handdator

Visa fullständig version : Bälte mot ländryggskramp i bänkpress


MackeJuve
2016-09-04, 19:46
I en av Josef Erikssons YT-videos tränar han med Ove Lehto. I förbifarten nämner han att han har bälte i bänkpress för att undvika kramp i ländryggen när han spänner upp sig. Är detta något som är allmänt vedertaget? Jag får nämligen dessa kramper ibland när jag bryggar upp mig och lyfter på tyngre vikter.

Skickat från min D5503 via Tapatalk

ceejay
2016-09-04, 20:03
Testa att slappna av i ryggen och skulderbladen när du bänkar.

RassK
2016-09-04, 21:08
Spänn magen istället

MackeJuve
2016-09-04, 21:11
Testa att slappna av i ryggen och skulderbladen när du bänkar.

Spänn magen istället
Kan testa nästa gång. Är dock fortfarande intresserad av om bältet kan fylla en sådan funktion som Josef beskriver.

Skickat från min D5503 via Tapatalk

ceejay
2016-09-04, 21:12
Slappna av i magen också. Varför ska du spänna bålen?
Angående bältet har jag ingen aning, aldrig bänkat med bälte.

MackeJuve
2016-09-04, 21:22
Slappna av i magen också. Varför ska du spänna bålen?
Angående bältet har jag ingen aning, aldrig bänkat med bälte.
Jag spänner nog inte bålen men när jag bryggar upp mig så spänns ju hela kroppen och då kan det krampa till i ländryggen.

Skickat från min D5503 via Tapatalk

Wipflash
2016-09-04, 23:13
Att slappna av i bänken är dåligt, ta bälte om du inte klarar av lite kramp

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk

ceejay
2016-09-04, 23:30
Du säger det som om det vore en sanning. Kanske ska backa upp påståendet lite?

Wipflash
2016-09-04, 23:36
Min 240 kg gymbänk och logik backar upp de

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk

PureWhey
2016-09-05, 07:24
Argumentationsfel 101


Skrivet slarvigt med telefonen

MackeJuve
2016-09-05, 07:26
Att slappna av i bänken är dåligt, ta bälte om du inte klarar av lite kramp

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk

Krampen kommer oftast vid uppbryggningen, innan jag ska börja lyfta. Då känns det inte som någon vidare idé att börja lyfta, bara att sträcka ut sig, vänta lite, och sedan testa igen. Någon gång har det hänt under ett set och då har jag oftast kunnat härda ut, men det är som sagt ovanligt.

Det är m.a.o. inget större problem för min del men jag är ändå intresserad av hur bältet kan hjälpa i.o.m. att en av Sveriges bästa bänkpressare har samma problem och tar bältet till hjälp.

pepplez
2016-09-05, 07:54
Argumentationsfel 101


Skrivet slarvigt med telefonen

ceejays filosofi är ju att "om man tar mycket, så gör man rätt" så ur hans perspektiv så fick han nog svar på tal iaf.

Loke
2016-09-05, 08:29
Tja, bältet hjälpte mig från att få nypande känsla i ryggen, alltså överextension. Hjälper säkert mot kramp också, typ samma grundproblematik tror jag. Den "riktiga" lösningen på båda dessa är nog att lära sig att ta i mycket i bröstryggen utan att behöva ta i så mycket i länden, vilket i sig är en väldigt användbar förmåga som lyftre, men... Bältet är här en quick fix som jag inte sett några nackdelar med. Så varför inte? Och ja, jag skulle säga att det är rätt allmänt/välkänt att man kan göra så.

Min långsiktiga lösning blev för övrigt att bli skitdålig på bänk igen, det är också ett förslag ;)

ceejay
2016-09-05, 08:31
ceejays filosofi är ju att "om man tar mycket, så gör man rätt" så ur hans perspektiv så fick han nog svar på tal iaf.

Är det för att du blev kränkt någon gång av mig eller som du tycker att du måste sätta mig i något fack? :)
Ja, man har mer att säga till om, om man faktiskt har tränat längre och fått bra resultat. Men jag nöjer mig inte med svaret.

PureWhey
2016-09-05, 08:32
Tja, bältet hjälpte mig från att få nypande känsla i ryggen, alltså överextension. Hjälper säkert mot kramp också, typ samma grundproblematik tror jag. Den "riktiga" lösningen på båda dessa är nog att lära sig att ta i mycket i bröstryggen utan att behöva ta i så mycket i länden, vilket i sig är en väldigt användbar förmåga som lyftre, men... Bältet är här en quick fix som jag inte sett några nackdelar med. Så varför inte? Och ja, jag skulle säga att det är rätt allmänt/välkänt att man kan göra så.



Min långsiktiga lösning blev för övrigt att bli skitdålig på bänk igen, det är också ett förslag ;)



+1
Mina känningar har försvunnit helt när jag lärt mig att kötta mer med bröstryggen och inte spänna länd så förbannat.


Skrivet slarvigt med telefonen

frys
2016-09-05, 08:53
hur ska man spänna bältet när man bänkar då? Är det högre upp o ngt steg lättare som i mark eller hårt och lågt som i böj?

MackeJuve
2016-09-05, 09:12
Tja, bältet hjälpte mig från att få nypande känsla i ryggen, alltså överextension. Hjälper säkert mot kramp också, typ samma grundproblematik tror jag. Den "riktiga" lösningen på båda dessa är nog att lära sig att ta i mycket i bröstryggen utan att behöva ta i så mycket i länden, vilket i sig är en väldigt användbar förmåga som lyftre, men... Bältet är här en quick fix som jag inte sett några nackdelar med. Så varför inte? Och ja, jag skulle säga att det är rätt allmänt/välkänt att man kan göra så.

Min långsiktiga lösning blev för övrigt att bli skitdålig på bänk igen, det är också ett förslag ;)

+1
Mina känningar har försvunnit helt när jag lärt mig att kötta mer med bröstryggen och inte spänna länd så förbannat.


Skrivet slarvigt med telefonen

Okej. Som jag har förstått det så har ni(eller iaf PureWhey) skaffat er en teknik där ni bryggar så mycket som ni kan och där ländryggen förblir avslappnad? Jag lägger givetvis inget fokus på att spänna bålen i bänkpress men det är en bieffekt av att jag bryggar och trycker axlarna mot röven. Ska testa lite olika varianter och se om det blir någon skillnad. Oftast så slipper jag ju dock krampen så det kan vara svårt att avgöra om en viss förändring verkligen hjälpte.

Ska även sägas att jag har en historia av kramp i magmuskulaturen. Har inte tränat magen på flera år p.g.a. detta, kanske hör ihop på något sätt med det här problemet.

waspen123
2016-09-05, 13:07
Jag är rätt avslappnad i nedre rygg, väldigt spänd i ben och övre ryggmuskler dock. Speciellt lats. Jag bänkar dock långt ifrån vad de flesta gör här inne iofs men, haha! (130)

MinLillaPyjamas
2016-09-05, 13:38
Jag tycker om att använda bälte när jag kör lite tyngre bänk. Kan inte riktigt sätta fingret på vad som gör att det hela känns bättre, men jag upplever mig som mer stabil - framförallt i bottenläget - än när jag kör utan bälte. Jag använder ett vanligt Wahlandersbälte. Kramp får jag emellertid vare sig med eller utan bältet.

hurril
2016-09-05, 14:32
Jag kan inte svara för bältets värde här men _min_ syn är att man måste hålla ett ordentligt tryck på kroppens ovansida. Vissa saker behöver vara mjuka för att kraften ska "ta rätt väg."

Med det sagt så är det också min syn att man inte bör söka tightheten i erektorerna utan mer utföra bryggningen lite som man klämmer en mäla uppåt genom att trycka från fötterna. Alltså inte bryta fram bröstkorgen och magen genom att spänna ryggen utan snarare låta de bitarna höjas genom att klämma upp det med benen.

MackeJuve
2016-09-05, 14:46
Jag blir osäker på hur jag faktiskt utför min bryggning när jag läser svaren, vad jag spänner och inte spänner. Det jag gör är att placera fötterna där jag vill ha dom, trycker ihop skulderbladen och försöker få ned axlarna i bänken. Detta medan jag håller i stången. Då uppstår givetvis en brygga och det är där krampkänningarna kan uppstå i ländryggen.

Förstår jag hurril rätt så menar han att jag/man ska fixera min position på bänken och därefter låta bryggan uppstå genom att trycka ifrån med benen. Jag gör ju snarare tvärtom i dagsläget.

hurril
2016-09-05, 14:50
Jag blir osäker på hur jag faktiskt utför min bryggning när jag läser svaren, vad jag spänner och inte spänner. Det jag gör är att placera fötterna där jag vill ha dom, trycker ihop skulderbladen och försöker få ned axlarna i bänken. Detta medan jag håller i stången. Då uppstår givetvis en brygga och det är där krampkänningarna kan uppstå i ländryggen.

Förstår jag hurril rätt så menar han att jag/man ska fixera min position på bänken och därefter låta bryggan uppstå genom att trycka ifrån med benen. Jag gör ju snarare tvärtom i dagsläget.

Precis så menar jag. Så mycket kraft från benen som möjligt plus lite till!

MackeJuve
2016-09-05, 14:57
Precis så menar jag. Så mycket kraft från benen som möjligt plus lite till!

Ska testas imorgon.

hurril
2016-09-05, 15:00
Ska testas imorgon.

Nacken i bänken, tryck från fötterna som vill pressa din kropp så att den vill glida av bänken. Med rätt timing mellan en bentrycksimpuls och en av/på-cykel i presseriet kan man få till en väldigt kraftfull start. Men folk gör olika här.

Scratch89
2016-09-05, 15:05
Precis så menar jag. Så mycket kraft från benen som möjligt plus lite till!

Så har jag också alltid gjort! Skönt att veta att man gör något rätt. :)

MackeJuve
2016-09-05, 15:15
Nacken i bänken, tryck från fötterna som vill pressa din kropp så att den vill glida av bänken. Med rätt timing mellan en bentrycksimpuls och en av/på-cykel i presseriet kan man få till en väldigt kraftfull start. Men folk gör olika här.

Ditt förslag på setup för bryggning medför bättre chanser för bra legdrive? För där syftar du väl ändå på själva lyftandet och inte på setupen? Är hungrig och trött :)

Min definition hittills av en bra bänksetup har varit att bröstryggen känns samlad och hård och att den får ta nästan av allt av den negativa fasen, bröst jobbar i princip ingenting. När det uppnås känns i princip inte vikten av på nedvägen. Detta tycker jag att jag uppnår oftare och oftare. Benen är givetvis spända dom med då jag har dragit in dem mot överkroppen så mycket som tillåts, och de jobbar i fråntrycksfasen, exakt när och hur kan jag dock inte redogöra för.

hurril
2016-09-05, 15:36
Ditt förslag på setup för bryggning medför bättre chanser för bra legdrive? För där syftar du väl ändå på själva lyftandet och inte på setupen? Är hungrig och trött :)

Min definition hittills av en bra bänksetup har varit att bröstryggen känns samlad och hård och att den får ta nästan av allt av den negativa fasen, bröst jobbar i princip ingenting. När det uppnås känns i princip inte vikten av på nedvägen. Detta tycker jag att jag uppnår oftare och oftare. Benen är givetvis spända dom med då jag har dragit in dem mot överkroppen så mycket som tillåts, och de jobbar i fråntrycksfasen, exakt när och hur kan jag dock inte redogöra för.

Både och! Hur hög din setup blir handlar om din rörlighet, exakt hur du gör med överarmar och bröstkorg i relation till hur din muskelmassa är beskaffad (i storlek och infästning.) Men oavsett uppvinkling av bröstkorgen och resten så är bentrycket verkligen centralt och väldigt viktigt. (Finns säkert någon riktigt get som kan pressa mycket med slappa ben, men jag har svårt att tro att denne inte skulle bli bättre med hårdare ben.)

Det jag skrev om av/på-grejen, visst, det är "sen" och inte setup.

ceejay
2016-09-05, 17:12
Hurril förklarar det rätt bra. En avslappnad muskel har längre rörelsebana, slappnar du av i skuldror och ländrygg så uppstår imo en bättre brygga och position för axlarna.

Agitator
2016-09-05, 18:41
Kanske är så att ni som råkar få kramp helt enkelt fokuserar för mycket på att korta lyftvägen istället för att träna på att bli stark på riktigt?

Drömmar mig tillbaka till denna ärofyllda tråd som splittadr kolo i två delar av åsikter.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=215250

Filmjölks sköna citat som sundsvallspassning. Termer som eiffeltornbrygga. Midotes pressar med mera.

För att inte tala om Doug Youngs pressar.

baggard
2016-09-05, 19:57
Du kan vara stel i höftböjarna också så ländryggen svankas upp ordentligt när du ligger på en bänk med fötterna i golvet för du saknar rörlighet där.. Inte enbart detta men det hjälper ju inte till iaf

hurril
2016-09-05, 20:12
Du kan vara stel i höftböjarna också så ländryggen svankas upp ordentligt när du ligger på en bänk med fötterna i golvet för du saknar rörlighet där.. Inte enbart detta men det hjälper ju inte till iaf

Bra synpunkt faktiskt!