handdator

Visa fullständig version : 2g prot/kroppsvikt? Starta ny deff. Stats & macro feedback


moderato
2016-08-31, 12:56
Aloha!!

Har haft ett riktigt stressigt år och en riktig katastrofsommar med stress, försenad uppsats och en massa jobb.
Försökt släpat paketet till gymmet iaf 1-2ggr/vecka men har fått större lovehandles och känner att kaggen börjar komma tillbaka, eller det har den.

Är 185, väger 92,5kg och är inte svullig eller ser biffig ut, mer att kaggen börjar bli större och sidorna kommit tillbaka.

Brukade använda 1percentage scalen och räkna ut macros, fick 2421 uppdelat:
200g prot, 200g carbs och 90g fats. Är detta cool? Vet att regeln är pröva, se om det funkar annars dra ner mer.
Borde deffen vara Ännu mer? Jag har koll i köket på det ena och det andra och försöker äta så rent som möjligt, ibland softar jag på frukosten och kör
lunch kanske 2-3 ägg, en liten klick majonäs ca 1-2 tsk.
Mellis ca 100g kvarg och 100g naturell yoghurt samt 0.5dl pumpafrön och 0.5dl solrosfrön.
Middag 2-3 kokta potatisar och ca 150g kyckling, nötfärs elr 200g fisk med sallad till, minimalt m olja eller stekfett etc. That's it. Det borde inte vara så mycket men ... kanske borde jag röra på mig mer.
Just nu skall jag köra minst 4 tunga styrekpass i veckan samt att jag kör 20-30min motionscykel hemma på fastande mage.

Känns ok? Hur ser era proteinmål ut under en dag om ni bör få i er ca 180-200g protein per dag?

Alles besten!

Beemel
2016-08-31, 13:15
Hur ser era proteinmål ut under en dag om ni bör få i er ca 180-200g protein per dag?

En typisk dag för mig (m.a.p protein) under viktminskning

Lunch: Kvarg 500g
Mellanmål: Vassle/kasein 30g med 300g minimjölk
Kvällsmat: Lättkeso 250g, Kycklingfile 300g

Blir cirka 190g protein

Massor med grönsaker, lite olja, avocado och nötter på det.
ligger vanligen på ungefär 1700-2000kcal per dag

moderato
2016-08-31, 13:15
Träningschema, kör de flesta runt 4x8-10:
Ben:Sumo squat, benpress,curls,kickbacks,adduction.
Rygg+bröst:Hyperextensions,hantelpress,rodd,pec dec,reverse flyes.
Mage: Cable crunch,cable sidebend, straight arm pulldown, hängande benlyft,situps+plankan
Axlar+Rygg:Axelpress,V-bar pulldowns, Face pulls, Lat delt raises,Upright row.
+1 Rygg+Bröst passet igen och gör sedan om allt veckan därpå.

moderato
2016-08-31, 13:18
En typisk dag för mig (m.a.p protein) under viktminskning

Lunch: Kvarg 500g
Mellanmål: Vassle/kasein 30g med 300g minimjölk
Kvällsmat: Lättkeso 250g, Kycklingfile 300g

Blir cirka 190g protein

Massor med grönsaker, lite olja, avocado och nötter på det.
ligger vanligen på ungefär 1700-2000kcal per dag

Beemel, tusen tack! Ah ok, där ser jag, kör 1-2 shakes BS Pure whey om dagen och försöker köra mkt kvarg och frön (de jävlarna är ju 30g prot/100g!)
och så mkt ägg som möjligt - billigt när man är student.
Men ok, jag får fixa lite fler proteinkällor och öka andelen i de animaliska proteinen.
Var är din matbudget på ca i månaden på ett ungefär om det är cool att fråga?

Beemel
2016-08-31, 13:31
Beemel, tusen tack! Ah ok, där ser jag, kör 1-2 shakes BS Pure whey om dagen och försöker köra mkt kvarg och frön (de jävlarna är ju 30g prot/100g!)
och så mkt ägg som möjligt - billigt när man är student.
Men ok, jag får fixa lite fler proteinkällor och öka andelen i de animaliska proteinen.
Var är din matbudget på ca i månaden på ett ungefär om det är cool att fråga?

Ägg är guld, käkar jag ganska ofta också.

Min matbudget är nog väldigt varierande. Jag har aldrig någonsin försökt komma undan billigt när det gäller maten, jag köper alltid det jag känner för och jämför aldrig priser, skulle säkert kunna få ner kostnaden rejält om jag bara orkade bry mig =P. Men då jag har råd och då jag ändå lägger ner så pass mycket tid på träning så unnar jag mig att äta det jag vill utan tanke på pengarna.
Då jag aldrig dricker eller något sådant och då jag i stort sett aldrig går ut på restaurang så tycker jag mig kunna unna mig den lyxen, Dessutom tycker jag det är kul att laga mat (kanske inte just vid viktminskning då... Men anledningen till att jag behöver gå genom perioder av viktminskning.....)

Jag köper inte heller bara mat till mig själv, så jag vet faktiskt inte hur mycket min del av månadskostnade för mat blir.

Lever troligen mycket billigare under viktminskning än i vanliga fall =P

moderato
2016-08-31, 13:48
Ägg är guld, käkar jag ganska ofta också.

Min matbudget är nog väldigt varierande. Jag har aldrig någonsin försökt komma undan billigt när det gäller maten, jag köper alltid det jag känner för och jämför aldrig priser, skulle säkert kunna få ner kostnaden rejält om jag bara orkade bry mig =P. Men då jag har råd och då jag ändå lägger ner så pass mycket tid på träning så unnar jag mig att äta det jag vill utan tanke på pengarna.
Då jag aldrig dricker eller något sådant och då jag i stort sett aldrig går ut på restaurang så tycker jag mig kunna unna mig den lyxen, Dessutom tycker jag det är kul att laga mat (kanske inte just vid viktminskning då... Men anledningen till att jag behöver gå genom perioder av viktminskning.....)

Jag köper inte heller bara mat till mig själv, så jag vet faktiskt inte hur mycket min del av månadskostnade för mat blir.

Lever troligen mycket billigare under viktminskning än i vanliga fall =P

Haha, vilken skön lirare du är!
Håller med, dricker absolut inte en droppe, kanske ett glas bubbel vid födelsedag el nyår och nåra öl en grabbkväll men annars undviker jag sånt, känns väldigt onödigt och man kan verkligen göra roligare saker för pengarna.

Ja ägg känns riktigt reko och finns väl ca 7g prot på ett ägg, verkar väl inte finnas något som säger att man inte kan äta hur mkt som helst, eller vad är kolo-rekordet? Får öka med äggen isf kanske och öka liite mer med proteinet isf. Det är sant, är student atm så försöker köra extrapriser tex 69:-/kg är ju superbilligt för kycklingfiléer, 29-39:-/kg för nötfärs och fläskfilé och sånt.

Men nu har jag iaf fått igång ett Tänk och liten mall på hur din dag ser ut :)
Länge kört periodisk fasta 16/8 men då jag slarvat lite med träningen har jag inte märkt av ngn märkbar skillnad på att köra fasta och inte..
All good till dig man!

Hanse
2016-08-31, 16:08
Är på tävlingsdiet just nu och ligger på 260g P, 180g K, 47g F. Ger ca 2200k när jag äter enligt nedan.

Frukost:Havregrynsgröt, 2st ägg
Mellis: 2st ägg
Lunch: Kyckling med råris
Mellis: Keso med ananas eller äpple & kanel
Middag: Vit fisk med kokt potatis
På träning: 13g EAA
Efter träning: 50g vassle i mellanmjölk
Innan läggdags:30g kasein i mellanmjölk

Alla äggen är hela. Blir vansinnig på folk som kastar gulan. Äter en massa frukt och grönt med till måltiderna.

moderato
2016-09-03, 09:26
Är på tävlingsdiet just nu och ligger på 260g P, 180g K, 47g F. Ger ca 2200k när jag äter enligt nedan.

Frukost:Havregrynsgröt, 2st ägg
Mellis: 2st ägg
Lunch: Kyckling med råris
Mellis: Keso med ananas eller äpple & kanel
Middag: Vit fisk med kokt potatis
På träning: 13g EAA
Efter träning: 50g vassle i mellanmjölk
Innan läggdags:30g kasein i mellanmjölk

Alla äggen är hela. Blir vansinnig på folk som kastar gulan. Äter en massa frukt och grönt med till måltiderna.

Tusen tack Hanse! Lycka till med tävlingen och dieten såklart!
Soft, läste just äggvitetråden, haha yes kör alltid hela ägget såklart !!:))
Kokar du äggen btw, brukar hålla mig runt 5-6 minuter och antingen bara käka det sådär eller lyxa till det med en färsk räka och en liiten droppe aioli/majo eller creme fraiche på toppen för smakupplevelsen.
Men iaf, kokt ägg är cool och man ska väl få i sig det mesta utav proteinerna?
Säg att jag kör 4 ägg för 1,67:- st. blir ca 5,50:- för 28g protein, väldigt billig proteinkälla och mkt bra mineraler tänker jag och mättar bra.

Hanse
2016-09-03, 14:02
Tusen tack Hanse! Lycka till med tävlingen och dieten såklart!
Soft, läste just äggvitetråden, haha yes kör alltid hela ägget såklart !!:))
Kokar du äggen btw, brukar hålla mig runt 5-6 minuter och antingen bara käka det sådär eller lyxa till det med en färsk räka och en liiten droppe aioli/majo eller creme fraiche på toppen för smakupplevelsen.
Men iaf, kokt ägg är cool och man ska väl få i sig det mesta utav proteinerna?
Säg att jag kör 4 ägg för 1,67:- st. blir ca 5,50:- för 28g protein, väldigt billig proteinkälla och mkt bra mineraler tänker jag och mättar bra.

Ägg har fullvärdigt protein, förmodligen det bästa du kan få. Kokt eller stekt har nog ingen betydelse, bara inte rått då du inte tar upp lika mycket av proteinet från rått ägg. Fettet i ägg är bra fett dessutom.
Kanske inte så konstigt då det i ett ägg finns allt för att skapa en smaskig kyckling.