handdator

Visa fullständig version : Åsikter om mitt PPL-schema


pundi
2016-09-01, 19:56
Tjena!
Jag har nu bestämt mig för att byta över från en bro-split till ett PPL upplägg. Jag har tänkt att köra 6 days on, 1 day off, 6 days on 1 day off osv.. Jag har suttit och filat lite på ett PPL schema. Jag tar gärna emot konstruktiv kritik om mitt upplägg:

PUSH A
Incline m skivstång 3-12(pyramid)
plan press m hantlar 3x8-12
Axelpress m hantlar 3x8-12
Låga cable flyes 3x10-15
Sittande sidolyft 5x8-15
Tricepspress m rak stång 3x8-12
Tricepspress upp m rep 3x8-12

PUSH B
Militärpress m stopp 5x2-12 (pyramid)
Bänkpress 3x5-10
Incline m hantlar 3x8-12
Cable flyes 3x10-15
Sidolyft 5x8-15
Dips 3x3-12
Tricepspress upp m hantel 3x10-15

PULL A
Pullups 5x3-6
Sittande rodd m brett neutralt grepp 3x8-12
Omvända latsdrag 3x8-12
Baksida axlar m hantlar 4x10-15
Shrugs m skivstång 3x8-12
Bicepscurls m skivstång 3x8-12
Hammercurls m rep 3x8-12

PULL B
Skivstångsrodd 4x6-10
Latsdrag wide grip 3x8-12
Hantelrodd 3x8-12
Facepulls 4x10-15
Shrugs m hantlar 3x8-12
Sittande bicepscurls m hantlar 3x8-12
Sittande hammercurls m hantlar 3x8-12

BEN + MAGE A
Squats 5x2-12 (pyramid)
Benpress fötter close 3x8-15
Benspark 3x10-15
Utfallssteg 3x10-12
Stående vadpress 4x10-15
MAGE

BEN + MAGE B
Squats 5x4-6
Benpress fötter wide 3x8-15
Rakbensmark 3x8-12
Liggande lårcurl 3x10-15
Hacksquats i smith 3x8-12
Sittande vadpress 4x10-15
MAGE

Tack på förhand *flex*

pundi
2016-09-01, 21:39
Bump

Nyland
2016-09-02, 03:04
Alltid trevligt med andra PPL fantaster. :d

Jag tycker du kör för mycket olika övningar. Istället för att köra vanlig bänk+lutande bänk+hantel press+lutande hantelpress tycker jag du skall välja en och fokusera på att få så bra teknik som möjligt i den vilket kommer att underlätta progressionen. Sen kan du byta efter 1-2 månader om du vill ha variation. Detta gäller främst basövningarna, i isolationsövningarna kan du använda dig av flera olika övningar om du tycker det blir roligare.

Sen ser jag att du endast inkluderat övningar för baksida lår i ett av ben passen. Bättre att flytta antingen lårcurl eller raka/rumänska mark till det andra benpasset. Det blir även väldigt mycket volym för framsida lår med fyra övningar och totalt 14 set/pass, jag skulle noga nöja mig med hälften om du tränar ben två gånger i veckan.

pundi
2016-09-02, 08:34
Alltid trevligt med andra PPL fantaster. :d

Jag tycker du kör för mycket olika övningar. Istället för att köra vanlig bänk+lutande bänk+hantel press+lutande hantelpress tycker jag du skall välja en och fokusera på att få så bra teknik som möjligt i den vilket kommer att underlätta progressionen. Sen kan du byta efter 1-2 månader om du vill ha variation. Detta gäller främst basövningarna, i isolationsövningarna kan du använda dig av flera olika övningar om du tycker det blir roligare.

Sen ser jag att du endast inkluderat övningar för baksida lår i ett av ben passen. Bättre att flytta antingen lårcurl eller raka/rumänska mark till det andra benpasset. Det blir även väldigt mycket volym för framsida lår med fyra övningar och totalt 14 set/pass, jag skulle noga nöja mig med hälften om du tränar ben två gånger i veckan.

Hej och tack för svar!
Anledningen till variationen av övningar är för att träffa från olika vinklar samt köra några stångövningar samt några hantelövningar. Är det dumt alltså?

Det är för mycket volym alltså? Hur ser dom andra passen ut volymmässigt?

Gerdler
2016-09-02, 08:59
Marklyft?

Frontböj borde du köra, ta bort några isolationsövningar för benen och lägg till frontböj och kanske bulgariska split squats(eller ytterligare utfallsvariant/unilateral benövning).

Bara två tankar.

pundi
2016-09-02, 09:16
Marklyft?

Frontböj borde du köra, ta bort några isolationsövningar för benen och lägg till frontböj och kanske bulgariska split squats(eller ytterligare utfallsvariant/unilateral benövning).

Bara två tankar.

Kanske byta ut vanliga squats på PUSH B mot frontböj? Kanske köra bensparkarna + lårcurlsen ett ben åt gången?

Marklyft har jag kört under en längre period men jag har tröttnat på det. Kör hellre andra övningar.