handdator

Visa fullständig version : Träna armar om man ej bryr sig om sitt utseende?


Mr Eks
2016-09-06, 16:05
Hej

Om man tränar bara för att bli stark, behöver man då träna bicep o tricep separat, eller ska man bara träna dem om man vill se snygg ut på beechen? jag vill nu bara bli stark typ som en strongmen (ska inte tävla så menar "typ" stark som en sån.. dvs jag vill bli stark generellt helt enkelt). jag har accepterat mitt öde som fetto & det är bara & göra det bästa av situationen

men pallar inte träna armar om det bara är kosmetiskt....


mvh..

trädgårdsmöbel
2016-09-06, 16:22
Jag kan erbjuda ett kort svar utan motivering (Jag kan bjuda på även detta om så önskas): Ja du behöver träna armar med isolationsövningar, särskilt om du är ett fetto.

henrikl
2016-09-06, 16:57
En del måste göra det, en del inte.

Bob90
2016-09-06, 17:08
Tycker armar är skittråkigt :d

Jag inbillar mig dock att det hjälper lite med styrka i press om jag kör triceps.
Men blir på sin höjd några set av pushdowns i kabelhiss kanske en gång i veckan.

Lite bicepscurls kör jag bara för att en naprapat tipsat mig om att det hjälper armbågen att hålla sig glad om man kör mycket pressövningar samt som skadeförebyggande vid tunga lyft på jobbet där biceps kan få jobba lite ofördelaktigt ibland.

Rikard Jansson
2016-09-06, 17:15
Biceps samt underarmar är skitviktigt för styrka i "riktiga" rörelser. Marklyft, knäböj och bänkpress har inte en suck om man ställer dem mot hammercurls, stångrodd och goblet squats.

Diomedea exulans
2016-09-06, 17:22
Jag är hyfsat säker på att du kan sluta vara ett fetto om du gör en ordentlig deff. Det kanske är otroligt jobbigt för dig, det kanske är jättesvårt att hålla vikten efteråt, men jag tror det går.

Mr Eks
2016-09-06, 17:32
Biceps samt underarmar är skitviktigt för styrka i "riktiga" rörelser. Marklyft, knäböj och bänkpress har inte en suck om man ställer dem mot hammercurls, stångrodd och goblet squats. driver du nu mannen *gah!* *screwy*

Jag är hyfsat säker på att du kan sluta vara ett fetto om du gör en ordentlig deff. Det kanske är otroligt jobbigt för dig, det kanske är jättesvårt att hålla vikten efteråt, men jag tror det går. klart att det rent fysiologiskt är möjligt men med min hjärna så är det i praktiken omöjligt

Diomedea exulans
2016-09-06, 17:33
klart att det rent fysiologiskt är möjligt men med min hjärna så är det i praktiken omöjligt

Okej, ja, så kan det ju vara!

Brofessorn
2016-09-06, 17:38
En gubbe jag känner är helt okej stark, har böjt lite mer än 350 kg, och han tycker att man absolut inte bör träna armar om man kör marklyft regelbundet. Han resonerar så att eftersom vissa får bristningar i biceps när de markar med mixat grepp, bör man inte belasta musklerna och senorna mer än nödvändigt. Så om du vill ha en ursäkt för att slippa träna armar har du det nu.

Diomedea exulans
2016-09-06, 17:38
En gubbe jag känner är helt okej stark, har böjt lite mer än 350 kg, och han tycker att man absolut inte bör träna armar om man kör marklyft regelbundet. Han resonerar så att eftersom vissa får bristningar i biceps när de markar med mixat grepp, bör man inte belasta musklerna och senorna mer än nödvändigt. Så om du vill ha en ursäkt för att slippa träna armar har du det nu.

Haha, har han starka biceps?

Rikard Jansson
2016-09-06, 17:42
driver du nu mannen *gah!* *screwy*

klart att det rent fysiologiskt är möjligt men med min hjärna så är det i praktiken omöjligt

Nej. Efter att ha jobbat med flera riktigt fysiska jobb kan jag säga att man gör ungefär 0 saker som ens liknar en knäböj, bänkpress eller ett marklyft. Däremot använder man armar och axlar mycket för att lyfta saker, samt grepp och till viss del bål. Allt som kräver sån där strikt tokstyrka som man kan få av att marka 300kg görs av maskiner.

Gerdler
2016-09-06, 17:46
Jag är kanske ute och cyklar nu men bicepssenan är inte belastad tungt i ett korrekt marklyft. Men ja dålig bicepsträning i kombination med dåligt markande kan leda till bicepsruptur, av vad jag förstått.

Tränar man biceps på ett sätt så den förkortas så pass att man inte kan göra armen rak, eller man försöker curla stången så skiter det sig kanske.

Diomedea exulans
2016-09-06, 17:47
Nej. Efter att ha jobbat med flera riktigt fysiska jobb kan jag säga att man gör ungefär 0 saker som ens liknar en knäböj, bänkpress eller ett marklyft. Däremot använder man armar och axlar mycket för att lyfta saker, samt grepp och till viss del bål. Allt som kräver sån där strikt tokstyrka som man kan få av att marka 300kg görs av maskiner.

Håller typ med, men skulle säga att marklyft i varierande höjd, från långa mark där händerna är i golvnivå till extra höga kronlyft används rätt mycket om man "jobbar" fysiskt på fritiden, hjälper till på en gård, hjälper en polare flytta osv.

Skulle säga att axelpressar med smalt grepp tenderar att vara en vanlig rörelse också . Säg militärpress fast med händerna smalare än axelbrett. Det är rätt vanligt att man behöver putta något uppåt, men det är vanligare att man behöver hålla smalt än brett då.

Knäböj med stången bak på ryggen har jag dock aldrig någonsin gjort en rörelse som liknar i vardagslivet, och självklart inte bänkpress heller.

Brofessorn
2016-09-06, 17:48
Haha, har han starka biceps?

Ingen aning. Han är stenhård på det här med att inte träna biceps, jag fick lite av en utskällning och predikan för att jag ens frågade om armträning. :em:

Jag är kanske ute och cyklar nu men bicepssenan är inte belastad tungt i ett korrekt marklyft. Men ja dålig bicepsträning i kombination med dåligt markande kan leda till bicepsruptur, av vad jag förstått.

Tränar man biceps på ett sätt så den förkortas så pass att man inte kan göra armen rak, eller man försöker curla stången så skiter det sig kanske.

Håller med dig.

hugok
2016-09-06, 17:59
Som Rikard är inne på så finns det fler sätt att mäta styrka på än böj, bänk och mark. Starka biceps är lika viktigt för funktionell™ styrka som vilken annan muskel som helst. Den har bara fått dåligt rykte för att den dessutom är den snyggaste muskeln.

Minikubik
2016-09-06, 18:07
Tror det där skiljer sig enormt från person till person. Själv hade jag som störst armar bär jag enbart tränade böj bänk och mark samt övningar som direkt hjälpte dessa tre. Har överlag aldrig kört särskilt mycket armar men har hittills aldrig failat ett vardagsmoment för den sakens skull

Bob90
2016-09-06, 18:41
Håller typ med, men skulle säga att marklyft i varierande höjd, från långa mark där händerna är i golvnivå till extra höga kronlyft används rätt mycket om man "jobbar" fysiskt på fritiden, hjälper till på en gård, hjälper en polare flytta osv.

Skulle säga att axelpressar med smalt grepp tenderar att vara en vanlig rörelse också . Säg militärpress fast med händerna smalare än axelbrett. Det är rätt vanligt att man behöver putta något uppåt, men det är vanligare att man behöver hålla smalt än brett då.

Knäböj med stången bak på ryggen har jag dock aldrig någonsin gjort en rörelse som liknar i vardagslivet, och självklart inte bänkpress heller.

Framförallt är ju vanlig mark värdelöst. Det som är riktigt tungt är ofta skrymmande, så man måste nästan stå som sumo för att komma in under föremålet.

Tror atlasstenar och däckvältning är optimala övningarna om man ska ha överförbarhet till jobb :d

Lipservice
2016-09-06, 19:42
Framförallt är ju vanlig mark värdelöst. Det som är riktigt tungt är ofta skrymmande, så man måste nästan stå som sumo för att komma in under föremålet.

Tror atlasstenar och däckvältning är optimala övningarna om man ska ha överförbarhet till jobb :d

Tror dock mark är ett bra sätt att "lära sig ta i", oavsätt vilken vardagsyssla du håller på med.

Klagarn
2016-09-06, 19:49
Specifik armträning är totalt onödigt. Det har expertisen redogjort för med stöd av vetenskapliga studier. För t.ex. biceps räcker det med ett par set chins några gånger i veckan och dito bänkpress för triceps.

Du tjänar absolut ingenting med andra ord på att träna dem ens om du så ville. Möjligen skulle du kunna lägga till högst ett set biceps. Så här skulle det då se ut:

Chins + 1 set biceps.

Det är allt som krävs för absolut maximal optimal utveckling enligt studierna.

Gerdler
2016-09-06, 19:50
Armar är ganska funktionella i vardagen och i vissa jobb, som Rickard säger. Men jag vill ändå påstå att marklyft och knäböj är väldigt funktionella träningsrörelser då de tränar stora delar av kroppen och skelettet på ett sätt som få andra övningar kan. Sen kanske man inte har nytta av den maximala kapaciteten men man blir bättre och säkrare på submaximala lyft i suboptimala vinklar/ergonomi genom att vara starkare i dem. Men nog om reklamen för böj och mark, tråden handlar om armar och där håller jag fullständigt med Rickard, även om jag för den sakens skull inte säger att alla borde träna armar.

Alla har ju inte de behoven att vara vardagsstark eller stark på jobbet.

Ozziking
2016-09-06, 19:51
Jag tror att armträning kan bidra positivt till styrkan. Tex att få starka triceps är ju opti för pressar, samt typ hammer curls för underarmar och stångcurls för att bli stark i olika positioner för kanske.. Däckvält och atlasstenar?

baktung
2016-09-06, 21:50
Klart man ska stimulera armarna specifikt ibland. Det handlar inte om utseende för fem öre, utan om att få större omkrets. Hur fan skryter du på ett forum om du bara har 40 cm överarmar? Dessutom krävs det 45+ för att komma med i Gun Unit.

Luca Brasi
2016-09-06, 23:01
Tänk på hur det gick för T.rex.

https://letusalltrytobefine.files.wordpress.com/2013/12/funny-t-rex-small-hands.jpg

Griip
2016-09-07, 02:51
Triceps - nej, helt meningsløs muskel både før arbete och kamp.

Biceps - Nej, du måste inte. Som RJ sæger så ær det dock som så att biceps ær en muskel man anvænder sjukt mycket i arbete/livet. Trænar du mycket rodd lær den inte behøvas isoleras dock. Før øvrigt skulle jag tippa på att man anvænder biceps lite før mycket pga att man redan trænat den i gymmet.. medans en otrænad arbetare tenderar att ta i mer på rætt sætt, dvs med ryggen.

Bara jag som ser hur problemet med svag biceps i marklyft faktiskt egentligen ær stark men oflexibel biceps pga just curls, dærav en ond spiral.. ?

Nanderöd
2016-09-07, 05:09
Nej. Efter att ha jobbat med flera riktigt fysiska jobb kan jag säga att man gör ungefär 0 saker som ens liknar en knäböj, bänkpress eller ett marklyft. Däremot använder man armar och axlar mycket för att lyfta saker, samt grepp och till viss del bål. Allt som kräver sån där strikt tokstyrka som man kan få av att marka 300kg görs av maskiner.

Detta är ett felaktigt sätt att se på saken.
Man behöver inte klara att lyfta 300kg i mark, sant, men jobbar man fysiskt så är det en stor fördel att ha stärkt leder och ligament med basövningar och byggt muskelmassa och helkroppsstyrka med dessa. Det finns ju många knegare som inte tränar, men är de smalfeta med starkt grepp och starka armar så blir de ofta väldigt slitna i rygg och leder med tiden.
Lyfter man något så är armar och axlar sista länken i lyftet, man börjar alltid med rygg, höft och ben.
Att träna lyft över huvudet med smalt grepp eller skippa knäböj är trams. Bygg muskler överallt så blir det lättare att jobba fysiskt, åt vilket håll du än ska lyfta.
Och för er som inte har grävt i potatislandet och huggt ved sedan barnsben, ska ni jobba fysiskt gäller det att öva uthållighet, både fysiskt och mentalt.
På mitt jobb säger de äldre att hockeyspelare och bodybuildare är de sämsta på att jobba, och de har även haft en strongman på hög nivå och några styrkelyftare som heller inte imponerat.

Nanderöd
2016-09-07, 05:20
Att träna för ett fysiskt jobb handlar för det mesta inte om att bli så stark så du orkar lyfta något som du inte klarade tidigare.
Det handlar om att skaffa sig marginaler, så att när du bär tunga saker så blir de lättare på grund av att du är stark, och du har muskelmassa att bära med och bålstyrka att stabilisera med, då ryggkotor inte behöver belastas i onödan.
De allra flesta kan bära ett piano i sele, men är man klen är risken större att man skadar sig eller pianot.
Samma sak om man lyfter över huvudet, träna bänk, militärpress och sidolyft, du kommer aldrig att på jobbet behöva lyfta ens i närheten av vad du klarar i militärpress men muskelmassan gör att du kan lyfta enkelt och obesvärat och spara axlarna. (Iaf om du kör bänk med bra teknik! )

Rikard Jansson
2016-09-07, 05:27
Detta är ett felaktigt sätt att se på saken.
Man behöver inte klara att lyfta 300kg i mark, sant, men jobbar man fysiskt så är det en stor fördel att ha stärkt leder och ligament med basövningar och byggt muskelmassa och helkroppsstyrka med dessa. Det finns ju många knegare som inte tränar, men är de smalfeta med starkt grepp och starka armar så blir de ofta väldigt slitna i rygg och leder med tiden.
Lyfter man något så är armar och axlar sista länken i lyftet, man börjar alltid med rygg, höft och ben.
Att träna lyft över huvudet med smalt grepp eller skippa knäböj är trams. Bygg muskler överallt så blir det lättare att jobba fysiskt, åt vilket håll du än ska lyfta.
Och för er som inte har grävt i potatislandet och huggt ved sedan barnsben, ska ni jobba fysiskt gäller det att öva uthållighet, både fysiskt och mentalt.
På mitt jobb säger de äldre att hockeyspelare och bodybuildare är de sämsta på att jobba, och de har även haft en strongman på hög nivå och några styrkelyftare som heller inte imponerat.

Nej, lyfter man något är händerna första länken, sen underarmar, sen överarmar. Det beror på att man lyfter saker med just händerna. Sen pratar jag inte om att det inte är viktigt att träna övriga kroppen, bara att just marklyft, knäböj och bänkpress är riktigt värdelösa i sammanhanget, medans armträning är bättre. Allra bäst har jag inte sagt något om, men det vore väl antagligen komplett träning med fördel till kanske skidåkning + simning + crossfit eller något, men det är inte viktigt. Ska man vara stark måste man ha starka armar, annars klarar man inte av något styrkemässigt i verkligheten, så är det bara. Hur bra tror du själv att en marklyftssensation som aldrig tränat grepp eller armar klarar sig i stenlyft med irregulär sten, som är kanske det vanligaste tunga "verkliga" lyftet man gör?

Nanderöd
2016-09-07, 06:30
Man håller i föremålet med händer/armar men man lyfter med rygg och ben. Ska man behöva förklara något så självklart?
Om du med irregulär sten menar natursten, så är det lättare att lyfta en sådan än en atlassten eftersom man ofta hittar ett bra grepp. För en atlassten krävs starka armar, men har du inte gjort dina marklyft och frontböj kommer den likt förbannat ligga kvar på marken eftersom det fortfarande är rygg och ben som börjar ett lyft.

Luca Brasi
2016-09-07, 06:44
Man håller i föremålet med händer/armar men man lyfter med rygg och ben. Ska man behöva förklara något så självklart?
Om du med irregulär sten menar natursten, så är det lättare att lyfta en sådan än en atlassten eftersom man ofta hittar ett bra grepp. För en atlassten krävs starka armar, men har du inte gjort dina marklyft och frontböj kommer den likt förbannat ligga kvar på marken eftersom det fortfarande är rygg och ben som börjar ett lyft.

Det är svårt att hitta jobb som atlasstenlyftare nuförtiden.

Nanderöd
2016-09-07, 06:47
Det är svårt att hitta jobb som atlasstenlyftare nuförtiden.


Det är ju det som är poängen i det jag skrivit.

Rikard Jansson
2016-09-07, 06:57
Man håller i föremålet med händer/armar men man lyfter med rygg och ben. Ska man behöva förklara något så självklart?
Om du med irregulär sten menar natursten, så är det lättare att lyfta en sådan än en atlassten eftersom man ofta hittar ett bra grepp. För en atlassten krävs starka armar, men har du inte gjort dina marklyft och frontböj kommer den likt förbannat ligga kvar på marken eftersom det fortfarande är rygg och ben som börjar ett lyft.

Du är ju helt hopplös att försöka förklara något för, eftersom du helt väljer att ignorera vissa saker man skriver och kritiserar resterande då "utan kontext" (fast den finns precis där, i inlägget). Struntar i det här nu :)

Nanderöd
2016-09-07, 07:00
Du är ju helt hopplös att försöka förklara något för, eftersom du helt väljer att ignorera vissa saker man skriver och kritiserar resterande då "utan kontext" (fast den finns precis där, i inlägget). Struntar i det här nu :)

Jag känner detsamma om dig.

David_wigren
2016-09-07, 15:53
Händerna är definitivt den viktigaste länken, tätt följt av armarna och sedan rygg och ben. Tänk själv. Vad är det första folk klagar på under en flytt när de ska bära soffan uppför trappen? Inte fan är det benen. Det är alltid greppet som folk klagar på "fan jag får ju inge bra grepp, vänta jag måste ta nytt grepp". Sen är det lättare att manipulera objektet om man dessutom är stark i armarna. Ryggen och benen är sällan ett problem även om det är bra att vara stark i dem oxå.
Sen när det kommer till att lyfta naturstenar så behöver man inte vara särskilt stark i rygg eller ben för att lyfta en natursten på 140 kg. Inte relativt i varje fall. Man måste dock vara väldigt stark i armarna och brutalt stark i greppet!

Gerdler
2016-09-07, 16:01
Det är jätteviktigt med marklyft i vardagen!

7hnPwR3QcCU

Nanderöd
2016-09-07, 18:46
Händerna är definitivt den viktigaste länken, tätt följt av armarna och sedan rygg och ben. Tänk själv. Vad är det första folk klagar på under en flytt när de ska bära soffan uppför trappen? Inte fan är det benen. Det är alltid greppet som folk klagar på "fan jag får ju inge bra grepp, vänta jag måste ta nytt grepp". Sen är det lättare att manipulera objektet om man dessutom är stark i armarna. Ryggen och benen är sällan ett problem även om det är bra att vara stark i dem oxå.
Sen när det kommer till att lyfta naturstenar så behöver man inte vara särskilt stark i rygg eller ben för att lyfta en natursten på 140 kg. Inte relativt i varje fall. Man måste dock vara väldigt stark i armarna och brutalt stark i greppet!

Jo, där måste jag faktiskt hålla med dig, speciellt om soffan.
Jag argumenterade från ett perspektiv om att träna för jobbet, att man sällan behöver maxstyrka i jobbet, men att muskelmassan från att träna basövningar gör att man håller sig fräsch längre och rygg och leder inte slits så mycket. Dessutom är det lättare att lyfta och bära "rätt" med mycket knäböj bakom sig.
Men som du säger, när man väl bär soffan så är greppstyrkan a och o. Så där böjer jag mig för dig och Rickard.
De flesta knegare har dock bra grepp och armar, men ont i rygg och knän, så det är nog därför vi hade så olika perspektiv.
Men jag tycker naturstenar är lättare för armar och händer än atlasstenar. Det brukar alltid finnas någon ojämnhet eller räffla att få grepp om i en natursten men i atlasstenen är det bara att krama fast den med allt man har.

Starke75an
2016-09-07, 20:10
Benen är viktigast. Märks när man blir gammal att hur svårt att det gå i trappor eller resa sig från toaletten. Sällan problem med hålla i kaffekoppen.

Min personliga upplevelse av förlust av muskelmassa hos äldre.

oscarovegren
2016-09-07, 20:23
Om du kör övningar som rodd, latsdrag, hantelrodd, militärpress, bänkpress, hantelpress så kommer du stimulera muskeltillväxt även i armarna, dock inte dess fulla potential, men fortfarande i symmetri till övriga kroppen

Old Nick
2016-09-07, 21:09
Knäböj med stången bak på ryggen har jag dock aldrig någonsin gjort en rörelse som liknar i vardagslivet

Närmaste jag kommit en "belastad knäböj" i verkliga livet är nog när jag har landat efter att ha hoppat från en hög höjd och varit tvungen att bromsa med hela kroppen för att ingenting skall gå sönder.

Griip
2016-09-08, 05:44
Personligen tycker jag en hållning/kropp dær man ser att mænniskan anvænder kroppen rætt, dvs muskuløs rygg och mindre muskuløsa armar, ær bra mycket snyggare æn en beach-kropp med stora armar och kass/svag rygg. Detta ær dock inte majoriteten av mænniskors ideal, eftersom dem inte vet/førstår vikten av hållning/anvænda kroppen på rætt sætt på samma nivå. Alltså tycker dem stora armar ær finare och jag tværtom.

Så, en ny fråga:

Ser du hellre biffig/stark ut i trænade folks øgon eller i den okunniga massans øgon?