handdator

Visa fullständig version : Styrkelyftsprogram och framsteg.


SantePierre
2016-09-06, 19:11
Vad kör ni för program?
Vilket program är er "favorit"?
Hur ser era framsteg ut?
Vill bara ha en generell tråd, mest eftersom jag är riktigt kluven på vilket upplägg jag ska börja på *gah!* Precis gjort klart 9 veckor av UHF, och är för dum för att programmera själv :cool:

hurril
2016-09-06, 19:11
Har du testat något av Sheiko-programmen?

SantePierre
2016-09-06, 19:27
Har du testat något av Sheiko-programmen?

Ja. Gjorde en runda av 16 veckors programmet. Framsteg blev det men inte så mycket som en nybörjare kunde hoppats på (Squat 130-145. Bänk 80-95. Marklyft 160-180.) Är kanske girig? För övrigt kändes programmet bra, men det var tråkigt som in i helvete.

hurril
2016-09-06, 19:31
Ja. Gjorde en runda av 16 veckors programmet. Framsteg blev det men inte så mycket som en nybörjare kunde hoppats på (Squat 130-145. Bänk 80-95. Marklyft 160-180.) Är kanske girig? För övrigt kändes programmet bra, men det var tråkigt som in i helvete.

Det där ser ju ut som superbra framsteg för höge farao. För omväxlings skull kan du testa något av de norska program som ligger ute annars. Men skriv inte in för stora siffror (inte i Sheiko heller om du vill köra det mer) utan satsa på the long con :)

Bruce Banner
2016-09-06, 19:49
Tycker det ser ut som kanonframsteg på 16 veckor, skulle offra ett finger för samma progression.

Själv kör jag böj x 2, bänk x 3 och mark x 2 fördelat på 4 pass i veckan, kan se ut som följer:

Böj (oftast lite tyngre runt 5 set)
Bänk (pyramid, 5-8 set)
Komplement (facepulls tex)

Mark (5-8 set)
Bänkassistans (vanligtvis militärpress)
Komplement (latsdrag)

Böjvariant (vanlig böj, frontböj etc)
Bänkvariant (smalbänk, snedbänk etc)
Komplement (rodd etc)

Markvariant (med stopp vid knäna, upphöjda etc)
Bänk (oftast lite lättare)
Något kul, shrugs kanske


Jag vill köra liknande som ovan fast med lite variation. Tycker det är en sweetspot för mig. Gör bra progression just nu men har lätta "muskelminnegains" att göra närmaste året.

MVH
/Bruce

SantePierre
2016-09-06, 19:54
Det där ser ju ut som superbra framsteg för höge farao. För omväxlings skull kan du testa något av de norska program som ligger ute annars. Men skriv inte in för stora siffror (inte i Sheiko heller om du vill köra det mer) utan satsa på the long con :)

Böjer jag 200kg innan jag fyller 18 kan jag känna mig mer bekväm med long con tänket *cupid* Men dum, dampig och fixerad som man är kan jag ej stilla min oroliga själ :smash: . Har en föreställning om att en respektabel total kan nås snabbt, kanske för att man har kollat på några av våra sjukare sub-juniorer. Man får väl samla sig och bli diciplinerad *gah!*

spoonchest
2016-09-06, 21:47
Ja. Gjorde en runda av 16 veckors programmet. Framsteg blev det men inte så mycket som en nybörjare kunde hoppats på (Squat 130-145. Bänk 80-95. Marklyft 160-180.) Är kanske girig? För övrigt kändes programmet bra, men det var tråkigt som in i helvete.

Jag tycker också det ser ut som om du gjorde grymma framsteg.

hurril
2016-09-06, 21:49
Böjer jag 200kg innan jag fyller 18 kan jag känna mig mer bekväm med long con tänket *cupid* Men dum, dampig och fixerad som man är kan jag ej stilla min oroliga själ :smash: . Har en föreställning om att en respektabel total kan nås snabbt, kanske för att man har kollat på några av våra sjukare sub-juniorer. Man får väl samla sig och bli diciplinerad *gah!*

Du har gjort väldigt fina framsteg hittills men var väldigt försiktig trots att det rullar på! Man kan öka snabbare än vad man håller för, särskilt med fina förutsättningar.

ceejay
2016-09-06, 21:50
Får hjälp av jesse norris. Ganska standardmall från hans sida.
Börjar med halvhög volym på högreps och ökar volymen och intensiteten allt eftersom genom att lägga in tyngre set efter högrepsseten.

SantePierre
2016-09-07, 20:31
Får hjälp av jesse norris. Ganska standardmall från hans sida.
Börjar med halvhög volym på högreps och ökar volymen och intensiteten allt eftersom genom att lägga in tyngre set efter högrepsseten.

Gratis eller pröjsat? Hade varit kul att testa "hans" rutin men har ej råd att betala för schema *bs*

Taragon
2016-09-08, 04:46
Sheiko har definitivt gett mig bäst resultat och hållt mig skadefri längst.