handdator

Visa fullständig version : Smärta i Brachioradialis vid "hammarfattning".


RobbanGron
2016-09-01, 19:38
Tjena.

Ny här, så vi får hoppas detta blir rätt nu.

Till att börja med kan jag skriva att jag tränar regelbundet sedan Januari och är i god fysisk form. Kör styrketräning 3-5 dagar i veckan och kondition i form av löpning 1-2 dagar i veckan och sköter min kost väldigt diciplinerat.

Och nu till problemet.
Efter ett tungt ryggpass för ca 3 veckor sedan har jag känt en huggande smärta i vad som verkar vara brachioradialis, eller iallafall omkring den muskeln. Smärtan är inte ytlig utan känns "djup" och den uppstår endast när jag håller handen i en "hammarfattning", spänner och curlar uppåt. I övrigt känner jag ingenting. Jag har alltså ingen ömhet eller värk i muskeln eller liknande och kan trycka på den, och kringliggande muskler, utan att det känns konstigt eller annorlunda. Har googlat en del på detta problem utan att få några direkta svar. Och hoppas nu kunna få hjälp här. Från första början misstänkte jag en inflammation pga överträning, men jag har börjat fundera på om det inte kan vara någon nerv eller något i kläm eftersom jag inte känner någon smärta alls i muskeln när jag trycker på den eller använder den på annat sätt, vilket jag borde göra om det vore en inflammation... Eller? Någon annan som varit med om liknande eller har någon tanke kring vad detta skulle kunna bero på? Vet att jag kan gå till läkare och kolla det, men tänkte först vila helt utan någon ansträngning alls i armen och försöka kurera, som om det vore en inflammation, på egen hand en vecka för att se hur det går och då kan jag ju lika gärna passa på att fråga här så länge om något vet vad detta skulle kunna bero på.


Tack på förhand.

Sheogorath
2016-09-01, 19:51
Man kan ha en muskelinflammation i brachioradialis' muskelbuk. OMI (Orthopaedic Medicine International) kallar det för en "typ 4 tennisarmbåge".

Om du skall hitta en läkare som kan diagnosticera de här sakerna får du ha bra tur eller veta precis vart du ska leta. Satsa annars på en sjukgymnast/fysioterapeut med examen i OMI.

RobbanGron
2016-09-01, 20:08
Allright! Och en inflammation där medför inte värk och smärta mer än vid speciella rörelser då så som jag beskrev? Har i övrigt haft riktigt överjävlig tennisarmbåge tidigare med en smärta som var enorm, oftast på kvällarna, och detta här liknar inte alls det. Detta jag har nu medför ingen jättesmärta eller något direkt fysiskt hinder, men jag tar hellre det säkra före det osäkra och tar det easy några dagar, eller veckor, istället för att göra skadan värre.

Sheogorath
2016-09-01, 21:14
Typ-4:an är lite speciell eftersom den inte sitter i fästet utan i muskelbuken. Kan tänka mig att det känns helt annorlunda jämfört med t.ex. typ-2 som är 90% av fallen.

RobbanGron
2016-09-01, 21:34
Okej! Är det någon svår typ av inflammation när det sitter i muskelbuken eller är det en enklare? Eller det varierar kanske? Har du något tips på något man kan göra själv för att lindra eller bli av med det?

Sheogorath
2016-09-02, 07:36
Det är en ganska ovanlig åkomma om det är en typ-4-tennisarmbåge. Jag kan inte minnas att jag haft någon under de 6+ åren jag jobbat som fysioterapeut på vårdcentral. Men den är i så fall enkel att behandla! Det finns en massageteknik man kan göra (svår för mig att beskriva i text - uppsök någon med OMI-kompetens är mitt råd) som ska vara väldigt effektiv. 1-2 v behandling och så är det borta. Och förstås ska du undvika det som gör ont. Enkelt om det bara är hammercurl. :)

RobbanGron
2016-09-02, 09:09
Okej! Tack så mycket för hjälpen :)

Marimar
2022-06-06, 21:37
Chansning här då jag inte vet om ni är aktiva i forumet längre.
Tror jag har exakt den diagnosen själv sedan några veckor tillbaka. Smärta just i muskelbuken på den muskeln, specifikt vid rörelsen hammercurl i vissa vinklar.

Har letat efter OMI kompetens där jag bor (Leksand) men har svårt att hitta rätt.
Den där massagetekniken, om du kunde göra ett försök att beskriva ändå vore jag hemskt tacksam. Har vart massör själv tidigare så kan kanske förstå om du beskriver.
Med vänlig hälsning, Paul

nukz
2022-07-27, 15:26
Chansning här då jag inte vet om ni är aktiva i forumet längre.
Tror jag har exakt den diagnosen själv sedan några veckor tillbaka. Smärta just i muskelbuken på den muskeln, specifikt vid rörelsen hammercurl i vissa vinklar.

Har letat efter OMI kompetens där jag bor (Leksand) men har svårt att hitta rätt.
Den där massagetekniken, om du kunde göra ett försök att beskriva ändå vore jag hemskt tacksam. Har vart massör själv tidigare så kan kanske förstå om du beskriver.
Med vänlig hälsning, Paul

+1

Tror jag kan ha samma i ena armen.

Termy
2022-07-27, 17:42
tCIaGS6pvMo