handdator

Visa fullständig version : Pullovers med raka armar ger..


thefalconist
2016-09-05, 11:31
Pullovers med raka armar ger mig enorm träningsvärk i triceps och jag får Klockren muskelkontakt. Därför använder jag den som tricepsövning.

Kollar man runt på bilder på nätet tex: http://www.muscles.se/styrkeovningar/ryggovningar/skivstangs-pullover-med-raka-armar/

Så visar den ingen inverkan på triceps. Ngt gör jag uppenbarligen annorlunda, det begriper jag. Men märkligt ändå att den inte beskrivs som en tricepsövning alls? Jag känner i princip bara triceps och bakre axlar arbeta. Det borde väl ändå funka fin fint som jag gör lr?

Hoppas på respons :)

Beemel
2016-09-05, 12:49
Om du kör den med raka armar så arbetar väl triceps bara statiskt?
Min personliga uppfattning om pullovers är att de ger träningsvärk i lats och mage.

hurril
2016-09-05, 13:08
Triceps långa huvud fäster på kroppen och får därför delvis samma funktion som dina lats. Att du får träningsvärk i triceps av den är därför inte det minsta konstigt.

Broutrost
2016-09-05, 15:56
Har alltid trott att det var en bröstövning.

BigForre
2016-09-05, 16:15
Precis som hurril skriver så arbetar triceps långa huvud vid den rörelsen. Har därför tricepspress runt huvudet, eller vad den nu heter, som "bas bland isolationsövningarna" för triceps. Just för att den låter långa huvudet påbörja rörelsen för att sedan fortsätta rörelsen i armbågsleden.

Kanske lite oklart hur jag kör övningen, men som en liggande tricepspress med just pulloverrörelsen. Om det just är en tricepsövning som du söker så kanske det kan vara en variant för dig annars.

Sheogorath
2016-09-05, 16:32
Grattis, du har upptäckt hur det känns när det svider i triceps långa huvud. Eftersom pressövningar (axelpressar, bröstpressar, dips) tränar de mediala och laterala huvudena av triceps bra men det långa huvudet desto sämre är det inte alls fel att lägga krutet på det långa huvudet när man kör triceps. Själv får jag träningsvärk i en jävla massa muskler av pullovers (rhomber, magmusklernas ursprung vid revbensbågen/bröstbenet, teres major och nederdelen av bröstet) men mest i just triceps. :)

thefalconist
2016-09-05, 16:46
Tack för bra svar allihop, nu är jag lite klokare :cool:

Fortsätter alltså med denna som tricepsövning.

hurril
2016-09-05, 16:53
Har alltid trott att det var en bröstövning.

På submaximala vikter/ prestation, alltså byggarvikter, kan man styra till viss del om det ska vara mestadels en bröst- eller ryggövning. Men det är ett gäng muskler som utför den där rörelsen och flera andra som stabiliserar den.

EDIT: ser ut som att jag dissar byggning här men det gör jag inte. Menar mest att en lämplig arbetsvikt för det här som byggarövning sannolikt inte kräver maxprestation eftersom man då tar med sig allt snarare än kanske exakt det man vill ha emfasen på.

Old Nick
2016-09-05, 21:48
Själv får jag träningsvärk i en jävla massa muskler av pullovers (rhomber, magmusklernas ursprung vid revbensbågen/bröstbenet, teres major och nederdelen av bröstet) men mest i just triceps. :)

Älskar träningsvärken jag får av pullovers. Bröst och mage som du säger. Och sen omsluter den liksom armhålorna och skulderbladen strålar ut i armarna. Man känner verkligen hur duktig man har varit och hur mycket pisk hela överkroppen fått. :)

Broutrost
2016-09-06, 15:52
På submaximala vikter/ prestation, alltså byggarvikter, kan man styra till viss del om det ska vara mestadels en bröst- eller ryggövning. Men det är ett gäng muskler som utför den där rörelsen och flera andra som stabiliserar den.

EDIT: ser ut som att jag dissar byggning här men det gör jag inte. Menar mest att en lämplig arbetsvikt för det här som byggarövning sannolikt inte kräver maxprestation eftersom man då tar med sig allt snarare än kanske exakt det man vill ha emfasen på.

Tack för redogörandet :)

Rolfarsson
2016-09-06, 17:30
Fortsätter alltså med denna som tricepsövning.

Om det är triceps du är ute efter så kör en tricepsextension runt huvudet istället, då tränar du alla tre huvuden effektivare.
Ett tips är dock att du kör med hantlar då det nästan är omöjligt att inte inåtrotera överarmarna med stänger, överarmarna/armbågarna är alltså inte i linje med axlarna, sen vet jag inte om jag inbillar mig men hantlar känns skonsammare för mina armbågar.

wf_rChPoAXI

thefalconist
2016-09-07, 08:19
Om det är triceps du är ute efter så kör en tricepsextension runt huvudet istället, då tränar du alla tre huvuden effektivare.
Ett tips är dock att du kör med hantlar då det nästan är omöjligt att inte inåtrotera överarmarna med stänger, överarmarna/armbågarna är alltså inte i linje med axlarna, sen vet jag inte om jag inbillar mig men hantlar känns skonsammare för mina armbågar.

wf_rChPoAXI

Det är säkert en bra övning, men jag kan inte köra så. Har testat men då börjar det smärta längs underarmsbenet. Men av någon anledning så går däremot raka armar bättre. Alltså, som bilden jag länkade till i mitt första inlägg beskriver, går i en rak båge.

Likadant med skivstångscurls, där kör jag hammercurls istället.

Rolfarsson
2016-09-07, 11:07
Det är säkert en bra övning, men jag kan inte köra så. Har testat men då börjar det smärta längs underarmsbenet.

Har du provat att köra med dorsalflekterade handleder?

thefalconist
2016-09-07, 11:58
Har du provat att köra med dorsalflekterade handleder?

Japp. Då blir det bara värre upplever jag. Raka handleder, linnement och wrist warps, så löser jag det mesta.