handdator

Visa fullständig version : Kan inte spänna vänstra biceps!


JonasF
2016-09-02, 15:05
Jag har för ett par veckor sedan känt att min vänstra arm strulat. Det började med att göra ont i Brachioradialis. Nu har det gått lite längre till att jag har problem med att spänna hela biceps där jag även får lite smärta i Brachialis när jag försöker. Det går liksom inte spänna, får ingen kontakt knappt och när jag väl får en gnutta kontakt smärtar Brachialis.

En annan sak som hände var att när jag greppade en hantel med armen rak längst med sidan och handflatan framåt fick jag en smärtande ilning i handleden på lillfingrets, sida som va över på en sekund. Kändes väldigt obehagligt och jag började bli lite nojjig.

Jag har ni börjat vila, tänkte iaf skippa träna armar och axlar i två veckor och se vad som händer, men skulle gärna vilja få lite råd.

Kan det vara en överansträngning bara? Någon som har några idéer?

Bob90
2016-09-02, 16:44
Hur debuterade problemet? Kan du böja armen utan problem?

Och iväg med dig till sjukgymnast/naprapat eller annan kunnig människa i vit rock för att kolla upp det där är väl mitt råd.

Sheogorath
2016-09-02, 18:57
Ja, det där låter inte helt bra. Om du inte kan spänna biceps p.g.a. smärta kan det vara någon enkel inflammation bara, men om du faktiskt inte kan spänna biceps trots att det inte gör ont så är det någonting fel med nervledningen. Väldigt svårt att säga vad över ett internetforum. Kan vara allt från ett diskbråck i nacken till en allvarlig neurologisk sjukdom. Uppsök kompetent fysioterapeut.

JonasF
2016-09-02, 19:34
Vet inte riktigt hur det började, men det ända jag kan komma fram till är att jag har kört för hårt. Tryckt mycket kroppsviktsövningar (chins, pullups, dips) och kört massor marklyft. Kanske blev overkill med all greppstyrka och sen köra bicepsövningar på det.

Jag kan böja armen utan några som helst problem, gör inte ont att stretcha heller. Det är bara när jag försöker spänna underarm/biceps som smärtan kommer eller när jag självklart använder armen till något. Smärtan är absolut överkomlig, den gör liksom inte apont på något sett, utan det känns väldigt överansträngt smärtsamt.

Men det är just det där med att jag inte riktigt klarar av att spänna eller få någon vidare kontakt med biceps, som om det bara går spänna den till 70%. Sen den där lustiga ilningen jag fick i handleden när jag skulle curla hanteln.

CoKEmaN
2016-09-05, 09:28
Du tycker inte att du fått en "bulle" lite längre ned på armen och kan vara en bicepsruptur? Låter inte så, men bra att utesluta.. :)

cancion
2016-09-06, 08:25
Wow, jag känner igen mig i det du beskriver. Måste bara fråga
Får du smärta om du försöker lyfta armen mot axeln i pronerat eller neutralt läge?
Får du smärta i underarmen vid pullups/pulldowns med pronerat grepp (tummarna inåt)
Får du smärta i axelpressar då du når bottenläget?

JonasF
2016-09-06, 12:32
Wow, jag känner igen mig i det du beskriver. Måste bara fråga
Får du smärta om du försöker lyfta armen mot axeln i pronerat eller neutralt läge?
Får du smärta i underarmen vid pullups/pulldowns med pronerat grepp (tummarna inåt)
Får du smärta i axelpressar då du når bottenläget?

Nej
Ja
Ja

JonasF
2016-09-06, 12:43
Men vet ni vad!

Jag kände nu i dagarna att jag bara fick mer och mer ont, speciellt i axeln, även i vilande läge. Käkade piller men gjorde ingen skillnad. Riktigt riktigt irriterande.

Idag drog jag till gymmet, tänkte att det kunde va bra att stretcha osv. Jag totalt mörbultade och misshandlade hela axeln med en tennisboll, triggerpunkter och bara rullade längst med fibrerna både fram, sida och baksida, även muskelfästet av långa huvudet på triceps och bröstet. Framsidan av axeln gjorde nått förgrymmat jävla ont och det knakade och knäckte en hel del men jag fortsatte ändå! Helt plötsligt känner jag att hela axeln och armen ända ner till handen blir helt varm, vilket kändes väldigt bra. Lade mig sedan ner och foamrollade latsen, serratus, baksidan av axeln och långa triceps. Efter en liten stund känner jag att de mesta av värken helt plötsligt försvinner i värmen.... för skojs skull testar jag att spänna armen och biceps....

DET GICK!!! Snacka euforin! :D:D:D
Självklart smärtade det lite men det är ju inte direkt konstigt, men jag fick kontakt med biceps! Jag är överlycklig! Måste ju legat något i kläm helt klart.

Kommer avstå från överkroppsträning resten av veckan oavsett bara för att vara säker. Känns det ok på måndag ska jag börja sakta men säkert igen. Ska ha stenkoll på att ha kontakt med rätt muskler och fortsätta rulla och triggerpunkta axlarna i framtiden.

:hbang::hbang: