handdator

Visa fullständig version : Vad vet vi om att hypertrofiera typ I-fibrer?


Morty
2016-08-31, 08:02
Jag har funderat lite på om hypertrofierade typ I-fiber inte borde kunna fungera för att förbättra prestationen i längre uthållighetslopp, då en större muskel rimligtvis borde dels hålla mer glykogen och dels ha större kapilläryta att ta upp mer blodsocker med. Dessutom är det ju snyggt att inte vara byggd som en streckgubbe.

Dock är det väldigt svårt att hitta något bra på vad som styr hypertrofi i typ I-fibrerna. Det mesta jag hittar är typ grundforskning av Per Tesch eller det som Guddi & Wille nämnt i tyngre träningssnack om att träna till failure.

Så, vad vet vi egentligen om att träna för hypertrofi i typ I-fibrerna?

Tobbey
2016-08-31, 08:32
https://www.strengthandconditioningresearch.com/hypertrophy/muscle-fiber-type/tables/#PROPORTION_OFTYPE_I_MUSCLE_FIBERS_OF_LOWER_BODY_M USCLES

Masterpan
2016-08-31, 08:38
Begränsningen av diffusion av syre in till muskelcell är väl kapillärtätheten, inte storleken på muskelcellen. En större cell skulle också ha lägre [co2] vilket borde göra diffusionsgradienten till kapillären svagare för co2.. eller?

Morty
2016-08-31, 08:43
Begränsningen av diffusion av syre in till muskelcell är väl kapillärtätheten, inte storleken på muskelcellen. En större cell skulle också ha lägre [co2] vilket borde göra diffusionsgradienten till kapillären svagare för co2.. eller?

Fast en större muskel, med samma kapillärtäthet, borde ju rimligen kunna både ta upp o2 och skicka iväg co2 i högre takt bara pga större kapilläryta totalt, trots en given täthet? Detta blir ju dock ffa problem på intensiteter runt MLSS, då muskeln desaturerar. På lägre intensitet nås ju muskelns syrebehov.

Morty
2016-08-31, 08:45
https://www.strengthandconditioningresearch.com/hypertrophy/muscle-fiber-type/tables/#PROPORTION_OFTYPE_I_MUSCLE_FIBERS_OF_LOWER_BODY_M USCLES

Riktigt bra skit!

Klein
2016-08-31, 09:05
IGF-I gendoping ger iaf extrem hypertrofi av långsamma muskelfibrer, fiberomvandling från snabba till långsamma och en förskjutning mot aerob metabolism.

Manuela Moriggi, Michele Vasso, Sara De Palma, Mauro Sturnega, Giorgio Friso, Cecilia Gelfi, Mauro Giacca, and Serena Zacchigna. Enhanced Athletic Performance on Multisite AAV-IGF1 Gene Transfer Coincides with Massive Modification of the Muscle Proteome. Human Gene Therapy. February 2012, 23(2): 146-157. doi:10.1089/hum.2011.157.

Länk. (http://online.liebertpub.com/doi/abs/10.1089/hum.2011.157?journalCode=hum&)

Gerdler
2016-08-31, 09:13
En intressant tråd.

En sak som jag åtminstone har fått för mig är att gränserna mellan muskelfibertyperna bara är konstruerad av oss för att förenkla. Egentligen består musklerna av fiber distribuerade i en fin skala från låg till hög myoglobin, mitokondriedensitet och kapilärdensitet till låg. Sen kan träningen flytta fokus i den skalan något. Vi förenklar det lätt till att typ 2x fiber blir typ 2a fiber men i verkligheten har troligen alla muskelfiber gjort en liten anpassning till träningsstimuli't. Det är bara det att vissa som var precis över gränsen till att klassas som 2x fiber nu blivit typ 2a fiber.

Typ-1 fiber kan säkert växa och även bli fler, men de har låg glykogenhalt om jag inte minns fel, tar in större delen av sin energi från blodet via sina många kapilärer.

Morty
2016-08-31, 09:20
Bra poänger Gerdler. Dessutom hade jag missat att glykogenet ffa är lagrat i typ 2-fibrer. Vi får se vart tråden tar sig, kanske ska min hypotes scrappas och vinsten av styrketräningen för uthållighetssport ligger i andra mekanismer som är viktiga att utforska för sig.

Gerdler
2016-08-31, 09:43
Det är kanske 2a-fiberna man på något sätt gör mer kapabla med styrketräningen som komplement till konditionssport? De kan ju både bli fler och större och blir de det så lagrar de mer glykogen.

svenbanan
2016-08-31, 21:52
Intressant tråd. Har tyvärr inget vettigt att komma med. Följer detta med spänning...*popcorn*

Gerdler
2016-08-31, 22:07
Cyklar må mycket så växer benen, springer man mycket så blir benen oförändrade! Det är min upplevelse i vårt fall.
Pss: cyklister har stora ben, löpare har smala.

Jag har teorier om varför men vad tror ni?

Diomedea exulans
2016-08-31, 22:27
Cyklar må mycket så växer benen, springer man mycket så blir benen oförändrade! Det är min upplevelse i vårt fall.
Pss: cyklister har stora ben, löpare har smala.

Jag har teorier om varför men vad tror ni?

Löpning ska ju tydligen skicka ut signaler i kroppen som dämpar muskeltillväxt på ett helt annat sätt än andra konditionsträningsformer.

Mycket mystiskt, men det är vad jag har läst. Och det kan isåfall vara en anledning till din observation.

MasterChief
2016-08-31, 22:28
Cyklar må mycket så växer benen, springer man mycket så blir benen oförändrade! Det är min upplevelse i vårt fall.
Pss: cyklister har stora ben, löpare har smala.

Jag har teorier om varför men vad tror ni?

Nä, cyklister har överlag inte stora ben. Världens främsta cyklist idag har till och med pinsmala ben. Och han kan prestera sinnesjuk hög effekt under lång tid. Det är aldrig muskeln som är svaga länken för cyklister, det är hjärtat som är det.

Då räknar jag inte in velodromcyklister som ägnar sig åt sprintdistanser.

svenbanan
2016-09-01, 06:00
Cyklar må mycket så växer benen, springer man mycket så blir benen oförändrade! Det är min upplevelse i vårt fall.
Pss: cyklister har stora ben, löpare har smala.

Jag har teorier om varför men vad tror ni?

Det händer väl massor i benen vid löpning. Dock kanske inte storleksmässigt om det var det du menade...

Löpning ska ju tydligen skicka ut signaler i kroppen som dämpar muskeltillväxt på ett helt annat sätt än andra konditionsträningsformer.

Mycket mystiskt, men det är vad jag har läst. Och det kan isåfall vara en anledning till din observation.

Mystiskt och mystiskt. Mycket mer viktberoende konditionsidrott får du leta efter. Varje löpsteg är ju i princip ett litet skutt. Springer man en mil på en timme med 180 sådana skutt så blir det drygt 10k sådana skutt. Det är väl inte orimligt att tänka sig att varje steg genererar nån typ av signal, och att den ackumulerade signalen efter 10k steg blir rätt stark.