handdator

Visa fullständig version : Fettreducering med ultraljud - Bra skit eller bara skit?


Gerdler
2016-09-05, 14:12
Är det någon som har provat detta? Just nu är jag något fet lite överallt men när jag varit lite mer lagom så har jag ändå fett på vissa ställen som stör helheten. Love handles ger vika vid ganska låg fettprocent men de går åtminstone bort, men nedre magen har alltid fett på sig. Ryggen håller en del fett som jag inte bryr mig nämnvärt om, men det är ändå därifrån jag tar fett när jag börjar gå ned i vikt efter love-handles har försvunnit.

Det hela resulterar i att för att bli nöjd med magen så måste jag deffa långt mycket längre än vad som jag tycker är lagom m a p hälsa, rygg, ben, bröst, armar, ansikte och styrka.

Detta kan orimligen vara ett problem som är unikt för mig. Så jag undrar om någon har försökt göra något åt detta och hur resultaten blev. Och naturligtvis om resultaten höll i sig.

Jakobson
2016-09-11, 21:56
Min vän jobbar på klinik med sådan maskin. Enligt henne är det en bluff, det som händer är att celler töms på vätska och krymper, på mindre än en vecka är de tillbaka till samma storlek

Gerdler
2016-09-12, 07:50
OK. Men principen är vetenskapligt beprövad. Finns kanske inte apparater ute i på klinikerna som kan göra jobbet bara?

Jakobson
2016-09-21, 16:02
OK. Men principen är vetenskapligt beprövad. Finns kanske inte apparater ute i på klinikerna som kan göra jobbet bara?

Beprövad? Med ett permanent resultat ?
Fråga valfri kirurg, enda gången då man minskar fettet är när fettceller avlägsnas inte töms på vätska tillfälligt

Tolkia
2016-09-24, 12:29
OK. Men principen är vetenskapligt beprövad.
Beprövad hur? Av vem? I vilket sammanhang? Och vad kom man i prövningen fram till? Viktiga frågor att ställa sig i sådana här sammanhang. Läser man hälsokostföretagens annonser är ju allt "beprövat" eller "bevisat" på ett eller annat sätt.

Gerdler
2016-09-25, 10:50
När jag säger vetenskapligt beprövad så menar jag publicerade resultat, sen är jag inte expert på vilka journaler, institutioner och forskargrupper som är att lita på i detta området, men jag får anta att det som publicerats har genomgått en tillräckligt rigorös review-process som stoppar den allra uslaste forskningen. Det är det enda jag kan göra som lekman i området.


Abstract
Background:
In aesthetic medicine, the most promising techniques for noninvasive body sculpturing purposes are based on ultrasound-induced fat cavitation. Liporeductive ultrasound devices afford clinically relevant subcutaneous fat pad reduction without significant adverse reactions. This study aims at evaluating the histological and ultrastructural changes induced by ultrasound cavitation on the different cell components of human skin.

Methods:
Control and ultrasound-treated ex vivo abdominal full-thickness skin samples and skin biopsies from patients pretreated with or without ultrasound cavitation were studied histologically, morphometrically, and ultrastructurally to evaluate possible changes in adipocyte size and morphology. Adipocyte apoptosis and triglyceride release were also assayed. Clinical evaluation of the effects of 4 weekly ultrasound vs sham treatments was performed by plicometry.

Results:
Compared with the sham-treated control samples, ultrasound cavitation induced a statistically significant reduction in the size of the adipocytes (P < 0.001), the appearance of micropores and triglyceride leakage and release in the conditioned medium (P < 0.05 at 15 min), or adipose tissue interstitium, without appreciable changes in microvascular, stromal, and epidermal components and in the number of apoptotic adipocytes. Clinically, the ultrasound treatment caused a significant reduction of abdominal fat.

Conclusions:
This study further strengthens the current notion that noninvasive transcutaneous ultrasound cavitation is a promising and safe technology for localized reduction of fat and provides experimental evidence for its specific mechanism of action on the adipocytes.

Histological and Ultrastructural Effects of Ultrasound-induced Cavitation on Human Skin Adipose Tissue

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4174158/

Det finns ett par dussin artiklar på området men sen är det klart att vissa aktörer på marknaden kanske inte har expertisen och/eller utrustningen för att få dessa resultaten. Just därför jag frågar om det är någon som provat.

Gerdler
2016-09-25, 11:07
Sen är det klart att man vill se resultat mer än en månad framåt. Men det är ju därför jag frågar om någon har prövat.

J.V
2016-09-27, 09:25
När jag säger vetenskapligt beprövad så menar jag publicerade resultat, sen är jag inte expert på vilka journaler, institutioner och forskargrupper som är att lita på i detta området, men jag får anta att det som publicerats har genomgått en tillräckligt rigorös review-process som stoppar den allra uslaste forskningen. Det är det enda jag kan göra som lekman i området.



Histological and Ultrastructural Effects of Ultrasound-induced Cavitation on Human Skin Adipose Tissue

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4174158/

Det finns ett par dussin artiklar på området men sen är det klart att vissa aktörer på marknaden kanske inte har expertisen och/eller utrustningen för att få dessa resultaten. Just därför jag frågar om det är någon som provat.Nu har inte jag heller hunnit bli nog bevandrad i vilka journaler etc som ar riktig kvalite osv men den dar studien var betald av foretaget som tillverkar maskinerna som testades, vilket kan vara vart att ha i atanke.

Dessutom publicerad i en journal for plastikkirurgi. Vilket ju iofs inte behover betyda att det ar fel, men en san har studie ar ju kanske lattare att fa in dar an en mer etablerad som behandlar science n medicine n stuff rent generellt.

Jakobson
2016-09-27, 21:35
Sen är det klart att man vill se resultat mer än en månad framåt. Men det är ju därför jag frågar om någon har prövat.

Du kan inte förgöra fettceller, de måste avlägsnas alltså sugas ut. Du kan få garanti att fett försvinner permanent när du fettsugit dig, men inte med ultraljud det kommer ingen klinik ge dig.

Ola Wallengren
2016-09-28, 16:45
Om man får fettet att lämna fettcellerna på ett visst ställe, vilket studierna pekar på, så kommer det bara lagras någon annanstans. Energibalansen avgör.

supercharge
2016-09-28, 20:21
Om man får fettet att lämna fettcellerna på ett visst ställe, vilket studierna pekar på, så kommer det bara lagras någon annanstans. Energibalansen avgör.

Haha, jag ser framför mig hur den kvinnliga kontingenten på Kolozzeum nu springer för att köa utanför kliniken med syftet att lägga allt utom pattarna under ultraljudsmaskinen för att flytta fettet dit. :D

Där har vi en affärsidé som heter duga! Fettsugning och bröstförstoring i ett.

Sheogorath
2016-09-28, 20:37
:laugh:

mattilainen
2016-09-28, 21:54
Tyvärr inte.

Jakobson
2016-09-29, 02:02
Haha, jag ser framför mig hur den kvinnliga kontingenten på Kolozzeum nu springer för att köa utanför kliniken med syftet att lägga allt utom pattarna under ultraljudsmaskinen för att flytta fettet dit. :D

Där har vi en affärsidé som heter duga! Fettsugning och bröstförstoring i ett.

Går inte riktigt, men idag är det vanligt med att ta fett från mage/midja/rygg och placera det i baken, i bröst är det främst implantat fortfarande är det populära

Gerdler
2016-09-29, 10:19
Om man får fettet att lämna fettcellerna på ett visst ställe, vilket studierna pekar på, så kommer det bara lagras någon annanstans. Energibalansen avgör.
Det är precis det som är poängen. De fettcellerna som fettet sedan lämnat, kommer de ta upp fett:
a. Inte alls
b. långsamt
c. som normala fettceller
d. snabbt

Vi vet ju att det inte sker på 4 veckor i vart fall.

Sen är det en poäng till. Fettet som kommer ut ur fettcellerna kommer rimligen nå blodströmmen och där behandlas på precis samma sätt som dietärt fett. Dvs man kan gå på ett massivt underskott under ett par dagar utan att kroppen fattar att man har underskott, för resten av kroppen tror att man käkar 500g fett mer än man gör.

Man kommer alltså dels få bort fett just där man vill ha bort det, och det förblir så i minst 4 veckor. Men kanske i flera år, vad vet jag? Det är precis det som någons erfarenhet skulle kunna bidra med.
Men oavsett vilket så kommer man förbi kroppens extremt långsamma lipolys som gör att man i princip bara kan bränna ca 1% av sitt kroppsfett per dag vilket gör att man behöver deffa i fem evigheter, förlora all styrka och ändå behålla en stor jävla säck som skymmer de nedre magrutorna. Det är sin sak när man deffar från 20% till 15% BF. Då behåller man stryka och det kan gå rätt fort dessutom.
Tyvärr inte.
Har du eller vän provat? Vad hände?

Diomedea exulans
2016-09-29, 10:27
Min vän jobbar på klinik med sådan maskin. Enligt henne är det en bluff, det som händer är att celler töms på vätska och krymper, på mindre än en vecka är de tillbaka till samma storlek

Hur känner hon över att jobba med något hon vet är en bluff? Måste ju vara som att arbeta som telefonförsäljare, eller liknande.

Haha, jag ser framför mig hur den kvinnliga kontingenten på Kolozzeum nu springer för att köa utanför kliniken med syftet att lägga allt utom pattarna under ultraljudsmaskinen för att flytta fettet dit. :D

Där har vi en affärsidé som heter duga! Fettsugning och bröstförstoring i ett.

Genialiskt.

Luca Brasi
2016-09-29, 10:56
Det är precis det som är poängen. De fettcellerna som fettet sedan lämnat, kommer de ta upp fett:
a. Inte alls
b. långsamt
c. som normala fettceller
d. snabbt

Vi vet ju att det inte sker på 4 veckor i vart fall.

Sen är det en poäng till. Fettet som kommer ut ur fettcellerna kommer rimligen nå blodströmmen och där behandlas på precis samma sätt som dietärt fett. Dvs man kan gå på ett massivt underskott under ett par dagar utan att kroppen fattar att man har underskott, för resten av kroppen tror att man käkar 500g fett mer än man gör.

Man kommer alltså dels få bort fett just där man vill ha bort det, och det förblir så i minst 4 veckor. Men kanske i flera år, vad vet jag? Det är precis det som någons erfarenhet skulle kunna bidra med.
Men oavsett vilket så kommer man förbi kroppens extremt långsamma lipolys som gör att man i princip bara kan bränna ca 1% av sitt kroppsfett per dag vilket gör att man behöver deffa i fem evigheter, förlora all styrka och ändå behålla en stor jävla säck som skymmer de nedre magrutorna. Det är sin sak när man deffar från 20% till 15% BF. Då behåller man stryka och det kan gå rätt fort dessutom.

Har du eller vän provat? Vad hände?
Men fettet är fortfarande beroende av lypolysen?
Tänk om fettet hamnar i ådrorna eller levern istället?
Jag orkar inte googla men min teori är att fettsugning bidrar till diabetes och hjärtdöd eftersom "gud" hatar genvägar.

Gerdler
2016-09-29, 11:19
Men fettet är fortfarande beroende av lypolysen?
Tänk om fettet hamnar i ådrorna eller levern istället?
Som jag fattar det så hamnar fettet utanför fettellerna och sprider sig sedan till resten av kroppen över ett par dagars tid. Vad som händer med fettet beror på energibalansen. Alla kliniker verkar råda folk att äta mindre och röra sig mer i en vecka efter eller nåt sånt, och nån klinik skrev till och med att det kunde vara farligt att inte göra det.

Och ja rimligen så behöver fettet genomgå lipolys först men hur det går till vet jag inte.

Jag orkar inte googla men min teori är att fettsugning bidrar till diabetes och hjärtdöd eftersom "gud" hatar genvägar.
:laugh: Så är det nog! Dock vet jag inte om det går att hitta svar på på google. :)