handdator

Visa fullständig version : Polare vill bygga - nybörjare, SL5x5? Lätt program.


moderato
2016-09-06, 12:05
Hallådär!

Har en bekant som vill bli lite mer biffig, inte superhaj på träning och tycker att när jag förklarar en enkel split (PPL/bumbis, över/under) och hur man skall få in progression "när du orkar x ökar du med y" etc och känner efter..
Lite svårt, dock kan vi inte träna ihop utan vi har hållit det lite över luren och när vi hörs.

Hade en idé om att få honom att köra SL5x5 iom appen som förklarar och visar hur han skall köra (excl uppvset kanske om man inte köper?) och visar om du klarar detta så kör du detta, ja vi vet ju alla hur det funkar.

Finns det några andra softa program att rekommendera, kanske med en app? Tänkte Phrak's Greyskull (http://i.imgur.com/XbsMMJU.jpg)variant eller något annat kanske...
Tänkte även ge han länken till bumbis program (3-dagars) med lite fler övningar som kanske blir "roligare" för en beginner som har fått uppfattningen och kanske vill köra lite mer övningar varje gång...?
RPT varianter som finns ute? Allpro's beginner rutin?

Har ni nån polare som varit i denna sits?
Alla tips uppskattas! Kul om han ser lite resultat snabbt iom SL'en.
Tror SS kanske är liiite komplicerat på egen hand kanske...

1x0
2016-09-06, 12:16
4-6 månader SL5x5 med ganska stort kaloriöverskott.
Styrkelabbets podcast, lyssna igenom alla avsnitt. GG

Gerdler
2016-09-06, 12:34
Det är ju så mycket mer än programmet som avgör. Hur motiverad är han? Kommer han att spendera flera timmar i veckan på att studera teknik, anatomi och kost via youtube och artiklar. Har han lärt sig grundläggande källkritik så att han kan filtrera bort skräpet?

Jag vill påstå att du inte kan, via telefon, lära en normal man att knäböja 100 kg säkert och regelrätt om inte han tar reda på saker själv också. Bänken är rätt så beroende av fallenhet för den och marken är inte så svår att utföra om man inte ska maximera sin potential. Alla har lyft något från marken och de flesta med vettiga föräldrar har fåll lära sig att man inte lyfter tunga saker med böjd rygg eller för långt ifrån kroppen.

Alltid när jag går med nybörjare till gymmet så bytar jag inledningsvis ut knäböjen mot exempelvis goblet squats. Det är en mycket enkel övning som man instruerar på 2-3 minuter och sen kan de den i hela livet.

Nu kanske din kompis redan kan knäböja och de andra övningarna. Eller så är han kanske så pass motiverad att han googlar och söker guider på youtube hela dagarna så att han får en bra bild av vad han ska göra?

Ahh, sen angånde ovanstående inlägg: Jag kommer alltid, om inte extraordinära skäl föreligger, föreslå att nybörjare på gymmet går på deff eller kaloribalans i början. Att inte göra det är som att vara stålmannen och strunta i att flyga. :) Detta gäller alla utom anorektiker.

MackeJuve
2016-09-06, 12:37
Är han total nybörjare eller kan han utföra en okej knäböj och marklyft?

moderato
2016-09-07, 07:12
Gomorron alla!
Skrev världens svar via mobilen men som senare försvann då jag blev utloggad så orkade inte posta ngt igen efter det - classic!

Så nu gör jag ett nytt försök, Tusen tack för alla svar hittills!

Sammanfattningsvis då...mark tror jag är lugnt, mest orolig för böjen en som G tipsade om Goblet squat, kan ju även köra i en multimaskin med cable och göra utövandet där med en kort rak stång.
Jag skrev ner ett excel-ark med Phrak's greyskull LP variant, länkade till 5x5 stickyn här samt tipsade om Allpro så behöver han inte gå ALL IN första veckan utan muskelmassa.
Han kör mest cardio, gå till gymmet och köra en halvtimme på springbandet - ja det är på den nivån. Kör även lite rodd och sånt, iof kan man ju "bygga" lite kondition via där.

Exakt, lite svårt över luren. Tipsade även om rumänska mark som kanske är lite softare teknikmässigt för en beginner, tyckte iaf jag! Just nu kör jag personligen hyperextensions då jag väntar in nya skor - pronerar och har fått problem m rygg o knän pga hållningen - som är lite skonsammare. Så skrev att, så länge du gör nånting men försök köra basövningar så kommer du öka bra. Hoppas innerligt att han kör seriöst och ser lite ökningar som gör att han känner sig motiverad till att träna! :)

Hm vad mer...ja, det får va så! Tror han har fått en bra skjuts iaf, han är inte den som orkar googla och kolla in övningar och teknik etc, funderade på om det fanns nån sticky med videos på övningar som övningsbanken ...men, jag får helt enkelt maila lite mer :)
Källkritik tror jag han är cool med, förklarat saker han ska undvika hehe och vissa hemsidor kanske som inte är superpålitliga och att han kanske ska ta vissa saker lite mer seriöst att det inte blir en quote berkhan "f*ckarounditis" som många gör, går dit och testar lite nya övningar ibland, ej ngn progression eller koll på utförandet eller ngn utveckling.

Är glad att jag hittade hit för ett x antal år sedan och kört steady progression, dock med lite pauser här och var pga hårt i skolan och sån stress med saker vid sidan om (extrajobb,musikdeadlines och projekt mm). Men, TUSEN tack boys!! Känner mig lite mer hemma i vad jag kan presentera etc och lära ut. Vi får helt enkelt se hur det går.
Han kör bil ca 20-30 min till jobbet, då kan ju podcasten vara grym!
Kör de ngn app eller soundcloud?
-> Såg nu, iTunes, grymt!