handdator

Visa fullständig version : Koka ris som vanligt eller i riskokare? (GI)


Observer
2004-04-21, 15:26
Hejsan alla!

Hade en fråga. Jag brukar ofta äta kyckling och jasminris till middag då jag varit av övertygelsen att ris har något så när lågt GI. Eftersom att jag är en enkelhetens man så kokar jag riset i riskokare. Men så för blott någon dag sedan såg jag på Pauluns hemsida att jasminris, kokt i riskokare, har ett GI på nära 150 (!). Kokade man det "som vanligt" skulle det enligt tabellen ha ett GI på kring 80-90. Nu undrar jag, hur kan det komma sig att det är en sån rejäl skillnad och betyder detta att det definitivt är dags att slänga ut riskokaren?

kharon
2004-04-21, 15:32
Vet inte vad som höjningen beror på. :confused:

Men jag skulle nog fundera på att skänka din riskokare åt någon rival!

JAM
2004-04-21, 16:58
Högre tryck och vämre är det väl? Eller hur fungerar din kokare?

Jämför med GI-skillnaden på havregrynsgröt tillagad i kastrull eller micron....

Observer
2004-04-23, 13:54
Originally posted by JAM
Högre tryck och vämre är det väl? Eller hur fungerar din kokare?


Högt tryck vet jag inte om det är, det är trots allt ett "hål" i locket där ångan kan pyra ut. Däremot kan jag tänka mig att det har något med värmen att göra.

King Grub
2004-04-23, 14:02
Så här svarar Fredrik P själv:

http://www.paulun.se/paulun_pop.asp?idContent=472

Jon
2004-04-23, 16:14
Kan det inte vara så att riskokaren som åsyftas i tabellen är just en tryckkokare och att Observers riskokare snarare är att jämföra med en kastrull i det här faller? Jag sätter mina stålar på det.

Observer
2004-04-23, 17:41
Originally posted by King Grub
Så här svarar Fredrik P själv:

http://www.paulun.se/paulun_pop.asp?idContent=472


Det är en mycket berättigad fråga. Stärkelsen i ris bryts ner mycket snabbt till mycket korta kedjor av glukos. Dessa kan tas upp mycket snabbt över tarmslemhinnan

Visserligen, men han skriver inte varför det skulle vara någon skillnad mellan riskokare och vanlig kokning, enbart varför GI:t är så extremt högt.

snej
2004-04-24, 17:25
Socker, som maltos o liknande, finns det att köpa i mataffären? Har jag aldrig lagt märke till isf...

Jon
2004-04-24, 18:25
Originally posted by snej
Socker, som maltos o liknande, finns det att köpa i mataffären? Har jag aldrig lagt märke till isf...

Jag fattar inte riktigt vad det har med riskokare att göra, men det är klart att det finns socker i mataffären..? Vanligt socker (sackaros), dextros och fruktos brukar finnas. Plus farinsocker och sånt. Maltos/maltodextrin har jag inte sett i en vanlig mataffär.

snej
2004-04-25, 21:42
Originally posted by Jon


Jag fattar inte riktigt vad det har med riskokare att göra, men det är klart att det finns socker i mataffären..? Vanligt socker (sackaros), dextros och fruktos brukar finnas. Plus farinsocker och sånt. Maltos/maltodextrin har jag inte sett i en vanlig mataffär.


Nej, ursäkta det har ingenting med trådens ämne att göra.. Var efter att ha läst Pauluns svar där jag kom in på det.