen...för likt förbannat är det lika svårt efter en tids frånvaro, eftersom suget att få träna är om än större än vanligt.

Lycka till med återtåget..hur långt uppehållet nu var.

Luca Brasi
2016-09-09, 19:49
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3626686/

Den där studien var inte så populär hos någon annan läkare som skrev ner den ganska rejält i någon artikel som jag inte längre kan hitta på internetz.

Här kan man urskilja viss oenighet i forskarledet.
h24-files.s3.amazonaws.com/21810/20370-1x7eP.pdf

King Grub
2016-09-09, 19:51
Det finns en rad studier sedan 2004 som visar samma sak.