handdator

Visa fullständig version : Smärta i Erector Spinae, vänster sida


Betar
2016-09-04, 09:02
Hej Kolo,
Jag har haft problem med ländryggen till och från, men senaste året har smärtorna blivit så starka att jag inte kunnat knäböja eller marklyfta (eller ens kunnat lyfta av de tyngre hantlarna från hantelstället). Smärtorna kommer från ryggslutets (Erector spinae) vänstra sida och upplevs som värst när jag är i övningarnas bottenlägen.

Jag har märkt att jag är något kortare/stelare i min vänstra hamstring och kan tänka mig att det genererar i att jag är något roterad i höften.

I dagsläget utför jag stretching av hamstrings i ca 20 min/dag (senaste månaden) men upplever inga förbättringar. Det enda som fått ned smärtan är att undvika belasta ländryggen *gah!*

Hjälp mig kolo, vad ska jag göra för att kunna lyfta tungt igen?

Scratch89
2016-09-04, 13:18
Du borde gå till en duktig fysioterapeut som kan se på ditt rörelsemönster. Om du är stram och/eller svag i stabiliserande strukturer kan det vara så att du tappar formen eller felbelastar på något sätt. Väldigt vanligt med dålig bål- och rörelsekontroll.

Betar
2016-09-04, 15:27
Du borde gå till en duktig fysioterapeut som kan se på ditt rörelsemönster. Om du är stram och/eller svag i stabiliserande strukturer kan det vara så att du tappar formen eller felbelastar på något sätt. Väldigt vanligt med dålig bål- och rörelsekontroll.

Svårt att hitta duktiga. Tidigare erfarenheter av sjukgymnaster/fysioterapeuter har inte varit något vidare. Hur hittar jag en kompetent kille/tjej?

Har tidigare varit helt insnöad på att det måste vara bristande teknik, men det kan inte vara hela (om ens någon del av) sanningen

Scratch89
2016-09-04, 16:41
Svårt att hitta duktiga. Tidigare erfarenheter av sjukgymnaster/fysioterapeuter har inte varit något vidare. Hur hittar jag en kompetent kille/tjej?

Har tidigare varit helt insnöad på att det måste vara bristande teknik, men det kan inte vara hela (om ens någon del av) sanningen

Var bor du?
Jag skulle söka på folk som har vidareutbildning i t.ex OMT.

Betar
2016-09-04, 19:35
Var bor du?
Jag skulle söka på folk som har vidareutbildning i t.ex OMT.

Stockholm. Du får hemskt gärna rekommendera någon :)

Rolfarsson
2016-09-04, 19:41
Stockholm. Du får hemskt gärna rekommendera någon :)

Googla efter "fysioterapeut idrottsmedicin OMT Stockholm" så lär du hitta en hel del :p

Scratch89
2016-09-04, 20:52
Stockholm. Du får hemskt gärna rekommendera någon :)

http://sportorehabkliniken.se/index.php/main-vasastan-kliniken

Ewa Heidvall är grym.

Betar
2016-09-05, 05:01
http://sportorehabkliniken.se/index.php/main-vasastan-kliniken

Ewa Heidvall är grym.

Stort tack Scratch!