handdator

Visa fullständig version : Skyddssko/Arbetssko


Rahf
2016-08-30, 17:02
Jobbar för närvarande på en arbetsplats som kräver stålhätta, och jag känner att mina nuvarande arbetsskor helt enkelt inte fungerar. Varje arbetspass på både denna plats och mina förra slutar med otroligt ömma fötter och halvtrasiga knän.

Vilka lösningar ska man kolla efter? Finns det märken ni rekommenderar till någon som har tendens till överpronation? Jag har iläggssulor, men det är inget speciellt annat än dämpning. Budgeten är för närvarande värdelös.

Minikubik
2016-08-30, 17:24
Jag kör rätt ofta skor från solid, tycker dom både är sköna och prisvärda (ligger på runt tusenlappen). Jalas kan funka med en bra sula. Rekommenderar att gå till swedol, dom brukar ha riktigt bra koll och service om man inte vet vad man söker.
Men om dom kräver skyddssko så ska väl företaget stå för det?

Rahf
2016-08-30, 17:25
Bemanningsföretag. Dom erbjöd den allra billigaste skon från Jula, tillsammans med arbetskläder i för stora storlekar (som jag får stå för under nästa löning). Jag hade redan ett bättre par, men dom duger inte för långa dagar.

Minikubik
2016-08-30, 17:30
Bemanningsföretag.

De ska tillhandahålla den personliga skyddsutrustning som krävs dit dom hyr ut dig, men förstår att det inte känns toppen att börja kräva saker när man är ny. Har du storlek 43 kan jag skicka ett par skor på posten :d
Du hann ändra efter jag skrev :p mjo, känner igen den stilen från den typen av företag

Lipservice
2016-08-30, 18:54
Skulle rekomendera att köpa egna, då företag ofta är snåla när det gäller arbetsskor.
Jag står/går själv 7 timmar om dagen på betonggolv så det är en självklarhet med riktigt bra skyddskor.
Har haft många olika skor under 10+ år. Försök hitta så lätta skor som möjligt, untseendet har för mig ingen betydelse alls, bara komfort. Se till att du har den bästa sulan för just dina fötter.
Min erfarenhet är Jalas snäppet bättre än alla andra. Tyvärr också dyrast tror jag.

Lycka till, ta hand om dina fötter *cupid*

Minikubik
2016-08-30, 19:23
Förstår inte varför företag alltid ska snåla på just skor, det var det första jag ändrade så fort jag fick möjlighet. Folk behöver ha bra skor, speciellt när dom står och går hela dagarna. Jag har gärna minst två olika som jag skiftar beroende på vad jag ska göra

Luca Brasi
2016-08-30, 20:04
Jag funderar nästan på att ha stålhetta på gymmet eftersom jag en gång i tiden tappade en stenjävel på tån.
Fyfan.

Wzup2u
2016-08-30, 20:07
Sulorna är viktigt... köp ett par bra gelsulor... haft i alla mina stålhätta...

Vinter
2016-08-30, 20:32
Kan rekommendera någon av dessa 2.

SIEVI ROLLER+ S3
alt
SIEVI ROLLER XL+ S3

Passade mig som pronerar utan inlägg. Fungerade perfekt i 8 timmar. Och extremt smidigt snörningsystem.

Kostar nog runt 1500kr. Värt pengarna alla gånger.

Kan skänka ett par bättre begagnade. stl 42 passar mig som normalt har storlek 43.5.

Jorgen
2016-08-30, 20:39
Jag har kört dessa http://www.ejendals.com/sv/jalas/produkter/produkter/exalter2/?epslanguage=sv dom senaste åren.
Med dessa innersulorna som tillägg: http://www.ejendals.com/sv/jalas/commerce/?p=/sv/products/insoles/8709h/

Riktigt nöjd med dom,

Rahf
2016-08-30, 21:58
Jag tackar stort för tipsen och erbjudanden. Synd att ni alla har simfötter :D.

I nuläget är budgeten inte välvillig för dom dyraste valen, men jag kan åtminstone skrapa ihop till ett par bra sulor.

Minikubik
2016-08-31, 04:52
Jag tackar stort för tipsen och erbjudanden. Synd att ni alla har simfötter :D.

I nuläget är budgeten inte välvillig för dom dyraste valen, men jag kan åtminstone skrapa ihop till ett par bra sulor.

Simfötter? 43 är ju bebisfötter, har själv 45 :d

trädgårdsmöbel
2016-08-31, 05:38
Det hjälper ju inte akut, men jag tror att du kan göra avdrag för arbetskläder i deklarationen och få tillbaks lite pengar. Jag vet inte hur mycket det rör sig om, men säkert ett par hundralappar.

Minikubik
2016-08-31, 06:17
Det kan man, upp till den faktiska kostnaden om jag inte missminner mig. Dock måste du kunna styrka det(kvitto). Sen måste det vara inom rimliga gränser och det är ju svårt att säga vad det är

Grisen
2016-08-31, 08:50
Det kan man, upp till den faktiska kostnaden om jag inte missminner mig. Dock måste du kunna styrka det(kvitto). Sen måste det vara inom rimliga gränser och det är ju svårt att säga vad det är

Stämmer!

Gäller för "skyddskläder" här kan man läsa mer:
https://www.skatteverket.se/privat/sjalvservice/svarpavanligafragor/avdrag/privatallmantfaq/vilkaarbetskladerkanjaggoraavdragfornarjagdeklarer ar.5.10010ec103545f243e80001780.html

Old Nick
2016-08-31, 09:17
Jag älskar mina Jalas Sport. Har testat flertalet olika skor genom åren och dessa är de enda jag kan tänka mig att använda nuförtiden. Fötterna mår hur bra som helst.

Sulan är mjuk som som en polarkaka, till skillnad från de flesta andra modeller som mest känns som gummerade träskor.

agazza
2016-08-31, 09:46
Jag har kört dessa http://www.ejendals.com/sv/jalas/produkter/produkter/exalter2/?epslanguage=sv dom senaste åren.
Med dessa innersulorna som tillägg: http://www.ejendals.com/sv/jalas/commerce/?p=/sv/products/insoles/8709h/

Riktigt nöjd med dom,

+1 på skorna, dessa skor är utan tvekan de bästa jag provat i ämnet och är lätt värt pengarna.

jag har dock en annan inläggsula, den är tjock, mjukt gummi och grön, hittar inte märket, men jag antar att den är ganska lik Scholl Gelactiv.


Skorna kostar, men det är värt att slippa fotont.

r1kkie
2016-08-31, 10:55
Stämmer!

Gäller för "skyddskläder" här kan man läsa mer:
https://www.skatteverket.se/privat/sjalvservice/svarpavanligafragor/avdrag/privatallmantfaq/vilkaarbetskladerkanjaggoraavdragfornarjagdeklarer ar.5.10010ec103545f243e80001780.html

"En förutsättning för avdrag är att skyddskläderna eller skyddsutrustningen varit nödvändig för att du ska kunna göra ditt arbete och att arbetsgivaren inte hållit dig med denna utrustning."

Eftersom TS blivit tilldelad utrustning från jobbet så är det inte avdragsgilltigt om det nu skulle granskas och komma fram.

Minikubik
2016-08-31, 17:09
"En förutsättning för avdrag är att skyddskläderna eller skyddsutrustningen varit nödvändig för att du ska kunna göra ditt arbete och att arbetsgivaren inte hållit dig med denna utrustning."

Eftersom TS blivit tilldelad utrustning från jobbet så är det inte avdragsgilltigt om det nu skulle granskas och komma fram.

Mja mjo, går ju att hävda att skorna företaget tillhandahåller inte går att använda pga pronation osv vilket kan göra att man går rätt till avdrag i vilket fall. Kan dock krävas läkarintyg och det ska bråkas ordentligt Eller enklare så stryker man det om en eventuell granskning skulle ske, allt enligt principen går det så går det :d

Duffman
2016-08-31, 18:24
Jösses vad det har hänt mycket inom design och förmodligen kvalitet inom arbetsskor. De jag hade för typ 12 år sedan var en plåga att gå i, dessutom var de fula som stryk... :)