handdator

Visa fullständig version : Har Michael Koklayev rätt om att bygga styrka


Mr Eks
2016-09-03, 18:57
Så här säger han

To build real strength and power, you have to train volume with more reps, that’s it. Don’t be afraid of your upcoming meets. Lower your weights nonetheless. Just forget your ego and work like a robot with volume.

Forget about PRs, forget about shit like “I deadlifted 300kg today, and i am going to deadlift 350kg in half a year following this plan”, forget it.

And don’t be afraid of your upcoming meets, lower your weights nonetheless.

For example, if you squat – squat 5×5. My best squat is 360kg, I take 270-290kg and squat 5×5. Every workout. The same with deadlift. My best DL is 415kg [Interview was done prior to his 417.5kg Deadlift], and I don’t put more 320-330kg, and this is not even more often than once a month. Usually it is no more than 300kg. That’s it.

är detta bull shit eller ska man göra så för att bli stark. jag trodde man ska lyfta maximalt hela tiden. detta låter ju som body building

Bob90
2016-09-03, 19:04
5x5 och bodybuilding?

Det viktigaste är ju att du varierar belastningen.
Kan både göras med vikt eller med att ändra antal reps, sets, vilotid, antal dagar i veckan m.m.
Kör man bara 5x5 kommer man troligtvis träffa en vägg, kör man bara 1-3 x 4-8 så kommer man troligtvis också träffa en vägg.

Själv kör jag (även om jag är svag som en dunfjäder) både "lågreps" 1-3 och "högre reps" 4+.

Tror styrka också har mycket med att träna i "rätt rörelsebana".
Fulpressar man hela tiden med långsam fart så kommer man troligtvis få det jobbigt med sticking points.

Sen så måste Koklayev ju ha gjort något rätt för han är ju bevisligen stark som en jävla grizzlybjörn.

ceejay
2016-09-03, 19:20
Jag får köra en hel del volym nu under jesse norris. vi får se när jag toppar om 7 veckor hur det har gått. Har gjort högreppare ofta.

cero
2016-09-03, 20:18
Så här säger han


är detta bull shit eller ska man göra så för att bli stark. jag trodde man ska lyfta maximalt hela tiden. detta låter ju som body building

Alla vägar bär till Rom. ;)

Skillnaden mellan kroppsbyggning och träning för styrka är inte så stor som man tro. Hur du än bär dig åt kommer du få mycket av bägge. Variera träningen.

z_bumbi
2016-09-03, 20:41
jag trodde man ska lyfta maximalt hela tiden

Att lyfta max hela tiden leder sällan till bra resultat, möjligen kan det bli kortsiktiga ökningar men skador och stagnerad utveckling brukar följa.

Mr Eks
2016-09-03, 20:54
Att lyfta max hela tiden leder sällan till bra resultat, möjligen kan det bli kortsiktiga ökningar men skador och stagnerad utveckling brukar följa.

du med 36 k inlägg måste ju kunna din grej tycker man efter all din tid här. vad säger du om 5x5 varje pass på typ 75 %? är det det som bygger "real power and strength"?

Mr Eks
2016-09-03, 20:55
Sen så måste Koklayev ju ha gjort något rätt för han är ju bevisligen stark som en jävla grizzlybjörn.

precis så tänker jag oxå MEN man får ju tänka på att han också "medecenerat "rätt... man vet inte riktigt om det är träningen eller hans kost-tillskott som gett han resultaten

koncept
2016-09-03, 21:13
På ett generellt plan har han rätt.
Det är skillnad på att testa och bygga styrka. För att bygga styrka vill du över en viss tidsperiod (vecka, månad, år) göra väldigt många lyft totalt på tillräckligt tunga vikter. Inte så tunga vikter att den totala mängden arbete du utfört vore mindre pga att du t.ex. inte klarar av att träna lika ofta. Därmed är det volym som gäller. Notera att volym inte betyder högreps, vilket många verkar anta. Volym = reps x set x vikt, och vad du gör på ett enskilt pass spelar inte stor roll i längden. Så huruvida det uppfylls via 5x5 två gånger i veckan eller 4x2 6 gånger i veckan (det blir nästan lika många reps på en vecka) för ett visst lyft är nog inte så viktigt (givet att belastningen är densamma i detta exempel). Med "tillräckligt tunga vikter" menas ofta ca.70-85%. Om du studerar styrkelyftsprogram så ser du att majoriteten av lyften ligger i det intensitetsintervallet.

z_bumbi
2016-09-04, 19:24
du med 36 k inlägg måste ju kunna din grej tycker man efter all din tid här. vad säger du om 5x5 varje pass på typ 75 %? är det det som bygger "real power and strength"?

Det kan vara en del i ett fungerande upplägg men enligt mig är det väldigt svårt att ta sig vidare med ett så enkelspårigt upplägg. Att aldrig gå över 75% av 1rm gör dessutom att de flesta inte får ut eventuell styrka de byggt upp när de väl testat att gå tungt då de saknar viktvana.

ceejay
2016-09-04, 19:28
Det är väl där toppningen kommer in. Bygg volym och toppa styrkan i 3-5 veckor.

z_bumbi
2016-09-04, 19:33
Jag är ärligt talat tveksam till att man kan lära sig få ut max på så kort tid efter en lång tid med så låg intensitet.

Agitator
2016-09-04, 19:33
Bara jag som tänker på att det troligen är stor skillnad för vitamin sea folket och för oss som faktiskt inte håller på med sådant.

cero
2016-09-04, 20:04
Bara jag som tänker på att det troligen är stor skillnad för vitamin sea folket och för oss som faktiskt inte håller på med sådant.

På vilket sätt?

Agitator
2016-09-04, 20:50
På vilket sätt?

Allt rörande upplägget?

Nu tror jag ifs att just i detta fall så fungerar det till en viss nivå även för de som inte använder sig av vitamin sjö. Men känns som att många upplägg inte är riktigt anpassat för vanligt tränande, går förvisso att modifiera.

Men du fattar vad jag menar förutsätter jag.

AntonHA
2016-09-04, 20:53
Hur många reps kan ni göra som max i bänken med en vikt ni gör ett par 10or med kort setvila? Jag kan göra ca 20-21 reps på 80 och det blev rätt tungt att köra ett par 10or på den vikten med ca en minuts vila.

Gerdler
2016-09-04, 22:14
Jag är ärligt talat tveksam till att man kan lära sig få ut max på så kort tid efter en lång tid med så låg intensitet.
Detta gäller åtminstone för mig. Hade lång period i mark+ böj då jag på grund av skada aldrig lyfte tungt. När väl skadan var läkt så var jag för instabil/ovan vid vikt för att maxa, det tog väl snarare ett halvår att för mig att "toppa" i marklyften, något mindre i knäböjen av någon anledning.

Jag tror inte på långa block-periodiseringar där kroppen "glömmer" det den lärde sig i ett block när nästa block lider mot sitt slut. Inte heller linjära periodiseringar där samma problem föreligger. Visst kan man skifta fokus något. Men att gå långa perioder utan att träna på saker som är viktiga för progressionen trotsar all logik.

ceejay
2016-09-04, 22:23
Gerdler, mah coach verkar lösa det genom att helt enkelt lägga in fler set.

Jag har kört set om 8-10 och 10-12 sen jag började. Men allt eftersom har också set om 6-8 och 4-6 lagts in.