handdator

Visa fullständig version : Stukning av tumme?


extra kakao
2016-09-06, 09:53
Hej,

Efter några minuter säckarbete (boxning) avslutar jag med en "haymaker" utan att fokusera särskilt mycket och lyckas träffa snett med tummen/och pekfingret.

Får i alla fall smärta som inte känns alldeles för mycket i början, tillräckligt för att behöva avsluta passet i alla fall. Idag, dagen efter så har jag svårt att använda den, den är svullen och lite blå.

Har sökt lite på handens uppbyggnad och jag utgår efter denna bild: (bild från http://www.visualdictionaryonline.com/)

I alla fall så får jag smärta när jag både sträcker ut tummen och trycker den in mot pekfingret.

Smärta vid metacarpal-delen av tummen samt vid, vad jag förstår det "mcp-leden" den som connectar metacarpal med proximal phalange. Får väldigt mycket smärta när jag sätter tryck på mcp-leden samt metacarpal benet.

Bör jag gå till vårdcentral eller blir man bortprioriterad som "killen med skrapsår" om jag kommer dit med denna information jag nu presenterat?

Tack för all hjälp

Mvh

extra kakao
2016-09-06, 11:03
Även hela huden som täcker själva metacarpal för tummen har en nyans av blått och har även en mörkare prick på insidan av proximal phalange