Visa fullständig version : farligt att laga mat i stanniol papper?
Hej
Min mamma säger att det är farligt att laga mat i stanniol papper eftersom man får aliminium i sig då. stämmer detta eller är hon ute och cycklar
mvh...
King Grub
2016-09-02, 08:40
Aluminiumfolie är okej att förvara mat i, men inte att laga den i.
excessive consumption of aluminum from leaching aluminum foil has an extreme health risk effects
http://www.electrochemsci.org/papers/vol7/7054498.pdf
oj du är verkligen som en uppslagsbok ibland
tack!! hon har rätt då..segt
men alla "engångs aluminiumlådor" då?
Finns att köpa i flerpack, eller så följer det med i typ lådorna med kycklinglår, eller varför inte ostkaka osv. Bör vara lika illa egentligen då?
Agitator
2016-09-03, 00:22
men alla "engångs aluminiumlådor" då?
Finns att köpa i flerpack, eller så följer det med i typ lådorna med kycklinglår, eller varför inte ostkaka osv. Bör vara lika illa egentligen då?
Det lagas ju inte i dem, bara förvaras tillfälligt oftast. Men finns väl risk för att värmen är tillräckligt hög att det läcker ut i maten. Vem vet.
Eller ja, King Grub kanske har mer info. :em:
Livsmedelsverket skriver om aluminium i maten.
http://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/oonskade-amnen/metaller1/aluminium/?_t_id=1B2M2Y8AsgTpgAmY7PhCfg%3d%3d&_t_q=aluinium+kastrull&_t_tags=language%3asv%2csiteid%3a67f9c486-281d-4765-ba72-ba3914739e3b&_t_ip=95.197.19.172&_t_hit.id=Livs_Common_Model_PageTypes_ArticlePage/_cd8f3dcc-0141-404d-9cb4-da715bc25b9b_sv&_t_hit.pos=11
Undvik värme.
Aluminiumfolie är väl till för att laga mat i? Eller det är väl skillnad på grill/alu-folie i hur mycket temperatur de klarar. Jag kör själv med aluminium/grillfolie om jag ska ugnsbaka lax eller liknande.
Man får inte i sig aluminium alls från stanniolpapper.
Man får inte i sig aluminium alls från stanniolpapper.
vad snackar du nu om läs king grubs och sverkers svar :smash:
vad snackar du nu om läs king grubs och sverkers svar :smash:
Jag säger väl inte emot dem?
King Grub
2016-09-03, 13:35
Jag tog för givet att det handlar om aluminiumfolie. Stanniolpapper har väl helt ersätts av det?
Jag tog för givet att det handlar om aluminiumfolie. Stanniolpapper har väl helt ersätts av det?
Mm... Alu kicked Sn.
Jag säger väl inte emot dem?
Nix ni svarar på 2 olika frågot =)
och till ts så kan jag säga linda i bakplåtspapper och behöver du hålla tätt dra folie över bakplåtspappret.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.