handdator

Visa fullständig version : Stretchar du efter styrketräning?


Eljest
2016-09-08, 11:21
Om ja, vad är syftet med din stretchrutin?

King Grub
2016-09-08, 11:29
20-30 minuter hårt efter varje pass. Behålla maximal rörlighet. Kan ouppvärmd glida ner i en split utan att det känns det minsta.

1. Gluteus - sittande på golvet med raka ben och med ryggen mot en vägg placerar jag ena foten över det andra benet, griper jag i låret och drar det mot mig/mot motsatt sida. Två gånger på varje sida.

2. Ljumskar - sitter kvar på samma ställe och kör "skräddarstretch" - skosulorna mot varandra och fötterna in mot skrevet, pressa ut låren tills de ligger mot golvet.

3. Höftböjare - spagat. En stretch på varje sida.

4. Mer höftböjare - lägger utsidan av underbenet på en bänk och böjer mig fram med det andra benet bakåt. Lägger bröstet mot vaden och trycker.

5. Insida lår - split.

6. Rygg - ribbstolstretch. Griper tag i en ribbstolspinne, fjärde från golvet, och hänger ut bakåt. Kliver samtidigt upp på den nedersta ribbstolspinnen och trycker med benen så ryggmusklerna sträcks ut.

7. Baksida axlar. Kvar i ribbbstolen, griper tag i en pinne i ansiktshöjd och kliver åt sidan så överarmen sträcks mot bröstet och bakre axelparti sträck ut.

8. Rygg - samma sak som 6, fast med en arm i taget och mer bakåtlutande så latsen sträcks ut.

9. Framsida axlar. Kvar i ribbstolen, griper tar i en pinne strax över huvudhöjd, fast bakom mig, med raka armar och händer ihop, och knäböjer sedan så jag i princip hänger i axlarna.

10. Utsida axlar. Greppar tag i andra armens handled bakom ryggen, en gång på varje sida.

11. Bröst. Ställer mig i en dörröppning, griper tag i dörrkarmarna och kliver framåt.

12. Biceps. En sida i taget, vanlig bicepsstretch stående med rak arm mot en vägg och sträcker ut biceps.

13. Mera bröst. 11 igen.

14. Triceps. Tar tag i en lodrät, stabil påle i samma ställning som bottenläget i enarms hantelpress bakom huvudet för triceps, fast jag håller i pålen i stället för i hanteln, och med armbågen pekande rakt upp ställer jag mig upp från lätt böjda ben så triceps sträcks ut totalt. En gång per sida.

15. Underarmar. Fram- och baksida, bara handflatorna alternativt handryggen mot en bänk och sträck.

16. Framsida lår. Jag sätter mig ner på golvet sittande på vaderna och lägger mig ner bakåt tills jag ligger med både ryggen, rumpan, underbenen och knäna i golvet och sträcker framsida lår.

17. Baksida lår. Sitter på golvet med raka ben framåt, griper tag under fötterna och drar mig framåt tills bröstet ligger mot låren och pannan hålls mot knäna.

18. Vader. Står lutad mot en vägg, med underarmarna mot den och trycker ut vadmusklerna. Ett ben i taget, först med raka ben, sedan med knäleden i 90 graders vinkel.

Diomedea exulans
2016-09-08, 11:31
I princip aldrig, brukar bara få ont i lederna av stretching, vilket är synd, för jag är stelast på hela Kolozzeum.com.

Eljest
2016-09-08, 11:32
20-30 minuter hårt efter varje pass. Behålla maximal rörlighet. Kan ouppvärmd glida ner i en split utan att det känns det minsta.

1. Gluteus - sittande på golvet med raka ben och med ryggen mot en vägg placerar jag ena foten över det andra benet, griper jag i låret och drar det mot mig/mot motsatt sida. Två gånger på varje sida.

2. Ljumskar - sitter kvar på samma ställe och kör "skräddarstretch" - skosulorna mot varandra och fötterna in mot skrevet, pressa ut låren tills de ligger mot golvet.

3. Höftböjare - spagat. En stretch på varje sida.

4. Mer höftböjare - lägger utsidan av underbenet på en bänk och böjer mig fram med det andra benet bakåt. Lägger bröstet mot vaden och trycker.

5. Insida lår - split.

6. Rygg - ribbstolstretch. Griper tag i en ribbstolspinne, fjärde från golvet, och hänger ut bakåt. Kliver samtidigt upp på den nedersta ribbstolspinnen och trycker med benen så ryggmusklerna sträcks ut.

7. Baksida axlar. Kvar i ribbbstolen, griper tag i en pinne i ansiktshöjd och kliver åt sidan så överarmen sträcks mot bröstet och bakre axelparti sträck ut.

8. Rygg - samma sak som 6, fast med en arm i taget och mer bakåtlutande så latsen sträcks ut.

9. Framsida axlar. Kvar i ribbstolen, griper tar i en pinne strax över huvudhöjd, fast bakom mig, med raka armar och händer ihop, och knäböjer sedan så jag i princip hänger i axlarna.

10. Utsida axlar. Greppar tag i andra armens handled bakom ryggen, en gång på varje sida.

11. Bröst. Ställer mig i en dörröppning, griper tag i dörrkarmarna och kliver framåt.

12. Biceps. En sida i taget, vanlig bicepsstretch stående med rak arm mot en vägg och sträcker ut biceps.

13. Mera bröst. 11 igen.

14. Triceps. Tar tag i en lodrät, stabil påle i samma ställning som bottenläget i enarms hantelpress bakom huvudet för triceps, fast jag håller i pålen i stället för i hanteln, och med armbågen pekande rakt upp ställer jag mig upp från lätt böjda ben så triceps sträcks ut totalt. En gång per sida.

15. Underarmar. Fram- och baksida, bara handflatorna alternativt handryggen mot en bänk och sträck.

16. Framsida lår. Jag sätter mig ner på golvet sittande på vaderna och lägger mig ner bakåt tills jag ligger med både ryggen, rumpan, underbenen och knäna i golvet och sträcker framsida lår.

17. Baksida lår. Sitter på golvet med raka ben framåt, griper tag under fötterna och drar mig framåt tills bröstet ligger mot låren och pannan hålls mot knäna.

18. Vader. Står lutad mot en vägg, med underarmarna mot den och trycker ut vadmusklerna. Ett ben i taget, först med raka ben, sedan med knäleden i 90 graders vinkel.


Du är fan bäst. Tack.

King Grub
2016-09-08, 11:37
X-R3s88yfFA

HenrikJ
2016-09-08, 11:57
Alldeles för sällan. Och när jag gör det är det för att jag inte ska få ont av att bara gå och stå. Är helt brutalt stel, vilket blir synligt så fort jag rör mig.

Spunken
2016-09-08, 11:58
Ja, för utökad rörlighet och för att jag mår bra av det.

Sheogorath
2016-09-08, 12:05
Nope. Töjer övningsspecifikt innan ryckböj/böj. Men vi har mycket stretching på kampsportsklubbarna jag kör på, så smidigheten kommer fint ändå.

shut teh face
2016-09-08, 12:08
Stretchar du en timme då Grub? :D

Jag stretchar bara det jag vet behövs, annars får jag problem (!)

Bröst samt höftböjare

Men detta är på liv och död, skiter jag i bröst får jag problem att hålla tillbaka axlarna och ryggen kröplar ihop sig. Skiter jag i höftböjaren får jag problem med en ichias-smärta ner i ena benet så jag inte ens kan gå skita.

Borde börja stretcha lite annat också nån gång. :)

Sheogorath
2016-09-08, 12:23
Sjukgymnasten säger att gemene idrottaren bör stretcha det som behövs för idrottsgrenen samt specifik stretching om det krävs för att motverka problem, som du kör shut. Jag förordar aldrig helkroppsstretch. Trivs Grub med det så good luck osv men det är inget jag tycker att man måste ta efter.

MinLillaPyjamas
2016-09-08, 12:26
Stretchar sällan efter ett pass. Däremot innefattar ofta min uppvärmning någon form av "rörlighetsövning", dock mer värmning än stretch. Kör också rörlighetspass - ibland innefattandes stretching - "mellan" styrketräningspassen.

Jag är för övrigt ganska stel och skulle nog må bra av ännu mer stretch- och rörlighetsträning. Jag är dock inte övertygad om att det lämpligaste är att lägga in detta efter ett styrketräningspass.

Illustrerade mannen
2016-09-08, 12:45
Nästan aldrig i samband med styrketräningen. Tränar dock kampsport 4-5 pass per vecka och där stretchas det en del...

Ecaz
2016-09-08, 13:55
Heliga jesus, King Grub! Hur länge håller du varje "position"/stretch?

Har för mig att jag har läst någonstans att det är dåligt för hypertrofi att stretcha. Men det var något år sedan...

VoDaresVins
2016-09-08, 14:10
Slarvar fast det behövs då jag är kylskåpsstel. Tacksam för utförliga beskrivningen av Grub.

VoDaresVins
2016-09-08, 14:14
11. Bröst. Ställer mig i en dörröppning, griper tag i dörrkarmarna och kliver framåt.


Har för mig det stod i Stora Stretchboken att man "ska" ha 90 grader i armbågen när man stretchar brösten. Nån teori om det? Ska försöka komma ihåg att kolla upp ikväll hur det stod.

Diomedea exulans
2016-09-08, 14:39
Heliga jesus, King Grub! Hur länge håller du varje "position"/stretch?

Har för mig att jag har läst någonstans att det är dåligt för hypertrofi att stretcha. Men det var något år sedan...

Grub gör en del annat som många påstår är dåligt för hypertrofi, t ex konditionstränar hårt inpå styrketräningspass.

AlexGBG
2016-09-08, 14:42
Nej, är så ovig så jag låter bli och förtränger det istället

Rickard
2016-09-08, 14:55
4. Mer höftböjare - lägger utsidan av underbenet på en bänk och böjer mig fram med det andra benet bakåt. Lägger bröstet mot vaden och trycker.


En variant utav pigeon stretch?

VoDaresVins
2016-09-08, 15:06
Har för mig det stod i Stora Stretchboken att man "ska" ha 90 grader i armbågen när man stretchar brösten. Nån teori om det? Ska försöka komma ihåg att kolla upp ikväll hur det stod.

Jag kanske misstolkat men så här står det under övningar man bör undvika:
Stretch av bröstmuskeln med rak arm under axelhöjd. Med rak arm så stressas armbågsleden.
Kanske är just "under axelhöjd" som är key pointen där.

paropirat
2016-09-08, 15:22
Aldrig efter, men alltid innan. Dynamisk stretching med olika rörlighetskomplex:

"Spiderman"
Svanen
Hunden
Squat-to-stand, osv...

Har gjort under för min rörlighet.

King Grub
2016-09-08, 16:00
Jag kanske misstolkat men så här står det under övningar man bör undvika:
Stretch av bröstmuskeln med rak arm under axelhöjd. Med rak arm så stressas armbågsleden.
Kanske är just "under axelhöjd" som är key pointen där.

Jag kör över. Jag kör press bakom nacken också och går ner halvvägs ner på ryggen. Jag känner min kropp och har aldrig varit skadad.

Gerdler
2016-09-08, 16:01
I princip aldrig, brukar bara få ont i lederna av stretching, vilket är synd, för jag är stelast på hela Kolozzeum.com.
Detta är lögn. Jag vinner detta. *flex*

Diomedea exulans
2016-09-08, 16:21
Detta är lögn. Jag vinner detta. *flex*

Kanske i många muskler, men inte insida lår. Jag visade hur stel jag är i insida lår i en tidigare tråd, Illustrerade mannen sa att han, som tränar kampsport i decennier, aldrig någonsin sett en så stel nybörjare.

Gerdler
2016-09-08, 17:12
Kanske i många muskler, men inte insida lår. Jag visade hur stel jag är i insida lår i en tidigare tråd, Illustrerade mannen sa att han, som tränar kampsport i decennier, aldrig någonsin sett en så stel nybörjare.
Han har inte sett mig, för jag har aldrig varit nybörjare i kampsport. Jag har vett att inse att jag är för dålig för att börja.

Om jag inte stretchar och värmer upp så tar det emot för mig att röra mina knän med händerna när jag har raka ben. Så, jag vann, du och alla andra kan gå hem nu. *slap*

Rolfarsson
2016-09-08, 17:18
Bara standard 3x30s för pec minor efter bröstträning och ryggraden/ryggen (döhäng) ~2 min efter varje pass.
Anledningen till pec minor är för att axlarna vill fram efter massa pressande, att stretcha pec minor och köra lite "band pull-aparts" efter pressandet får en bra hållning att kännas normalt igen, och döhänget gör jag för att lindra min kroniska ryggsmärta, jag ligger även 3-5 min i en ryggsträckare hemma varje dag.

AntonHA
2016-09-08, 17:32
Kanske är lite OT men ibland får jag en ''smärta'' som håller i sig i typ en dag. Det känns som om jag stretchade höger baksida lår till nära max nästan hela tiden. Dvs när jag står upp vanligt känns det ibland som att jag stretchar höger hamstring riktigt hårt. Detta händer typ 2-3ggr/år. Kan det bero på nån nerv som blir klämd?

StarkaUlf
2016-09-08, 17:47
Kanske är lite OT men ibland får jag en ''smärta'' som håller i sig i typ en dag. Det känns som om jag stretchade höger baksida lår till nära max nästan hela tiden. Dvs när jag står upp vanligt känns det ibland som att jag stretchar höger hamstring riktigt hårt. Detta händer typ 2-3ggr/år. Kan det bero på nån nerv som blir klämd?

Det kan vara ischiasnerven.

Sverker
2016-09-08, 18:21
Jag stretchar alltid den muskelgrupp jag precis tränat. Jag upplever att det sänker muskeltonusen efter träningen.

Nästa fördel blir att rörligheten ger extrem ROM i alla övningar där ROM är värdefullt ( typ 95 % av alla övningar på gymmet :d ).



Flex är inte dumt det heller*flex*.

Dåren
2016-09-08, 18:49
Nej, men efter cardio och precis innan jag börjar styrketräna. Min erfarenhet är att om jag är stel får jag ibland ont i kroppen. Håller jag mig smidig medelst stretching får jag det inte. Jag vill inte ha ont.

1. Ryggläge med ena benet rakt upp i vädret. Har en sån där stor gummisnodd under fotsulan och drar i det för att sträcka ut baksida lår. När jag töjt en stund låter jag benet, fortfarande uträckt, falla över till andra sidan. Denna vridning finner jag njutbar och särskilt tillfredsställande är det när jag hör och känner hur det knastrar i kotpelaren. Från den här positionen drar jag i gummisnodden och stretchar utsida höft och gluteus.

2. Grodan (http://www.riverstonechiropractic.com/wp-content/uploads/2013/11/frog-stretch-pic.jpg). Den här var riktigt smärtsam när jag började med den, men nu går det bra och det känns skönt.

3. Sätter mig på knä, viker hälarna utåt så att rumpan kan komma ned djupare, nästan ned i marken, lutar mig lätt bakåt och gungar försiktigt i den ställningen.

4. Kobran (http://res.cloudinary.com/idiotsguides-com/image/upload/q_70,c_fill,h_560,w_1280/how-to-perform-the-cobra-pose-bhujangasana-in-yoga_eortwq.jpg).

Axlar, bröst och bröstrygg stretchar jag lite då och då under dagen på kontoret.

Bärsärk
2016-09-08, 18:52
Grub gör en del annat som många påstår är dåligt för hypertrofi, t ex konditionstränar hårt inpå styrketräningspass.

Sen är ju inte Grub precis jättegrov heller, utan bara i väldigt bra form rent allmänt.

Men det är ju inte direkt så att han mäter 2 meter över axlarna och har 60 cm överarmar.

Sheogorath
2016-09-08, 18:54
det kan vara ischiasnerven.

+1

Sheogorath
2016-09-08, 18:57
Har för mig det stod i Stora Stretchboken att man "ska" ha 90 grader i armbågen när man stretchar brösten. Nån teori om det? Ska försöka komma ihåg att kolla upp ikväll hur det stod.

Om man har rak armbåge och har axelleden neutral- eller inåtroterad så kommer man framförallt att stretcha biceps. Det är därför man böjer armbågen. Då kommer man djupare så att bröstmuskeln kan stretchas. För många kan det räcka att utåtrotera axelleden för att få bort sträcket från biceps.

AntonHA
2016-09-08, 18:58
Det kan vara ischiasnerven.

Mycket möjligt. Min far har frekventa problem med den

Sheogorath
2016-09-08, 18:59
Mycket möjligt. Min far har frekventa problem med den

Don't we all...

AntonHA
2016-09-08, 19:04
Don't we all...

Den dagen då jag hade ont så försvann smärtan helt i 1h efter att jag gjorde raka marklyft långsamt. Var riktigt gött :)

Ristretto
2016-09-08, 19:31
Nä, men jag försöker köra en eller två rörlighetsövningar för att öka på min skulderrörlighet innan dagens patienter börjar droppa in.

An Iron Soul
2016-09-08, 20:40
Nej, väldigt sällan. Jag har aldrig haft problem med rörlighet.
Det är nog till stor del genetiskt men också att jag alltid tränat i hela rörelsebanor.
Det tror jag bara är något positivt för kroppen. Att vara stark i ytterlägen o.s.v.

Då är det inte problem med att frivända, rycka, knäböja eller köra spänsthopp. Det är iallafall min bestämda uppfattning.

TotteShaped4Life
2016-09-09, 04:33
Är noga med uppvärmning, men stretchar aldrig. Då menar jag aldrig. Är 51 år och det var många år sedan jag hade någon skada. Har bra rörlighet. Bevis se bifogad "film" =)

https://www.youtube.com/watch?v=2aPvfiPsac0

BigForre
2016-09-09, 09:02
Nej.

Dock ibland inför vissa övningar där jag önskar ytterligare rörelselängd för att sedan kunna utföra styckeövningen i det tillfälliga omfånget. En typisk rörelse och övning där min kropp ständigt behöver hjälp är baksida lår som jag då brukar stretcha inför raka marklyft.

I övrigt är jag i stort sätt så rörlig som jag önskar, men gillar att stretcha då det blir en lugn stund med mental avkoppling och för att det ger en skön känsla i kroppen. Gärna på någon lugn plats utomhus efter löpning eller annat aktivitet. Eller vintertid bara som avkoppling hemma istället för att slå på dumburken.

bighulken
2016-09-09, 10:56
Stretchar, men på separata dgr, typ helg, Lö-Sön.

Loke
2016-09-09, 11:36
Nja, i den mån jag stretchar alls så görs det oftast innan styrketräningen. Syftet är att kunna göra rörelserna jag vill problemfritt och därmed minska skaderisken och långsiktigt hålla uppe rörligheten.

Beemel
2016-09-09, 12:58
Stretchar efter styrketräning, men det är mest för att jag passar på när jag ändå är ombytt.
Stretchar oavsett om jag styrketränar eller inte.

Peter.B
2016-09-09, 13:18
Stretchar ibland innan styrketräning, men numera oftast inte. Stretchar ofta innan kampsportsträning som del av uppmjukning/rörelseträning. Stretchar ibland, men oerhört sällan, efter styrketräning.

ARMSTARK
2016-09-09, 13:31
Jag stegar alltid upp vikterna i varje övning som uppvärmning, då är det rätt skönt att gå extra djupt i rörelserna och riktigt sträcka ut. Speciellt viktigt i knäböj då jag har viss stelhet i höften och ljumskarna.

Bruce Banner
2016-09-09, 15:02
Nej, aldrig.

MVH
/Bruce

Fredrik A
2016-09-09, 15:37
Nej. Ser faktiskt inget syfte över huvud taget med att stretcha i samband med träning.

Har man besvär beroende på stiffness/shortness i muskler är det en annan sak, och lär man behöva stretcha läääääänge per dag d.v.s. X timmar.

JonasF
2016-09-09, 16:59
Värmer upp och stretchar innan/under passet. Efter är det bara ben jag stretchar. Blir stel som en jävla pinne annars.

mangemani
2016-09-09, 17:12
I princip aldrig, brukar bara få ont i lederna av stretching, vilket är synd, för jag är stelast på hela Kolozzeum.com.

ännu större anledning till att stretcha då....

OT: förut var jag väldigt dålig på att stretcha, men numera stretchar jag varje dag, både för rörlighetens skull och förebyggandet utav mer skador.

MackeJuve
2016-09-09, 18:21
Inför sumomarklyft är den enda gången det sker.

Skickat från min D5503 via Tapatalk

Diomedea exulans
2016-09-09, 19:05
ännu större anledning till att stretcha då....


Läs igen...

I princip aldrig, brukar bara få ont i lederna av stretching, vilket är synd, för jag är stelast på hela Kolozzeum.com.

Ozziking
2016-09-09, 19:30
20-30 minuter hårt efter varje pass. Behålla maximal rörlighet. Kan ouppvärmd glida ner i en split utan att det känns det minsta.

1. Gluteus - sittande på golvet med raka ben och med ryggen mot en vägg placerar jag ena foten över det andra benet, griper jag i låret och drar det mot mig/mot motsatt sida. Två gånger på varje sida.

2. Ljumskar - sitter kvar på samma ställe och kör "skräddarstretch" - skosulorna mot varandra och fötterna in mot skrevet, pressa ut låren tills de ligger mot golvet.

3. Höftböjare - spagat. En stretch på varje sida.

4. Mer höftböjare - lägger utsidan av underbenet på en bänk och böjer mig fram med det andra benet bakåt. Lägger bröstet mot vaden och trycker.

5. Insida lår - split.

6. Rygg - ribbstolstretch. Griper tag i en ribbstolspinne, fjärde från golvet, och hänger ut bakåt. Kliver samtidigt upp på den nedersta ribbstolspinnen och trycker med benen så ryggmusklerna sträcks ut.

7. Baksida axlar. Kvar i ribbbstolen, griper tag i en pinne i ansiktshöjd och kliver åt sidan så överarmen sträcks mot bröstet och bakre axelparti sträck ut.

8. Rygg - samma sak som 6, fast med en arm i taget och mer bakåtlutande så latsen sträcks ut.

9. Framsida axlar. Kvar i ribbstolen, griper tar i en pinne strax över huvudhöjd, fast bakom mig, med raka armar och händer ihop, och knäböjer sedan så jag i princip hänger i axlarna.

10. Utsida axlar. Greppar tag i andra armens handled bakom ryggen, en gång på varje sida.

11. Bröst. Ställer mig i en dörröppning, griper tag i dörrkarmarna och kliver framåt.

12. Biceps. En sida i taget, vanlig bicepsstretch stående med rak arm mot en vägg och sträcker ut biceps.

13. Mera bröst. 11 igen.

14. Triceps. Tar tag i en lodrät, stabil påle i samma ställning som bottenläget i enarms hantelpress bakom huvudet för triceps, fast jag håller i pålen i stället för i hanteln, och med armbågen pekande rakt upp ställer jag mig upp från lätt böjda ben så triceps sträcks ut totalt. En gång per sida.

15. Underarmar. Fram- och baksida, bara handflatorna alternativt handryggen mot en bänk och sträck.

16. Framsida lår. Jag sätter mig ner på golvet sittande på vaderna och lägger mig ner bakåt tills jag ligger med både ryggen, rumpan, underbenen och knäna i golvet och sträcker framsida lår.

17. Baksida lår. Sitter på golvet med raka ben framåt, griper tag under fötterna och drar mig framåt tills bröstet ligger mot låren och pannan hålls mot knäna.

18. Vader. Står lutad mot en vägg, med underarmarna mot den och trycker ut vadmusklerna. Ett ben i taget, först med raka ben, sedan med knäleden i 90 graders vinkel.

Nice!

Fråga. Hur lång tid tog det för dg att komma ner i split och spagat?

Ozziking
2016-09-09, 19:33
Ot: Ja, för att bli rörligare. Stretchar varje kväll också. Dynamiskt och statiskt. Fortfarande skitfula knäböjar.

exevision
2016-09-11, 09:03
Har för mig att jag har läst någonstans att det är dåligt för hypertrofi att stretcha. Men det var något år sedan...

Är väll troligt att det är som med styrketräning, att proteinsyntesen är nedsatt under själva aktiviteten?

David_wigren
2016-09-11, 13:32
Läs igen...

Som jag resonerar låter det där typ som - "jag tar bara 40 kg i bänkpress därför tränar jag inte". Jag är ingen expert så jag vet inte om fallet är så men jag misstänker att smärtan beror just på stelhet och svaghet i muskelfästen och leder just där det gör ont. Och det är ju något som skulle förbätttas med progressiv målmedveten stretching.
Själv fick jag alltid ont i insidan på vänster knä när jag stretchade addukterna, alltid! Men efter 4-5 månader av försiktigt stretchande försvann det och jag kunde stretcha hårdare och hårdare utan att knät började gnälla även om jag fortfarande känner att det finns en svaghet just där jämfört med höger knä som jag typ kan stretcha hur hårt som helst utan att det känns något. Jag trodde länge oxå att jag hade ett benlås i höfterna som gjorde att jag inte kunde bredda mer på benen, men det har också släppt allt eftersom.

Skrollovicz
2016-09-11, 14:39
10 minuter efter varje pass.

Ozziking
2016-09-11, 14:46
som jag resonerar låter det där typ som - "jag tar bara 40 kg i bänkpress därför tränar jag inte". Jag är ingen expert så jag vet inte om fallet är så men jag misstänker att smärtan beror just på stelhet och svaghet i muskelfästen och leder just där det gör ont. Och det är ju något som skulle förbätttas med progressiv målmedveten stretching.
Själv fick jag alltid ont i insidan på vänster knä när jag stretchade addukterna, alltid! Men efter 4-5 månader av försiktigt stretchande försvann det och jag kunde stretcha hårdare och hårdare utan att knät började gnälla även om jag fortfarande känner att det finns en svaghet just där jämfört med höger knä som jag typ kan stretcha hur hårt som helst utan att det känns något. Jag trodde länge oxå att jag hade ett benlås i höfterna som gjorde att jag inte kunde bredda mer på benen, men det har också släppt allt eftersom.

+1

King Grub
2016-09-11, 14:55
Nice!

Fråga. Hur lång tid tog det för dg att komma ner i split och spagat?

Hmmm... Det var 25 år sedan, men... ett par månader.

Mr Eks
2016-09-11, 15:29
king grub är du så vig du kan göra knäböj utan planka under hälen???mvh

Ozziking
2016-09-11, 15:31
Hmmm... Det var 25 år sedan, men... ett par månader.



Shit! Hade du någon speciel strategi eller bara stretch i positionen? :-)

Ajemän
2016-09-11, 17:09
Ungefär som Grub, efter varje pass

Kört det i ca 2 år, och är rätt nära split nu

Sohlsken
2016-09-11, 17:36
Ja, återhämtar mig bättre och kan därför träna hårdare efter en kortare tid än om jag inte stretchar. Även så slipper jag korta muskler som gör att kroppen blir alldeles knepig.

Diomedea exulans
2016-09-11, 18:03
Som jag resonerar låter det där typ som - "jag tar bara 40 kg i bänkpress därför tränar jag inte". Jag är ingen expert så jag vet inte om fallet är så men jag misstänker att smärtan beror just på stelhet och svaghet i muskelfästen och leder just där det gör ont. Och det är ju något som skulle förbätttas med progressiv målmedveten stretching.
Själv fick jag alltid ont i insidan på vänster knä när jag stretchade addukterna, alltid! Men efter 4-5 månader av försiktigt stretchande försvann det och jag kunde stretcha hårdare och hårdare utan att knät började gnälla även om jag fortfarande känner att det finns en svaghet just där jämfört med höger knä som jag typ kan stretcha hur hårt som helst utan att det känns något. Jag trodde länge oxå att jag hade ett benlås i höfterna som gjorde att jag inte kunde bredda mer på benen, men det har också släppt allt eftersom.

+1

Det där var en dålig liknelse. En bra liknelse hade varit "jag får ont i axlarna när jag tränar bänkpress, därför tränar jag inte".

Det låter konstigt att det skulle vara bra att stretcha trots smärta, en tumregel inom träning överlag är ju att det aldrig får göra ont på ett dåligt sätt. Men om ni båda säger det så så får jag väl ge mig.

Hur vet man skillnaden mellan att stretcha på ett bra sätt och att bara fucka upp sina leder? De gånger jag har stretchar sammanhållande långa perioder så har smärtan bara ökat. Fast jag kanske har stretchat för hårt, om jag har tillåtit 6/10 i smärta hittills kanske jag bara ska stretcha så jag känner 3/10 i smärta?

Ajemän
2016-09-11, 18:32
Det där var en dålig liknelse. En bra liknelse hade varit "jag får ont i axlarna när jag tränar bänkpress, därför tränar jag inte".

Det låter konstigt att det skulle vara bra att stretcha trots smärta, en tumregel inom träning överlag är ju att det aldrig får göra ont på ett dåligt sätt. Men om ni båda säger det så så får jag väl ge mig.

Hur vet man skillnaden mellan att stretcha på ett bra sätt och att bara fucka upp sina leder? De gånger jag har stretchar sammanhållande långa perioder så har smärtan bara ökat. Fast jag kanske har stretchat för hårt, om jag har tillåtit 6/10 i smärta hittills kanske jag bara ska stretcha så jag känner 3/10 i smärta?


I min värld är stretcha på ett bra sätt när man gör det med 0 i smärta. Lite "obehag", sure, men jag stretchar då inte så det gör ont...

Funkar dock säkert för många (framför allt unga), och det ger kanske snabbare resultat, om man inte skadar sig...

Sheogorath
2016-09-11, 18:47
Det där var en dålig liknelse. En bra liknelse hade varit "jag får ont i axlarna när jag tränar bänkpress, därför tränar jag inte".

Det låter konstigt att det skulle vara bra att stretcha trots smärta, en tumregel inom träning överlag är ju att det aldrig får göra ont på ett dåligt sätt. Men om ni båda säger det så så får jag väl ge mig.

Hur vet man skillnaden mellan att stretcha på ett bra sätt och att bara fucka upp sina leder? De gånger jag har stretchar sammanhållande långa perioder så har smärtan bara ökat. Fast jag kanske har stretchat för hårt, om jag har tillåtit 6/10 i smärta hittills kanske jag bara ska stretcha så jag känner 3/10 i smärta?

Om du inte har leden i ett ytterläge så kan du inte direkt skada den med stretching. T.ex. vid baksida lår: översträck inte knäet.

Diomedea exulans
2016-09-11, 19:21
I min värld är stretcha på ett bra sätt när man gör det med 0 i smärta. Lite "obehag", sure, men jag stretchar då inte så det gör ont...

Funkar dock säkert för många (framför allt unga), och det ger kanske snabbare resultat, om man inte skadar sig...

Okej. Inte i David_wigrens och Ozzikings värld tydligen.

Om du inte har leden i ett ytterläge så kan du inte direkt skada den med stretching. T.ex. vid baksida lår: översträck inte knäet.

Mitt största problem är knäsmärtor när jag stretchar split-stretch och liknande där knäleden böjs åt fel håll.

Sheogorath
2016-09-11, 19:23
Okej. Ja, obehag som i att det töjer i muskeln är väl "bra" smärta. Ledvärk torde vara dålig smärta.



Mitt största problem är knäsmärtor när jag stretchar split-stretch och liknande där knäleden böjs åt fel håll.

Jag förstår. Det är nog ganska vanligt att man får ont i knäna när man böjer knälederna i sidled. Det kanske funkar bättre om du stretchar med fötterna mot en vägg snarare än lägger hela kroppsvikten för att pressa dig ner.

Like so: https://barrefanatics.files.wordpress.com/2014/03/straddle.jpg ?

Ajemän
2016-09-11, 19:26
Okej. Inte i David_wigrens och Ozzikings värld tydligen.



Mitt största problem är knäsmärtor när jag stretchar split-stretch och liknande där knäleden böjs åt fel håll.


Vi gör alla olika, men om hårda stretchar gör ont på dig kanske du borde prova att köra mjukare (och endast uppvärmd)

Det är inte ovanligt i stående split, och man får kringgå det med andra stretcher, och sen löser det sig förhoppningsvis med tiden. Sen kanske du ska prova att stretcha dynamiskt

Ajemän
2016-09-11, 19:27
Jag förstår. Det är nog ganska vanligt att man får ont i knäna när man böjer knälederna i sidled. Det kanske funkar bättre om du stretchar med fötterna mot en vägg snarare än lägger hela kroppsvikten för att pressa dig ner.

Like so: https://barrefanatics.files.wordpress.com/2014/03/straddle.jpg ?


Den där kan man också köra liggandes på sängen med benen mot väggen. Bara låta benens vikt dra isär benen medan man lämpligen ser på film :p

Diomedea exulans
2016-09-11, 19:27
Jag förstår. Det är nog ganska vanligt att man får ont i knäna när man böjer knälederna i sidled. Det kanske funkar bättre om du stretchar med fötterna mot en vägg snarare än lägger hela kroppsvikten för att pressa dig ner.

Like so: https://barrefanatics.files.wordpress.com/2014/03/straddle.jpg ?

Har tyvärr något mystifikt problem som gör att jag nästan alltid får ont när jag ska stretcha insida lår oavsett hur jag gör. :( De muskler jag brukar kunna stretcha utan problem är typ framsida lår, baksida lår, vader, höftböjare och ibland röv.

David_wigren
2016-09-13, 16:53
Vrid bak höftpartiet och supinera fotlederna. Pröva det! Då avlastar du knäna lite samtidigt som du fortfarande kan stretcha addukterna hårt. Just nu är du nog så orörlig att mycket av kraften hamnar i sidled i knäleden så du överbelastar alla små stackars stabiliserande senor. Med tiden blir du rörligare och hamnar i bättre och bättre vinkel så du slipper snedbelastningen i knät. Då gör det mindre och mindre ont. Samtidigt som senorna i knäna blir starkare.

Diomedea exulans
2016-09-13, 16:53
Vrid bak höftpartiet och supinera fotlederna. Pröva det! Då avlastar du knäna lite samtidigt som du fortfarande kan stretcha addukterna hårt. Just nu är du nog så orörlig att mycket av kraften hamnar i sidled i knäleden så du överbelastar alla små stackars stabiliserande senor. Med tiden blir du rörligare och hamnar i bättre och bättre vinkel så du slipper snedbelastningen i knät. Då gör det mindre och mindre ont. Samtidigt som senorna i knäna blir starkare.

Tack!

Sheikah
2018-08-14, 20:29
Bumpar den här - hur är det med stretching efter konditionsträning? Löpning, cykel, rodd etc. Är det på något sätt fördelaktigt att stretcha benen efter ett konditionspass?

Bob90
2018-08-14, 21:34
Bumpar den här - hur är det med stretching efter konditionsträning? Löpning, cykel, rodd etc. Är det på något sätt fördelaktigt att stretcha benen efter ett konditionspass?

Min grundregel är att jag inte stretchar om jag inte har några problem som kan lösas med stretching, men jag är också lite överrörlig och behöver inte stretcha för att få/behålla rörlighet. En period hade jag väldigt mycket problem med underbenssmärta, då stretchade jag vaderna flera gånger per dag, särskilt efter löpning. Dock var allt det på inrådan av sjukgymnast.

bighulken
2018-08-15, 01:58
Nej, jag brukar bara, efter träningen, gå in till sauna, och svettas, och små-tänja lite, på ställen, som jag känner det behövs på....typ baksida ben, ländrygg, fötter, osv...

Sen har jag förlagt stretchingen, till Lördag/söndag, hemmavid, i kombo med meditering, och lyssnar då på musik, typ relax-Music, ifrån nätet!!....För att ladda det mentala batteriet.

Brukar använda mig utav: Tjockbyxor, tjockstrumpor=varma och mjuka saker, som värmer upp ben, kropp osv...

Brukar köra 1 tim/dag, på helgerna, allt för att motverka stelhet!!.....som ju är en självklar konsekvens utav, styrketräning, eller annan idrott, där muskler, involveras.....kanske....

Om man inte!!...stretchar....så är inte frågan?......undrar om jag kommer att bli skadad?.......Frågan är mera: När kommer jag bli skadad, pga för mycket stelhet osv.....
...kanske.........

Hepp...........Med vänlig hälsning/

Jocke67
2018-08-15, 06:40
Jag har funderat mycket på det där med stretching, om jag borde stretcha eller inte (blir oftast inte).

Jag har problemet att jag ofta är väldigt stel i kroppen. Dagen efter ett marklyft-pass känner jag mig typ 100 år gammal (är 50 år ung) och det är jobbigt att ta på sig strumporna eller att ta upp något från golvet. Men min rörlighet är egentligen inte dålig, om jag (långsamt) tvingar mig själv att tex böja mig ner då har jag inga problem att nå golvet med händerna och raka ben. Men det tar emot bara att böja mig halvvägs.

Fråga: Denna typ av stelhet i musklerna (framförallt på morgonen och ännu mer om jag tränar musklerna dagen onnan), kan man komma åt den med hjälp av stretching? Jag verkar inte få någon direkt effekt i alla fall, för i de kortare perioder som jag försökt stretcha lite grann (upp någon månad kanske som mest innan jag tröttnat) så här jag inte kännt av någon positiv effekt). Men man måste kanske ge det mer tid eller vad tror ni?

Termy
2018-08-15, 06:55
Jag gillar att vara rörlig och stark i så stor rörelsebana som går att uppnå, både då många träningsmål är färdighets/rörelsespecifika för mig samt bara känslan i vardagen av att lätt och ledigt kunna göra allt möjligt utan att känna mig rörelsemässigt begränsad. Jag har dock fortfarande mycket att uppnå när dock.

Övningar som t.ex. skin the cat ger ju bra styrka och rörlighet i axelextension. Thoracic bridge ger bra rörlighet i axelflexion och bröstrygg. Sådana typer av övningar kör jag mycket. Större "moduler" som sidesplit, front split, sätestöjningar, pike och pancake kör jag också.